Home Assistant + Ikea trådfri

Permalänk

Home Assistant + Ikea trådfri

Hej,

Jag har Ikea trådfri hemma med lampor, sensorer och switchar kopplade till Ikeas gateway. Är nöjd! Men nu vill jag utvidga och har köpt raspberry pi och conbee 2. Kommer ansluta till home Assistant för att öppna upp för fler varumärken att verka i mitt smarta hem. Vill också ha möjligheten att bygga mer avancerade flöden och rutiner. Har bland annat köpt aqara temperatur sensor som jag ska använda i mitt garage. Kan jag fortsätta använda min Ikea gateway i home Assistant utan att behöva para om alla mina lampor osv? Vill nyttja mina nuvarande Ikea zigbee noder, kommer jag kunna göra det om jag fortsättningsvis parar mina enheter med conbee?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jugas_Gurra:

Hej,

Jag har Ikea trådfri hemma med lampor, sensorer och switchar kopplade till Ikeas gateway. Är nöjd! Men nu vill jag utvidga och har köpt raspberry pi och conbee 2. Kommer ansluta till home Assistant för att öppna upp för fler varumärken att verka i mitt smarta hem. Vill också ha möjligheten att bygga mer avancerade flöden och rutiner. Har bland annat köpt aqara temperatur sensor som jag ska använda i mitt garage. Kan jag fortsätta använda min Ikea gateway i home Assistant utan att behöva para om alla mina lampor osv? Vill nyttja mina nuvarande Ikea zigbee noder, kommer jag kunna göra det om jag fortsättningsvis parar mina enheter med conbee?

Jag kör bara Raspberry Pi + Conbee och är supernöjd (har några Trådfri-lampor, men framförallt brytare). Detta sagt, jag tror du hittar svaret på din fråga här: Home Assistant, Trådfri.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jugas_Gurra:

Hej,

Jag har Ikea trådfri hemma med lampor, sensorer och switchar kopplade till Ikeas gateway. Är nöjd! Men nu vill jag utvidga och har köpt raspberry pi och conbee 2. Kommer ansluta till home Assistant för att öppna upp för fler varumärken att verka i mitt smarta hem. Vill också ha möjligheten att bygga mer avancerade flöden och rutiner. Har bland annat köpt aqara temperatur sensor som jag ska använda i mitt garage. Kan jag fortsätta använda min Ikea gateway i home Assistant utan att behöva para om alla mina lampor osv? Vill nyttja mina nuvarande Ikea zigbee noder, kommer jag kunna göra det om jag fortsättningsvis parar mina enheter med conbee?

om du inte parar om dom eller kör nya enheter på conbee kommer du få två stora nackdelar
1: än mera störning än vad du redan har på 2.4 bandet
2: dom arbetar inte ihop dvs dom meashar inte.

med andra ord kör antingen connbe eller ikea hub, connbe känns väll som det bättre valet om du ska använda andra märken än ikea, något att tänka på med connbe och rpi, rpi stör connbe som satan plus att det är många som har usb problem, dom flesta avhjälper detta med en USB förlängare medans andra fått gå så långt att dom kör en usb hubb.
sedan kan det vara bra att ha kvar ikea hubben om ikea saker behöver uppdateras i framtiden (ny firmware)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tack för info. Så om en lampa behöver uppdateras måste jag para den till Ikea gateway igen, uppdatera firmware och sen para den till conbee?Jag har ganska många lampor.

Finns det nån bättre gateway än conbee om jag vill använda mig av zigbee produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jugas_Gurra:

Tack för info. Så om en lampa behöver uppdateras måste jag para den till Ikea gateway igen, uppdatera firmware och sen para den till conbee?Jag har ganska många lampor.

Finns det nån bättre gateway än conbee om jag vill använda mig av zigbee produkter?

ConBee är grym. Se bara till att ha den på en USB-förlängning.
Du kan också byta kanal för ZigBee så den slipper krocka med din IKEA-hub.

Om du installerar ConBee med interface så kan du uppdatera firmware utan några större ingrepp.
https://phoscon.de/en/conbee2/sdcard där kan du välja en med desktop och sendan installera https://github.com/dresden-elektronik/deconz-ota-plugin för att få den möjligheten.