En dryg exabyte lagring används för kryptovalutan Chia

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja så länge det mest drabbar större hårddiskar så bör ju gemene man inte bli särskilt drabbad.
Risken finns ju att dessa miners däremot går lägre och lägre i hårddiskstorlek för att till slut till och med köpa upp alla 4-8 TB diskar...då kan nog betydligt fler bli irriterade.

Om du kollar på nyheten
https://www.sweclockers.com/nyhet/31836-kryptovalutan-chia-ja...
Så har det redan hänt.
"I nuläget handlar det huvudsakligen om mekaniska hårddiskar från 4 TB och uppåt."
Sweclockers källa
https://www.tomshardware.com/news/hard-drive-prices-skyrocket...
"For casual farmers, Chia doesn't require the biggest hard drives on the market; even 4TB hard drives will suffice. For prospective investors, however, the high-capacity units are the most sought-after models, particularly enterprise-class hard drives. In fact, many Seagate and Western Digital hard drives above the 6TB capacity are all sold out at JD.com and Taobao, two of the biggest online retailers in China.
"

Fasta även om 4TB duger så betyder ju inte det att alla köps upp. Vi får se.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så det här institutet, måste det inte vara på global nivå? Om man skall kunna skicka pengar för mjölk, och endast mjölk, till en kvinna i Afrika, och vara säker på att hon bara köper mjölk? Eller om man skall kunna spåra pengar man ger till Röda Korset hela vägen till den faktiska hjälpen?

Så inte bara en kryptovaluta, men även något nytt som ser till att vi alla har ordning på precis allt? En ny världsordning...

Vad som avsågs med institut var hur det ser ut idag. Instituten är ofta statliga eller har en eller flera former av bank licens. Som vi föreställer oss det hela i det projekt vi deltar i så ska du som privatperson kunna swisha en person på andra sidan världen med väldigt få mellanhänder där pengarna som lämnar dig verifieras i en blockchain fram till konsumtion. Syftet är att en organisation inte ska kunna bli rik på donationer och mottagaren (personen/personerna som hjälpen egentligen avser) ska heller inte kunna sitta och bunkra eller genom makt få mer mjölk än sin granne.

Säga vad man vill om de där konspirationsteorierna, men jag jobbar lite mot det och främst göra det inom EU men ett långtgående mål är att kunna ta sig in även i Afrika när AU etablerat sig lite bättre. Nationer och gränser är lite 1900- tal och jag ser hellre begrepp som världsmedborgare än enskilda länder med allt vad det innebär även om styre i sig fortsatt bör vara lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Man märkte väl hur mycket pengar som går att tjäna på grafikkort så nåt snille tänkte väl "kan man inte göra ett för hårddiskar?" och vips så blev de dubbelt så dyra.

Egentligen är det mest sorgligt att folk ens håller på med krypto då det bara bränner en massa energi, som vi helst inte ska bränna så mycket av, och det genererar ingenting tillbaka.

Sjukt obildad kommentar av någon som inte har någon som helst koll på den praktiska användningen av krypto.

Vill man ta bort enorma "makten" som bankerna har idag, är en kryptovaluta den enda vägen för decentraliserade transaktioner. De flesta krypton har en praktiskt användning, det finns dom som endast är till för att hantera transaktioner av alla dess olika slag (inte bara pengar), de som håller koll på supply chains, forskningsdata, filer, applikationer, filer, databaser eller bara ren compute...

Det finns spel & applikationer som körs i blockchains, och det kommer bara bli flera...

Permalänk
Medlem

Jisses vad priserna har gått upp på hårddiskar . Tittade på en modell som jag köpte i i mars månad för 3913 kronor. Idag vill man ha 6572 kronor för exakt samma enhet hos exakt samma butik.

Tanken var att testa 1 styck sådan då jag aldrig haft en sådan och sedan beställa 10 styck till för att bygga en raidz2 uppsättning.

Den tanken är just nu satt på uppehåll tills vidare. Får hoppas att man klarar sig med det lilla utrymme man har kvar tills priserna återgår till det normala.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Egentligen är det mest sorgligt att folk ens håller på med krypto då det bara bränner en massa energi, som vi helst inte ska bränna så mycket av, och det genererar ingenting tillbaka.

Det genererar en jäkla massa pengar... så länge det ligger vinst i mining så kommer det aldrig att försvinna.
Decentraliserad valuta är här för att stanna. Sen kan man ju säga att mining måste bli mer effektivt/ eller utvecklas hårdvara just för mining för att möjligtvis minska på bristen av hårdvara etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Det genererar en jäkla massa pengar... så länge det ligger vinst i mining så kommer det aldrig att försvinna.
Decentraliserad valuta är här för att stanna. Sen kan man ju säga att mining måste bli mer effektivt/ eller utvecklas hårdvara just för mining för att möjligtvis minska på bristen av hårdvara etc.

Men det är ju det här som är det sjuka, att det primära inte längre är en alternativ valuta, utan att det primära endast verkar vara att generera pengar till dom som driftar valutorna.

Det som behövs är ett system att drifta dessa valutor som inte längre genererar pengar, då skulle förmodligen den största delen valutor försvinna.

Ska bli intressant att se vad som händer med ethereum och proof of stake eller vad det nu skulle kallas.

Det är fasen sjukt att vi måste bromsa den negativa utvecklingen av klimatet, och så sitter folk och köper upp hårddiskar och bränner energi på totalt onödigt skit. Är man för fri valuta etc så hade det väl räckt med en eller två, nu känns det som att enda syster med dessa nya valutor är att hitta på nya inkomstmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men det är ju det här som är det sjuka, att det primära inte längre är en alternativ valuta, utan att det primära endast verkar vara att generera pengar till dom som driftar valutorna.

Det som behövs är ett system att drifta dessa valutor som inte längre genererar pengar, då skulle förmodligen den största delen valutor försvinna.

Ska bli intressant att se vad som händer med ethereum och proof of stake eller vad det nu skulle kallas.

Det är fasen sjukt att vi måste bromsa den negativa utvecklingen av klimatet, och så sitter folk och köper upp hårddiskar och bränner energi på totalt onödigt skit. Är man för fri valuta etc så hade det väl räckt med en eller två, nu känns det som att enda syster med dessa nya valutor är att hitta på nya inkomstmodeller.

Är det inte lite samma sak även om det krävs två moment istället för ett moment att driva en digital valuta? Enda skillnaden är att man flyttar värdet från den aktuella valutan till driften av densamma, vilket är ett stort led i att komma bort från nuvarande system.

Angående utvecklingen av klimatet, det mest negativa är att ta fram och frakta saker som inte säljs till kund. Jag kan således inte riktigt hålla med i ditt resonemang, däremot kan jag kanske göra en liknelse med kolkraft som för sin tid var bra för framtida utveckling men samtidigt skadlig. Det är för tidigt att säga än men jag kan föreställa mig att nuvarande modell kanske är på samma vis. Slutligen, angående antalet valutor: Ja du har helt rätt där men precis som inom EU har man gått från 27 valutor till fyra, fem stycken nu (SEK är en av dem) och det blir säkert så att inledningsvis så kommer nya valutor att uppstå och lika snabbt försvinna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är det inte lite samma sak även om det krävs två moment istället för ett moment att driva en digital valuta? Enda skillnaden är att man flyttar värdet från den aktuella valutan till driften av densamma, vilket är ett stort led i att komma bort från nuvarande system.

Angående utvecklingen av klimatet, det mest negativa är att ta fram och frakta saker som inte säljs till kund. Jag kan således inte riktigt hålla med i ditt resonemang, däremot kan jag kanske göra en liknelse med kolkraft som för sin tid var bra för framtida utveckling men samtidigt skadlig. Det är för tidigt att säga än men jag kan föreställa mig att nuvarande modell kanske är på samma vis. Slutligen, angående antalet valutor: Ja du har helt rätt där men precis som inom EU har man gått från 27 valutor till fyra, fem stycken nu (SEK är en av dem) och det blir säkert så att inledningsvis så kommer nya valutor att uppstå och lika snabbt försvinna igen.

Skillnaden med EU var ju att det fanns 27 valutor när det skapades.

Det jag stör mig på dom digitala valutorna är att det mest känns som att dom nya nu skapas för att skaparna försöker generera mer pengar åt sig själva, inte för att det behövs en till valuta. Det finns mer pengar i att skapa en nya valuta än att "mine:a" en befintlig, och det finns mer pengar att tjäna på en ny valuta än andra investeringar.

Av alla jag känner som på något sätt använder kryptovalutor, så är det 2 (två) personer som faktiskt använt dom för någon typ av nyttotransaktion (dvs köpa eller betala för någonting), alla andra använder dom som spekulation för att försöka tjäna pengar. Det känns ju alltså som att det främsta syftet är någon form av finansiellt instrument.

Förtydligande: Jag är alltså inte emot konceptet kryptovaluta, jag är emot att det fullkomligt har spårat ur med antal valutor enbart baserat på att man vill tjäna pengar på valutan i sig.
På samma sätt har nu bitcoin börjat bli jävligt oanvändbart då kostnaden för transaktionen var större än det värde jag senast ville skicka....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skillnaden med EU var ju att det fanns 27 valutor när det skapades.

Det jag stör mig på dom digitala valutorna är att det mest känns som att dom nya nu skapas för att skaparna försöker generera mer pengar åt sig själva, inte för att det behövs en till valuta. Det finns mer pengar i att skapa en nya valuta än att "mine:a" en befintlig, och det finns mer pengar att tjäna på en ny valuta än andra investeringar.

Av alla jag känner som på något sätt använder kryptovalutor, så är det 2 (två) personer som faktiskt använt dom för någon typ av nyttotransaktion (dvs köpa eller betala för någonting), alla andra använder dom som spekulation för att försöka tjäna pengar. Det känns ju alltså som att det främsta syftet är någon form av finansiellt instrument.

Förtydligande: Jag är alltså inte emot konceptet kryptovaluta, jag är emot att det fullkomligt har spårat ur med antal valutor enbart baserat på att man vill tjäna pengar på valutan i sig.
På samma sätt har nu bitcoin börjat bli jävligt oanvändbart då kostnaden för transaktionen var större än det värde jag senast ville skicka....

Ja jo, men nu skapas det fler och fler digitala valutor också så vet inte om det är nån jätteskillnad. Det kan lika gärna sluta med att varje nation skapar en egen kryptovaluta (...ska vi inte hoppas på).

Kapitalismen i sig själv bygger på framtida spekulation, det är så vi får ta bolån osv så det är ganska enkelt att förstå. Problemet är väl att många förespråkare i sig ofta inte är särskilt trovärdiga - min upplevelse är att det mest är antingen pårökta hippies eller "motivations- inspiratörer" som gapar högst och tyvärr är de som följer sådana ofta de som har mest att förlora.

Jag är nog vare sig för eller emot krypto och håller mig neutral. Någonstans börjar jag acceptera att de kommer för att stanna men tycker nog tekniken är för tidig för att våga anamma. Oron finns att fler länder gör som Turkiet (tror jag det var) som förbjöd kryptovalutor vilket kan slå åt flera håll.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

halverat värde på fyra timmar än så länge, ska bli intressant att se om det hämtar sig eller om raset fortsätter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Det börjar bra i alla fall! Sjunkit till nära 50% av introduktion på 4 timmar. Själv hoppas jag förstås på att valutan blir så olönsam att bryta att marknaden snart överflödes av sparsamt använda stora hårddiskar från nedlagda gruvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Värdet på guldet är vad köparen är villig att betala för. Men visst kan man använda guld i tillämpningar, men frågan är om det är det som avgör priset eller om efterfrågan ökar radikalt för att folk är oroliga för USD/euro mm.

Anledning till att folk hoppar till guld i oroliga ekonomiska tider är kanske att dess värde är så stabilt eftersom det är en begränsad resurs.

USD var på guldstandard innan den gick över till fiat :). Det vill säga att varje dollar var uppbackad av en dollar i rent guld i ett valv någonstans, så att man rent teoretiskt, men inte praktiskt, skulle kunna gå och byta in den mot guld. Och motsatsen är fiat, där det inte finns något som backar upp värdet :).

Så att säga att guld är fiat är lite tvärtom skulle jag vilja säga.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det börjar bra i alla fall! Sjunkit till nära 50% av introduktion på 4 timmar. Själv hoppas jag förstås på att valutan blir så olönsam att bryta att marknaden snart överflödes av sparsamt använda stora hårddiskar från nedlagda gruvor.

De flesta som farmar har väl hoppats på ett pris runt 20USD. https://chiacalculator.com/ har kört med det tills den gick att trade:a. Så jag tror inte att någon, någonstans, trodde på 1800USD. Jo, kanske naiva unga farmers =).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Anledning till att folk hoppar till guld i oroliga ekonomiska tider är kanske att dess värde är så stabilt eftersom det är en begränsad resurs.

USD var på guldstandard innan den gick över till fiat :). Det vill säga att varje dollar var uppbackad av en dollar i rent guld i ett valv någonstans, så att man rent teoretiskt, men inte praktiskt, skulle kunna gå och byta in den mot guld. Och motsatsen är fiat, där det inte finns något som backar upp värdet :).

Så att säga att guld är fiat är lite tvärtom skulle jag vilja säga.

Jag är med att guld anses vara värdebevarande och just på grund av att den är begränsad. Men den dagen man kan skapa guld i enorma mängder. Ja.. då blir guld fiat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De flesta som farmar har väl hoppats på ett pris runt 20USD. https://chiacalculator.com/ har kört med det tills den gick att trade:a. Så jag tror inte att någon, någonstans, trodde på 1800USD. Jo, kanske naiva unga farmers =).

Ånej! Menar du alltså att det är lönsamt att bryta chia så länge de handlas för högre än $20? Det bådar inte gott, priset är ju runt $700 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ånej! Menar du alltså att det är lönsamt att bryta chia så länge de handlas för högre än $20? Det bådar inte gott, priset är ju runt $700 nu.

Jag menar bara att jag sett att vissa förväntat sig sig ett pris på $20.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag menar bara att jag sett att vissa förväntat sig sig ett pris på $20.

Jag förstår. Men implikationen är ju att om det finns farmare som är beredda på att spendera resurser på att bryta för ett förväntat värde av $20 så kommer ju ett pris på $700 snarare uppmuntra ytterligare ansträngningar. Marknaden kommer dammsugas ännu hårdare efter hådrddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Pengar? Istället för att spela PacmanDeluxe som ger absolut noll tillbaka.

/Johannes

Så du anser att all resursanvändning som går till nöjen är helt omotiverat eller vadå?
Vad ska man använda pengarna från spekulat*HOST*värdegenereringen till? Har du råd att köpa grafikkort för att farma krypto lär du ju inte behöva pengar för att fixa din vardag, så då lär det väl gå till saker som ger ökad t.ex. ökad komfort eller ...nöjen?

Skrivet av Sam:

Ja tänk om alla dessa gaming grafikkort kunde användas till att spela spel istället, då skulle nog klimatkrisen redan vara löst.

Edit: För att inte bara lämna sarkastiskt skräp som en kommentar så tillägger jag att krypto definitivt ger något tillbaka i form av praktisk nytta/värde och tror man att en marknad värderad till över $2,000,000,000,000 är utan substans kanske man ska börja med att googla på vad krypto är och varför det existerar innan man avfärdar det. Sen kanske man kan fortsätta med att ifrågasätta hur man lyckades dra den slutsatsen till att börja med

Tror nog de som inte kunnat köpa nya GPU pga. priserna spelar ungefär lika mycket ändå.
Tycker för övrigt också att om krypto verkligen var så praktiskt och av så mycket nytta som vissa hävdar, så borde diskussioner om krypto nu se väldigt annorlunda ut mot vad det gör. Krypto har ju haft rätt många år i rampljuset nu, samt som du skriver så har det också resulterat i detta enorma marknadsvärde.
Så varför verkar de diskussioner som vi nu har som snarare handla om där är någon nytta med det över huvudtaget, snarare än att mer handla om faktiska implementationer t.ex. "den nya coola tjänsten X som jag börjat använda" eller "vilken är den bästa kryptotjänsten för att göra Y"? Som bäst ser man ju oftast se argument som är mer hypotetiska, t.ex. som någon som nämnde att man kan ha tvåsidig bakup av data, jag betalar andra för att låna utrymme för backup, och tar samtidigt betalt för fritt utrymme jag har för andra att göra samma hos mig. Men var är tjänsten där jag faktiskt kan göra detta?

Skrivet av SweMerlin:

Jag känner ett flertal som har sådana där utebadtunnor, som de varmhåller hela vintern. Ja, mängden sätt som gemene svensk gör av med elektricitet på är legio. Kanske svenskar i gemen borde vara lite försiktiga med vilka stenar de kastar i sitt glashus?

Det är nog ett rätt nyttigt hyckleri dock. Om inte de, som gör en mindre bra sak A, klagar på de som gör en mindre bra sak B, och tvärt om, hade väl allt blivit ok med resultatet att ännu fler gör både A och B

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag förstår. Men implikationen är ju att om det finns farmare som är beredda på att spendera resurser på att bryta för ett förväntat värde av $20 så kommer ju ett pris på $700 snarare uppmuntra ytterligare ansträngningar. Marknaden kommer dammsugas ännu hårdare efter hådrddiskar.

Absolut. Och snabba / stora SSD:er med hög TBW för att skapa alla plottar. Men priset går säkert ner.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

En insiktsfull artikel från av Jarred Walton på Tom's Hardware (som speglar det @kelthar skrivit ovan): Chia Coin's Initially High Prices Could Cause a Storage Shortage.

Sammanfattning: Chia har initialt högre än väntat handlingsvärde som dock sjunker, men man kan ändå hitta lönsamhet i chi-brytning för betydligt lägre handlingsvärden. Förvänta er betydligt värre hårddisk-priser framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De flesta som farmar har väl hoppats på ett pris runt 20USD. https://chiacalculator.com/ har kört med det tills den gick att trade:a. Så jag tror inte att någon, någonstans, trodde på 1800USD. Jo, kanske naiva unga farmers =).

$20 var i praktiken ett minimumestimat för vad som skulle kunna täcka tidiga bönders kostnader, så att det skulle bli mer än så var extremt sannolikt, dock visste förstås ingen exakt hur mycket.

Någon förutspådde att det skulle starta på tusentalet USD och sedan sjunka till hundratalet, och hittills stämmer det bra.

Jag tutar för övrigt vidare med mina gamla sketna SMR-diskar i min server som ändå är igång 24/7, jag har lagt ned totalt 0 kronor på hårdvara och bara en liten gnutta mer i elkostnad för trädgårdsarbete och hårddiskdrift. Inga mynt skördade ännu, och svårighetsgraden stiger givetvis, så får väl se hur länge jag ids hålla på.

Visa signatur

5950X, 3090