Permalänk
Medlem

Ostabila bordsben

Har en Linnmon skiva 200x60 cm och ett par linnmon adils. Men bordet är mycket ostabilt och gungar runt hela tiden. Nån som har nån slags lösning?

Permalänk
Medlem

Ska det inte gå att skruva på fötterna eller benen för att justera benlängden tills bordet står rakt?

Permalänk
Medlem

Har haft ett sånt där. Svinbilligt. Dra fast benen hårt. Det svajar eftersom skivan är gjord av typ wellpapp, det blir inte bättre än så där om du inte bygger en ram. Knuffa det dikt mot väggen, stabilisera med vinkeljärn

Permalänk
Avstängd

@Ernesto har helt rätt, det finns inte många spår av trä i dessa skivor så det går inte att göra bättre. Vi har två stycken och de används som plantbord just nu när tomaterna behöver lite sol och börjar bli stora.

@Huggiz, köp ett bättre bord.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Precis som @Ernesto skriver så är det billiga bord som inte är stabila och för att fixa behöver man bygga en ram alt. sätta fast/luta mot en vägg.
Enklare att köpa ett ordentligt bord mao

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Nu tar ni i lite väl, mitt första skrivbord som student var av exakt samma modell fast med benen OLOV istället för ADILS som TS har. Man behövde skruva på benen efter montering för att få bordet helt rakt. Skrivbordet fungerade alldeles utmärkt och vinglade inte alls. Jag bytte ut det mot ett lite större och lyxigare skrivbord i samband med hemmajobb förra året, men hade jag bara använt det för gaming hade jag nog haft kvar det än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

@Ernesto har helt rätt, det finns inte många spår av trä i dessa skivor så det går inte att göra bättre. Vi har två stycken och de används som plantbord just nu när tomaterna behöver lite sol och börjar bli stora.

@Huggiz, köp ett bättre bord.

Nån rekommendation? Helst svart o 200-250cm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huggiz:

Nån rekommendation? Helst svart o 200-250cm

Tyvärr inga bra förslag men du kan åka till vilken bygghandel du vill och bara köpa en riktig skiva och sen montera benen på den. Benen från IKEA är helt oki om de inte blivit sämre på senaste tiden.

Exempel:
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-ek-ask-1500x750x27mm-raka-...

Lite svart färg och en pensel och det är fixat. Är det för långt så brukar de kunna kapa för en liten peng på bauhaus och då kan du använda det som blir kvar till en hylla att ställa något fint på ovanför datorn.

Finns annars i laminat men då blir det ett jättelångt bord eller många hyllor Glöm inte att köpa lamineringstejp som du värmer på kapsnittet så syns det nästan inte.
https://www.bauhaus.se/bankskiva-laminat-graphite-mirage-28x6...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av urban22:

Nu tar ni i lite väl, mitt första skrivbord som student var av exakt samma modell fast med benen OLOV istället för ADILS som TS har. Man behövde skruva på benen efter montering för att få bordet helt rakt. Skrivbordet fungerade alldeles utmärkt och vinglade inte alls. Jag bytte ut det mot ett lite större och lyxigare skrivbord i samband med hemmajobb förra året, men hade jag bara använt det för gaming hade jag nog haft kvar det än idag.

Du hade det bra du, mitt första databord var ett runt ca 80cm balkongbord och där fick jag rum med en CRT skärm på 15", tangentbord och mus. Var ett tag sen ska tilläggas och är för länge sen slängt och kasserat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Precis som @Ernesto skriver så är det billiga bord som inte är stabila och för att fixa behöver man bygga en ram alt. sätta fast/luta mot en vägg.
Enklare att köpa ett ordentligt bord mao
https://i.pinimg.com/originals/b4/19/b7/b419b7cc2a93302e370e8c08bf1ae14e.jpg

Tips på nått ”ordentligt bord”?

Permalänk
Permalänk
Lego Master

Tänk dock på att en massiv bordsskiva inte är bättre än sina ben; om du fortfarande använder "pinnben" från IKEA så kommer det gunga ändå. Det vet jag, för jag sitter på exakt en sån kombination just nu, och jag ser min stream-mic på ett stativ röra sig när jag skriver. ^^
Väggfast eller med rejält tilltaget underrede är nog modellen.

Jag ska dock tillägga att den massiva träskivan jag har nu är MYCKET bättre än den LINNMON jag hade tidigare. Framförallt att montera saker på, med klämfästen (eller skruvar för den delen).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för ben till dessa skiverna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Tänk dock på att en massiv bordsskiva inte är bättre än sina ben; om du fortfarande använder "pinnben" från IKEA så kommer det gunga ändå. Det vet jag, för jag sitter på exakt en sån kombination just nu, och jag ser min stream-mic på ett stativ röra sig när jag skriver. ^^
Väggfast eller med rejält tilltaget underrede är nog modellen.

Jag ska dock tillägga att den massiva träskivan jag har nu är MYCKET bättre än den LINNMON jag hade tidigare. Framförallt att montera saker på, med klämfästen (eller skruvar för den delen).

Har du något tips på andra ben då?