RC-Bil som klarar att köra i kohage?

Permalänk
Medlem

RC-Bil som klarar att köra i kohage?

Hej!

Lite sugen på att skaffa en RC-bil nu när vi har flyttat ut på landet. Vi bor bredvid grusvägar, skog och kohagar så det är bra om den klarar av grov terräng. Dvs, nån slags monstertruck. Bra också om den är stark nog att dra en skrinda med unga barn i (tänk, 1-3 år) haha! Så man kan skrämma frugan lite! Kan lägga runt 5k på bil + lite extra på kontroll som jag antar att man köper separat. Är alltså inte ute efter någon Lekia skitbil utan något hållbart lite seriösare. Tips?

Kriterier:
* Gärna 1/8 för att klara terräng.
* El
* Monstertruck
* Hållbar/Lågt underhåll
* Stark/Snabb
* Ca. 5k pris (men finns flexmån)´

/Björn

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Någon från Traxxas. Jag gillar deras Summit och bashar runt med en sån fortfarande efter 10 år. Så det är kvalitet i grejerna.
Kolla på Traxxas är mitt tips.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenchi:

Någon från Traxxas. Jag gillar deras Summit och bashar runt med en sån fortfarande efter 10 år. Så det är kvalitet i grejerna.
Kolla på Traxxas är mitt tips.

Jag kan inte mycket om RC-bilar men jag skulle precis skriva Traxxas. Det är en sån jag hade skaffat om jag skulle köra off-road. Med en budget om 3-5k+.
Deras MAXX är ju sjuk om du är ute efter en monstertruck med kraft. Dock 5-7k beroende på ÅF. Sen finns ju X-MAXX som är ännu större.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zartax:

Hej!

Lite sugen på att skaffa en RC-bil nu när vi har flyttat ut på landet. Vi bor bredvid grusvägar, skog och kohagar så det är bra om den klarar av grov terräng. Dvs, nån slags monstertruck. Bra också om den är stark nog att dra en skrinda med unga barn i (tänk, 1-3 år) haha! Så man kan skrämma frugan lite! Kan lägga runt 5k på bil + lite extra på kontroll som jag antar att man köper separat. Är alltså inte ute efter någon Lekia skitbil utan något hållbart lite seriösare. Tips?

Kriterier:
* Gärna 1/8 för att klara terräng.
* El
* Monstertruck
* Hållbar/Lågt underhåll
* Stark/Snabb
* Ca. 5k pris (men finns flexmån)´

/Björn

Vad kommer kossorna tycka om det?
Gör garanterat skitont att få en RC-bil på benet som kommer i 60 knyck.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad kommer kossorna tycka om det?
Gör garanterat skitont att få en RC-bil på benet som kommer i 60 knyck.

Dom kommer ju tycka att det är skitkul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Dom kommer ju tycka att det är skitkul!
https://www.youtube.com/watch?v=92Z8-JBb-90

Mjo, det är därför det är bra om den är stabil. Välter den så lär den bli ihjältrampad. Speciellt eftersom det är ungtjurar i hagen och inte mjölkkor.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Traxxas är inte nått speciellt när det gäller kvalitet, däremot är det ett stort märke och lätt att hitta reservdelar till bra pris.
Jag körde e-maxx en gick av på mitten. Men det är över 10år sen så kanske är skillnad nu.
Tänkte du köra el eller förbränningsmotor?

Rättelse
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Dom kommer ju tycka att det är skitkul!
https://www.youtube.com/watch?v=92Z8-JBb-90

Det där är försvarsbeteende, inte lek. Finns liknande videor när anguskor jagar björn på samma sätt. I filmen med RC bilen har de inte gått över till offensiv än dock, men de följer den för att ha koll och skydda flocken.

Jag håller med föregående talare att inte störa djuren, speciellt inte om TS inte äger dem själv. Det finns fina banor att leka med RC bil på, inte särskilt svårt att fixa en i trädgården heller.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Traxxas är inte nått speciellt när det gäller kvalitet, däremot är det ett stort märke och lätt att hitta reservdelar till bra pris.
Jag körde e-maxx en gick av på mitten. Men det är över 10år sen så kanske är skillnad nu.
Tänkte du köra el eller förbränningsmotor?

El. Har kört flyg på metanol förut och orkar verkligen inte allt krångel och kladd med bränsle. Batteri är överlägset nu när de har blivit så mycket bättre.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det där är försvarsbeteende, inte lek. Finns liknande videor när anguskor jagar björn på samma sätt. I filmen med RC bilen har de inte gått över till offensiv än dock, men de följer den för att ha koll och skydda flocken.

Jag håller med föregående talare att inte störa djuren, speciellt inte om TS inte äger dem själv. Det finns fina banor att leka med RC bil på, inte särskilt svårt att fixa en i trädgården heller.

Mest tänker jag nog köra över kall öl till grannen för att öka grannsämjan.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Mest tänker jag nog köra över kall öl till grannen för att öka grannsämjan.

Det låter som en bra idé

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det där är försvarsbeteende, inte lek. Finns liknande videor när anguskor jagar björn på samma sätt. I filmen med RC bilen har de inte gått över till offensiv än dock, men de följer den för att ha koll och skydda flocken.

Jag håller med föregående talare att inte störa djuren, speciellt inte om TS inte äger dem själv. Det finns fina banor att leka med RC bil på, inte särskilt svårt att fixa en i trädgården heller.

Nu kanske björnar är lite större och mer välkända för kossorna dock.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Nu kanske björnar är lite större och mer välkända för kossorna dock.

Plus att det är en j-la skillnad på en hage med kossor och en ungtjurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Nu kanske björnar är lite större och mer välkända för kossorna dock.

Jag vill inte att mitt svar verkar nedlåtande, men av egen erfarenhet vet jag skillnaden på kor som "leker" och inte. Videon blir så klart kul på Youtube med Benny Hill-temat spelandes, men jag är säker på att djuren inte uppfattade situationen likadant.

Skrivet av Svensktiger:

Plus att det är en j-la skillnad på en hage med kossor och en ungtjurar

Visst är det en jävla skillnad, tjurar är långt mycket mer oberäkneliga och svårlästa. Jag skulle inte gå in i ett bete med okända ungtjurar, inte med okänd avelstjur heller för den delen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Lämna alla djur ni inte äger ifred.

Visst är kor och kvigor lugnare och inte lika lynniga/aggresiva som ungtjurar t ex, men vill en ko er illa är ni lika chanslösa som det vore en tjur. Och det finns absolut kor som är aggresiva (och producerar hon mycket mjölk kanske ägaren inte är helt intresserad av att ta bort henne för att främlingar tycker att de ska kunna klappa de söta korna), och när de är brunstiga kan de t o m få för sig sig att rida på människor (som de gör med varandra), och de springer snabbare än man kan tro. Och även kvigor är sprängfulla med muskler, om än mindre än ungtjurar. /uppväxt på mjölkgård, /off topic

EDIT: Och djuren i filmen tycker inte det där var roligt, musiken till trots.

Permalänk
Medlem

https://goteborg.reservdelsrc.com/product/arrma-kraton-1-8-4w...

Bara batteri och laddare, Annars finns det bra begagnade saker på Blocket.

Permalänk
Medlem

Kika på Arrma istället för traxxas, du kan säkert hitta någon på kampanj för vettigt pris, alternativt en begagnad kyosho, där har du riktigt kvalité och lätt att hitta delar med. Traxxas har jag inga bra erfarenheter av varken bränsledrivna eller el. Kika på en Arrma Kraton, lite dyrare än 5 men du får betydligt mer för pengarna. SEdan går rc bilar ALLTID sönder förr eller senare.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Kika på Arrma istället för traxxas, du kan säkert hitta någon på kampanj för vettigt pris, alternativt en begagnad kyosho, där har du riktigt kvalité och lätt att hitta delar med. Traxxas har jag inga bra erfarenheter av varken bränsledrivna eller el. Kika på en Arrma Kraton, lite dyrare än 5 men du får betydligt mer för pengarna. SEdan går rc bilar ALLTID sönder förr eller senare.

Ok, ska kolla upp det! Hittade en Traxxas E-Revo 1/10 med laddare, ackar och radio för 6k på blocket som jag kanske kör på för att det är prisvärt (ska kolla upp lite mer först).

Annars om man köper nytt antar jag att man får lägga 2-3k på radio + laddare och ackar extra utöver bilen ungefär?

Detta kanske är något annars? Inkl. radio.

https://www.autopartner.se/bilar/arrma/monster-truck/arrma-18...

Edit: Såg att den första länken till Arrma också var med radio.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Köp kit!

Om du har möjlighet skulle jag plocka upp ett kit (byggsats) istället för RTR (ready-to-race). Kul att bygga och det gör det mycket lättare att sen göra reparationer eller förbättringar på bilen.

Mycket info på olika bilar mm på rctech.net/forum

Märken med gott rykte är bland annat Tekno, Xray, Mugen, Losi, Serpent, Associated. Dessa kan vara utanför ditt prisintervall dock om du inte hittar ett bra deal.

I Sverige är www.kullagergrossisten.se, rcmaffian.se och goteborg.reservdelsrc.com bra affärer förutom autopartner.se som redan nämnts.

Edit: Hört mkt bra om Arrma men eftersom de inte vad jag vet säljer kit så tog jag inte med dem i min lista.
Traxxas största fördel är tillgången på reservdelar (men du kommer behöva reservdelarna...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravendarkhold:

Om du har möjlighet skulle jag plocka upp ett kit (byggsats) istället för RTR (ready-to-race). Kul att bygga och det gör det mycket lättare att sen göra reparationer eller förbättringar på bilen.

Mycket info på olika bilar mm på rctech.net/forum

Märken med gott rykte är bland annat Tekno, Xray, Mugen, Losi, Serpent, Associated. Dessa kan vara utanför ditt prisintervall dock om du inte hittar ett bra deal.

I Sverige är www.kullagergrossisten.se, rcmaffian.se och goteborg.reservdelsrc.com bra affärer förutom autopartner.se som redan nämnts.

Edit: Hört mkt bra om Arrma men eftersom de inte vad jag vet säljer kit så tog jag inte med dem i min lista.
Traxxas största fördel är tillgången på reservdelar (men du kommer behöva reservdelarna...)

Jag kör gärna byggsats men behöver hålla budgeten något. Köpte Fanatec simracinggrejer för 9k i jan och vi fick barn i slutet av mars, så jag behöver hålla skenet av att prioritera rätt uppe någolunda iaf. Har kollat märkena du skrev och det verkar vara bra grejer men lite över budget om man ska ha nytt. På blocket hittar jag mest Traxxas.

Vad tror ni om de här två t.ex?

https://www.blocket.se/annons/dalarna/traxxas_e_revo_brushles...

https://www.blocket.se/annons/kalmar/e_revo_borstlos_skala_1t...

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag skulle sikta på 1/8 istället för 1/10. Tåligare framförallt. Nackdelen är att de tar större plats.

Vad gäller Traxxas så har jag bara koll på Stampede 4x4 som jag har. Rolig men vi har behövt byta ut mkt delar pga att de körts sönder. Ganska vek konstruktion. Traxxas har delar med bättre kvalite men de får man köpa till och byta själv. I slutändan blir kostnaden rätt hög. Stampede är dessutom 1/10 och är ganska kort och hög vilket gör den instabil.

Vad sägs om den länkade Arrma Kraton? Inga egna erfarenheter men hört mkt bra om den.

Permalänk
Hjälpsam

Låter helkul!
Kommer säkert sluta med en 1/5 borstlös Losi om något år =D

http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOS05020T2

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

En grej jag kom på nu - hur är räckvidden på dessa när det kommer till sändaravstånd? Det är ju rätt stora avstånd här om man ska köra över till grannen (nästgårds är på andra sidan kohagen, 250 meter bort). Och går det att förlänga på något sätt genom att förstärka signalen eller liknande?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Låter helkul!
Kommer säkert sluta med en 1/5 borstlös Losi om något år =D

http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOS05020T2

Var inne på att börja köra FG 1:5 truck för många år sen. Hade varit kul men uj så dyrt det hade blivit.
Ändå är truckarna mycket billigare än banbilarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Beställt en Arrma Kraton 1/8 nu. Kunde inte hålla mig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Min bror köpte en 1/5 med 25cc kubiks bensinare(har jag för mig), å fördelen är att han kan tanka vanlig bensin vilket inte är fel.
Min nästa bil blir nog en sådan typ

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

El. Har kört flyg på metanol förut och orkar verkligen inte allt krångel och kladd med bränsle. Batteri är överlägset nu när de har blivit så mycket bättre.

De större 1:6 eller till och med 1:5 skala bilarna går på vanlig bensin. ska du "basha" hårt är det bra att ta en tålig, truggys är generellt sett lite klenare än buggys(längre stag som lättare går av vid smällar). har själv en inferno mp7 och brorsan har en truggy, blir mycket resevdelar för han medan min klarar sig förvånansvärt bra med tanke på vilka krasher den ibland utstår.
Dagens etanol bilar är lättstartade och har många trevliga tillbehör, som tex glödare som du kopplar till varfri kraft källa mellan 2-36 volt(tror jag det var).
kika på youtube och reviews.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

En grej jag kom på nu - hur är räckvidden på dessa när det kommer till sändaravstånd? Det är ju rätt stora avstånd här om man ska köra över till grannen (nästgårds är på andra sidan kohagen, 250 meter bort). Och går det att förlänga på något sätt genom att förstärka signalen eller liknande?

Kollat lite på tuben och där verkar de flesta ligga på runt 500 meter. du kan ju alltid lägga lite extra på en bra sändare så får du lite extra räckvidd. med min inferno som jag kört med på grusgropar, cross banor och liknande har jag aldrig upplevt problem och den har nog iallafall varit 200-300 meter bort, vild uppskattning. min mottagare "står" bokstavligen på bromsen om den tappar kontakt vilket är bra. förr i världen så "skenade" bilarna så man fick hålla sig undan tills de krockade i något. glömmer aldrig min brors inferno som jag lånade i min ungdom. var en av de första infernosana dx2 hette den nog. den skenade över en hel fotbollsplan och slog rätt in i stängslet. fotbollsspelarna såg rädd paffa ut

räcker inte det så finns det booster mods som denna: https://www.youtube.com/watch?v=xl5L9i03Uvw

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kollat lite på tuben och där verkar de flesta ligga på runt 500 meter. du kan ju alltid lägga lite extra på en bra sändare så får du lite extra räckvidd. med min inferno som jag kört med på grusgropar, cross banor och liknande har jag aldrig upplevt problem och den har nog iallafall varit 200-300 meter bort, vild uppskattning. min mottagare "står" bokstavligen på bromsen om den tappar kontakt vilket är bra. förr i världen så "skenade" bilarna så man fick hålla sig undan tills de krockade i något. glömmer aldrig min brors inferno som jag lånade i min ungdom. var en av de första infernosana dx2 hette den nog. den skenade över en hel fotbollsplan och slog rätt in i stängslet. fotbollsspelarna såg rädd paffa ut

räcker inte det så finns det booster mods som denna: https://www.youtube.com/watch?v=xl5L9i03Uvw

Ja, det går ju på 2.4GHz vilket är vanlig WiFi-frekvens så det lär finnas en del boosters tillgängliga man kan använda.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har kört två battterier själv. Sjukt kul! Hoppar på grushögarna utanför och mosar igenom vattenpölar (djupa!). Har voltat, krockat med staketstolpar, kört in i stenar runt eldstad osv. Håller för allt! Tills jag lånade ut den till polarens 10-åring. 1 minut och så hade ena dämparen pajjat. Kidz alltså...

Nu, leta reservdelar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?