Björn Rosengren ångrar sig rörande Telias nät

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Biffalakofot:

Då lever du i en annan verklighet än vad jag gör. För tillgängligheten har ökat enormt. Förut fanns två apotek inom rimlig närhet för mig. Idag finns mer än 10. Förut stängde de 2 som fanns tidigt vardagar och var stängda hela helgen. Jag minns såväl en kväll jag skulle sova, jag var förkyld och glömt nässprayet på jobbet. Enda alternativet var ju att gå upp ur sängen, klä på sig och köra bil till jobbet på andra sidan stan och hämta det. Idag har jag två minuter till närmsta ställe jag köper nässpray, priset har ju gått upp av flera orsaker som inflation och allmänt KPI, men också såklart kostar tillgängligheten pengar, du får ju en bättre service idag då är det naturligt att det kostar pengar. Du kan också köpa på internet och få snabb hemleverans för bra priser. Nu har jag tillgång till apotek till kl 22 alla veckodagar inom några minuter bilfärd. Alla mediciner utom en av de 15-talet jag ätit de senaste 2 åren har funnits direkt över disk. Den som inte funnits är en dyr biologisk medicin som är kylvara, de har dock kunnat beställa den med oftast en dags förvarning. Ett telefonsamtal så är det löst. Inget skäl att förstatliga och försämra allt det andra som blivit så mycket bättre. De små "apoteken" som finns på bensinmacken är öppna dygnet runt, riktiga apotek har vi till kl 22 där jag bor iaf.

Jo besiktningen är enklare att tidsboka, i den meningen att det finns så otroligt mycket fler stationer med så otroligt mycket fler tider idag. OK förut var det bara ett nummer att ringa, men du fick vänta i veckor på en tid. Det fanns under en tid drop in besiktning i GBG, på station Aröd på andra sidan stan för mig. Men den drop-in:en fick man åka och ställa sig i kö någon timme eller två innan de öppnade för att vara garanterad tid den dagen. Den blev så överbelastad att drop in stängde efter ett tag. Hur kan den lilla fördelen att det bara är ett samordnat telenummer att ringa för bokning väga mer än att du slipper körförbud i veckor eller slipper ta ut en semesterdag från jobbet för att besiktiga? Idag behöve man inte ens ringa, man sitter och googlar ställen och tider i 2 minuter och bokar online. Du kan också besiktiga till billigare priser om du accepterar sämre tider, som man var tvungen att göra innan avregleringen.

Järnväg har jag väldigt liten erfarenhet av, jag har åkt mycket litet tåg i mitt liv och har ingen åsikt om.

Men skulle du vilja ha tillbaka TAXI monopolet? TV monopolet, tillbaka till 2 statskontrollerade tv stationer? Radio monopolet, bort med alla kanaler som spelar musik? Flygtrafiken?

Borde alla ISPs förstatligas?

Om man lägger politisk ideologi åt sidan så kan man med klarhet säga att det är ett obestridligt faktum att konsumenten gynnats oerhört inom flertalet branscher av avreglering men också såklart att en avreglering kan göras på ett dåligt sätt, som kan få vissa negativa konsekvenser för individer eller marknader.

Jag vet inte om allt måste förstatligas men det ska i vart fall regleras stenhårt om nått ska få drivas privat, jag tror att allt som någon vill driva privat med vinstintresse kan drivas bättre av det allmänna pga de fördelar som storskalighet kan innebära. För att regleringar och upphandlingar ska bli bra borde man däremot tillåta det allmänna att konkurrera mot det privata vilket i praktiken inte är tillåtet idag. Eftersom jag inte har upplevt någon förbättring med nån avreglering och privatisering så har jag svårt att tro på att det finns och att de främst utförts av ideologiska skäl och inte för att på nått sätt förbättra för konsumenten/ samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På Televerket tiden så hade man rätt att få telefon till permanentbostäder och dessutom var ljudkvaliten så pass bra att det faktisk gick att samtala, kostnaden fördelades ut på alla i stället för att man gör det billigt för de i storstäderna och skiter helt i glesbygd och samtalskvalitet.
Televerket hade en del stora fördelar, likt SJ, för idag går det ju knappt att åka tåg längre om man bortser från lokaltågen och järnvägsunderhållet har ju närmast helt upphört.
Har svårt att se någon fördel som kommit från privatisering inom nått område, det mesta fungerar betydligt sämre och har dessutom ofta blivit mycket dyrare när det privatiserats eller "valfrihet" införts.

Ljudkvalitén ja, det har jag frågat efter många gånger. Du var begränsad till mikrofonen och lurens kvalitetstak, ibland brus på linan men ljudet var helt superbt. Idag med mobiltelefoner får du nöja dig med halvdassigt ljud, även om det blivit bättre med VoLTE så finns det en del kvar att önska. Nu med datorer och snabbare nätverkslinor än någonsin så är ljudet fortfarande skit fast det borde vara ett icke-problem. Många skryter om sina perfekta ljudkodeks men i själva verket är de så dåliga att jag tvingas säga "va?" i var och varannan mening. Om det är så svårt att hitta ett bra ljudkodek, varför inte sätta ihop ett program som kommunicerar med 128 kbit/s mp3, det låter ljusår bättre än de de kör med idag. Och som går att förbjuda att använda autogain. Telefoni var på så sätt bättre förr, men det var dyrare...

Skrivet av mrqaffe:

Privatiseringen av besiktningen är väl inte ett exempel på nått som "gått bra" ? Inte bättre tillgänglighet (som i snabbare/enklare att få det gjort) men om man anser att man i sällsynta fall kanske kan spara nån km i avstånd som bättre tillgänglighet så är det kanske så ?
Mestadels har det bara inneburit flera aktörer, högre prisnivå (kanske delvis pga ökad reklam ) och bökigare tidsbokning. Har svårt att se vad som blivit bättre.

Apotektjänsten har ju också blivit kraftigt försämrad och de börjar mer likna kosmetika/hälsokost/gym-kosttillskotts butiker och att sälja receptfritt i andra butiker (typ ICA) har ju lett till rejäla prishöjningar.
Och tillgängligheten har generellt minskat om man tycker att apoteken ska tillhandahålla mediciner, då menar jag både antal olika lagerhållna mediciner och den fysiska butiken.
"Apoteken" har nog helt enkelt blivit för många och för små i städerna så att flera mediciner har blivit beställningsvaror och i glesbygden har de på en del ställen helt försvunnit.

Skrivet av Biffalakofot:

Det du säger gäller nog främst mindre apotek och främst ovanliga dyra mediciner. Jag själv vet, jag använder en väldigt dyr biologisk medicin som nog inte är så jättevanlig, dessutom är den kylvara. Och det är sant i viss mån som du säger. Mina lokala små apotek har den normalt inte i lager, däremot tar det oftast bara en dag att beställa in den, det kan man göra på telefon. Så det har jag inte alls upplevt som ett större bekymmer. Andra receptvaror har jag alltid kunnat hämta ut direkt, och jag har ätit väldigt många olika sorters mediciner de senaste åren. Apoteken säljer ju inte godis, du tänker på sånna här nutrilette bars eller? Det är ju en oerhört liten del av verksamheten och inget jag har någon åsikt om alls.

Det behöver inte vara så sällsynta mediciner för att de inte ska finnas på lager på apoteket. En vän till mig skulle ha ett visst p-piller mot oregelbunden mens, detta var förra sommaren, men det gick inte att uppbringa någonstans. Till slut var det en på det statliga Apoteket som letade rätt på att det fanns ett paket i lager tvärs över halva Sverige. Så vi slängde oss i bilen och jag körde henne dit så att hon kunde få ut sin medicin.

Varför beställde vi inte i tid kanske ni undrar? Det gjorde hon, fram till förra sommaren då hon fick veta att rutinerna ändrades så att personer med skyddad identitet inte längre kan boka, utan bara kan köpa det som finns i lager. Hon hade försökt gå runt i över en månad och försökt få tag på p-pillrena genom att fråga varje dag om de fanns på lager, utan att lyckas. De som kan bokar upp pillrena innan de kommer in på lager.

Tre månader ska medicinen egentligen räcka, men hon hade börjat fuska med doseringen och hade tabletter kvar vid årsskiftet. Nu är de slut sedan länge. Med andra ord, hon har inte fått tag på nya piller och har inte viljat utsätta mig för krångel igen så det har blivit att hon lider av problemen istället. Och med de nya coronareglerna att medicin bara får tas ut för tre månader i taget så har det blivit ett låst läge att få tag på medicin så det räcker med risk att dra på sig corona. Plus att behöva en ledig dag var tredje månad för att gå på jakt efter medicin till en vän, för att bara kanske få tag på det är inte hållbart mot mitt jobb. Hon lider av sina problem och känner sig ganska utanför samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffalakofot:

De små "apotek" som finns hos bensinstationer är öppna 24/7, vanliga apotek finns som har öppet till kl 22 alla dagar. Alltså en enorm förbättring.

Tillgängligheten på besiktningen var mycket dålig innan privatiseringen, ARÖDs hade drop in ett tag, men det krävde att man var där 1-2 timmar innan öppningstid, kön blev flera hundra meter. De slutade efter ett tag med drop in av naturliga skäl.

Anledningen till att staten inte valde att ha bättre tillgänglighet kan kort beskrivas såhär: All företagsverksamhet gör privata idkare bättre och billigare än staten pga inbyggda naturliga drivkrafter. Staten är helt enkelt dålig på att bedriva näringsverksamhet. De saknar överlevnadsincitament. Staten kan välja att erbjuda besiktning mellan endast 07-16 med få tider eller 07-22 med massor av tider. Det spelar ingen roll för staten, för en näringsidkare så är det allt, vilken privat besiktningsstation som helst hade nämligen gått under direkt om de hade samma dåliga service och tillgänglighet som staten hade innan avregleringen.

Det här är t-o-t-a-l nonsens. I så fall så borde USAs sjukvård ge vård till alla (det gör den inte) och göra det billigare än någon annanstans i världen (inte ens i närheten). Men faktum att de har inte en chans att tävla med t.ex. Europa där länder själv gör stora inköp av t.ex. mediciner, även där är priserna sjukt höga i USA. Det finns inte ekonomiska intressen att sänka priserna på det sättet i USA, man ska ju tjäna pengar.
Vi kommer se skenade kostnader i Sverige när allt mer privatiseras och människor ska utsugas på mer pengar. Skattepengar finns ju alltid och sjuka finns alltid, nu gäller det se till att det hamnar i privata fickor, för det har de ju förtjänat.
Privata näringsidkare inom sjukvårdsbranschen har inte heller intresse att bry sig om patienter som kostar dem för mycket pengar, även det här kommer vi ser mer av i Sverige. Har du fel sjukdom så är du oviktig för ett system där pengar styr allt.
Målet att tjäna pengar är inte alls detsamma som att bygga upp ett bra samhälle, det är absurd stor skillnad. Du blir inte patient, du blir en kund, du blir inte en elev, du blir en kund.
Det blir inte läkare som bestämmer om du faktiskt bör vara sjukskriven, det är ekonomiska intressen som ska styra.

En större del av våra skattepengar kommer hamnar i diverse skatteparadis istället för att hamna in i systemet igen. Och en större del av befolkningen har inte en susning om vad de röstar på.

Några ex:

Vårdbolag snuvar staten på skatt

Riskkapitalbolag har tjänat miljarder
på företag inom vård, skola och
omsorg.

Men trots att företagen finansieras
med offentliga pengar, gör de allt
för att slippa betala skatt genom
avancerad skatteplanering.

I en granskning som Skatteverket har
gjort av de bolag som tagits över av
riskkapitalbolag de senaste åren har
23 av 25 inte betalat bolagsskatt
sedan de blev uppköpta, skriver
Svenska Dagbladet.

___

Björklund backar om friskolor

Utbildningsminister Jan Björklund
(FP) skärper tonen mot friskolor. Det
finns flera tecken på att vinst går
före kvalité, säger han till Dagens
Industri.

-Luckor i lagstiftningen har gjort
att friskolor kan strunta i att ha
bibliotek, studievägledning och
skolsköterskor, och att ägarna har
kunnat utnyttja det för att ta ut
ekonomiska överskott.

Björklund medger en viss naivitet
från borgerligt håll i synen på
friskolor.
___
Privatläkare synas för avgiftsfusk

Göteborg. Privatläkare i Göteborg misstänks ha tagit extra betalt för patientbesök. Totalt kan regionen ha betalat ut flera miljoner för mycket, skriver Göteborgs-Posten.
För ett så kallat enkelt besök, till exempel ett kort återbesök, får läkaren 235 kronor, medan ersättningen för ett normalbesök är 735 kronor.
Sjukvårdskansliet har granskat 130 000 patientbesök hos 66 privatläkare och funnit att endast en knapp procent redovisats som enkla besök.
___
Förtroendet för apoteken sjunker

Stockholm. Sämre stöd, dålig information och lång väntan på receptbelagda läkemedel. Förtroendet för apoteken har sjunkit, visar en ny undersökning från Konsumentverket.
I rapporten granskas konsumenternas inställning till apoteken före och efter avregleringen 2009. För tre år sedan gav 95 procent av de intervjuade apoteksmarknaden ett positivt betyg. I år har siffran sjunkit till 77 procent.
– Förtroendet för apoteksmarknaden har sjunkit dramatiskt. Det är allvarligt att det i konsumenternas perspektiv blivit en försämring framför allt inom de områden man upplever som viktiga, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket, till TT.

Utredningen visar att omkring elva procent av dem som ska hämta ut medicin får vänta längre än 24 timmar. Dessutom anser många att man inte får de råd och det stöd man behöver när man handlar sitt läkemedel. En orsak kan enligt Larsson vara att med längre öppettider och flera nya apotek hinner inte apotekare med. I stället blir det fler farmaceuter utan tillräcklig utbildning som möter kunderna.
– De aktörer som finns på marknaden måste ta till sig det här och vi rekommenderar att de inleder en dialog med regeringen och vidtar åtgärder så att det blir en förbättring för konsumenterna, säger Gunnar Larsson.
____
Betalar för privatvård utan patient

Kristianstad. Region Skåne kan ha betalat miljoner för privatvård utan att det funnits några patienter.
En konsult, som har granskat journaler hos 38 slumpvis utvalda privatläkare och sjukgymnaster, och jämfört dem med räkningarna, misstänker utbrett fusk.
I 142 fall saknades helt journalanteckningar om något vårdbesök, rapporterar SVT:s Sydnytt.
Förra året köpte Region Skåne vård för närmare två miljarder kronor av 800 privatläkare och sjukgymnaster.
___
Assistansbolag tjänar miljarder

Skattepengar blir vinst De är sjuka, funktionshindrade och har många gånger en kämpig vardag. Nu har de blivit guldkalvar som privata bolag kan tjäna många miljoner på.
http://svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/assistansbolag-tjana...

Flera privata vårdgivare i Stockholm vägrar ta emot rullstolsburna eller säng- liggande patienter. De bryter mot avtalen med Stockholms läns landsting som nu ska skärpa villkoren och införa hårdare straff om inte överenskommelserna följs.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/handikappade-far-nej-av-pri...

Dvs man måste tvinga företag att bete sig. Effektivitet my ass.