Permalänk
Medlem

Grafikkort kaputt? RTX 2080 Ti.

RTX 2080 Ti, 15600:-, 2½ år gammalt, köpt från Inet.se, började igår, se bild nedan, händer i alla spel, datorn fryser och uppvisar grafikfel, men händer inte ute i Windows, bara inne i spel när 3d renderas. Temp är bra och fläktar fungerar. Har testat rensat på drivrutiner. Har testat äldre drivrutiner. Har testat Windows update. Har testat och rensat datorn på virus och spionprogram. Har testat och tagit ut kortet och dammat, problem kvarstår. Har testat ett äldre grafikkort 1080 med samma drivrutiner, (inga problem).

Någon som vet med säkerhet att det är sönder, eller går det att åtgärda? Någon som vet om man kan få garanti efter 2½ år på Inet.se :)? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Har du testat och sett om det kanske kan vara skärmrelaterat, testat en annan bildskärm?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har du testat och sett om det kanske kan vara skärmrelaterat, testat en annan bildskärm?

Tack för snabbt svar, ska testa. Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Tack för snabbt svar, ska testa. Återkommer.

Testa också en annan port. (Utgång).

Permalänk

Testa också andra kablar. Typ HDMI displayport med mera

Permalänk

Om felet kvarstår med en annan skärm, testa att ladda ner ett överklockningsverktyg som MSI Afterburner och använd det för att klocka ner minneshastigheten eller GPU core frequency. Testa en i taget och om inte det fungerar kan du testa att sänka båda samtidigt.

Om garantin fortfarande gäller så skulle jag utnyttja den illa kvickt, men du får vända dig till Inet och se vad de säger.

Permalänk

Tror det var mycket problem med dom tidiga 2080 ti korten som kom med Micron minnen och bara klarade full hastighet ett tag innan dom blev dåliga. Prova att sänk hastigheten på minnena om det inte är kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Om felet kvarstår med en annan skärm, testa att ladda ner ett överklockningsverktyg som MSI Afterburner och använd det för att klocka ner minneshastigheten eller GPU core frequency. Testa en i taget och om inte det fungerar kan du testa att sänka båda samtidigt.

Om garantin fortfarande gäller så skulle jag utnyttja den illa kvickt, men du får vända dig till Inet och se vad de säger.

Instämmer, testa klocka ner lite i taget med MSI Afterburner. Och som någon annan sa, prova andra kablar och portar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Testa också en annan port. (Utgång).

Skrivet av trebrecks:

Testa också andra kablar. Typ HDMI displayport med mera

Skrivet av Galadhnen:

Om felet kvarstår med en annan skärm, testa att ladda ner ett överklockningsverktyg som MSI Afterburner och använd det för att klocka ner minneshastigheten eller GPU core frequency. Testa en i taget och om inte det fungerar kan du testa att sänka båda samtidigt.

Om garantin fortfarande gäller så skulle jag utnyttja den illa kvickt, men du får vända dig till Inet och se vad de säger.

Skrivet av Console1337:

Tror det var mycket problem med dom tidiga 2080 ti korten som kom med Micron minnen och bara klarade full hastighet ett tag innan dom blev dåliga. Prova att sänk hastigheten på minnena om det inte är kabeln.

Skrivet av xSean145:

Instämmer, testa klocka ner lite i taget med MSI Afterburner. Och som någon annan sa, prova andra kablar och portar också.

Tack för alla svar.

Jag har nu testat med en annan skärm med samma problem. Jag har även testat 3 andra display portar, bytt ut displayport kabeln med en ny, testat med en ny HDMI kabel, och även testat olika HDMI/Display portar, men krasch fortfarande. Samma grafikfel som bild ovan, sedan fryser datorn, ungefär efter 10 sekunders spelande. Fick även samma grafikfel ute i Windows en gång efter en reboot, och ibland syns vita streck när Windows bootas upp. Samma vita streck syns även när nya Nvidia drivrutiner installeras då skärmen blir svart i någon sekund. Har också testat att sänka Core och Memory i MSI Afterburner med max -500Mhz, samt 95% fläkt, kunde då spela i en minut extra innan krasch.

Värt att notera är att fläktarna på kortet (Palit https://i.imgur.com/n0OAxAg.png) har under en längre tid gått upp och ner i varv under spelandets gång, och 100% fläktvarv i MSI burner låter nu ingenting jämfört med vad det brukade göra. En krasch gav mig en ruta där det stod att det inte fanns tillräckligt med video-minne. Precis innan en krasch låg GPU temp på 60 grader.

Jag försökte installera kortet på en äldre dator men kunde ej testa då Windows behövdes uppdateras, men ska försöka mer imorgon.

Permalänk
Medlem

Reklamera kortet, du har 3 års reklamationsrätt, har svårt att tänka mig att ny kabel ska fixa problemet, du ska inte heller behöva strypa kortet bar för att få det att fungera.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Du lär få koryet utbytt utan problem om du hör av dig till Inet, så länge det inte var ett företagsköp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kolla även tillverkarens garantier, en del av dom har 3 års.

Isåfall kan det vara smidigast att skicka direkt till dom.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Det som händer när du startar ett spel är att den boostar upp GPU och minnes frekvenser. Prova gör som Galadhnen skrev tidigare, ladda ner MSI Afterburner. Dra sedan ner memory clock 1ghz eller så, och se om det löser problemet. Om din garanti tid har gått ut så kan du fortfarande använda kortet antagligen på detta sätt.

Permalänk
Medlem

Absolut kan du testa fler saker, men först och främst tycker jag du ska kontakta Inet så snart som möjligt, för att få den processen i rullning. Även om du skulle kunna lösa problemet med diverse omvägar så kan det vara bättre att helt enkelt få ett nytt kort.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Det där kallas för artefakter och är en klassiker på ett trasigt grafikkort. Reklamera på en gång.

Permalänk
Medlem

Ja, det är är ett defekt grafikkort. Artefakter som ser ut så här är i 99/100 ett grafikkort som kastat in handduken.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Artefakter, inget snack! RMA nästa.
Ex på rejält kraftiga artefakter. Skaffade ett superbilligt Sapphire Trixx R9 Fury för 2år sen i hopp om *min lösning* men när jag kan konstatera att minnet/HBM-minnena haft minimal kontakt med kylplattorna då tänkte i alla fall jag att dom här minnena har gått fruktansvärt varma.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Reklamera kortet, du har 3 års reklamationsrätt, har svårt att tänka mig att ny kabel ska fixa problemet, du ska inte heller behöva strypa kortet bar för att få det att fungera.

Skrivet av nu1mlock:

Du lär få koryet utbytt utan problem om du hör av dig till Inet, så länge det inte var ett företagsköp.

Skrivet av baner85:

Kolla även tillverkarens garantier, en del av dom har 3 års.

Isåfall kan det vara smidigast att skicka direkt till dom.

Skrivet av Ronaldo:

Det som händer när du startar ett spel är att den boostar upp GPU och minnes frekvenser. Prova gör som Galadhnen skrev tidigare, ladda ner MSI Afterburner. Dra sedan ner memory clock 1ghz eller så, och se om det löser problemet. Om din garanti tid har gått ut så kan du fortfarande använda kortet antagligen på detta sätt.

Skrivet av Thursday:

Absolut kan du testa fler saker, men först och främst tycker jag du ska kontakta Inet så snart som möjligt, för att få den processen i rullning. Även om du skulle kunna lösa problemet med diverse omvägar så kan det vara bättre att helt enkelt få ett nytt kort.

Skrivet av Ernesto:

Det där kallas för artefakter och är en klassiker på ett trasigt grafikkort. Reklamera på en gång.

Skrivet av trickeh2k:

Ja, det är är ett defekt grafikkort. Artefakter som ser ut så här är i 99/100 ett grafikkort som kastat in handduken.

Skrivet av coolerfreak:

Artefakter, inget snack! RMA nästa.
Ex på rejält kraftiga artefakter. Skaffade ett superbilligt Sapphire Trixx R9 Fury för 2år sen i hopp om *min lösning* men när jag kan konstatera att minnet/HBM-minnena haft minimal kontakt med kylplattorna då tänkte i alla fall jag att dom här minnena har gått fruktansvärt varma.

Tack för alla svar igen, fantastiskt community som vanligt, bäst i Sverige? Skulle höra av mig till Inet för att kolla om man kunde byta men kom då in på en tråd med en kille som hade haft ett liknande problem, samma sorts artefakter, han hittade en lösning genom att installera äldre drivrutiner, något som låter lite som en för enkel lösning, men också något jag redan har testat, men inte med en DDU (Display Driver Uninstaller) innan jag installerade de äldre drivrutinerna, bara innan dom senaste drivrutinerna använde jag mig utav DDU, så jag testade att köra en DDU innan installation och installerade ett par äldre drivrutiner ifrån Januari månad och fick samma artefakt under installationen och blåskärm, och datorn startade om sig ...

Men nu till det mystiska, efter omstart så fungerar datorn felfritt igen, inga artefakter efter flera timmars spelande utan MSI Afterburner och temperaturer ser bra ut, precis som det var innan allt hände. Installationen utav de äldre drivrutinerna fungerade fast jag fick inte med Nvidias kontrollpanel vilket Windows fick uppdatera automatiskt efter omstart. Jag litar givetvis inte på kortet och ska höra av mig till Inet för ett eventuellt byte, men kan det stämma att drivrutiner på detta sätt kan skapa ett sådant kaos?

Jag ska testa i några timmar till, förhoppningsvis några dagar, jag återkommer igen mer information, tack igen för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Tack för alla svar igen, fantastiskt community som vanligt, bäst i Sverige? Skulle höra av mig till Inet för att kolla om man kunde byta men kom då in på en tråd med en kille som hade haft ett liknande problem, samma sorts artefakter, han hittade en lösning genom att installera äldre drivrutiner, något som låter lite som en för enkel lösning, men också något jag redan har testat, men inte med en DDU (Display Driver Uninstaller) innan jag installerade de äldre drivrutinerna, bara innan dom senaste drivrutinerna använde jag mig utav DDU, så jag testade att köra en DDU innan installation och installerade ett par äldre drivrutiner ifrån Januari månad och fick samma artefakt under installationen och blåskärm, och datorn startade om sig ...

Men nu till det mystiska, efter omstart så fungerar datorn felfritt igen, inga artefakter efter flera timmars spelande utan MSI Afterburner och temperaturer ser bra ut, precis som det var innan allt hände. Installationen utav de äldre drivrutinerna fungerade fast jag fick inte med Nvidias kontrollpanel vilket Windows fick uppdatera automatiskt efter omstart. Jag litar givetvis inte på kortet och ska höra av mig till Inet för ett eventuellt byte, men kan det stämma att drivrutiner på detta sätt kan skapa ett sådant kaos?

Jag ska testa i några timmar till, förhoppningsvis några dagar, jag återkommer igen mer information, tack igen för alla svar.

Starta ändå ett ärende hos Inet, där du skickar med all information. Då har du påtalat felet innan tidsfristen går ut, så du kan ändå få ett nytt kort framöver om tre år har passerat. Inget 100% friskt kort ska bete sig sådär, tänker jag, så det är bra om du har ditt på det torra.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Starta ändå ett ärende hos Inet, där du skickar med all information. Då har du påtalat felet innan tidsfristen går ut, så du kan ändå få ett nytt kort framöver om tre år har passerat. Inget 100% friskt kort ska bete sig sådär, tänker jag, så det är bra om du har ditt på det torra.

Du har så rätt Thursday. Jag har startat ett ärende hos Inet, vi får se vad dom säger. Att installera äldre drivrutiner funkade bara ett tag, men sedan dök problem upp igen. Jag testade köra kortet på en annan dator och fick artefakter och krasch även där. Ända sedan köp så har fläktarna varvat upp och ner under spelandets gång, något jag läste kunde vara ett defekt kort. Det är tråkigt att det aldrig finns grafikkort tillgängliga nuförtiden, det var en av anledningarna varför man ville behålla sitt 2080Ti när det begav sig, och man hoppades på det bästa. Och nu antar jag att man måste vänta på 3080 också. Varför är livet så hårt?

Permalänk
Medlem

Det är nästan helt säkert problem kring minnesmodulerna på kortet. Bara att bruka garanti för att få ett nytt om du inte känner för att öva lödkunskaperna på ett kort för 16000kr

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Det är nästan helt säkert problem kring minnesmodulerna på kortet. Bara att bruka garanti för att få ett nytt om du inte känner för att öva lödkunskaperna på ett kort för 16000kr

Jag diskade av den och torkade med en handduk, fick gnugga lite också, men det funkade inte.