TSMC kan hinna ikapp fordonsindustrins kretsbehov till juni

Permalänk
Melding Plague

TSMC kan hinna ikapp fordonsindustrins kretsbehov till juni

Produktionen är tillräcklig för att fylla kunders minimibehov till slutet av juni, men kretsbristen är långt ifrån över.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite goda nyheter äntligen!

Permalänk
Medlem

Inte för att va sån, och jag vill ju även jag ha nya prylar... men det skulle verkligen behöva bli ett än allvarligare läge för att folk ska vakna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Inte för att va sån, och jag vill ju även jag ha nya prylar... men det skulle verkligen behöva bli ett än allvarligare läge för att folk ska vakna till.

Tyvärr handlar det om pengar i detta fallet, och alla vet att pengar kommer först natur och att samhället faktiskt fungerar kommer långt ner på listan nånstans under 4e övernattningslägenheten i LA

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För oss som jobbar för/under Volvo så läggs en vecka semester nu V19 för att sedan bara ha tre veckor (v.29.30.31) sen och köra på som vanligt vecka 32.

Så detta är gamla nyheter. Förvånad över att inget skrivits om det tidigare. För vi har vetat om detta i flera veckor.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ant3:

För oss som jobbar för/under Volvo så läggs en vecka semester nu V19 för att sedan bara ha tre veckor (v.29.30.31) sen och köra på som vanligt vecka 32.

Så detta är gamla nyheter. Förvånad över att inget skrivits om det tidigare. För vi har vetat om detta i flera veckor.

Testa länkarna i nyheten, så hittar du inte mindre än fyra tidigare artiklar på ämnet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hade hoppat ur stolen om det gällde grafikkort och konsoler.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte förstår varför biltillverkarna verkar tycka att de är så speciella? Andra kunder behöver boka produktionskapacitet ofta flera år i förtid men biltillverkarna tycker att de ska kunna komma när som helst och få vad de vill ha, sedan när det inte fungerar för dem gnäller de över att dessa "förfärliga kiseltillverkare" förstör för dem.

Jag bör även nämna att detta är baserat på min uppfattning och vad jag har läst. Har inte direkt forskat i ämnet.

Permalänk
Avstängd

Men vad händer om Kina anfaller Taiwan? Finns som stora ord där ute.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tyvärr handlar det om pengar i detta fallet, och alla vet att pengar kommer först natur och att samhället faktiskt fungerar kommer långt ner på listan nånstans under 4e övernattningslägenheten i LA

Tror inte det är enbart pengar som att det handlar om utan det helt enkelt är lathet från mänskligheten generellt. Jag menar.. hur många sköter om säg ett hus så ofta de behöver för att slippa få problem? Hur många servar bilen exakt en-två gånger per år? Inte många.. så länge som produkten fungerar och det verkar vara fallet även här där man inte sett ett enormt behov av att säkra produktionen genom en pandemi och liknande så de valde att helt skippa det.

Skrivet av Stemm:

Men vad händer om Kina anfaller Taiwan? Finns som stora ord där ute.

Kina kommer att möta på enormt motstånd från resten av världen. Det är vad som kommer att hända.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stemm:

Men vad händer om Kina anfaller Taiwan? Finns som stora ord där ute.

Då blir det jäkligt svårt att köpa grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kina kommer att möta på enormt motstånd från resten av världen. Det är vad som kommer att hända.

Vi får hoppas på det med tanke på Biden och BLM Harris som "Kinavänner" o.s.v. USA är numera allierade med Kina så jag vet inte... Hela världen börjar bli rätt märklig. Sunt förnuft existerar inte. Världskrig om grafikkorten snart kanske?

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemm:

Vi får hoppas på det med tanke på Biden och BLM Harris som "Kinavänner" o.s.v. USA är numera allierade med Kina så jag vet inte... Hela världen börjar bli rätt märklig. Sunt förnuft existerar inte. Världskrig om grafikkorten snart kanske?

Precis.

Joe Biden kallas inte Beijing Biden utan orsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Är det bara jag som inte förstår varför biltillverkarna verkar tycka att de är så speciella? Andra kunder behöver boka produktionskapacitet ofta flera år i förtid men biltillverkarna tycker att de ska kunna komma när som helst och få vad de vill ha, sedan när det inte fungerar för dem gnäller de över att dessa "förfärliga kiseltillverkare" förstör för dem.

Jag bör även nämna att detta är baserat på min uppfattning och vad jag har läst. Har inte direkt forskat i ämnet.

Sannolikt för att bilfabriker sysselsätter en väldig massa folk.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk

Blir ju även ganska mycket problem när lastbilar/varubilar/ambulanser/polisbilar/brandbilar inte går att reparera för att det inte finns tillgång på delar.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Precis.

Joe Biden kallas inte Beijing Biden utan orsak.

Källa på att han har täta band till Kina, eller köper du bara amerikanska skräpmedias catchiga alliterationer rakt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Blir ju även ganska mycket problem när lastbilar/varubilar/ambulanser/polisbilar/brandbilar inte går att reparera för att det inte finns tillgång på delar.

Jepp. Har en granne som är bilmekaniker. Det är rätt knöligt just nu med vissa reservdelar, vilket oroar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Är det bara jag som inte förstår varför biltillverkarna verkar tycka att de är så speciella? ...

De brukar vara underleverantörernas största och viktigaste kund.
De har, som sagt, först nu insett att de inte (var för sig) är största beställare av integrerade kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Är det bara jag som inte förstår varför biltillverkarna verkar tycka att de är så speciella? Andra kunder behöver boka produktionskapacitet ofta flera år i förtid men biltillverkarna tycker att de ska kunna komma när som helst och få vad de vill ha, sedan när det inte fungerar för dem gnäller de över att dessa "förfärliga kiseltillverkare" förstör för dem.

Jag bör även nämna att detta är baserat på min uppfattning och vad jag har läst. Har inte direkt forskat i ämnet.

Jag tror att du (och många andra, även jag själv innan jag började jobba i den branchen) underskattar hur stor del av ekonomin som dras runt av fordonsindustrin.

Kolla bara bland Sveriges största företag, både volvo cars, volvo ab och scania är där... Både när det kommer till omsättning, värde och antal anställda så är fordonstillverkarna högt på listorna och då räknar man ju inte med underleverantörer av varor och tjänster och alla verkstäder som tar hand om service och reparationer efteråt.

Det är många som har ett jobb pga fordonsindustrin, även om man inte är direkt anställd av dem så för sammhället är de i dagsläget extremt viktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Källa på att han har täta band till Kina, eller köper du bara amerikanska skräpmedias catchiga alliterationer rakt av?

Uppenbarligen finns det en del i vårt avlånga land som börjat falla ner i Qanon-träsket.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

För oss som jobbar för/under Volvo så läggs en vecka semester nu V19 för att sedan bara ha tre veckor (v.29.30.31) sen och köra på som vanligt vecka 32.

Så detta är gamla nyheter. Förvånad över att inget skrivits om det tidigare. För vi har vetat om detta i flera veckor.

Det intressanta är att växellådorna (pratar lastbilar) byggs som vanligt, men med stoppdagar pga att vagnsfabrikerna stänger igen pga materialbrist...

Penta och VCE skulle tydligen vara säkrade med elektronik, men jag hörde idag att Penta har problem med komponenter till motorerna... Borde ju gälla lastbilar osså kan jag tycka, marin-konverteringen borde väl inte vara så elektronik-tung liksom...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Du har en sensor i motorn, den är troligen byggd av en halvledare. Sensorn ska prata med en microcontroller som i sin tur ska kommunicera över CAN eller LIN till resten av fordonet. Det ska hållas koll på dignos mm. Klart att det inte är några 7 nm-kretsar involverade men det är fortfarande halvledare. TSMC har väl processer upp till 130 nm. Det är de produkterna som kommer in här. Sen ska de kretsarna paketeras och testas. Där är det också kapacitetsbrist f n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag tror att du (och många andra, även jag själv innan jag började jobba i den branchen) underskattar hur stor del av ekonomin som dras runt av fordonsindustrin.

Kolla bara bland Sveriges största företag, både volvo cars, volvo ab och scania är där... Både när det kommer till omsättning, värde och antal anställda så är fordonstillverkarna högt på listorna och då räknar man ju inte med underleverantörer av varor och tjänster och alla verkstäder som tar hand om service och reparationer efteråt.

Det är många som har ett jobb pga fordonsindustrin, även om man inte är direkt anställd av dem så för sammhället är de i dagsläget extremt viktiga.

Så bara för att de har många anställda ska de kunna kringgå den öppna marknaden?

Nu när jag tänker lite mer på det är det säkert lättare för dem att gnälla inför sina politiker om hur dessa förfärliga kiseltillverkare saboterar för dem än att erkänna att de var dem själva som gjorde fel. I mina ögon borde det snarare vara biltillverkarna som sätts under press av politikerna. Det är ju varken de anställdas eller kiseltillverkarnas fel att biltillverkarna inte kunde handla upp den produktionskapacitet som de behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

För oss som jobbar för/under Volvo så läggs en vecka semester nu V19 för att sedan bara ha tre veckor (v.29.30.31) sen och köra på som vanligt vecka 32.

Så detta är gamla nyheter. Förvånad över att inget skrivits om det tidigare. För vi har vetat om detta i flera veckor.

Hoppas att ni får rejäl ersättning för detta. Då det är lag på att ha rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden jun-aug.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Hoppas att ni får rejäl ersättning för detta. Då det är lag på att ha rätt till 4 veckors sammanhängande semester under perioden jun-aug.

Vilket kan omförhandlas i kollektivavtalet.
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Uppenbarligen finns det en del i vårt avlånga land som börjat falla ner i Qanon-träsket.

Precis. Och sällan de har några bevis mer än vad någon tyckare på någon konspirationssajt påstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Vilket kan omförhandlas i kollektivavtalet.
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Absolut, därför jag påpekade att jag hoppades att de ersätts rejält för att avtala bort den lagstadgade rätten till den sammanhängande ledigheten. Vet att vi blev erbjudna 10.000kr för att förlägga en vecka semester utanför semesterperioden.

Teknikavtalet - "Kan inte parterna enas, bestämmer arbetsgivaren över semesterns förläggning. Då måste huvudsemestern dock läggas ut fyra veckor i följd för varje arbetstagare och dessutom normalt förläggas under perioden juni–augusti om inte särskilda skäl föranleder annan förläggning."

Och "särskilda skäl" ska förhandlas med facket, om dessa kan godtas.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Absolut, därför jag påpekade att jag hoppades att de ersätts rejält för att avtala bort den lagstadgade rätten till den sammanhängande ledigheten. Vet att vi blev erbjudna 10.000kr för att förlägga en vecka semester utanför semesterperioden.

Teknikavtalet - "Kan inte parterna enas, bestämmer arbetsgivaren över semesterns förläggning. Då måste huvudsemestern dock läggas ut fyra veckor i följd för varje arbetstagare och dessutom normalt förläggas under perioden juni–augusti om inte särskilda skäl föranleder annan förläggning."

Och "särskilda skäl" ska förhandlas med facket, om dessa kan godtas.

100% frivillighet, men man får 15000kr
Om man ”ställer upp”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Så bara för att de har många anställda ska de kunna kringgå den öppna marknaden?

Nu när jag tänker lite mer på det är det säkert lättare för dem att gnälla inför sina politiker om hur dessa förfärliga kiseltillverkare saboterar för dem än att erkänna att de var dem själva som gjorde fel. I mina ögon borde det snarare vara biltillverkarna som sätts under press av politikerna. Det är ju varken de anställdas eller kiseltillverkarnas fel att biltillverkarna inte kunde handla upp den produktionskapacitet som de behöver.

Fast behövd kapacitet finns ju inte, det är ju därför det är en brist...

Och det är ju just på grund av den öppna marknaden som detta kan ske skulle jag säga. Störst plånbok bestämmer. I detta fallet används då inte plånboken för att betala mer per krets utan, som det står i artikeln, trycka på via politiker.

Tillägg: om du med öppen marknad menar att den som betalar mest ska få varan, ja då är ju scalping helt ok enligt dig. Jag tycker inte det utan tycker absolut att en reglering av marknaden är nödvändig, med det inte sagt total kontroll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Fast behövd kapacitet finns ju inte, det är ju därför det är en brist...

Och det är ju just på grund av den öppna marknaden som detta kan ske skulle jag säga. Störst plånbok bestämmer. I detta fallet används då inte plånboken för att betala mer per krets utan, som det står i artikeln, trycka på via politiker.

Tillägg: om du med öppen marknad menar att den som betalar mest ska få varan, ja då är ju scalping helt ok enligt dig. Jag tycker inte det utan tycker absolut att en reglering av marknaden är nödvändig, med det inte sagt total kontroll...

Börjar med att förklara situationen som jag förstår den. Kiselproduktionskapaciteten fördelas ofta omkring ett år i förtid. För ett år sedan ansåg biltillverkarna inte att de behövde högre produktion av kiselkretsar och handlade därför inte upp detta. Senare visar det sig att efterfrågan på bilar förblir hög när folk inte kan spendera sina pengar på resor med mera. Biltillverkarna sitter då utan någon produktionskapacitet för kiselkretsar men med hög efterfrågan.

Det som stör mig är att biltillverkarna inte kunde sluta avtal för ett år sedan som andra kunder (Apple, AMD mm.) behöver göra, och istället går på sina politiker att sätta press på kiseltillverkarna. Enligt mig får de skylla sig själva att priserna är höga nu när efterfrågan är hög då det var dem själva som valde att inte handla upp högre produktion tidigare.

Hade varit en annan sak om TSMC helt plötsligt slutade sälja sin produktionskapacitet till biltillverkarna för att istället auktionera ut den till högstbjudande, men det är ju inte fallet som jag förstår det.

Tillägg: om det var så att all produktionskapacitet auktionerades ut per månad håller jag med om att biltillverkarna skulle ha företräde över till exempel (good-for-nothing) Bitmain, men i dagsläget är det väl snarare den "överblivna" kapaciteten som säljs till högstbjudande?