Discord ingår samarbete med Sony

Permalänk
Melding Plague

Discord ingår samarbete med Sony

Ett nytt samarbete företagen emellan ska ta Discord till Playstation Network redan tidigt nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju rätt trevligt att kunna få discord i sin ps5 när den dyker upp hos postombudet.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Vore najs om man kunde screenshare:a PS5:an i valfri kanal.

Permalänk
Medlem

Läste det tidigare och ser fram emot det.
Vore så nice att kunna sitta vid sin PS5 och samtidigt snacka skit med polarna över Discord.
Bättre sent än aldrig!

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Ganska skönt att de väljer att samarbeta med Sony istället för microsoft då de bolag och tjänster som microsoft köper upp brukar microsoftifieras och bli dåliga och svåranvända. Skype var ett fantastiskt program tills microsoft satte tändarna i dem. Har bland annat mycket svårt för microsofts ovana att använda platta, fyrkantiga och "inställningsfria" användargränssnitt, det står mig upp i halsen.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ganska skönt att de väljer att samarbeta med Sony istället för microsoft då de bolag och tjänster som microsoft köper upp brukar microsoftifieras och bli dåliga och svåranvända. Skype var ett fantastiskt program tills microsoft satte tändarna i dem. Har bland annat mycket svårt för microsofts ovana att använda platta, fyrkantiga och "inställningsfria" användargränssnitt, det står mig upp i halsen.

Min gissning är att ifall de hade gått igenom med uppköpet från microsoft skulle de inte få samarbeta med sony playstation.
De valde att vara fria och kanske få båda bitarna.
Känns rimligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ganska skönt att de väljer att samarbeta med Sony istället för microsoft då de bolag och tjänster som microsoft köper upp brukar microsoftifieras och bli dåliga och svåranvända. Skype var ett fantastiskt program tills microsoft satte tändarna i dem. Har bland annat mycket svårt för microsofts ovana att använda platta, fyrkantiga och "inställningsfria" användargränssnitt, det står mig upp i halsen.

Håller med. Föredrar att plattformsägare samarbetar med fristående aktörer istället för att låsa användarna med egna tjänster. Som Playstation även gör med Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ganska skönt att de väljer att samarbeta med Sony istället för microsoft då de bolag och tjänster som microsoft köper upp brukar microsoftifieras och bli dåliga och svåranvända. Skype var ett fantastiskt program tills microsoft satte tändarna i dem. Har bland annat mycket svårt för microsofts ovana att använda platta, fyrkantiga och "inställningsfria" användargränssnitt, det står mig upp i halsen.

Skype är skärp oavsett vem som ägt det i jämförelse med dagens mått. Teams gör allt bättre och snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min gissning är att ifall de hade gått igenom med uppköpet från microsoft skulle de inte få samarbeta med sony playstation.
De valde att vara fria och kanske få båda bitarna.
Känns rimligt.

Microsoft är dock inte kända från att låsa tjänster till plattformar. Office t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skype är skärp oavsett vem som ägt det i jämförelse med dagens mått. Teams gör allt bättre och snyggare.

Teams kanske är bra i Windows.... Förutom att det använder SharePoint som backend.
Sen så är det ett rent helvete i Linux. Saknar funktioner, löser inte notifications vettigt, krånglar med ljud in och ut, tar upp onödigt mycket ram och har en väldigt hög CPU användning.

Android applikationen dras även den med en hel del problem, vägrar starta korrekt i vissa fall. Fastnar i en loading loop i andra.

Så nej, Teams är inte utan sina problem. Hade hellre kört Skype så som det var innan Microsoft köpte det.

Permalänk
Inaktiv

Discord med handkontroll låter sådär lagomt osmidigt. Likaså med tangentbord, såvida man inte har någon smidig lösning då.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min gissning är att ifall de hade gått igenom med uppköpet från microsoft skulle de inte få samarbeta med sony playstation.
De valde att vara fria och kanske få båda bitarna.
Känns rimligt.

Microsoft brukade låsa saker till sin plattform fram tills Nadella tog över. Sedan många år tillbaks är Microsoft mer öppen och sammarbetar med andra, även konkurrenter.

Företaget som är ökänt att vägra att sammarbeta med andra är i detta fall snarare Sony som brukade diktera hur andra plattformar fick fungera i titlar de inte äger. https://www.theverge.com/2018/9/3/17813906/sony-ceo-fortnite-...

Nu har Sony, vad det verkar börjat öppna sig lite med. Men att problemet i Discord-fallet skulle vara Microsoft behöver källhänvisning. Microsoft arbetar ju till och med på Linux idag. För de som varit med länge inser hur långt Microsoft faktiskt kommit.

Ballmer ska vara styrelsemedlem fortfarande men företaget är så mycket friskare efter han byttes ut.

Permalänk
Medlem

Teams må vara smidigt när det fungerar som det ska, men tro mig, det är LÅNGT ifrån felfritt. Har arbetat med IT-support åt ett globalt företag som använder Teams väldigt mycket och det går nog inte en enda dag utan flera ärenden där Teams inte fungerar som det ska, tappar inställningar eller helt enkelt vägrar att starta.

För att återgå till ämnet så låter ju detta som en positiv nyhet om alternativet var att tex Microsoft skulle köpa upp dem helt. Jag ser mycket hellre att de fortsätter att vara ett fristående företag som kan samarbeta fritt med alla olika spelplattformar och får utforma sin tjänst utifrån sina egna mål istället för att passas in i Microsofts programutbud.

Permalänk
Medlem

Har använt Discord när jag spelat med andra på datorn, mycket smidigt att kunna göra så på konsol också. Hoppas det släpps till Xbox ändå tillslut.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Eftersom att de sagt att det kommer till Playstation Network hoppas jag de väljer att integrera det även för äldre generationen konsoler, i.e Playstation 4 Tror oavsett mer eller mindre vad som helst är en förbättring mot hur röstchatt fungerar nu, de få gångerna jag provat har det inte varit en supersmidig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Är ingen konsollkramare, men det låter verkligen som en killer feature. Fixar inte Microsoft detsamma så kommer de tappa kunder.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skype är skärp oavsett vem som ägt det i jämförelse med dagens mått. Teams gör allt bättre och snyggare.

Använder än idag Skype och snacka på. Har typ aldrig märkt någon försämring, kanske bara användargränssnittet dock.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ganska skönt att de väljer att samarbeta med Sony istället för microsoft då de bolag och tjänster som microsoft köper upp brukar microsoftifieras och bli dåliga och svåranvända. Skype var ett fantastiskt program tills microsoft satte tändarna i dem. Har bland annat mycket svårt för microsofts ovana att använda platta, fyrkantiga och "inställningsfria" användargränssnitt, det står mig upp i halsen.

Förstår fortfarande inte hur Microsoft tänkte med UWP-versionen av Skype. Skype fungerade precis som man förväntade sig och sedan pushade de sin nya version där du inte kunde höja och sänka volymen på specifika personer eller ens höja och sänka mikrofonen på dig själv, utan du var tvungen att ändra globala volymen. Massor andra inställningar som försvann IOM nya versionen men det var några år sedan så kommer inte ens ihåg vilka det var.

Det fanns verkligen inget bättre med deras nya version.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir plattformsintegrering mellan PS <-> allt annat.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Har använt Discord när jag spelat med andra på datorn, mycket smidigt att kunna göra så på konsol också. Hoppas det släpps till Xbox ändå tillslut.

Det finns en inofficiell klient till Xbox som heter Quarrel, men officiellt stöd, annat än text chat, hade varit trevligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Äger ingen PS5 (för tillfället), men ändå en väldigt trevlig nyhet måste jag säga. Valt att bli partner istället för att bli uppköpta av Microsoft tror jag bara gynnar både oss konsumenter och tjänsten. Som många redan nämner fanns det ju en risk om de blev uppköpta att de så småningom hade låsts ner till Microsofts tjänster. I längde kanske till och med så illa som att låsa ner Discord till att bara fungera med Microsoft ägda spel och tjänster. Vilket hade varit katastrof och hade slutat med Skypes öde.

Så mycket bättre med partnerskap, då kan de driva och utveckla tjänsten för alla användare. Så låt Discord bli en kommunikationsplattform som fungerar över alla plattformar. Som nämnt innan kunna tjöta med polarna när man sitter på PS5:n och de på datorn eller tvärtom, perfekt 👍

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk

Frågan är nog inte om det är Sony och gamers som är de stora vinnarna. Att ha Discord kan vara lite av en dealmaker i valet mellan PS och en krysslåda.

Permalänk
Medlem

Kul nyhet!
Faktum är att i varje fall jag använt discord hela tiden när jag spelat med kompisar både på PS4 och PS5, fast lösningen har vart trådlösa lurar och discord på telefonen 😋 det har funkat utmärkt det med.

Men skoj att man slipper den detaljen!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk