Testpilot: LG Ultragear 27GP850-B – en skärm med guldkant

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG Ultragear 27GP850-B – en skärm med guldkant

Testpiloten Björn Endre tar sig an LG Ultragear 27GP850-B, en 27-tumsskärm med en upplösning på 2 560 × 1 440 pixlar och uppdateringsfrekvens på 180 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på föregångaren och det som stör mig en del är att skärmen inte går vinkla åt vänster/höger. Om jag förstår texten rätt så är detta inte "åtgärdat" med denna heller.

Även att LG inte har uppdaterat mjukvaran så att det går stänga av deep sleep med DP är extremt irriterande tycker jag. Annars bra skärm!

Permalänk
Medlem

LG Ultragear 27GP850-B en utmärkt skärm som står sig bra mot konkurrensen både när det gäller pris och egenskaper.

Är jag blind? Jag ser inget pris någonstans?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

LG Ultragear 27GP850-B en utmärkt skärm som står sig bra mot konkurrensen både när det gäller pris och egenskaper.

Är jag blind? Jag ser inget pris någonstans?

Meningen är ren marknadsföring. Dell S2721DGFA är en bättre och billigare skärm som även går att köpa just nu.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CogByte:

Meningen är ren marknadsföring. Dell S2721DGFA är en bättre och billigare skärm som även går att köpa just nu.

LG är bättre på alla plan.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bra test, men...
Så LG släpper en tredje inkarnation av "samma skärm", till ett pris som är mycket högre för väldigt lite mervärde?

27GP850 @ 165Hz
@ 5900 kr just nu bara hos Inet

27GL850 144 Hz
@ ca 4500 kr på kampanj till och från

27GL83 144Hz utan 2 st USB
@ 3800 kr hos allas favoritbutik Amazon.se - brukar dyka upp lite då och då i dagens fynd.

De två sistnämda "have very similar overall performance"
https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/lg-27gl850-b-vs-...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Dellen saknar stöd för gsync enligt Dell?
https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s2721dgfa/apd/210-axrq/bildsk%C3%A4rmar-tillbeh%C3%B6r#techspecs_section

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

LG är bättre på alla plan.

Bygger inte de på samma panel?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av magma86:

Bygger inte de på samma panel?

Fanns ingen djup info på blurbuster men ska kolla mer, tror inte det är
10 bitar, (8 bitar + FRC) på LG

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har så svårt med LGs design - de envisar med att använda röd färg a-la 2014.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CogByte:

Jag kikade på Dells skärm igår när den låg på 4290kr eller var det var, men kollade även recensioner på 27GP850-B och upplever också Dell som en bättre skärm.

Exempelvis:

Många bra alternativ i samma prisklass är trevligt iallafall.

Permalänk
Inaktiv

Samma stöd som LGs skärm, Gsync kompatibel. Underligt dock att Dell inte anger detta i specsen.

Permalänk
Medlem

Den verkar faktiskt ha G-Sync stöd, rea nu också. Intressant.
https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s2721d...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Alienware AW2721D säger jag bara över denna. 2k extra för mycket mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tyvärr svårt för mig att jämföra med en skärm jag inte har framför mig så Dell'en kan mycket väl vara en bra konkurrent.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Alienware AW2721D säger jag bara över denna. 2k extra för mycket mer.

Måste ta mig en närmare titt på denna, ser på papperet riktigt bra ut. 240Hz, platt, IPS och 2560x1440.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna 8 bit eller 10 bit (8+FRC) i specifikationen, som tidigare nämnts. Därtill är det även relevant att veta vilken version av DP det är, eftersom 180 hz tillsammans med 10 bit kräver DP 1.4. Asus snålade ju bland annat med detta och satte bara DP 1,2 så att deras skärmar inte har bandbredd nog att köra båda samtidigt. Vilket är mycket tråkigt då de är en av de få vettiga modeller som har 32tum 1440p hög-hz men då med dp 1.2.

Med en snabb googling kan jag dock per LGs hemsida bekräfta att det är 8+FRC och dp 1.4 så problematiken har de inte. Hygglig skärm om man har överseende med utseendet (y)

Sidenote: Ni som tjötar om Dell-skärmen. En praktisk skillnad som jag uppskattade med denna är att den har inbyggd powersupply, så du slipper "klossen" vid vägguttaget och kan köra på vanliga strömsladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste ta mig en närmare titt på denna, ser på papperet riktigt bra ut. 240Hz, platt, IPS och 2560x1440.

Jag har Alienware skärmen. Otroligt nöjd med den. Snygg e den också

Permalänk
Medlem

Men jag har en sådant
ASUS XG279Q Strix Monitor
Hur stacka upp denna mot LG Ultragear?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Bra test, men...
Så LG släpper en tredje inkarnation av "samma skärm", till ett pris som är mycket högre för väldigt lite mervärde?

27GP850 @ 165Hz
@ 5900 kr just nu bara hos Inet

27GL850 144 Hz
@ ca 4500 kr på kampanj till och från

27GL83 144Hz utan 2 st USB
@ 3800 kr hos allas favoritbutik Amazon.se - brukar dyka upp lite då och då i dagens fynd.

De två sistnämda "have very similar overall performance"
https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/lg-27gl850-b-vs-...

Skillnaden är väl att 27GL83 inte har ett stort färgomfång (Wide gamut) och klenare stativ, medan skillnaden mellan GL850 och GP850 verkar vara främst att LG finjusterat Overdrive inställningarna. Jag tror nog att GP850 är en rak ersättare till GL850 och att prisskillnaden är så stor just nu då GL850 finns att få tag i. GP850 är inte värd nästan 2000 kronor mer men kommer nog börja falla i pris när GL850 är borta och fler butiker börjar ha den i sina utbud.

Permalänk
Medlem

Synd att kontrasten på nano-IPS skärmarna är så usel, annars hade denna varit riktigt trevlig.

Sitter och drömmer om en skärm med prestanda som en nano-IPS, kontrast som en VA-panel, och minst 32". Det vore något att ha det.

Permalänk
Medlem

Är intresserad av 32" versionen av denna.
Men väntar på hardwareunboxed recenserar den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Manboy:

Jag har Alienware skärmen. Otroligt nöjd med den. Snygg e den också

Hur upplever du HDR på denna? Kikat på blandannat Rtings genomgång och känns lovande. Kan inte förvänta mig mycket av HDR, speciellt då jag har en LG OLED-TV.

Synd att LG vägrar släppa OLED för stationära skärmar. I och med att man använder de i laptops redan så bör riskerna med inbränning vara hanterbara. Min OLED-TV blir 3 år i sommar, ingen märkbar inbränning eller försämring. 55B7v.

Riktigt intressant kandidat detta, synd att leveransen verkar ske i juli förstå men blir att hålla koll iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur upplever du HDR på denna? Kikat på blandannat Rtings genomgång och känns lovande. Kan inte förvänta mig mycket av HDR, speciellt då jag har en LG OLED-TV.

Synd att LG vägrar släppa OLED för stationära skärmar. I och med att man använder de i laptops redan så bör riskerna med inbränning vara hanterbara. Min OLED-TV blir 3 år i sommar, ingen märkbar inbränning eller försämring. 55B7v.

Riktigt intressant kandidat detta, synd att leveransen verkar ske i juli förstå men blir att hålla koll iallafall.

Ärligt talat så har jag inte ens testat HDR på den. Det jag mest är nöjd med är responsen, särskillt vid 240hz. Jag märker inte heller någon ghosting men det där är nog från panel till panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Den verkar faktiskt ha G-Sync stöd, rea nu också. Intressant.
https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s2721d...

Helvete va bra, fick bli en sån för 3900 med studentrabatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Japp, alla speccs jag begärt och NANO IPS som jag tror är en LG panel med? Samt gsync ultimate. Tråkiga är dock HDR 600 men inget jag saknar med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har en likadan TV och har samma erfarrnhet som dig.
LG skall släppa en OLED gamingmonitor i år. De har redan släppt en 30 tummare 4K variant med 60 hz för arbetsdatorer.
Hade jag inte vetat att denna OLED skärmen var på G hade jag köpt skärmen i recensionen faktiskt. Eller kanske 4k varianten (950) om den inte varit så extremt dyr.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Något som jag är intresserad av är ufotest. Det är fan det viktigaste för mig

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Så tråkigt att man ska behöva kompromissa så grovt bara varje gång man ska välja en ny monitor.
Använder skrivbordet för att både spela och se film numera så hade velat en display med riktig HDR framförallt.

Ser det ut som LG är ända hoppet för att få något vettigt? Rykten säger att de har en 42" OLED panel på gång, kanske finns de tillgängliga på nästa års lineup från LG?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en fin fin Asus ROG XG279Q med 170hz 1440p med HDR400
Men skulle gärna se skärm på marknaden med HDR 600 eller HDR 800 certifiering
Behöver inte var värsta HDR1000 men någonting bättre än HDR400. Jag är villig att prova sådant

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/