Varit "utsatt" för inkompetent bilverkstad någon gång?

Permalänk
Medlem

Varit "utsatt" för inkompetent bilverkstad någon gång?

Anlitade en verkstad förut. Ensam kille, gjorde reparationer bra. Han anställde fler och det var väl då det gick åt......

* Lämnade in en bil som det behövdes byta kylare i, sagt och gjort. Hämtade bilen. Hann någon mil i väg när ett gäng lampor lös upp på displayen i bilen. Visade sig att de inte efterdragit slangklämmor så allt kylarvatten rann ur. Fick fixa ett gäng petflaskor och hälla i pö om pö för att ta mig tillbaks till verkstaden..

* Skulle sätta fast extraljus på bilen. Köpte stag och de skulle sätta stagen genom grillen in i motorrummet. Hämtar bilen och då har de borrat fast stagen i plasten mellan motorhuven och grillen. Den lackade biten. Dessutom satt ljusen lite snett. Den ena lite lägre än den andra.

* Köpte sommardäck. Fick dem ditsatta. Upptäckte kort därefter att när jag svängde så skrapade hjulen i hjulhusen. Åkte till verkstaden. En karl sa att jag köpt för breda däck. Därför de släpade i hjulhusen. Okunnig som jag är så började jag muttra om däckfirmans inkompetens. Han sa åt mig att köpa nya däck. Hade sån röta att en annan gick förbi, han kollade in bilen och sa att "styrstagsstoppen är slut. Därför hjulen går för långt in svängar.".......... Hade blivit rejält dyrare att följt första karlns råd att köpa nya däck, igen.

Bytte verkstad efter det. Iofs lite svårt att hitta någon som känns "bekväm" att lita på men det är en annan historia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag förade min nya Mazda 3 på årsservice och de bytte bl.a. bromsvätska och tyckte bromsarna verkade skumma, trögare än förut och man fick trycka hårdare på och kändes inte lika bra. Tänkte till först det blir väl bättre efter lite bromsande men när några dagar senare och några medvetna bromsningar senare inte gjorde någon skillnad så tänkte jag kollar upp bromsvätskenivån för säkerhetsskull. Visade sig tanken var proppfull, alltså bromsvätskan var fylld ändå upp till kanten av korken. Även fast jag inte är nån mekaniker förstår jag att man fyller upp till mellan MIN och MAX läge för det ska kunna expandera en aning då det blir varmt, annars finns väl risk att man får bromsvätska i hela motorrummet. Nå som tur märkte jag av det snabbt och de fixade det (och luftade rören lite noggrannare på samma gång som säkert hjälpte med trögheten) och satte precis vid max-sträcket vätska så nu funkar de perfekt åtminstone.

Tyckte dock det var lite komiskt, jaja kanske råkade på nån praktikant. Hädanefter har jag lärt mig att man kan aldrig lita 100% och behöver kolla nivåerna efter bilverkstädernas ingrepp.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det har vi nog alla varit med om.
Hade en VW Passat som man slog in rutan på och "lånade min bilstereo". Väl efter att jag fått detta fixat och skall hämta ut bilen så har de inte tömt ut glaset ur dörren så när jag stänger dörren så rasslar det fortfarande. Nä, så då var det bara att lämna in bilen en gång till för det kunde man ju inte ha gjort när man hade bilen inne första gången.
Handbroms ur funktion. Märkesverkstaden kunde åtgärda detta men om det sen inte visade sig att det var vajern som var trasig så skulle jag ändå få betala den fast att de haft inne bilen för felsökning och tagit 1800kr för det. Vajern skulle kosta 1900kr. Tröttnade och gick till en lokal verkstad som fixade jobbet till halva priset och där var det inte tal om att betala för saker som de kanske inte skulle använda.. Känner mig ofta lurad för att man inget kan om bilar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd

Jag hade en bilverkstad som var rätt bra och billig, men de ville inte ta sig an ett större jobb som jag behövde få gjort; byta koppling då tryckplattan deformerats vilket tydligen var ett typfel på den bilen. Ägaren hade hjärtproblem och ville boka upp sig så mycket. Så jag testade tjänsten Autobutler som typ ska få in offerter från ett antal olika verkstäder med betygssättning och så. Bokade in reparationen på den billigaste verkstaden med bra betyg, det skulle gå på 12K med service också.

Reparationen drog ut på tiden dock, skulle vara färdig på några dagar men tog typ tio. När jag väl hämtade bilen så slirade den något sjukt på kopplingen, mycket värre än tidigare. Så jag stannade på vägen och ringde verkstaden men de ansåg att en koppling kan behöva "köras in" och att jag skulle höra av mig igen om problemet kvarstod. Jag räknade med att de visste vad de pratade om, men jag borde ju ha anat att det förstås inte kunde vara så. Speciellt eftersom jag har kört massvis med fabriksnya bilar på Volvo varav ingen någonsin har slirat det minsta på kopplingen.

Självklart så löste sig inte problemet av sig själv utan jag fick reklamera. Då upptäckte de att de hade monterat fel koppling, den var till en tidigare årsmodell av samma bil. Så inlämning igen. Bör nämnas att Autobutler hade tjatat via mail om att jag skulle betygsätta verkstaden hela tiden. När bilen var inne så ringde Autobutler och ville ha ett betyg. Jag sa som det var att de hade monterat fel komponenter och skyllt ifrån sig och att jag inte var nöjd, men att de var trevliga, professionella och så. Men personen pressade på, "men de fixar ju bilen nu, så det är väl ingen skada skedd...". Jag vidhöll att jag inte kunde sätta betyg innan bilen var klar på riktigt. Då sammanfattade han mina ord och sa typ "Jag sätter en fyra", slut på samtalet.

Så egentligen är jag inte så missnöjd med verkstaden i sig, även om jag aldrig kommer att använda dem igen, men tjänsten Autobutler litar jag inte på alls i alla fall.

Permalänk
Medlem

VWs egna bilverkstad monterade luftfiltret snett, men framförallt tar de oskäligt mycket betalt för service och underhåll. Jag har inte lämnat iväg min bil på 8 år och kör 1500 mil om året. Det går utmärkt att göra att service själv och vad jag sparat pengar på det. Kamrem är inte speciellt svårt att byta själv men det tar de 12000 kr för och jag gjorde det för 1500 kr. Så det jag är mest missnöjd över är egentligen priset.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för en nisse i Arboga i ren panik då vattenpumoen hade gått sönder i min golf.
Lämnade in bilen och när jag väl fick tillbaka den och kört några kilometer stod värmemätaren på väl över 100grader.
Gubben hade monterat den nya pumpen fel så den snurrade åt fel håll.

Resultat: sprängd kylare samt ännu en vattenpump.

Reperationen kostade mer än vad bilen var värd.

Permalänk
Medlem

Är också totalt okunnig på bilar ska sägas..

Lämnade in Passaten för service där det upptäcktes att ena bakfjädern var av.
De sa att man skulle byta båda bak och det skulle kosta 10 000kr. Jaja måste man så måste man tänkte jag..
Sen snackade jag med mina bilintresserade kollegor och de frågade hur gammal bilen var och hur långt den hade gått.
- Ja 4 år och 80k ungefär..vadårå?
- Du har ju för fan nybilsgaranti som täcker det där!

Så när jag skulle hämta bilen så förklarade säljaren allt som var gjort och att jag fint skulle pynta 16 000 för allt.
- Mjaa.. vad med nybilsgaranti?
- Humm.. ja det är ju klart.. sen bläddrade han i en del papper och ringde till serviceavdelningen för att kontrollera mätarställningen.
Slutade med att de drog av 10 000 för fjädrarna.
Vet inte hur man ska känna efteråt, försökte de lura mig eller inte.. men en fråga sparade mig 10 lök. Så jag gick ner till bolaget och köpte lite finöl åt grabbarna på jobbet som tack för hjälpen.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

1. Hade en Toyota Corolla som började skramla i motorn. Tar den till Toyotaverkstaden och får besked om att jag behöver byta grenröret för 5000kr eller liknande. De säger också att det inte är någon fara med att köra med bilen. Eftersom det inte är långt kvar till service säger jag att jag ska fundera på det några veckor och ta det i samband med servicen.
Däremellan blir det så att jag får ett nytt jobb, så jag åker till en annan Toyotaverkstad som är närmre jobbet för att göra den servicen. Åker dit och bokar service på plats för att de ska kunna göra sig en bild av problemet som jag då vill ha åtgärdat. Denna verkstad skickar ut en mekaniker som ska lyssna. Och när han kommer tillbaka så säger han typ: "Vanligt fel med en bult som kan lossna. Jag spände till den."

2. Fick rutan på passagerarsidan inslagen på bilen och lämnade in den för att få den fixad. När jag kommer hem med den så märker jag att dörren hänger ner flera cm när man ska stänga den. Kollade ju dum som jag var inte det när jag hämtade bilen. Ringer upp för att påtala detta och får svaret: "På din bil behöver man montera av hela dörren för att montera nytt glas. När vi satte tillbaka den så såg vi att den hängde, men vi tänkte att det nog hade varit så." Men ok, de ska fixa. Nästa gång jag ska hämta bilen så tänker jag att jag ska kolla innan jag åker hem. Nu låter dörren som att något sitter löst när man stänger den. Metalliskt skrammel i dörren. Firman fick ha bilen en dag till. Men tredje gången gillt så fick de till det. Kommer anlita annan glasfirma nästa gång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Lämnade in en fin Merca 300E jag hade en gång i tiden till en lokal förmåga för byte av fjädrar och stötdämpare.
Gjorde klart för han att det var orginalgrejer som gällde, bilen var en sportline (lite sänkt från fabrik och lite hårdare gång) så jag gav han t.o.m. artikelnummer på prylarna som behövdes.

En tid senare och det är dags att hämta bilen.
Och jag ser direkt på parkeringen att nånting är helt galet, bilen ser ut som den står på pallbockar....
Lätt 10 cm mellan däck och skärmkanter.
Får såklart förklaringen att "den måste köras in".
Men jag krälar under bilen på den skitiga grusplanen och ser direkt att det är eftermarknads "skit" som sitter där.

Han hade såklart varit till merca och kollat priser, sedan räknat ut att om han plockar i billigt skit istället så kan han göra sig en fin hacka på det hela.
Kunder märker ju ingen skillnad!
Nåväl, jag får efter diverse hot ner priset till vad det var värt och gör mig av med bilen istället.
Tråkigt, men ibland orkar man inte engagera sig mer.

Permalänk
Avstängd

Lämnade in en Atos på en mindre verkstad i närheten av där jag bodde vid den tidpunkten i Västerås. Fick vibrationer på motorvägen, klassisk balansering som krävdes.

Lämnade in och de balanserade, men problemet kvarstod. Så åkte tillbaks och då var det fel på något helt annat också, bromsskivor kanske? Minns ej exakt. Det skulle iaf beställas och kosta en bra slant.

Kändes underligt så jag åkte till en annan verkstad och pratade med en kille som en bekant hade rekommenderat, han skrattade åt deras "balansering" som bestod av att sätta dit gamla använda vikter på däcket till synes slumpmässigt. Så han hjälpte mig gratis och löste problemet på en 20 min utan att ta betalt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Samtidigt måste jag ju säga att det är svårt att meka med bilar, det är inte alltid uppenbart vad felen är innan och det är inte konstigt att kostnader kan skena.

Som exempel kan jag nämna ett jobb mitt konsultbolag hade på Volvo. Det var något knippe med kablar som de kom på inte var tillräckligt värmetåliga, men det satt väldigt dumt till mellan motorn och instrumentbrädan typ. Vi skulle då ta in alla färdiga bilar och montera loss hela motorn för att linda om dessa kablar med en värmetålig tejp. Jag minns inte exakt men jag tror det var beräknat fyra timmars jobb för två personer per bil. Vi kom på att det gick att komma åt kabeln ändå, bara man lät bilen svalna först så man inte brände sig. Så från åtta mantimmar till en kvarts avsvalning och fem minuters jobb. Och då var ju arbetsbeskrivningen gjord av Volvo själva liksom.

Men jag har också varit med om väldigt ärliga verkstäder. Exempelvis klagade besiktningsmannen på någon felkod, dock behövde bilen inte ombesiktigas. Jag ringde märkesverkstaden och frågade, han sa typ att det berodde på någon misständning vid hög belastning och att de kunde nolla felkoderna för 750:- men det var ingen garanti för att det inte skulle komma tillbaka. Men han tipsade också om att köpa en ODB-adapter och lösa det själv. Vilket jag gjorde, den kostade 299, och sen hade jag inga mer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Visade sig tanken var proppfull, alltså bromsvätskan var fylld ändå upp till kanten av korken. Även fast jag inte är nån mekaniker förstår jag att man fyller upp till mellan MIN och MAX läge för det ska kunna expandera en aning då det blir varmt, annars finns väl risk att man får bromsvätska i hela motorrummet.

Nja det är väldigt lite bromsvätska expanderas vid värme typ nån mm i max i behållaren.

Den riktiga anledningen att ej fylla på fullt är att när bromsklossar har slitits en del och kolven/kolvarna i bromsoket är längre ut så att bromsoket har mer bromsvätska i sig och då samtidigt mindre i behållaren.
Så när man byter bromsklossar och trycker tillbaks kolvarna i alla bromsok så kommer behållaren att fyllas upp och är det för mycket i den så sprutar det ut en ganska kraftig stråle ur ett väldigt litet luft hål i locket.
Det är inget man vill ska hända då bromsvätska är väldigt aggressivt mot tex färg och en del annat, dvs om man låter bromsvätskan vara kvar i motorrummet så kan färgen i motorrummet lösas upp och frösvinna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!