TSMC planerar storsatsning i USA med ytterligare fem kretsfabriker

Permalänk
Melding Plague

TSMC planerar storsatsning i USA med ytterligare fem kretsfabriker

Efter att ha kallat EU:s vision om mer kretstillverkning i Europa för orealistiska planeras en USA-expansion av sällan skådat slag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Europe gets the shaft again? Vad är orealistiskt med Europa?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jävligt synd att vi inte har fler bolag inom EU som kan kliva fram och svara EUs behov

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra politisk anledning att de inte vill öppna i Europa, om de nu ska öppna 5st i USA så borde det ju inte vara dumt med åtminstone någon i Europa också rent logistiskt.

Permalänk
Medlem

Det är väl för att slippa strafftullar snarare än att det är direkta fördelar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad som är orealistiskt med Europa kontra USA, särskilt när EU erbjuder sig att lägga in enorma summor i bidrag? Och nu ska dom bygga fabriker i USA så det står ut genom öronen?

Det låter ju snarare som att pengar har bytt fickor under bordet av ett mörkt rum.

Permalänk
Medlem

De har kanske blivit lovade goda villkor med skatter osv för att etablera sig, och att USA vill att Taiwan ska göra investeringar pga det eventuellt har givits försvarsgarantier om Kina skulle få för sig att invadera?

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt förstår är att typ bara nån vecka sen kunde man läsa om vattenbristen som drabbade TSMC:s tillverkning. Och nu vill de starta tillverkning i USA-öken. Behövs vattnet bara i vissa typer av tillverkning?
Skulle gärna läsa någon större bra reportage om kretsbristen, hur det hänger ihop från gruvan till tillverkningsprocessen. Länka gärna om nån har nåt sånt att rekommendera

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Fattar inte vad som är orealistiskt med Europa kontra USA, särskilt när EU erbjuder sig att lägga in enorma summor i bidrag? Och nu ska dom bygga fabriker i USA så det står ut genom öronen?

Det låter ju snarare som att pengar har bytt fickor under bordet av ett mörkt rum.

Stora företag drivs inte av dumma människor. Att locka med en stor summa pengar betyder ingenting. Då det är den långvariga driften som spelar roll. De tänker 20-30 år framåt. Hur får man driften att gå med vinst i EU med de skatterna samt lönerna vi har?

Bakom dessa företag ligger investerare/aktieägare som man måste gå till mötes, de lurar man inte lätt.

Så snart det handlar om ens egna pengar, då bryr sig folk på ett helt annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det jag inte riktigt förstår är att typ bara nån vecka sen kunde man läsa om vattenbristen som drabbade TSMC:s tillverkning. Och nu vill de starta tillverkning i USA-öken. Behövs vattnet bara i vissa typer av tillverkning?
Skulle gärna läsa någon större bra reportage om kretsbristen, hur det hänger ihop från gruvan till tillverkningsprocessen. Länka gärna om nån har nåt sånt att rekommendera

Ja bör det inte vara bättre att bygga i EU. Åtminstone någon fabrik. Säkert stabilare tillgång till både el och vatten. Samt stabilare bergsgrund. Men vad vet jag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Låter mer som att TSMC redan hade bestämt sej för att bygga i USA av olika skäl vi inte vet om och samtidigt inte ville få konkurans i EU. Personligen tycker jag att EU's sattsning är riktigt bra och dom får gärna använda pengarna till mer sådana framtidssatsningar istället för diverse bidrag osv till utvecklingsländer där ledarna bara tar pengarna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

De har kanske blivit lovade goda villkor med skatter osv för att etablera sig, och att USA vill att Taiwan ska göra investeringar pga det eventuellt har givits försvarsgarantier om Kina skulle få för sig att invadera?

USA har såklart en säkerhetspolitisk agenda, så inte otroligt att de kan slussa pengar från Pentagon (vilket handlar om enorma summor) för att flytta kretstillverkning till USA. Även om USA backar Taiwan, är det ju inte säkert att det rent strategiskt går att försvara vid en större konflikt +det faktum att USA:s militära övertag om man nu så vill till ganska stor del vilar på informationstekniskt kritiska system. Med nya hypersoniska missiler och fler andra moderna vapensystem i den Kinesiska militären ändras spelplanen i Stilla Havet, och baser som Guam m.fl. blir inte lika lätta att försvara längre. Ta till det ökad risk i framtiden för naturkatastrofer, pandemier, eventuellt sammanfall av EU osv....

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Inaktiv

Hade varit intressant att se hur dessa förhandlingar gick till. Militärt stöd från USA när/om Kina anfaller?

Diskussionen har pågått längre där, EU kom igång rätt sent. För sent för att få den bra tillverkaren kanske.

Samt förstås lönsamt för TSMC att etablera sig i USA. Och en och annan Taiwanes som flyttar över.

Permalänk
Medlem

Bra för naturkatastrofer driver priserna upp lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Europe gets the shaft again? Vad är orealistiskt med Europa?

Europa har bättre villkor och skydd för sina arbetare kontra USA där man kan behandla sina arbetare hur som helst genom något så enkelt att kalla dem något annat. Se Amazon för bra exempel.

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon fördel med att bygga fabriker i Europa? Bara en massa extra byråkrati och kostnader

Permalänk
Medlem

Usa för att de är en stormakt och skydd från Kina. EU borde sluta prata och bara investera och göra! Strunta i usa och asiena låt det ta den tid det tar bara det byggs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Stora företag drivs inte av dumma människor. Att locka med en stor summa pengar betyder ingenting. Då det är den långvariga driften som spelar roll. De tänker 20-30 år framåt. Hur får man driften att gå med vinst i EU med de skatterna samt lönerna vi har?

Bakom dessa företag ligger investerare/aktieägare som man måste gå till mötes, de lurar man inte lätt.

Så snart det handlar om ens egna pengar, då bryr sig folk på ett helt annat sätt.

Jag tror du blandar ihop viljan att vilja tjäna så mycket pengar som möjligt med att vara "smart" och göra rätt beslut.

Vi har ju redan kretstillverkning i EU så uppenbarligen så går det. Och jag vet inte om du är medveten om lönerna ingenjörer i USA har? De är så löjligt höga att våra ingenjörslöner i EU framstår som städarjobb. En genomsnittlig mjukvaruingenjör i USA tjänar över 1 miljon kronor om år.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Mycket vapenskrammel från TSMC just nu

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vissa delstater är ju skatteparadis. Sedan är det nog militären och biltillverkningen som dragit i lite trådar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Sa dom inte förra veckan att Asien var deras kärna och där de skulle satsa?

Permalänk

Smart, då får Taiwan ju hjälp om Kina attackerar dem. Kapitalistiska intressen slår högre än ideologiska..

Permalänk
Medlem

Tror säkert att de säkerhetspolitiska skälen spelar stor roll. Tillgången till välutbildade ingenjörer spelar säkert också in regionalt. Men till Europas fördel ansluter sig knappast händelser som Brexit, öppna gränser som rasade ihop när pandemin kom, beslagtagna varor eller politiska slitningar mellan vissa av länderna. Samt grannar som expanderar sina territorier.
Vi lever i en långsiktigt betydligt osäkrare del av världen helt enkelt. (Edit: ordföljd)

Permalänk
Medlem

angående vatten så har de ju Hooverdammen mellan nevada och arizona, gott om vatten i den dammen troligen om det blir där de bygger då

Permalänk
Medlem

Huvudsaken vore att få mer tillverkning utanför Taiwan, om det nu blir av med tillverkning i större skala. Det finns för många olika osäkerhetsfaktorer där som kan ställa till det ordentligt för världen inom en nära framtid.
För att kunna göra några framsteg inom detta årtionde så borde EU satsa på inhemsk produktion av litografier omkring 20nm och högre. Sådant som räcker till allt det som inte behöver ligga i framkant i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Europe gets the shaft again? Vad är orealistiskt med Europa?

huvudsakligen lagar och politisk instabilitet, T.o.m. jämfört med USA där förra presidenten har blivit svartlistad och den nya har ökat konflikter samtidigt som han förstör relationer med T.ex. Japan, mellanöstern och Nordkorea(för att inte prata om kravaller och kuppförsök på båda sidor) så är Europa ostabilt och mer troligt att falla sönder. Om T.ex. Storbritannien lyckas hålla igång trots EUs konstanta försök att döda deras ekonomi efter brexit så kan de svenska rörelserna för swexit bli mainstream (med liknande möjligheter i flera länder). Om militären ställer sig bakom Le Pen i Frankrike kan det åter bli civilkrig där (och 1/3 av alla franska aktiva generaler har redan underskrivit ett brev som säger så). Om det finns nåt bra så är det väl att östra Europa är rätt så lugnt jämfört med tidigare, vilket är trevligt.

jag hade tänkt skriva om lagar i denna paragrafen men känns som att det är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

huvudsakligen lagar och politisk instabilitet, T.o.m. jämfört med USA där förra presidenten har blivit svartlistad och den nya har ökat konflikter samtidigt som han förstör relationer med T.ex. Japan, mellanöstern och Nordkorea(för att inte prata om kravaller och kuppförsök på båda sidor) så är Europa ostabilt och mer troligt att falla sönder. Om T.ex. Storbritannien lyckas hålla igång trots EUs konstanta försök att döda deras ekonomi efter brexit så kan de svenska rörelserna för swexit bli mainstream (med liknande möjligheter i flera länder). Om militären ställer sig bakom Le Pen i Frankrike kan det åter bli civilkrig där (och 1/3 av alla franska aktiva generaler har redan underskrivit ett brev som säger så). Om det finns nåt bra så är det väl att östra Europa är rätt så lugnt jämfört med tidigare, vilket är trevligt.

jag hade tänkt skriva om lagar i denna paragrafen men känns som att det är onödigt.

Vi lever uppenbarligen i separata parallella samhällen du och jag. Jag känner inte igen mig i något du beskriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

De har kanske blivit lovade goda villkor med skatter osv för att etablera sig, och att USA vill att Taiwan ska göra investeringar pga det eventuellt har givits försvarsgarantier om Kina skulle få för sig att invadera?

Jag är också inne på det politiska spåret än något ekonomisk överlägsenhet om man ser till det stora hela. Detta kommer knyta långtgående starka band mellan USA och Taiwan. Kina är nog inte så glada

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi lever uppenbarligen i separata parallella samhällen du och jag. Jag känner inte igen mig i något du beskriver

har du missat när Biden mötte Yoshihiko Noda och kallade honom "pojk"?

har du missat den amerikanska utökning i Syrien och Afghanistan, både i drönattacker och antal soldater?

har du missat Bidens politiska attacker på nordkorea?

har du missat brevet i Valeurs Actuelles eller de konstant ökande protesterna i Frankrike?

har du missat Brexit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Jag är också inne på det politiska spåret än något ekonomisk överlägsenhet om man ser till det stora hela. Detta kommer knyta långtgående starka band mellan USA och Taiwan. Kina är nog inte så glada

Blotta tanken av sura kineser gör mig glad. Hade förvisso varit gött med fabriker i EU.