I-landsproblem 3070/3080/3080Ti, vilket/vilket bör man sälja?

Permalänk
Medlem

I-landsproblem 3070/3080/3080Ti, vilket/vilket bör man sälja?

Jippey.... Jag fick igår info om att mitt 3080 gick ut från Webhallen och anländer till mig idag. Jag har väntat sedan i Oktober, så jag är väldigt entusiastisk...
Nu är bara frågan vad jag ska göra... Allt är ju helt galet just nu och hur det ser ut framåt är ju svårt att förutspå!

1. Jag kan behålla mitt 3070 (Som jag mirakulöst lyckades handla från INET IRL för en månad sedan eller så) och sälja mitt kommande 3080 och göra en vinst på kanske 8-10000 kr (Jo. Så är det faktiskt. Fråga inte hur jag har det med mina matematikkunskaper! 😉)

2. Jag kan behålla mitt väääldigt efterlängtade 3080 och sälja mitt 3070 och göra en vinst på kanske 2-2500 kr

3. Jag kan sälja båda korten och göra kanske 10-12500kr vinst

Frågan är svår... Hur mycket behöver jag pengarna egentligen och hur mycket har jag längtat efter mitt 3080!?

Så...
Inget kort, men pengarna tillbaka och +12.000 kr på fickan (Kanske i väntan på ett 3080 Ti med extra allt och säkert en evighetslång väntan igen)
3070 och +9.000 kr på fickan (Kanske i väntan på 3080 Ti... Bla... bla... bla)
Eller...
3080 och +2.000 på fickan och skita i 3080 Ti då jag "bara" kör 3440x1440 och 10GB räcker samt att 3080 presterar så pass bra att 3080 -> 3080 Ti bara är dumt när man fått introduktionspris på 3080.

Vad hade ni gjort? 🤔

§3.1 /mod
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Du har missat alternativet - "Sluta försöka vinstmaximera för egen vinning och vara nöjd med att ha ett grafikkort när många sitter utan."

Ditt 3080 kan omöjligt ha varit såååååå efterlängtat ifall du samma sekund som du får leveransbesked börjar gnugga händer och undra hur mycket du kan tjäna emellan på att sälja det direkt.

Detta marknadsläget är verkligen inte sunt alltså. Helt plötsligt har folk som i normala omständigheter är fullt normalt sunda blivit vinstmaximerande scalpers som gör allt för att tjäna några kronor emellan på att blåsa någon stackare som har väntat ännu längre på grafikkort.

Permalänk
Medlem

sälj allt med vinst och investera pengarna på aktier så att det kommer bli ännu mer pengar!!! $:€)

Permalänk
Medlem

Frågan du ska ställa till dig själv är. Varför beställde du? Om du nu behöver det så behåll det. Allt annat är bara trams för kaffepengar och du kommer placeras som boven i problematiken.
Hade jag varit du hade ja sålt 3070, utan att du ens försöker kommer du få mer för det än vad du köpte de för.

Detta är inget i-landsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Du har missat alternativet - "Sluta försöka vinstmaximera för egen vinning och vara nöjd med att ha ett grafikkort när många sitter utan."

Ditt 3080 kan omöjligt ha varit såååååå efterlängtat ifall du samma sekund som du får leveransbesked börjar gnugga händer och undra hur mycket du kan tjäna emellan på att sälja det direkt.

Detta marknadsläget är verkligen inte sunt alltså. Helt plötsligt har folk som i normala omständigheter är fullt normalt sunda blivit vinstmaximerande scalpers som gör allt för att tjäna några kronor emellan på att blåsa någon stackare som har väntat ännu längre på grafikkort.

Vänta nu... Så du säger att. Bara för att andra inte har kort, så ska jag vara nöjd och inte försöka göra det så bra som möjligt för mig själv? Det tycker jag låter oerhört korkat.
Jag har inte köpt korten med utgångspunkt att tjäna pengar på dessa. Det är en bieffekt av att maknadsekonomin ser ut som den gör. Att inte dra nytta av detta vore också korkat. Speciellt när jag sitter i den sits jag sitter...

Jag är inte rik och 10.000 är rätt mycket pengar för mig. Mitt 3080 har varit så efterlängtat att jag känt mig tvungen att köpa ett 3070 medan jag väntar när jag väl lyckades få chansen. Någonstans måste jag få tillbaka de pengar jag lagt ut. Frågan är hur jag bäst sköter detta och då menar jag rent egoistiskt för mig själv! Jag har inte ambitionen att betala pengar för att någon annan ska bli glad. Varför skulle jag? Hur många andra hade gjort det?

Jag håller med om att marknadsläget inte är sunt. Jag kan inte göra annat och jag har under många månader irriterat mig över samma saker som du och många andra gör, men om du försöker se bortom din egen irritation över att alla som inte är scalpers blir det när de får chansen och om du försöker vara lite ärlig mot dig själv... Vad hade du gjort i min situation. Det är det som frågan gäller!
Om du säger att du hade sålt ditt 3070 för inköpspris för att du är sååååå godhjärtad och bryr dig mer om andra gamers är om din egen vinning, så vet jag inte om jag tror dig dock.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

sälj allt med vinst och investera pengarna på aktier så att det kommer bli ännu mer pengar!!! $:€)

Hade jag varit bra på aktier, så hade det inte varit ett dumt förslag, men tyvärr pekar min historik på annat :/
I samma veva som jag beställde mitt 3080, så satte jag en del pengar som jag skulle betala kortet med på Avanza för att försöka få dem att växa lite. Jag räknade med att det skulle ta till årsskiftet och inte 6 månader och på den tiden har pengarna gått ner med 13% 😂🤣

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Enkel fråga; vad värderar DU högst av högre fps eller mer pengar?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Frågan du ska ställa till dig själv är. Varför beställde du? Om du nu behöver det så behåll det. Allt annat är bara trams för kaffepengar och du kommer placeras som boven i problematiken.
Hade jag varit du hade ja sålt 3070, utan att du ens försöker kommer du få mer för det än vad du köpte de för.

Detta är inget i-landsproblem.

Jag beställde för att jag ville ha bättre raytracingprestanda än mitt 2080 Ti (Som jag för tidigt krängde för 7000kr) och 3080 verkade mycket lovande, men nu finns 3080 Ti på horisonten med rejält högre hårdvaruspec.
Att 3080 bara har 10GB VRAM sticker också lite i ögonen. 8GB på 3070 ligger verkligen på gränsen och jag har inga problem med att se att 3080 också kommer traska på gränsen i en snar framtid.
Boven i problematiken, så som jag ser det är de som köper för att kränga och miners som köper upp stora mängder kort på en gång, inte de som hamnar i den här frågeställningen som jag gjort. Frågan är... Vad hade du gjort i mitt ställe?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Enkelt fråga; vad värderar DU högst av högre fps eller mer pengar?

Subjektivt...
Hur mycket högre FPS?
Hur mycket mer pengar?

Frågan är inte så lätt som du ställde den

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Subjektivt...
Hur mycket högre FPS?
Hur mycket mer pengar?

Frågan är inte så lätt som du ställde den

3080 ger 30% mer prestanda än 3070. Om du klagade på att 2080ti var för svagt så är ju 3070 endast en sidegrade, alltså är 3080 ett givet val ur en prestandasynvinkel. Nu är det upp till dig att avgöra om du är i behov av pengarna som du skulle kunna dra in genom att sälja av ditt 3080 ist, om inte så är väl valet enkelt att behålla 3080 o sälja vidare 3070

3070: Samma prestandaproblematik som med 2080ti och 8000kr profit
3080: 30% mer prestanda och 2500kr profit

förtydligande
Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Subjektivt...
Hur mycket högre FPS?
Hur mycket mer pengar?

Frågan är inte så lätt som du ställde den

Det är bara att skriva upp värdena på frågorna.

"Hur mycket mer pengar?" - Det är redan besvarat av dig själv ovan.
"Hur mycket högre FPS?" - Kolla benchmarks i det du spelar.

Exemepel:

Inget kort: 50 fps | 25000:-
3070: 150 fps | 15000:-
3080: 210 fps | 5000:-

Sedan får du fundera om det är värt att betala 10000:- för +100 fps, sen kanske fundera om du skulle kunna betala ytterligare 10000:- för ytterligare 70 fps.

Ja, mina siffror är påhittade! Men med denna metod kan du åtminstone få lite siffror på papper och börja fundera på vad som skulle göra dig bäst!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag hade behållit 3080 då du säkerligen inte kommer få tag på 3080 Ti - och får du tag på det kommer det vara fruktansvärt dyrt i vilket fall. Bara kolla tillgången på 3080.

Vill du chansa på 3080 Ti hade jag isåfall sålt 3080 nu när det är helt nytt och oanvänt - men va då beredd att du blir kvar med ditt 3070 i något år framöver.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Behåll 3080 och sälj 3070. Allt annat vore dumt. 3080Ti kommer med extremt liten marginal prestera bättre än ditt 3080.
Inte värt det eventuella besväret någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Jag beställde för att jag ville ha bättre raytracingprestanda än mitt 2080 Ti (Som jag för tidigt krängde för 7000kr) och 3080 verkade mycket lovande, men nu finns 3080 Ti på horisonten med rejält högre hårdvaruspec.
Att 3080 bara har 10GB VRAM sticker också lite i ögonen. 8GB på 3070 ligger verkligen på gränsen och jag har inga problem med att se att 3080 också kommer traska på gränsen i en snar framtid.
Boven i problematiken, så som jag ser det är de som köper för att kränga och miners som köper upp stora mängder kort på en gång, inte de som hamnar i den här frågeställningen som jag gjort. Frågan är... Vad hade du gjort i mitt ställe?

Du kan vara helt lugn i att 10GB kommer räcka utan problem tills 4080 kommer. Speltillverkarna gör inte spel som kräver mer än vad folk kan använda för att spela. Det vore att skjuta sig i foten eftersom det påverkar försäljning.
3080Ti har inte "rejält högre hårdvaruspec" i realiteten rent subjektivt. Det är bara att kolla tester mellan 3080 och 3090.
Nu kommer dock skillnaden vara mindre mellan 3080 och 3080Ti. De snabbaste 3080 som är fabriksklockade presterar jämt med 3090 vilket säger det mesta om skillnaden.

Permalänk
Medlem

Finns ju öppet köp då du inte har mottagit 3080 ännu. Vet inte riktigt vad du vill få från andra SweC medlemmar. Moralisk kompass är svår att få här iom kort torkan.

Jag själv hade skalpat skiten ur kortet. Alla har vi våra ursäkter. Min ursäkt är att min dator dog igår.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det är bara att skriva upp värdena på frågorna.

"Hur mycket mer pengar?" - Det är redan besvarat av dig själv ovan.
"Hur mycket högre FPS?" - Kolla benchmarks i det du spelar.

Exemepel:

Inget kort: 50 fps | 25000:-
3070: 150 fps | 15000:-
3080: 210 fps | 5000:-

Sedan får du fundera om det är värt att betala 10000:- för +100 fps, sen kanske fundera om du skulle kunna betala ytterligare 10000:- för ytterligare 70 fps.

Ja, mina siffror är påhittade! Men med denna metod kan du åtminstone få lite siffror på papper och börja fundera på vad som skulle göra dig bäst!

Lycka till!

Ja, jo... Fundera själv kan jag göra och har gjort. Jag försöker mer kolla av lite vad andra tycker och skulle ha gjort i samma sits

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Hade sålt 3070, behållt 3080 o skitit i 3080ti
edit; alternativt behållt båda, stoppa 3070 under om du har plats o mina skiten ur det -_-

Permalänk
Medlem

Så ett 2ndhand 3080 går för 20k nu då eller??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Så ett 2ndhand 3080 går för 20k nu då eller??

Kan tänka mig att nån som bygger nytt och vill ha det värsta, tar en titt på 3090 och ser att butikspris är runt 30.000:-, från detta perspektivet ser nog ett 3080 för 20k med +/- 10% prestandaskillnad helt okej ut.

Men helt sjukt egentligen, minns för några månader sen vilken häxjakt det var på folk som ville få typ 10.000 för sitt 3080 på marknaden.

Skrämmande tanke vad MSRP på 4000 serien kan bli, när de ser vad folk egentligen är villiga att betala under press^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Kan tänka mig att nån som bygger nytt och vill ha det värsta, tar en titt på 3090 och ser att butikspris är runt 30.000:-, från detta perspektivet ser nog ett 3080 för 20k med +/- 10% prestandaskillnad helt okej ut.

Men helt sjukt egentligen, minns för några månader sen vilken häxjakt det var på folk som ville få typ 10.000 för sitt 3080 på marknaden.

Skrämmande tanke vad MSRP på 4000 serien kan bli, när de ser vad folk egentligen är villiga att betala under press^^

Detta. Väntar själv på att lager/pris ska bli normal, men känns inte som det kommer hända tills 4000 serien kommer.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Varför skapa en tråd om att tjäna pengar på grafikkort på eftermarknad, på ett forum där tusentals sitter utan?

För övrigt så skulle jag ha behållt 3080 om jag ändå redan fått hem det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wibbe44:

Behåll 3080 och sälj 3070. Allt annat vore dumt. 3080Ti kommer med extremt liten marginal prestera bättre än ditt 3080.
Inte värt det eventuella besväret någonstans.

skön lögn om "extremt liten marginal" ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSkurre:

skön lögn om "extremt liten marginal" ^^

Vad menar du? Har du några exempel på tester där 3080ti presterar påtagligt bättre än 3080?
Enligt Sweclockers prestanda index skiljer det typ 8% på FE korten mellan dem. Det tycker jag ligger inom spannet "liten marginal" för ett kort med nästan dubbel rekpris mot 3080. (med reservation för att rekpriserna i princip inte betyder något i praktiken)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kallamamran:

Jag är inte rik och 10.000 är rätt mycket pengar för mig.

Du köper ett 3080, ett 3070, säljer ett 2080 Ti. Antingen är du rik eller så prioriterar du märkligt

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 2080 Ti (Fyndvara) och lyckades få det genom en vän exklusive moms och betalade under 9K för det.
Sålde det i augusti för 7K (Vilket var för lite, men det visst jag ju inte då).
Beställde ett 3080 i Oktober för 7990kr vilket jag fick vänta på i 6 månader. Under dessa månader blev behovet för stort, så när jag fick chansen att köpa ett 3070 (Ett kort jag visste jag skulle få tillbaka pengarna på), så gjorde jag det i väntan på mitt 3080.
3080 lyckades jag också få utan moms, så...
Jag skulle inte säga att jag varken är rik eller prioriterar konstigt, men alla är vi olika.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Jag köpte ett 2080 Ti (Fyndvara) och lyckades få det genom en vän exklusive moms och betalade under 9K för det.
Sålde det i augusti för 7K (Vilket var för lite, men det visst jag ju inte då).
Beställde ett 3080 i Oktober för 7990kr vilket jag fick vänta på i 6 månader. Under dessa månader blev behovet för stort, så när jag fick chansen att köpa ett 3070 (Ett kort jag visste jag skulle få tillbaka pengarna på), så gjorde jag det i väntan på mitt 3080.
3080 lyckades jag också få utan moms, så...
Jag skulle inte säga att jag varken är rik eller prioriterar konstigt, men alla är vi olika.

Drog kompisen det på företaget så att du slapp momsen?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Drog kompisen det på företaget så att du slapp momsen?

Japp, så egentligen är det hennes kort och jag bara lånar 😬

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Behåll 3080 därmed behåll självrespekten, du vill väl inte vara en smutsig skalper med massa dirty money istället för en prestigefull välrespekterad 3080 ägare med massa bra fps?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kallamamran:

Japp, så egentligen är det hennes kort och jag bara lånar 😬

Tyvärr är det alldeles för många som missbrukar sånt här. Får hoppas att Skatteverket inte gör en förfrågan varför hon köper så många grafikkort. Det är iaf olagligt och jag tror att det är förbjudet att diskutera olagligheter här. Lite som piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Tyvärr är det alldeles för många som missbrukar sånt här. Får hoppas att Skatteverket inte gör en förfrågan varför hon köper så många grafikkort. Det är iaf olagligt och jag tror att det är förbjudet att diskutera olagligheter här. Lite som piratkopiering.

Håller med. Tycker det är en betydligt allvarligare företeelse än scalping.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021