EVGA lanserar SFX-nätaggregat på 850 W

Permalänk
Melding Plague

EVGA lanserar SFX-nätaggregat på 850 W

Hög effekt i kompakt format är ledorden när EVGA sjösätter två nya nätaggregat i den krympta formfaktorn SFX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på hög kvalitet. Köpte CoolerMasters SFX V850 med höga förväntningar och blev otroligt besviken på att fläkten började väldigt tidigt och lät irriterande trots dess ”semipassiva” kurva. Bytte till ett corsair SFX SF750 och fläkten har fortfarande inte startat på den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Kör på ett Corsair SF750 i ett ITX chassi som driver ett 5900x och ett 6900 xt.
Är ändå imponerad att Corsair legat ensamma på den verkningsgraden så pass länge i den storleken.

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer konkurrens i den här klassen, men jag är lite skeptisk till att 850W behövs i den här klassen. Själv sitter jag på ett SF600 Platinum, och jag kan inte riktigt tänka mig ett scenario där man behöver 850W i SFX-format men inte får problem med värmeutvecklingen. Närmast är väl något i stil med NR200P med dubbla radiatorer i en custom loop. Men 5950X och RTX 3090 klarar sig ju ändå fint med 750W. Om man då inte börjar överklocka maximalt, men då är ju prestandavinsterna så små att man bara försöker hitta något som drar maximalt med watt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nätagg har börjat bli väldigt dyra. Och Riskbanken som vidmakthåller att vi knappt har någon inflation

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av MaNgEDamN:

Kör på ett Corsair SF750 i ett ITX chassi som driver ett 5900x och ett 6900x.
Är ändå imponerad att Corsair legat ensamma på den verkningsgraden så pass länge i den storleken.

Får man fråga vilket chassi och vilken kylning du utrustat det med?
Tycker det är lite spännande med så "rejäla" doningar inhuserade liten formfaktor!

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Hell yes! Blir nog ett sånt om man lyckas tjacka ett RTX3080Ti..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nätagg har börjat bli väldigt dyra. Och Riskbanken som vidmakthåller att vi knappt har någon inflation

.

Inflationen är här och ökar, ser det mest i USA $ och andra utländska valutor, svenska verkar parera det ganska väl dock hittills. Men det går inte gömma för all tid.
Mycket importeras från låglöneländer så det är bara för företagen att ta mindre vinst för att gömma prisökningarna om de verkligen inte vill höja priserna allt för fort.

Dock har kvalitén på elektronikprodukter gått upp i och med de senaste åren, med folk vill ha dessa bättre produkter & har råd med dem då de vet att de billiga oftast inte håller måttet mot vad de lovar.

Så köp dyrt och få kvalité som håller längre än vad de lovar om du inte gör något fel med produkten själv.
Dock gäller det för det mest endast datorelektronik, andra produktgrupper kan fortfarande snåla på undermåliga komponenter fast högt pris.

Permalänk
Skrivet av aggrocult:

Får man fråga vilket chassi och vilken kylning du utrustat det med?
Tycker det är lite spännande med så "rejäla" doningar inhuserade liten formfaktor!

Absolut, chassit är ett FormD T1. (~9,5l)
Finns en tråd här på Sweclockers men har själv inte lagt in mitt bygge där.
CPUn kyls av en EK-AIO 240 D-RGB med två slim noctua fläktar i pull-konfiguration.
GPUn är en MSI Gaming X Trio 6900 xt som löser sig själv på luftkylning.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är den enda konkurrenten Cooler Master V850 SFX Gold. Den har dragits med idel negativa omdömen till följd av alldeles för aggressiv och högljudd fläkt. Om EVGA lanserar ett nätaggregat utan liknande problem i denna formfaktor lär det gå åt som smör.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Vill ha högre verkningsgrad än gold om jag skulle köpa nytt idag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hoppas på hög kvalitet. Köpte CoolerMasters SFX V850 med höga förväntningar och blev otroligt besviken på att fläkten började väldigt tidigt och lät irriterande trots dess ”semipassiva” kurva. Bytte till ett corsair SFX SF750 och fläkten har fortfarande inte startat på den.

Vart köpte du CM SFX V850? Jag köpte min från inet och min låter inte speciellt mycket. Jag har iofs ganska många chassifläktar så svårt att urskilja kanske...

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Skrivet av MaNgEDamN:

Absolut, chassit är ett FormD T1. (~9,5l)
Finns en tråd här på Sweclockers men har själv inte lagt in mitt bygge där.
CPUn kyls av en EK-AIO 240 D-RGB med två slim noctua fläktar i pull-konfiguration.
GPUn är en MSI Gaming X Trio 6900 xt som löser sig själv på luftkylning.

Fränt litet chassi ändå, har inte sett det förut! Förstår att CPU'n klarar sig fint på en 240 rad, men hur är temperaturerna för GPU'n? Antar att det är undervoltat en del åtminstone, även med MSI's biffiga kylare?

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Inflationen är här och ökar, ser det mest i USA $ och andra utländska valutor, svenska verkar parera det ganska väl dock hittills. Men det går inte gömma för all tid.
Mycket importeras från låglöneländer så det är bara för företagen att ta mindre vinst för att gömma prisökningarna om de verkligen inte vill höja priserna allt för fort.

Dock har kvalitén på elektronikprodukter gått upp i och med de senaste åren, med folk vill ha dessa bättre produkter & har råd med dem då de vet att de billiga oftast inte håller måttet mot vad de lovar.

Så köp dyrt och få kvalité som håller längre än vad de lovar om du inte gör något fel med produkten själv.
Dock gäller det för det mest endast datorelektronik, andra produktgrupper kan fortfarande snåla på undermåliga komponenter fast högt pris.

Struntprat. Core inflation är väldigt låg just nu, och det som finns handlar mest om begränsningar på utbudssidan. Inflationen är ju fortfarande under vad den borde vara, speciellt när man tar i åtanke att YoY-jämförelser ljuger en del just nu, eftersom vi hade några månader med deflation förra året.

Det är lätt att stirra sig blint på priserna på grafikkort och skrika inflation, men det har inget med det att göra. Tittar man på marknader som är mera normala så märker man att priset på en liter mjölk har ändrat väldigt lite på 10 år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har just nu ett Corsair SF600 Platinum i vardagsrumsburken, som i sin tur var en uppgradering över ett SF450 Gold. Har varit väldigt nöjd med båda enheterna, men kanske lite extra nöjd med det nya tack vare de lättmanövrerade kablarna med individuell sleeving.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hoppas på hög kvalitet. Köpte CoolerMasters SFX V850 med höga förväntningar och blev otroligt besviken på att fläkten började väldigt tidigt och lät irriterande trots dess ”semipassiva” kurva. Bytte till ett corsair SFX SF750 och fläkten har fortfarande inte startat på den.

Det precis samma sak här. Skickade tillbaks till Komplett bara två dagar efter jag tog den ur kartongen. Behöll min Corsair SF750

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggrocult:

Får man fråga vilket chassi och vilken kylning du utrustat det med?
Tycker det är lite spännande med så "rejäla" doningar inhuserade liten formfaktor!

I så fall hade du kanske varit intresserad av lian li tu 150.
Byggde nyligen en ny dator i det med 5800X, Noctua NH-D15, och mitt MSI 2070 Gaming Z fick hänga med också. Kör även jag på corsair sf 600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Trevligt med mer konkurrens i den här klassen, men jag är lite skeptisk till att 850W behövs i den här klassen. Själv sitter jag på ett SF600 Platinum, och jag kan inte riktigt tänka mig ett scenario där man behöver 850W i SFX-format men inte får problem med värmeutvecklingen. Närmast är väl något i stil med NR200P med dubbla radiatorer i en custom loop. Men 5950X och RTX 3090 klarar sig ju ändå fint med 750W. Om man då inte börjar överklocka maximalt, men då är ju prestandavinsterna så små att man bara försöker hitta något som drar maximalt med watt.

Jo men vill du inte fläkten skall starta alls så behövs lite fler watt.
Många kör ju att fläkten startar vid 40-50 % belastning och då kan 850W ligga på gränsen för att starta beroende vad du har för komponenten som du driver.
Alla datorer jag byggt dom senaste 15 åren har alltid haft över dimensionerade nätagg för hela mitt system är ljudlöst och då är det rätt trist om nätagget väsnas.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nätagg har börjat bli väldigt dyra. Och Riskbanken som vidmakthåller att vi knappt har någon inflation

.

Någon måste meddela Ingves om nätaggens betydelse över priset på mjölk, bostäder och volvobilar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jo men vill du inte fläkten skall starta alls så behövs lite fler watt.
Många kör ju att fläkten startar vid 40-50 % belastning och då kan 850W ligga på gränsen för att starta beroende vad du har för komponenten som du driver.
Alla datorer jag byggt dom senaste 15 åren har alltid haft över dimensionerade nätagg för hela mitt system är ljudlöst och då är det rätt trist om nätagget väsnas.

Tja, det är ju en poäng. Därför jag själv har 600W när jag antagligen skulle klara mig fint på mindre...

Men det är ju fortfarande så att om du behöver 850W så kommer ljudet antagligen mera från andra komponenter än från nätagget.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Med 850W hade jag förväntat mig 3 st 8 pin PCIE kontakter då man lär ha grafikkort som behöver det med ett sådant, annars kan man köpa t ex ett 600 W istället tänker jag ?

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint med lite vanliga ATX chassin som bara har plats för SFX/SFX-L nätagg.
SFX må vara dyrare just nu, men fick vi bara upp antalet sålda så skulle dom snart bli billigare än sina gigantiska kusiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Vart köpte du CM SFX V850? Jag köpte min från inet och min låter inte speciellt mycket. Jag har iofs ganska många chassifläktar så svårt att urskilja kanske...

Inet, du kan se min recension där Varken jag eller den andra killen som recenserade var nöjda + läst online om många som är missnöjda med den dåligt tuneade fläktkurvan. Tråkiga är att CMs revision var inte att göra en bättre semi-passiv fläktkurva utan att den är igång hela tiden för att minska att den rampar upp/ner.

Skrivet av darrenj:

Det precis samma sak här. Skickade tillbaks till Komplett bara två dagar efter jag tog den ur kartongen. Behöll min Corsair SF750

Helt rätt val! Är svinnöjd med mitt SF750 även om jag önskat att PCIe-kabeln var snyggare och inte med sådan konstig båge (som de flesta GPU-sladdarna har dock men man kan ju alltid önska).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Inet, du kan se min intervju där Varken jag eller den andra killen som recenserade var nöjda + läst online om många som är missnöjda med den dåligt tuneade fläktkurvan. Tråkiga är att CMs revision var inte att göra en bättre semi-passiv fläktkurva utan att den är igång hela tiden för att minska att den rampar upp/ner.

Helt rätt val! Är svinnöjd med mitt SF750 även om jag önskat att PCIe-kabeln var snyggare och inte med sådan konstig båge (som de flesta GPU-sladdarna har dock men man kan ju alltid önska).

Jag förstår. Jag ska nog ta och köpa evga's psu och testa skillnaden. Har en 5900x och planerar att köra med ett 3080 eller 3080ti så jag tror inte 750w räcker annars hade corsairs psu varit nåt.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Någon måste meddela Ingves om nätaggens betydelse över priset på mjölk, bostäder och volvobilar!

Ja, de mäter priset på helt ointressant grejer. Nätagg och GPU borde det vara. Grejer som folk vill ha och är rent livsnödvändiga

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, de mäter priset på helt ointressant grejer. Nätagg och GPU borde det vara. Grejer som folk vill ha och är rent livsnödvändiga

.

Nästa löneförhandling så kommer jag att kräva att lönen följer GPU-Index!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Med 850W hade jag förväntat mig 3 st 8 pin PCIE kontakter då man lär ha grafikkort som behöver det med ett sådant, annars kan man köpa t ex ett 600 W istället tänker jag ?

Håller helt med! Absurt att EVGA prioriterat 2xEPS12V över 3xPCI-E...

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Daniel75:

Med 850W hade jag förväntat mig 3 st 8 pin PCIE kontakter då man lär ha grafikkort som behöver det med ett sådant, annars kan man köpa t ex ett 600 W istället tänker jag ?

Det har fyra PCI Express-kontakter. Eller menar du tre separata kablar?

Permalänk
Medlem

Jag har 3 st av EVGAs 650w modellerna, väldigt trevliga nätagg. sällan jag sett (hört) fläktarna gå igång tackvare det semipassiva läget, ens vid belastning med hyffsat törstiga delar (3600X och ett Vega64).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Inet, du kan se min intervju där Varken jag eller den andra killen som recenserade var nöjda + läst online om många som är missnöjda med den dåligt tuneade fläktkurvan. Tråkiga är att CMs revision var inte att göra en bättre semi-passiv fläktkurva utan att den är igång hela tiden för att minska att den rampar upp/ner.

Helt rätt val! Är svinnöjd med mitt SF750 även om jag önskat att PCIe-kabeln var snyggare och inte med sådan konstig båge (som de flesta GPU-sladdarna har dock men man kan ju alltid önska).

Jag har spelat in fläktljudet på film. Jämförelsen mellan Cooler Masters och Corsairs. I fall Komplett kom frågandes.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/