Sony tillverkar 800 000 stycken Playstation 5 i månaden

Permalänk
Melding Plague

Sony tillverkar 800 000 stycken Playstation 5 i månaden

Kretstillverkaren TSMC klarar endast av att tillverka 800 000 systemkretsar i månaden till Playstation 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att Sony kommer att vara lite noggrannare nästa gång dom skriver avtal om chip-leveranser nästa gång
Undrar vilken plats i kön dom har.

Permalänk
Keeper of the Bamse

"Endast" 800k i månaden. Det är 18.5 kretsar i minuten (DYGNET RUNT). Herrejävlar vilken kapacitet TSMC har bara för Sony ändå.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ser fram emot att köpa mitt RTX 5800 med god tillgång.

Permalänk
Medlem

Hur många kretsar till Xbox tillverkas må tro

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att det är fortfarande är en bristvara när dem kan pumpa ut så kretsar.

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Endast" 800k i månaden. Det är 18.5 kretsar i minuten. Herrejävlar vilken kapacitet TSMC har bara för Sony ändå.

Jag håller med, låter ju helt sanslöst mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle tro att Sony kommer att vara lite noggrannare nästa gång dom skriver avtal om chip-leveranser nästa gång
Undrar vilken plats i kön dom har.

Det är i stort sett bara att slanta upp mer för kretsarna. 😉

Permalänk
Medlem

Drömmen vore att sverige hade en kretsfabrik. Vi har ju northvolt, så gigafabriker kan ju funka här också.

Synd att företagsklimatet med nurvarande regeringen är piss dock.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Drömmen vore att sverige hade en kretsfabrik. Vi har ju northvolt, så gigafabriker kan ju funka här också.

Synd att företagsklimatet med nurvarande regeringen är piss dock.

Vi har ju haft, flera stycken.
Men de lades ned en efter en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Vi har ju haft, flera stycken.
Men de lades ned en efter en.

Intressant. Vad hette företaget?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Bara 10 miljoner per år. Jag tycker det låter ganska bra.

Permalänk
Medlem

Fick tag i en genom Elgigantens utlottning och måste säga att för att vara en PC-person så är PS5an riktigt nice! Alltid gillat Xboxkontrollen men Dual Sensen är riktigt fet med dess vibrationer och adaptive triggers.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Drömmen vore att sverige hade en kretsfabrik. Vi har ju northvolt, så gigafabriker kan ju funka här också.

Synd att företagsklimatet med nurvarande regeringen är piss dock.

Hur så, massa storföretag får skattelättnader och subventioner.

Facebook fick 140 miljoner av svenska staten – ledde till 56 jobb
https://www.breakit.se/artikel/25901/facebook-fick-140-miljon...

"Sommaren 2017 skickade ministrarna Isabella Lövin, Mikael Damberg och Ibrahim Baylan ett brev till Google, Facebook och Amazon. Målet var att få techjättarna att etablera sig i Sverige, det skriver Aftonbladet i en granskning. Brevet avslutades med meningen: "Vi är redo för business och står till er tjänst”."

"På Facebooks datacenter jobbar idag 56 personer, vilket innebär att techjätten, med ett börsvärde på över 600 miljarder dollar, fått 2,5 miljoner i statligt stöd per anställd."

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hur så, massa storföretag får skattelättnader och subventioner.

Facebook fick 140 miljoner av svenska staten – ledde till 56 jobb
https://www.breakit.se/artikel/25901/facebook-fick-140-miljon...

"Sommaren 2017 skickade ministrarna Isabella Lövin, Mikael Damberg och Ibrahim Baylan ett brev till Google, Facebook och Amazon. Målet var att få techjättarna att etablera sig i Sverige, det skriver Aftonbladet i en granskning. Brevet avslutades med meningen: "Vi är redo för business och står till er tjänst”."

"På Facebooks datacenter jobbar idag 56 personer, vilket innebär att techjätten, med ett börsvärde på över 600 miljarder dollar, fått 2,5 miljoner i statligt stöd per anställd."

"Studien visar bland annat att:
– Mellan åren 2011–2018 stimulerade Facebooks datacenter i Luleå 21.8 miljarder SEK i kombinerade direkta, indirekta och framkallade försäljningsaktiviteter i Sverige, och drev 10.8 miljarder SEK av svenskt BNP.
– Den ekonomiska aktiviteten stimulerad av Facebooks datacenter i Luleå ledde till 4.82 miljarder SEK i arbetsinkomst och 1 461 jobb per år i Sverige.
– För varje 100 SEK spenderat på uppbyggnad och drift har Facebooks datacenter i Luleå lett till 93 SEK extra BNP, stimulerat i den svenska ekonomin.
– Mellan åren 2011–2018 har Facebooks datacenters direkt anskaffat utgifter som sammanlagt uppgår till 2.8 miljarder euro i varor och tjänster i Danmark, Irland och Sverige. Dessa utgifter har gett ytterligare 2.3 miljarder euro i försäljning och 2 816 jobb per år i de tre länderna."

Permalänk
Medlem

800.000 enheter som ska fördelas över hela världen? Ja, inte konstigt det är sådan brist på dem och att scalping-priser uppstår. Men jag har en Xbox (Series X) och kan gott vänta till våren 2022 om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skulle tro att Sony kommer att vara lite noggrannare nästa gång dom skriver avtal om chip-leveranser nästa gång
Undrar vilken plats i kön dom har.

Avtalet skrevs förmodligen år i förväg innan pandemin började.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att jämföra med konkurrenterna xbox och i viss mån nintendo. PS, xbox, pc, nintendo, alla lider ju av högre efterfrågan än vanligt och lägre tillgång. Lyckas man leverera tar man marknadsandelar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Endast" 800k i månaden. Det är 18.5 kretsar i minuten (DYGNET RUNT). Herrejävlar vilken kapacitet TSMC har bara för Sony ändå.

Typ var 3:e sekund!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Intressant. Vad hette företaget?

Ericsson hade fab'ar i Kista. Sen var det ngt företag i Järfälle, men kommer nu inte ihåg vad de heter/hette.
Produktionen som Ericsson hade flyttade utomlands (Tyskland) 2005-2007 ngn ggn, köptes av Infineon.

Permalänk

Ingen brådis här, bara Demon's Souls som lockar då jag har en pc till allt annat. Men lagom till persona 6, Elden Ring och ny tv så, borde det gå att fixa en ps5.

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dioxys:

Jag håller med, låter ju helt sanslöst mycket.

Poängen är att det är avsevärt mindre än vad TSMC lyckades tillverka till PS4 under dess första år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Endast" 800k i månaden. Det är 18.5 kretsar i minuten (DYGNET RUNT). Herrejävlar vilken kapacitet TSMC har bara för Sony ändå.

Skulle bara ta 23,9 ~720 år för att producera PS5 åt alla som inte fått en ännu.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Endast" 800k i månaden. Det är 18.5 kretsar i minuten (DYGNET RUNT). Herrejävlar vilken kapacitet TSMC har bara för Sony ändå.

Skrivet av dioxys:

Jag håller med, låter ju helt sanslöst mycket.

Ifall detta i teorin håller i sig så är det väldigt lite.
En konsolcykel är väl typ 7 år, 10,4x7 är 90,4, alltså rätt mycket lägre än vad PS4 sålt ifall de säljer varenda konsol.

Skrivet av pixelpojken:

Ingen brådis här, bara Demon's Souls som lockar då jag har en pc till allt annat. Men lagom till persona 6, Elden Ring och ny tv så, borde det gå att fixa en ps5.

Det kommer ta längre tid för toppspelen att släppas ifall spelarbasen är dålig, så det riskerar att gå ut över kvalitén framöver ifall spelen kommer behöva fungera med äldre generationen en längre tid.
Alltså så kan riktiga next-gen bli fortsatt bli ovanligt eller dra ut på tiden innan release.

Så detta är inte så bra för till exempel mig som vill se spel fullt anpassade till modern hårdvara.

Permalänk
Skrivet av eat:

Vi har ju haft, flera stycken.
Men de lades ned en efter en.

STmicroelectronics var väl ett av dem.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

800.000 enheter som ska fördelas över hela världen? Ja, inte konstigt det är sådan brist på dem och att scalping-priser uppstår. Men jag har en Xbox (Series X) och kan gott vänta till våren 2022 om det är så.

Ja samt att det står skapade kretsar inte sålda. Vet inte hur många PS5 som får garanti ärenden eller DOA som de 800 000 tillverkade ska portioneras ut över. Jag menar tillverkade och sålda är inte alltid samma sak. Om Sony reklamerar ett chip och får ett nytt borde det nog inte klassas som två sålda chipp utan ett.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

"Endast" 800k i månaden. Det är 18.5 kretsar i minuten (DYGNET RUNT). Herrejävlar vilken kapacitet TSMC har bara för Sony ändå.

Exakt! Och det är ju inte 18 spik heller. Det är 18 av den mest avancerade teknik vi någonsin sett.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en PS5 men förstår ändå inte riktigt hypen då det inte finns många PS5 lir ute som är motiverar ett köp.
Jag köpte min då jag ville ha 4K och snabbare laddning av spel, men dom som sitter på en PS4 pro där finns det knappast mycket som motiverar ett köp tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Intressant. Vad hette företaget?

Ericsson, Asea Hafo, Data SAAB är dom som jag känner till...

Ericsson - Främst komponenter till telefonväxlar.
Asea Hafo - Adresserbara kretsar för styrning av belysning/lyktstolpar m.m. Inom effekt styrning.
Data SAAB - Främst till försvaret, redundanta strålningshärdade CPU'er bland annat.

En del av Data SAAB's teknik ska finnas i intel CPU'er...

Edit:
Var visst även kraftmoduler, enligt Ericssons egna tidning-
Sidan 28: https://docplayer.se/110993006-Tidning-for-personal-inom-eric...

Edit2: Tack för att du frågade!
Hade för mig att Ericsson lade ner halvledartillverkning runt år 2000, men visade sig vara fel.
Däremot så revs Ericssons chipsfabriker i Kista för runt 15-år sedan.
Hmm... Med chipsfabriker så menas inte Estrella, OLW eller liknande

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kretstillverkaren TSMC klarar endast av att tillverka 800 000 systemkretsar i månaden till Playstation 5.

Läs hela artikeln här

jag gick över till att spela på PS5 imed grafikkortspriserna. Är det därför PS5 är i brist? Man kan ju inte Mina på konsolerna direkt.