Epic Games lockade fem miljoner nya användare med gratisspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Och av dom 5 miljonerna köpte tre st ett spel.

Fel jag har köpt fler än så och jag innefattas i en av de 5 miljonerna.
Epic Games är en helt okej store. Är bra att dom finns som konkurrent mot Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

För mig är det i princip tvärt om.
Epic har effektivt tagit bort spel från andra plattformar (och tagit bort bland rocket league helt från steam efter de dödade features för existerande användare)
Tvingar in låsningar till plattformen som gör att man antingen får skita i det eller spela spelet på en sämre platform om man inte har sjörövarhatt på sig.
Vad är det bra i det?

Det är som att Alingsås kommun kom till nordstan i Göteborg och betalar HM för att de bara ska finnas i Alingsås...
Då försvann val för de som är i göteborg...istället för att bara försöka få folk till alingsås med konkurans.
Det gör ju inte Alingsås bättre alternativ för att man tog bort HM från göteborg? HM fanns ju redan i Alingsås.
Nu är det bara sämre alternativ för de som bor nära göteborg (eller i detta fallet är steam användare)

Folk kan inte välja det alternativ som passar deras användarupplevelse bättre utan är helt fast i fulspel från Epic.
Om man nu vill stödja spelskaparna så köper man det direkt från dem...om jag läser rätt så har Steam 0% provision på det.
Så jag köpte kerbal space program back in the day.

Det sätter också ett statement att det är så man gör så varför inte microsoft store och gog gör samma sak och helt plötsligt har man streaming video situationen där vi 14 tjänster som "konkurerar" genom att ha 0 gemensamt innehåll och man kunde bara ha gått tillbaka 15 år och letat upp skivan i garderoben istället.

Jag håller med att det är tråkigt, Tycker dock Epic är en liten fisk jämfört med t.ex. Playstation.
Samtidigt så får ju i alla fall spel gjorda i Unreal Engine säljas på andra ställen... än så länge.

Permalänk
Medlem

En sak som Epicgames inte har som Steam har är "stream play".

Har man en dålig dator (laptop) och en kraftig dator (stationär) så kan man streama med host av kraftiga burken och lira från laptop i soffan tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

En sak som Epicgames inte har som Steam har är "stream play".

Har man en dålig dator (laptop) och en kraftig dator (stationär) så kan man streama med host av kraftiga burken och lira från laptop i soffan tex.

Det har ju Steam haft i övrr 5 år. De har till och med en produkt, Steam Link, support för raabery pi om jag kommer ihåg rätt och finns som app i Samsung TV.
De var en av de första som gjorde det snyggt. De stödjer även remote och remote split screen.

Jag var med i betan redan 2014 eller 2015.
Tror det kom tidigare än så

Edit. Jag ska nog gå och lägga mig istället
Kan inte läsa ordning på orden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av infigo:

Edit. Jag ska nog gå och lägga mig istället
Kan inte läsa ordning på orden

Hahaha, jag gjorde samma sak så du är inte ensam *gnuggar ögonen*

Skrivet av Techlab:

En sak som Epicgames inte har som Steam har är "stream play".

Har man en dålig dator (laptop) och en kraftig dator (stationär) så kan man streama med host av kraftiga burken och lira från laptop i soffan tex.

Detta saknar jag verkligen med Epic.
Är väldigt praktiskt att kunna streama till tv:n eller en mobil/platta i sängen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Fel jag har köpt fler än så och jag innefattas i en av de 5 miljonerna.
Epic Games är en helt okej store. Är bra att dom finns som konkurrent mot Steam.

7% av dom "nya" 5 miljonerna har köpt nått.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är bara där för gratis spel, jag köper enbart på steam och psn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

USD2.37 per ny användare är galet billigt om man ser vad företag annars betalar för att få nya användare till tjänster.

Exakt, detta är den riktiga nyheten här.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Av vilken anledning är det inte bra? Om ett företag vill lägga en del av sin marknadsföringsbudget på gratis spel, reor eller annan typ av reklam är väl helt och hållet upp till dem.

Nog så att det är många tomma konton, men vad gör det? Fler handelsplatser gynnar konsumenterna och utvecklarna i längden så personligen så tycker jag bara det är positivt. Gillar inte att bli inlåst i platformar och stör mig enormt på både monopol ställning och när man har ensamrätt på ett visst spel under en viss tid. Även att det sistnämnda används av de mindre aktörerna för att försöka ta sig in på marknaden.

Det är bara min personliga åsikt att det inte känns jätte bra när Tencent som är mer eller mindre Kinesiska staten äger 40% av Epic. Inget vi behöver diskutera ifall du inte bryr dej om det. Av samma anledning tycker jag det är läskigt nu när Riot Games ska lägga in loggning av röstchatt i sitt spel Valorant som sedan 2015 ägs helt av Tencent

Personligen så vill jag ha allting samlat på ett ställe. Det bästa hade ju vart en mer neutral punkt som tog en väldigt liten andel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Ja, detta monopolförsvarande framstår som väldigt märkligt. Jag köper spelen där de är billigast, kunde inte bry mig mindre om vilken plattform det är.

Men förstår du inte? Du måste ju installera mer än en spelklient!!!! Och TENCENT!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Intressanta detaljer och att detta delas offentligt. Kan personligen tycka summorna verkar relativt låga för de flesta titlar, inte ens $1.500.000 känns sådär värst högt tycker jag men visst det är ju bara en begränsad tid dock. Tydligen säljer speltillverkare sig billigt.

Skrivet av landmarks:

Det verkar som att listan endast är de spel som var "helt" gratis, och inte spel som var gratis under en tidsbegränsad period. Jag har för mig att GTA 5 endast var gratis i någon vecka eller liknande

Det skulle inte vara offentligt, det är, vad jag förstår, ickeoffentligt material från rättegången som av misstag hamnade bland offentligt material. Så bara en sida med spel (de 38 första), vilket är varför tex GTA 5 inte är med. Och nu hjälper sweclockers till med att sprida det (inte för då att det skulle hjälpa om de inte gjorde det...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Av samma anledning tycker jag det är läskigt nu när Riot Games ska lägga in loggning av röstchatt i sitt spel Valorant som sedan 2015 ägs helt av Tencent

Personligen så vill jag ha allting samlat på ett ställe. Det bästa hade ju vart en mer neutral punkt som tog en väldigt liten andel.

Varför läskigt?
Folk som beter sig illa i mikrofonen kan gärna få en avstängning xx tid?
Speciellt i Valorant där folk ofta är toxic.
Så du älskar monopol kort och gott, ett bolag för en grej.
Glöm olika bilmärken, enbart Volvo, glöm olika hårdvarutillverkare, allt är OEM. Xbox eller Playstation? Xbostation 2 snart nära dig!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Varför läskigt?
Folk som beter sig illa i mikrofonen kan gärna få en avstängning xx tid?
Speciellt i Valorant där folk ofta är toxic.
Så du älskar monopol kort och gott, ett bolag för en grej.
Glöm olika bilmärken, enbart Volvo, glöm olika hårdvarutillverkare, allt är OEM. Xbox eller Playstation? Xbostation 2 snart nära dig!

Ja antagligen för att jag inte litar på att Kina ska hålla i röst loggar av mej. (Tyckte jag gjorde de tydligt)

Varför älskar jag monopol för att jag vill ha mina saker samlat på ett ställe? Du lägger bara orden i munnen på mej och kommer på strawman argument, otroligt störande att argumentera med sånt.

Bästa hade vart om det var så det var förr när det inte fanns några launchers utan du starta bara spelen direkt från Windows.

Permalänk
Medlem

Varför är detta relevant i en rättegång med Apple? Det är väl datorspel? Gällde inte rättegången den mobila plattformen?