Apple: "Epic Games vill att vi blir Android"

Permalänk
Viking
Skrivet av Fire_Ice:

Håll dig till Apples egna app-butik i så fall, använd de inbyggda tjänsterna. Ingen hade tvingat dig att installera alternativ. Jag har aldrig förstått hur friheten att välja kan vara negativ?

Problemen börjar isåfall komma om företag väljer att publicera på en annan plattform istället för App Store. Till exempel Epic i det här fallet. Väljer de att publicera Fortnite i en annan butik, så måste man då ladda ner den om man vill spela Fortnite.
Jag tänker att problemet uppkommer om många fler än Epic väljer att göra samma sak, jahopp, då blev det helt plötsligt likt Android ändå.
Hade inte varit ett problem om Epic bara kunde följa reglerna...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Som kund har jag inte blivit tillfrågad och jag håller inte med.

Nej kan inte annat än att hålla med en knapp där jag kan välja att installera en app från något annat än appstore vore ju inte för mycket begärt. Jag undrar också vad det finns för argument att om jag väljer att installera något utanför appstore och du inte gör det hur skulle min möjlighet at välja kunna påverka någon annans säkerhet?

Skrivet av DatabasePrevious:

Du valde när du köpte en apple produkt istället för något annat

Skrivet av Bernd_P1:

Känns så att många här vill har sin kaka men äta den också och har kakan kvar. Ni kanske få vända er till Android tillverkana istället och se till att dem gör en telefon och upplevelse som är lika bra som Apple's .
Väldigt roligt att man se så mycket folk som klanta ner Appple för att dem har hittat "sin grej" och kör på med det men sen berömma Nvidia när dem gör samma sak och då är det plötsigt bra och dem kommer med fri marknad och alla dessa argument.

Beror väl på varför man köpte en Iphone som i mitt fall, jag hade en note 9 och har aldrig varit lyckligare (på tal om att det inte finns några helnöjda android användare) men som utvecklare så stötte jag på ett stort problem för 60-70% av mina kunder använder iphone och jag fick en helt annan upplevelse på min telefon än vad dom fick på deras. Så för att kunna ge mina kunder bästa möjliga upplevelse så fick jag byta telefon. För chansen att jag skulle få kunderna att byta telefon istället är ju obefintligt.

Där i ligger också problemet även om du som enskild person kan välja att stötta Apple eller inte så finns det andra personer som utvecklare som inte kan göra det valet eftersom dom är beroende av vad sina kunder har valt.

Men frågan kvarstår om det finns ett alternativ på Iphone där jag kan installera vad jag vill så länge jag tar eget ansvar för konsekvenserna. Hur kan det någonsin påverka någon annans telefon som väljer att inte sätta på det alternativet?

Ska väl sen tillägga att dom juridiska grunderna i Epic case här där Apple inte direkt konkurrerar med Epic är betydligt svagare. Medans i caset mot Spotify så är dom ju direkta konkurrenter och Spotifys case är bra mycket starkare. Så lite synd att Epic kommer först men det är ju bra att folk vågar börja utmana monopolen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Pyrree:

Fast detta är ju precis de villovägar som Apple vill att diskussionen ska gå, vilket missar grundproblemet.
Tänk såhär istället då, berätta för mig varför Apple ska ha 30% av alla köp, jag tycker det är väldigt svårt att motivera den anledningen, dom kommer klara sig fint med 15, 10 eller vad det nu kan landa på.
Det finns vääääldigt många som "måste" använda en apple av olika anledningar, och speciellt yngre som huvudsakligen spelar fortnite så är en iPhone något väldigt coolt att äga, om du äger en Android så ser tyvärr klassen på dig som en fattig bonlurk.

Apple menar att det är för säkerheten?
Då tänker jag mer på gamla maffia gäng som gick från butik till butik och tog pengar från butikerna för att hålla dom "säkra".

Jag argumenterar inte för metoden.
Och framförallt argumenterar jag inget om vilken andel som är skälig att Apple tar.

Det är ju stor skillnad på att förstå något och att hålla med om det. Jag kan ha viss förståelse för Apples argument, jag tycker inte att de är helt tagna ur luften.
Därmed inte sagt att de är felfria eller att jag håller med. Och inte heller att motargumenten är dåliga. etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Håll dig till Apples egna app-butik i så fall, använd de inbyggda tjänsterna. Ingen hade tvingat dig att installera alternativ. Jag har aldrig förstått hur friheten att välja kan vara negativ?

Du tror inte det skulle bli mer fragmenterat? Typ så det är på alla andra platformar? Man kan inte längre lita på att apparna i app store kan använda Apples system för in-app köp. Man kan inte längre lita på att apparna som släpps kommer finnas tillgängliga i app store utan man kanske måste in på hemsidor, in i andra stores osv.

För mig som kund tycker jag det är bra mycket bättre att allt som finns för plattformen tvingas använda samma betalmetoder och samma store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Problemen börjar isåfall komma om företag väljer att publicera på en annan plattform istället för App Store. Till exempel Epic i det här fallet. Väljer de att publicera Fortnite i en annan butik, så måste man då ladda ner den om man vill spela Fortnite.
Jag tänker att problemet uppkommer om många fler än Epic väljer att göra samma sak, jahopp, då blev det helt plötsligt likt Android ändå.
Hade inte varit ett problem om Epic bara kunde följa reglerna...

Lite så jag känner också, enkelheten i Apple är just att allt är samlat, allt synkar mellan alla mina enheter etc. Om att låsa upp deras system äventyrar min nu rätt lättsamma vardag, då vill jag inte ha plattformen upplåst. Då ser jag hellre att de som premierar en upplåst plattform söker sig till ett alternativ.

Samtidigt har jag nog inget emot att Apple skulle slopa kravet på att man inte får prissätta för att lägga extra kostnad på konsumenten, låt Spotify ta ut extra slantar för de som köper tjänsten genom Apples system, låt de också flagga för möjligheten till billigare på hemsidan, då får jag som konsument enklare välja om jag tar smidigheten med prenumeration genom Apple eller gå direkt till tjänsteleverantörer.

Men öppna inte plattformen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicorn:

Nej kan inte annat än att hålla med en knapp där jag kan välja att installera en app från något annat än appstore vore ju inte för mycket begärt. Jag undrar också vad det finns för argument att om jag väljer att installera något utanför appstore och du inte gör det hur skulle min möjlighet at välja kunna påverka någon annans säkerhet?

Beror väl på varför man köpte en Iphone som i mitt fall, jag hade en note 9 och har aldrig varit lyckligare (på tal om att det inte finns några helnöjda android användare) men som utvecklare så stötte jag på ett stort problem för 60-70% av mina kunder använder iphone och jag fick en helt annan upplevelse på min telefon än vad dom fick på deras. Så för att kunna ge mina kunder bästa möjliga upplevelse så fick jag byta telefon. För chansen att jag skulle få kunderna att byta telefon istället är ju obefintligt.

Där i ligger också problemet även om du som enskild person kan välja att stötta Apple eller inte så finns det andra personer som utvecklare som inte kan göra det valet eftersom dom är beroende av vad sina kunder har valt.

Men frågan kvarstår om det finns ett alternativ på Iphone där jag kan installera vad jag vill så länge jag tar eget ansvar för konsekvenserna. Hur kan det någonsin påverka någon annans telefon som väljer att inte sätta på det alternativet?

Ska väl sen tillägga att dom juridiska grunderna i Epic case här där Apple inte direkt konkurrerar med Epic är betydligt svagare. Medans i caset mot Spotify så är dom ju direkta konkurrenter och Spotifys case är bra mycket starkare. Så lite synd att Epic kommer först men det är ju bra att folk vågar börja utmana monopolen.

finns ju. kallas för jailbreak.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag eller min sambo äger faktiskt inte en enda Apple pryl än så länge.

Det lär dock bli ändring på det framöver när det nalkas köp av bärbar dator då Apples M1 cpu verkar vara fullständigt överlägsen allt annat som finns om man inte ska spela tunga spel.

Jag tycker herr Sweeny på Epic har fått storhetsvansinne i detta och skulle bli väldigt förvånad om Epic går segrandes ur den här sandlådan.

Man kan krasst säga att hans argumentation är ungefär likvärdig med att FMCG företag vill synas gratis hos ICA, Coop, Willys etc. Sen när en konsument vill handla deras produkter då ska hela intäkten gå till företaget bakom produkten och inte en enda krona ska gå till de som byggt upp och underhåller infrastrukturen dvs ICA, Coop, etc.

Om Epic mot förmodan skulle vinna detta så är det nog bäst att ni förbereder er på att spelkonsoler kommer kosta +15 000 kr framöver, samt att ni kommer behöva betala ännu mer i månads/årlig avgift för online spelande och underhåll av strukturen. Kommer vara samma grej med Steam, dvs du kommer bli tvingad att betala månads/årlig avgift för att kunna spela där. Glöm steam sales och dylikt och säg hej till ännu högre priser på spel.

Tack men nej tack säger jag, och jag hoppas verkligen Apple vinner detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Valet att ha något annat än Android där allting hänger ihop på ett mer välpolerat sätt. De beskriver ju precis varför jag håller på Apple i sådana här frågor, jag vill ha en butik för min mjukvara där jag använder ett betalningssätt. Jag vill inte att det splittras upp och man måste gå till en drös olika ställen och betala på olika sätt för att få det. Vill man inte ha det så kan man ju som de säger köra Android istället.

Ja allt du säger låter ju bra, men det sista där... "Vill man inte ha det så kan man ju som de säger köra Android istället." det är ju exakt det som Apple aktivt motarbetar. Inte direkt, genom att spärra så att man inte kan överföra information till en Android-telefon om man byter eller liknande, men indirekt, genom att låsa användaren till deras egna tjänster som endast fungerar på Apples egna enheter. Det är ju en mycket medveten strategi för att låsa användare till ett ekosystem.

Det är inte alls på samma sätt från andra hållet. Går du från Android till Apple kan du i princip ta med dig alla Googles tjänster till din iPhone och fortsätta med gmail, drive, docs osv... Det enda du förlorar är eventuella appar du köpt i butiken, men även här skiljer det ju sig i att de flesta appar är gratis på Android.

Så jag tycker nog på det hela att det hade varit bra för konsumenterna om Apple tvingas öppna upp för andra appbutiker på iOS-enheter.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag argumenterar inte för metoden.
Och framförallt argumenterar jag inget om vilken andel som är skälig att Apple tar.

Det är ju stor skillnad på att förstå något och att hålla med om det. Jag kan ha viss förståelse för Apples argument, jag tycker inte att de är helt tagna ur luften.
Därmed inte sagt att de är felfria eller att jag håller med. Och inte heller att motargumenten är dåliga. etc.

Nä helt tagna ur luften är dom inte, men jag tycker dom problematiserar fel fråga, många hoppar ju på just jämförelsen mellan iOS och Android istället för att prata om just grundproblemet, i vilket min uppfattning inte har med saken att göra.
Problemet ligger inte hos användarna, utan det ligger hos företagen som är tvingade att sälja via App Store.

Jag kan tycka att det är väldigt likt frågan kring sociala medier och dom lite mer kontroversiella frågorna kring censurering osv, där man från företagens sida ser att dom är privata företag och att dom får sätta vilka regler dom vill på sin tjänst och att man har det fria valet att välja vilken social media man vill, men då blundar man från verkligheten som tyvärr är sådan att användarna är på Facebook och Twitter, man kan inte bara använda någon tjosanhejsan app från indonesien t ex, för då kan man inte nå några kunder.

Det är sällan jag har speciellt hög empati för de största bolagen i världen, och tycker det är viktigt att gynna de små företagen, med andra ord bryr jag mig inte direkt i att epic ska få mer pengar utan att jag ser detta som nödvändigt för dom mindre utvecklarna / butikerna osv.

Ja nu blev det kanske lite mycket text... Ha det bra!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

…va? Tror du grovt missuppfattade mitt inlägg och vad det baserades på.

Fejden mellan Apple och Epic tog fart när Epic valde att kringgå Apples betalsystem, något som flera större företag också varit kritiska mot.
Apple kommer nu med ett argument i rättegången gällande bl.a detta att "Epic försöker göra Apple till Android. Det vill varken Apple eller deras kunder". I förlängningen yrkar dom alltså att om man kan kringgå deras avgifter och betalsystem så blir Apple som Android.

Alexraptor säger att Apple inte talar för allihopa i detta fallet.

Du säger att dom gör det (för dig)

I förlängningen håller du alltså med om detta argumentet om att alternativa betalsystem (eller för den delen öht möjligheten att nämna och/eller dirigera till alternativa betalsystem) är vad som gör Apple och iOS.

Du får gärna förklara var det gick snett, men om du menade nånting annat så går det inte att se genom att följa kedjan tillbaka

förtydligande
Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dumbullen:

Fejden mellan Apple och Epic tog fart när Epic valde att kringgå Apples betalsystem, något som flera större företag också varit kritiska mot.
Apple kommer nu med ett argument i rättegången gällande bl.a detta att "Epic försöker göra Apple till Android. Det vill varken Apple eller deras kunder". I förlängningen yrkar dom alltså att om man kan kringgå deras avgifter och betalsystem så blir Apple som Android.

Alexraptor säger att Apple inte talar för allihopa i detta fallet.

Du säger att dom gör det

I förlängningen håller du alltså med om detta argumentet om att alternativa betalsystem (eller för den delen öht möjligheten att nämna och/eller dirigera till alternativa betalsystem) är vad som gör Apple och iOS.

Du får gärna förklara var det gick snett, men om du menade nånting annat så går det inte att se genom att följa kedjan tillbaka

Epic vill att Apple ska öppna upp sitt ekosystem mer och låta tredjepartsutvecklare implementera sina egna lösningar i diverse appar, inte bara betalsystemet. Det vill varken Apple eller deras kunder, t.ex jag. När Apple styr (ganska hårt ibland) om vilka appar som får vara där, vad dom får läsa av/styra och hur det ska betalas höjer säkerhetsnivån. Det är iaf mina tankar, men sen om Apple ska ta 30% eller en längre avgift låter jag vara osagt faktiskt. Det beror mycket på av utvecklarna får tillbaka av Apple i form av tjänst.

Permalänk
Medlem

Gott om cirkelargumentation i tråden, personer bakom diverse inlägg anser att Apple inte talar för dem som konsumenter men samtidigt anser att Apple har för mycket inflytande och har därmed ett ansvar.

Vem har gett Apple detta inflytande? Just det, samma konsumenter som anser att Apple inte för deras talan.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Epic vill att Apple ska öppna upp sitt ekosystem mer och låta tredjepartsutvecklare implementera sina egna lösningar i diverse appar, inte bara betalsystemet. Det vill varken Apple eller deras kunder, t.ex jag. När Apple styr (ganska hårt ibland) om vilka appar som får vara där, vad dom får läsa av/styra och hur det ska betalas höjer säkerhetsnivån. Det är iaf mina tankar, men sen om Apple ska ta 30% eller en längre avgift låter jag vara osagt faktiskt. Det beror mycket på av utvecklarna får tillbaka av Apple i form av tjänst.

För det första, kan du förtydliga de "andra lösningarna i diverse appar", för jag har inte en aning om vad mer det handlar om?

För det andra så är detta ett så oerhört dåligt argument.
Apple tar redan ut en avgift för att öht publicera en app på deras Appstore genom en process som bl.a ska granska vad appen gör, dvs även om Epic skulle kringgå deras betalsystem så har dom betalat och verifierat sig för att få finnas på butiken.

Om dom sedan anser sig ha ett bättre system internt, varför i hela friden får dom inte ens informera om det? Dom behöver inte ens slopa apples system, bara erbjuda alternativ vid sidan av!
Sedan är det troligtvis bara större bolag som just Epic och Spotify som skulle tjäna på att försöka rikta om till sina egna system, för de flesta mindre appar så lär "Inget apple pay inget köp" vara mantrat bland kunderna.

Till sist så ska apple fullständigt skita i om jag installerar en random app på en telefon jag har betalat 15.000:- för. Jag äger telefonen, som mest så har dom rätt att genom UI styra till säkrarer val men om jag är helt inställd på att installera random app från "RussianBaBeZ.cz" så är det mitt val. Eller ska dom också få styra vem som får ringa eller smsa till mig, för säkerhetens skull?

Permalänk
Medlem

Det enda problemet Apple har är att dom blivit på tok för stora. Att ha total kontroll över både mjukvara, hårdvara, reparationer och vilken färg folk fiser är inget problem sett ur samhällets syn på konkurrens och en välmående marknad.

Men nu är Apple, och även andra för Apple är inte ensamma även om de sticker ut inom konsumentelektronik, en gigantisk aktör på marknaden. Att de då vill ha total kontroll blir ett lika gigantiskt problem för konkurrenslagstiftare. Se på hur de sköter tillgången till kretskortsscheman, komponenter rakt igenom, och nu mjukvara så som Apple Music och sin App Store.

Så argumentationen är i slutändan politisk. Hur ska vi som samhälle hantera konkurrens och i vilken grad ska vi kräva att kunder ska kunna välja mellan olika konkurrerande lösningar? Hur ska kunden informeras kring vilka alternativ som finns? Om kunden, för att lätt hålla reda på sina köp och för att köpa en tjänst av en aktör den litar på, vill handla alla sina appar och abonnemang på App Store så ska den få göra det. Men ska inte kunder få tillgång till information och möjlighet att välja en annan, kanske billigare lösning? Vad Applekunder tycker och tänker i denna fråga är dock inte relevant. Dom kan vara skitnöjda samtidigt som det är ett marknadsproblem.

Det är för mig, om detta fortsätter, oundvikligt att Apple kommer måsta släppa in andra aktörer eller åtminstone tvingas underlätta för kunder att göra val, både när det gäller vart de vill laga eller underhålla sin hårdvara, och när det gäller av vilken aktör de vill beställa eller köpa en tjänst eller mjukvara.

Jag skrev nu ett långt inlägg utan att ha läst tråden helt och hållet, men det lilla jag sett tyder på att andra har samma tankar. Att bara säga "Det är Apples telefon och mjukvara så dom får göra som dom vill" ser jag dock som ett argument som inte tar helhetsperspektivet i beaktning. Ingen vill heller att Apple ska hindras ifrån att göra ett fantastiskt ekosystem själva med egna produkter.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Så vad är då Apples problem med in-game purchases för Epic?

De konkurrerar genom att de har sin tjänst Apple Arcade och vill helt enkelt inte ge alla alternativet att kringgå Apples lösning.

Tänk på att vi talar om samma bolag som åkte dit på priskartell på e-böcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Gott om cirkelargumentation i tråden, personer bakom diverse inlägg anser att Apple inte talar för dem som konsumenter men samtidigt anser att Apple har för mycket inflytande och har därmed ett ansvar.

Vem har gett Apple detta inflytande? Just det, samma konsumenter som anser att Apple inte för deras talan.

Fast en kund behöver inte vara 100% med på vad apple tycker, såvida då man inte tycker att apples användare är vitklädda kultmedlemmar som gör allt vad apple säger. Men vi kanske inte skall prata mer om att deras reklamfilm från 1984 inte har åldrats särskilt väl...

Och jag skulle gissa att mycket mer än hälften av deras kunder inte har en aning om att apple tar 30% av vad de betalar, att de inte tillåter andra betalningsmetoder eller andra appaffärer, osv.

Permalänk
Medlem

Och för de som verkar tro att apple hindrar appar från att köpa direkt från andra än dem eller länka till andra lösningar skulle handla om att kundernas kreditkortsuppgifter skall vara säkra, så räcker det med att läsa vad Jobs själv skrev:

Citat:

Jobs said: “I think this is all pretty simple — iBooks is going to be the only bookstore on iOS devices. We need to hold our heads high. One can read books bought elsewhere, just not buy/rent/subscribe from iOS without paying us, which we acknowledge is prohibitive for many things.”

Allt handlar om att de skall få betalt. Inget annat.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dumbullen:

För det första, kan du förtydliga de "andra lösningarna i diverse appar", för jag har inte en aning om vad mer det handlar om?

För det andra så är detta ett så oerhört dåligt argument.
Apple tar redan ut en avgift för att öht publicera en app på deras Appstore genom en process som bl.a ska granska vad appen gör, dvs även om Epic skulle kringgå deras betalsystem så har dom betalat och verifierat sig för att få finnas på butiken.

Om dom sedan anser sig ha ett bättre system internt, varför i hela friden får dom inte ens informera om det? Dom behöver inte ens slopa apples system, bara erbjuda alternativ vid sidan av!
Sedan är det troligtvis bara större bolag som just Epic och Spotify som skulle tjäna på att försöka rikta om till sina egna system, för de flesta mindre appar så lär "Inget apple pay inget köp" vara mantrat bland kunderna.

Till sist så ska apple fullständigt skita i om jag installerar en random app på en telefon jag har betalat 15.000:- för. Jag äger telefonen, som mest så har dom rätt att genom UI styra till säkrarer val men om jag är helt inställd på att installera random app från "RussianBaBeZ.cz" så är det mitt val. Eller ska dom också få styra vem som får ringa eller smsa till mig, för säkerhetens skull?

Andra lösningar kan vara lite vad som, beror såklart på hur mycket som skulle öppnas i ios och vad appen vill göra.

Skrivet av Dumbullen:

För det andra så är detta ett så oerhört dåligt argument.
Apple tar redan ut en avgift för att öht publicera en app på deras Appstore genom en process som bl.a ska granska vad appen gör, dvs även om Epic skulle kringgå deras betalsystem så har dom betalat och verifierat sig för att få finnas på butiken.

Ja? Och den kontrollen dom har över allt höjer säkerhetsnivån på AppStore så det inte hamnar massa skit som kan skada användaren. Bara för att dom har betalat en avgift till Appstore betyder det inte att dom kan göra vad som helst, Epic har fortfarande skrivit på ett avtal som alla måste följa.

Skrivet av Dumbullen:

Om dom sedan anser sig ha ett bättre system internt, varför i hela friden får dom inte ens informera om det? Dom behöver inte ens slopa apples system, bara erbjuda alternativ vid sidan av!
Sedan är det troligtvis bara större bolag som just Epic och Spotify som skulle tjäna på att försöka rikta om till sina egna system, för de flesta mindre appar så lär "Inget apple pay inget köp" vara mantrat bland kunderna.

Kan verkligen hålla med om att dom borde kunna få informera om andra betalmetoder, t.ex egen hemsida osv. Och som det står i nyheten så funkade det med Cross-vallet i Fortnite, alternativ fanns redan då.

Skrivet av Dumbullen:

Till sist så ska apple fullständigt skita i om jag installerar en random app på en telefon jag har betalat 15.000:- för. Jag äger telefonen, som mest så har dom rätt att genom UI styra till säkrarer val men om jag är helt inställd på att installera random app från "RussianBaBeZ.cz" så är det mitt val. Eller ska dom också få styra vem som får ringa eller smsa till mig, för säkerhetens skull?

Jag ser det också som att Apple/Google/Microsoft/whatever har skapat operativsystemet och äger därmed det själva. Tycker inte att det är helt orimligt att dom har en del att säga i hur det ska skötas, även om jag inte håller med alla gånger med någon av dom.

Sen kan jag även tillägga att jag inte tycker att Apple sköter allt med appstore så värst bra, men vill hellre inte att det ska bli mer som Android. Samtidigt tycker jag inte heller att Epic, som själva tar ut en del licensavgifter, är företaget som borde leda den här kampen. Dom försöker framstå som någon "little guy" som ska slåss mot jätten, när dom själva är jättar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Dom försöker framstå som någon "little guy" som ska slåss mot jätten, när dom själva är jättar.

Allting är relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast en kund behöver inte vara 100% med på vad apple tycker, såvida då man inte tycker att apples användare är vitklädda kultmedlemmar som gör allt vad apple säger. Men vi kanske inte skall prata mer om att deras reklamfilm från 1984 inte har åldrats särskilt väl...

Visst men av de konsumenter som köper Apples produkter, hur många av dem tror du egentligen bryr sig i någon större grad vad Apple gör och säger så länge som Apple fortsätter tillverka produkter som dessa konsumenter vill ha? Jag menar, för det enda rätta vore om konsumenter som inte gillar vad ett företag gör eller säger, började rösta med sina plånböcker genom att inte köpa företagets produkter, det är ett budskap sänds som företagen verkligen bryr sig om. Men konsumenter vill konsumera.

Det bästa exemplet på detta hyckleri är alla flumtrattar som kväker ur sig att de ogillar det som Kina håller på med och har bestämt sig för att bojkotta allt som produceras i Kina eller har band till Kina på något annat sätt. Jo tjena.

Skrivet av filbunke:

Och jag skulle gissa att mycket mer än hälften av deras kunder inte har en aning om att apple tar 30% av vad de betalar, att de inte tillåter andra betalningsmetoder eller andra appaffärer, osv.

Vet du vad du kommer få som svar om du frågar dem? Typ det här; "Jaha? Det låter ju inte bra du. Men vad kan man göra? Det är ju så marknaden fungerar".

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns lite som med Windows och Linux. Där folk köpte flera program till windows men det var otroligt svårt att sälja mjukvaror till dessa. Därav är urvalet av användarna olika.

Generellt är min bild av Androidägare oftast sparsamma personer, många av dem väljer enklare hårdvara, andra bättre, men fokus på pris är väldigt viktigt. Kostar en mobil 6000kr så förväntar man sig saker som de betydligt dyrare iPhones har. (t.ex. 6,7" skärm)
Och dessa individer är nog överlag också sparsamma på att lägga ut pengar på mobilspel, många spel är av typen de är gratis att spela men man kan köpa till något och det är nog få androidägare som då köper något.

Den här attityden är rätt tråkig faktiskt. "Vi Iphone-användare är bara lite finare och bättre än pöbeln som köper Android", "De vill bara installera piratspel och inte betala för sig..."

Faktum är ju att de Android-telefoner som toppar försäljningslistorna här i väst ligger på liknande prisnivåer som Iphone. På andra platser ser det annorlunda ut förstås, men där har man mindre pengar och således är det inte konstigt att billigare telefoner säljer mer.

För mig blir det lite fånigt att vara stolt över att man minsann inte ger pengar till [megaföretag A] utan bara till [megaföretag B].

Citat:

*edit*
En bild jag har är att det är svårt att hitta en Androidägare som säger att den är nöjd med hur Android är. Utan att de flesta nog mer säger att de kör med det mobiloperativsystem som för dem är bäst. Och det finns hur mycket som helst de skulle vilja ändra på och många kan rada upp brister.
Medans iPhoneägare är mer raka motsatsen att allt är helt perfekt. Säger någon något som är dåligt, så finns det motargument för att det inte alls är dåligt.

Det finns ett namn för det: Stockholmssyndrom.

Men du har en poäng. Jag är inte helt nöjd med Android än mindre med Samsungs variant, men jag är mer nöjd än jag någonsin varit med en Iphone i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Andra lösningar kan vara lite vad som, beror såklart på hur mycket som skulle öppnas i ios och vad appen vill göra.

Så har du några belägg för det här, eller påstår du bara att "Epic försöka göra iOS till vilda västern där allt är tillåtet och inget kontrollerat"?
Du kan inte påstå att dom vill ha "andra lösningar" till allting utan att hänvisa till något.

Skrivet av Kenneth:

Ja? Och den kontrollen dom har över allt höjer säkerhetsnivån på AppStore så det inte hamnar massa skit som kan skada användaren. Bara för att dom har betalat en avgift till Appstore betyder det inte att dom kan göra vad som helst, Epic har fortfarande skrivit på ett avtal som alla måste följa.

Återigen, det finns ingen som har sagt att man får "göra vad som helst". Det här rättsfallet handlar om att Epic inte ville använda apples betalsystem.

Skrivet av Kenneth:

Kan verkligen hålla med om att dom borde kunna få informera om andra betalmetoder, t.ex egen hemsida osv. Och som det står i nyheten så funkade det med Cross-vallet i Fortnite, alternativ fanns redan då.

Så.. varför påstår du att det här fallet handlar om att allt och alla ska få en free for all på iOS?
Och som har nämnts av andra i den här tråden, andra appar och tjänster får använda andra betallösningar, så varför ska inte Epic få göra det? Det är uppenbarligen något som regelbundet görs inom iOS och inte är det en Androidkopia för det.

Skrivet av Kenneth:

Jag ser det också som att Apple/Google/Microsoft/whatever har skapat operativsystemet och äger därmed det själva. Tycker inte att det är helt orimligt att dom har en del att säga i hur det ska skötas, även om jag inte håller med alla gånger med någon av dom.

Nu har vi ju lyckligtvis konkurrenslagar och dylikt som ska hantera detta men m.t.p att Microsoft inte ens fick skeppa Windows med Internet Explorer - och Windows är betydligt mycket öppnare än allt som Apple har så borde detta vara en no-brainer (ingen värdering i vad som är smidigast, bäst eller något annat, bara ett konstaterande).

Skrivet av Kenneth:

Sen kan jag även tillägga att jag inte tycker att Apple sköter allt med appstore så värst bra, men vill hellre inte att det ska bli mer som Android. Samtidigt tycker jag inte heller att Epic, som själva tar ut en del licensavgifter, är företaget som borde leda den här kampen. Dom försöker framstå som någon "little guy" som ska slåss mot jätten, när dom själva är jättar.

Kan du snälla, konkret, förklara vad det är med det här som gör att iOS blir "mer som Android".

Apple tillåter redan idag flera appar och aktörer att ta betalt och informera om betalning på andra sätt än deras eget.
Epic vill också få göra detta.

I mina ögon så vore det smidigaste ur konkurrenssynpunkt att Apple tvingas splittra Appstore till ett eget bolag. Då kan Appstore få ta ut sina avgifter och sätta regler hur dom vill utan att t.ex Apple Music får en orättvis fördel över Spotify.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dumbullen:

Så har du några belägg för det här, eller påstår du bara att "Epic försöka göra iOS till vilda västern där allt är tillåtet och inget kontrollerat"?
Du kan inte påstå att dom vill ha "andra lösningar" till allting utan att hänvisa till något.

Nu tar vi och lugnar ner oss med alla överdriva tolkningar här. Hur fick du "beroende på hur mycket som öppnas upp" till att allt skulle vara tillåtet och inget kontrollerat?
Just Epic vill ju öppna upp för betalningar på andra sätt bara för att slippa avgiften från appstore. och för tredje gången, andra lösningar kan vara något annat beroende på vad som öppnas upp. Det är alltså inte bara Epic jag menar här så kan handla om vad som helst. Kan omöjligen ge ett konkret exempel på något som inte går just nu.

Skrivet av Dumbullen:

Så.. varför påstår du att det här fallet handlar om att allt och alla ska få en free for all på iOS?
Och som har nämnts av andra i den här tråden, andra appar och tjänster får använda andra betallösningar, så varför ska inte Epic få göra det? Det är uppenbarligen något som regelbundet görs inom iOS och inte är det en Androidkopia för det.

Återigen, Free for all var något du hittade på.
Här borde jag egentligen dra kortet "har du någon konkret exempel på det", men känner att jag har fått ut det som går från den här diskussionen. Har varken ork eller tid att fortsätta när du ska medvetet misstolka och överdriva det jag skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu tar vi och lugnar ner oss med alla överdriva tolkningar här. Hur fick du "beroende på hur mycket som öppnas upp" till att allt skulle vara tillåtet och inget kontrollerat?
(....)

Återigen, Free for all var något du hittade på.
Här borde jag egentligen dra kortet "har du någon konkret exempel på det", men känner att jag har fått ut det som går från den här diskussionen. Har varken ork eller tid att fortsätta när du ska medvetet misstolka och överdriva det jag skriver.

Skrivet av Petterk:

Apple tillåter spelbolag som Svenska Spel att gratis använda plattformen för att sälja spel utan att pengarna går via Apple (kort och Swish) – det finns ingen uppdelning mellan fysiska varor och digitala varor och tjänster på det sättet du ställer upp.

Skrivet av Sysop:

Likaså Bingolotto - tar Swish, kort och internetbank, icke fysisk vara.

Varsågod.
Kom inte och påstå att det är jag som gör överdrivna tolkningar när det är du som duckar för att öht besvara på frågan varför fler betalmöjligheter är vad som håller iOS separerat från Android eller varför det skulle vara skadligt för användare.

Skrivet av Kenneth:

Just Epic vill ju öppna upp för betalningar på andra sätt bara för att slippa avgiften från appstore. och för tredje gången, andra lösningar kan vara något annat beroende på vad som öppnas upp.

Du kan inte försöka ta high ground och sedan basera ditt argument på whataboutism. Epic vill öppna upp för alternativa betalsätt för att 30% är en jäkligt stor avgift att bara svälja om man känner att man har ett fullgott, eget, system.
Sedan har Apple all rätt i världen att för den delen ta ut 100% avgift, det struntar jag fullkomligt i om utvecklare anser det värt.
Problematiken ligger i att inte ha något alternativ.

Skrivet av Kenneth:

Det är alltså inte bara Epic jag menar här så kan handla om vad som helst. Kan omöjligen ge ett konkret exempel på något som inte går just nu.

Det här är det argumentet jag har jagat dig för att förtydliga, för det är ett typexempel på whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte riktigt ge mig in i skrikmatchen om apple vs android.
Dock så är jag fascinerad av debatten om att ett vinstdrivande företag inte ska få vinstmaximera för att andra vinstdrivande företag ska kunna vinstmaximera.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Jag vill inte riktigt ge mig in i skrikmatchen om apple vs android.
Dock så är jag fascinerad av debatten om att ett vinstdrivande företag inte ska få vinstmaximera för att andra vinstdrivande företag ska kunna vinstmaximera.

Antitrustlagarna finns där av anledning. Utan dessa hade vi inte haft Apple idag då Microsoft 1997 p.g.a. dessa lagar gick in och räddade Apple.
Däremot kan man alltid diskutera tillämpningen av lagarna. Och det blir lite som förtalslagarna väldigt flummigt och det går inte exakt säga vad som är rätt. Utan utgången beror på vem som mutar domstolen mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag vill inte riktigt ge mig in i skrikmatchen om apple vs android.
Dock så är jag fascinerad av debatten om att ett vinstdrivande företag inte ska få vinstmaximera för att andra vinstdrivande företag ska kunna vinstmaximera.

Typ som jag sa lite i mitt förra inlägg, det är just det jag tycker är dåligt med Apples stora makt på marknaden, detta flyttar en stor andel pengar från de små företagen som hade kunnat tjäna bättre på att sälja sina appar och tjänster via app store men istället går hela 30% till Apple, nu menar jag inte Epic som ett litet företag, men jag ser att det arbetet Epic kämpar för kommer förhoppningsvis gynna den lilla killen i slutet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Andra lösningar kan vara lite vad som, beror såklart på hur mycket som skulle öppnas i ios och vad appen vill göra.

Ja? Och den kontrollen dom har över allt höjer säkerhetsnivån på AppStore så det inte hamnar massa skit som kan skada användaren. Bara för att dom har betalat en avgift till Appstore betyder det inte att dom kan göra vad som helst, Epic har fortfarande skrivit på ett avtal som alla måste följa.

Kan verkligen hålla med om att dom borde kunna få informera om andra betalmetoder, t.ex egen hemsida osv. Och som det står i nyheten så funkade det med Cross-vallet i Fortnite, alternativ fanns redan då.

Jag ser det också som att Apple/Google/Microsoft/whatever har skapat operativsystemet och äger därmed det själva. Tycker inte att det är helt orimligt att dom har en del att säga i hur det ska skötas, även om jag inte håller med alla gånger med någon av dom.

Sen kan jag även tillägga att jag inte tycker att Apple sköter allt med appstore så värst bra, men vill hellre inte att det ska bli mer som Android. Samtidigt tycker jag inte heller att Epic, som själva tar ut en del licensavgifter, är företaget som borde leda den här kampen. Dom försöker framstå som någon "little guy" som ska slåss mot jätten, när dom själva är jättar.

Inget skulle öppnas i ios om Epic gavs rätten till att länka till en annan betaltjänst. Dock så skulle det ju betyda att 0% av deras intäkter skulle gå till apple. Vilket ju innebär väldiga säkerhetsproblem för apples kunder. På något vis.

---

Och egentligen mer en generell fråga till alla som tycker det är ok att apple låser ios, förhindrar andra betalmöjligheter, osv.

Så om apple med nästa version av mac os, death valley, bestämmer sig att helt sonika låsa hela operativsystemet och bara låta en installera saker genom mac os store, där då apple tar sina 30%, förbjuder en att installera andra webläsare än Safari, förbjuder än att installera virtuella maskiner, etc, är det också ok?

Försäljningsargumentet är ju uppenbart "Nu kommer samma säkerhet och enkelhet som till ios till mac os, pappa apple är här och ser till att du inte längre kan få något farligt alls i din dator!"

99,97%+ av mac os användare klarar sig fint med dator som fungerar som en iphone, fast något större. Skriva lite dokument, surfa lite, syssla med bilder och video, osv, spela lite spel.

Men nu kanske någon går igång om utvecklare, de behöver ju kunna installera en massa andra saker som man inte får under ios, kunna kör xcode, virtuella maskiner, osv. Varför skall de åka snålskjuts på det som apple har byggt, tjäna massa pengar utan apple får något? Blir att köpa en årlig utvecklarlicens för $XXXX, med en TOS som specificerar vad man exakt har rätten att göra och ett program som går i backgrunden och kontrollerar att man inte använder sina nya rättigheter till att göra annat än det som apple tillåter. Vill man inte gå med på vad apple kräver så får man ju installera windows/linux/bsd/etc istället och inte kunna utveckla för det bästa och mest säkra operativsystemen.

Och varför skulle inte Microsoft få göra samma sak? En uppdatering där de låser hela systemet och bara låter användare köpa program, och spel, från deras egna store. Microsoft har ju också lagt ner en massa pengar på att utveckla Windows. Varför skall inte de kunna ta up 30% av allt. Och som bonus så slipper vi ju allt tjöt från de som inte klarar av att ha mer än en klient installerad. Sen kan Microsoft också bestämma att vissa program och spel är olämpliga och de inte vill ha dem i sin store, så du kan inte längre installera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Typ som jag sa lite i mitt förra inlägg, det är just det jag tycker är dåligt med Apples stora makt på marknaden, detta flyttar en stor andel pengar från de små företagen som hade kunnat tjäna bättre på att sälja sina appar och tjänster via app store men istället går hela 30% till Apple, nu menar jag inte Epic som ett litet företag, men jag ser att det arbetet Epic kämpar för kommer förhoppningsvis gynna den lilla killen i slutet

Det är väl just lite den biten jag syftar på. Vad är det specifikt som gör att de små företagen har mer rätt till konsumenternas pengar än de stora?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av filbunke:

Så om apple med nästa version av mac os, death valley, bestämmer sig att helt sonika låsa hela operativsystemet och bara låta en installera saker genom mac os store, där då apple tar sina 30%, förbjuder en att installera andra webläsare än Safari, förbjuder än att installera virtuella maskiner, etc, är det också ok?

Det beror på vad man lägger i ordet "ok".

Ok som i "något jag uppskattar som enskild konsument" eller ok som i "hur företag bör få sköta sina verksamheter"?

Tycker jag att bolag bör ha rätt att styra över plattformar och ekosystem som de byggt upp: ja.
Är det en produkt jag skulle ha köpt: nej.
Hade Apple de-facto varit det enda realistiska valet på marknaden: då hade jag hoppats på och förväntat mig att någon myndighet skulle kliva in.
Om rätten kommer fram till att de har en så pass prominent marknadsposition att de måste kliva in: ok!

Visa signatur

240p är livet