Felsökning av fiber och mesh-system, problem med lagg och hög ping

Permalänk
Medlem

Felsökning av fiber och mesh-system, problem med lagg och hög ping

Tjenare! Jag skaffade fiber för ungefär 1 vecka sedan. Och sen dess så har det varit strul för mig. Tillexempel när jag spelar league så ligger min ping på 29 ms typ. Sen kan det hända att det höjs till 70 jätte snabbt då laggar man till typ 1 sekund. Sen går den tillbaka ner och så fortsätter det så! Det är på alla spel också. Jag har köpt en TP-Link Deco M4 Mesh System
Som jag då har kopplat till modemet för jag har modemet långt ifrån där jag sitter. Och från tp link till min dator så har jag en liten internet sladd som går mellan där. Jag vill gärna veta vad problemet är! Är kass på sådant.

Permalänk
Medlem

Koppla datorn direkt till modemet & se ifall problemet finns kvar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Om du har trådlöst någonstans på vägen fram till fibern koppla förbi det med kabel.

Trådlöst är en känslig teknik med mycket som kan störa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Laggar det till en sekund? 70ms är ju 0,07 sekunder. Vad är det som laggar till? Fryser sig datorn i en sekund eller enbart nätverket?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Uppfattar det som att du har trådlöst till en AP och sen kör trådat till den. kör trådat direkt från routern. testa först så det verkligen är det. kör alltid trådat speciellt för spel där störningar kan störa mycket.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Uppfattar det som att du har trådlöst till en AP och sen kör trådat till den. kör trådat direkt från routern. testa först så det verkligen är det. kör alltid trådat speciellt för spel där störningar kan störa mycket.

Inte en AP, ett Mesh system.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Inte en AP, ett Mesh system.

Då har du trådlöst och det bör du undvika i den mån det går. Du kanske får dra en lång kabel men du kommer förbättra allt. Dra en kabel fult genom huset lägenheten och testa så får du se.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt haft samma problem som TS. Haft fiber i ca 1 månad, kabel från routern till datorn.
Och ibland laggar de till när pingen hoppar upp från 20-30 till 50-70. Mitt ADSL med 50-70ms laggade ju mindre.
Detta har hänt på CS:GO via steam och jag har Ownit som ska vara bland de bästa till steam.
Sen är de fler i hushållet som brukar nätet. Sambon streamar samtidigt.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Rekordmedlem

Och som vanligt när någon kallar nått "modem" i samband med fiber blir man nyfiken på vad det är för nått för det enda man med säkerhet vet är att det i vart fall inte är ett modem. Är det en tjänstefördelare eller en gateway ? Är det inte en tjänstefördelar så kanske enheten måste bryggas för att undvika adressproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@tobbe98 *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Först och främst välkommen till Sweclockers Jag flyttade tråden till rätt forumdel samt justerade rubriken åt dig. Detta då en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Laggar det till en sekund? 70ms är ju 0,07 sekunder. Vad är det som laggar till? Fryser sig datorn i en sekund eller enbart nätverket?

Enbart internetet, Det händer varje gång jag ligger på bra ms ish 29 sen höjs det jätte mycket så laggar datorn till.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är "internetet"? Spel utgår jag från. 0.029 till 0.070 är fortfarande väldigt lite!
Jag tror problemet ligger nån annanstans.

Har du prövat Bael's förslag än? (Det som är det absolut mest grundläggande)

Ser anslutningen ut som följande nedan?
Fiber (WAN) / Modem > TP Link router inkl. Mesh > Dator ansluten med kabel till routern?

Permalänk
Medlem

Stäng av alla mesh enheter utan huvudroutern och kolla? Blir det bättre har du för hög effekt ut på dina trådlösa meshenheter så dom överröstar varann. Alternativt kan du gå in och sänka uteffekten i routerns inställningar direkt och se vad som händer. Många mesh enheter för nära varann och/eller med för hög uteffekt på wifi signalen är inge bra.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem

Trådtiteln vet inte vad du vill.

Ska du felsöka fibern eller dra slutsatsen att felet är i mesh-systemet så måste du göra det uppenbara och köra kabel till inkommande och testa om du fortfarande upplever problem.

Kör en dedikerad WiFi-brygga eller powerline/homeplug-adapter om du inte vill köra kabel. Stor risk att du upplever problem med att du använder ditt delade WiFi som WiFi-brygga just eftersom det är delat.