Telias mail, viktiga mail fastnar i spam filtret, går ej att åtgärda

Permalänk
Medlem

Telias mail, viktiga mail fastnar i spam filtret, går ej att åtgärda

Jag har kört Telias mailtjänst "Telia Epostlådor Betal-100" i mer än 10 år, egen domän, ca 15 mailkonton, i stort sett enbart POP-klienter. Denna tjänst kostar idag ca 2 000:-/år totalt.

Skälet att jag valt Telia var att jag vill ha en operatörsoberoende mail-tjänst som inte scannar innehållet och som har en ekonomisk stabilitet så man slipper byta om bolaget går i putten. Sen är det bra om det är många kunder så att man inte är ensam om ev problem.

Allt har funkat OK i flera år.

Sedan några månader så har det dock blivit stora problem med spam-filtrering vilket innebär att i stort sett vilka inkommande mail som helst kan hamna spam-filtret. Enda sättet att upptäcka detta är via web-gränssnittet vilket användarna normalt inte gör eftersom alla kör POP. Det finns heller ingen funktion för att white-lista avsändare explicit och om man anger att ett mail inte är spam så kan framtida mail ändå fastna. Det finns inte heller något sätt att stänga av spamfiltret helt och hållet.

T ex hamnar fakturor i filtret och tom mail från minmyndighetspost.se stoppas av filtret ibland (men inte alltid).

Telias support är helt värdelös och trots ett tiotal samtal och mail har jag inte fått någon som helst vettig info. Det finns ju folk på Telia som har kunskap om detta men de verkar vara helt omöjliga att få kontakt med. (Jag kan inte heller hitta info om att Telia aktivt säljer en fristående mail-tjänst idag så det kan ju hända att de lagt ner nyförsäljning av denna tjänast, bara struntar i befintliga kunder och låter tjänsten tyna bort av sig självt.)

Min teori är att Telia bytt plattform för spamfilter i våras/början av sommaren och att funktionaliteten därför inte är kvar.

Jag är tacksam för alla råd hur man kan hantera detta. Jag får väl överväga att byta leverantör helt och hållet (trots allt trassel detta innebär...).

Permalänk
Moderator

Går det inte bara att stänga av spamfiltret helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Går det inte bara att stänga av spamfiltret helt?

Vad jag själv kan se så går det inte att stänga av spamfiltret helt och jag har inte fått nån info från Telia att går heller. (Skulle det gå att stänga av helt så är ju problemet i stort sett löst, bättra att låta mail-klienten hantera spam lokalt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse33:

Vad jag själv kan se så går det inte att stänga av spamfiltret helt och jag har inte fått nån info från Telia att går heller. (Skulle det gå att stänga av helt så är ju problemet i stort sett löst, bättra att låta mail-klienten hantera spam lokalt.)

Vad jag fick höra idag i chatten var att de inte uppdaterade sin spamfiltertjänst längre. Jag tycker den har funkat rätt bra, i varje fall fastnar en mängd ryska damer där och viagra mm mm. Dock som du säger att viktiga mejl från egna kontakter kan fastna.
Men nu finns det ett nytt elände:
Microsoft Office 2O19 Pro Plus 32/64 Bit Lifetime License Genuine Key For (5 PC) Re: cBM
Som ni kan se så är en 0a utbytt till ett O och viket tecken som är utbytt varierar. Avsändare varierar också.
Hur i h:e spärrar man sånt?

Permalänk
Medlem

Har upptäckt ett sätt att stänga spam-hantering hos Telia.
Förstår inte riktigt varför, men jag har lyckats undvika att de mail som klassificeras som spam, flyttas till Skräppost. (Konstigt nog heter den Junk Mail i Outlook.)

Gör så här:
Skapa en regel i Telias Web-mail i Inställningar/Filter kontroller som kontrollerar om texten Suspected Spam ingår i titeln. Telia lägger till det i början på alla mail de tycker är Spam.

Väl "Ämne" "Innehåller" "Suspected Spam".
Under "Utförande" välj sedan att mailet flyttas till "Inkorg"

Resultat:
Då kommer av Telia misstänkta spam att ligga kvar i Inkorgen men de kommer få texten "[Suspected Spam]" tillagd i början av titeln.

Sen kan du skicka vidare mailen till text Gmail som filtrerar bort de riktiga spamen.
Hos Telia web-mail: Välj "Inställningar"/"Autom. vidarebefordran".
Du kan ju välja "Spara en kopia av vidarebofordrade meddelanden" ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palleh:

Har upptäckt ett sätt att stänga spam-hantering hos Telia.
Förstår inte riktigt varför, men jag har lyckats undvika att de mail som klassificeras som spam, flyttas till Skräppost. (Konstigt nog heter den Junk Mail i Outlook.)

Gör så här:
Skapa en regel i Telias Web-mail i Inställningar/Filter kontroller som kontrollerar om texten Suspected Spam ingår i titeln. Telia lägger till det i början på alla mail de tycker är Spam.

Väl "Ämne" "Innehåller" "Suspected Spam".
Under "Utförande" välj sedan att mailet flyttas till "Inkorg"

Resultat:
Då kommer av Telia misstänkta spam att ligga kvar i Inkorgen men de kommer få texten "[Suspected Spam]" tillagd i början av titeln.

Sen kan du skicka vidare mailen till text Gmail som filtrerar bort de riktiga spamen.
Hos Telia web-mail: Välj "Inställningar"/"Autom. vidarebefordran".
Du kan ju välja "Spara en kopia av vidarebofordrade meddelanden" ett tag.

Mycket bra förslag! Testat och det verkar fungera! Tack för detta.

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt bli av med många spam

Skrivet av rosimunda:

Vad jag fick höra idag i chatten var att de inte uppdaterade sin spamfiltertjänst längre. Jag tycker den har funkat rätt bra, i varje fall fastnar en mängd ryska damer där och viagra mm mm. Dock som du säger att viktiga mejl från egna kontakter kan fastna.
Men nu finns det ett nytt elände:
Microsoft Office 2O19 Pro Plus 32/64 Bit Lifetime License Genuine Key For (5 PC) Re: cBM
Som ni kan se så är en 0a utbytt till ett O och viket tecken som är utbytt varierar. Avsändare varierar också.
Hur i h:e spärrar man sånt?

Ursäkta, lite ovan hur jag besvarar vissa inlägg.
Telia säger att de skall fortsätta hantera mail.

Tror det är bäst att egna regler/filter, om möjligt, läggs in i Telias IMAP-server eftersom den är igång hela tiden. Regler som läggs in egna servrar/mobiler kan ju vara avstängda.

Ett rätt enkelt sätt bli av med mycket spam är att inte acceptera från adresser annat än tex från .se/.no/.dl/.com/.net/.eu. Eller vad som nu passar dig. Mycket mycket spam kommer från .org så där har jag lagt till xxxx.org som krav.

Gör så här i Telias Inställningar/Epost/Filter:
REGEL 1
Citattecken nedan skall inte vara med i regler, här bara för att vara tydlig vad texten är.
Välj "Något av kriterierna"
Addera regel med flera kriterier:
- Från, Slutar med, ".se"
- Från, Slutar med, ".no"
- Från, Slutar med, ".dk"
- Från, Slutar med, ".com"
- Från, Slutar med, "xxxx.org"
- Från, Slutar med, ".eu"
- Från, Slutar med, ".net"
Utför följande: Flytta till, Inkorg

Viktigt att använda "Slutar med" eftersom då jag först använde "Innehåller" och jag fick från xxxx.select.dk, där det ingår ".se", så slank det igenom filtret.

Viktigt: Välj "Om ett meddelande matchar detta filter bör du(vem jag? ) inte använda de återstående filtren".

Alla de mail som passerar regeln1 skall alltså kastas eller flyttas till någon mapp.
Jag flytta till egen mapp så jag ser att det är mina filter som just gjort det här.

REGEL 2
Citattecken nedan skall inte vara med i regler, här bara för att vara tydlig vad texten är.
Efter regeln ovan addera jag en regel *efter* som flyttar alla mail som passerat REGEL1 till en egen mapp, tex "EGET FILTER" så här:
Från, Innehåller, "." //OBS. Alla mail lär väl innehålla en punkt hoppas jag.
Flytta till, EGET FILTER

Om du har egna filter, tex att flytta justa mail till egna mappar, eller kasta mail med ord som Bitcoin eller Viagra, så skall de utföras *innan* regel 1.

Lycka till. Tog mig några dagar reda ut det och hoppas Telia tar fram bättre manual för att göra filter.
Förstår fortfarande inte vad skillnaden på "Är" och "Matchar". Någon som vet?

Regler verkar vara case insensitive, dvs om det står "Bitcoin" i regeln hanteras både "Bitcoin" och "bitcoin".

Permalänk
Medlem

Någon som vet var det finns beskrivet hur filter/regler kan skrivas?
Har ärenden hos Telia har hittills inte fått några bra svar.
Kanske kommer.

Permalänk
Medlem

Har haft Telias mejl i säkert 20 år. Senaste månaderna har det fullkomligt vält in spam i den lådan. Trots flera skapade spamfilter samt att alltid rapportera Spam till Telia, förändras ingenting. Har någon något tips hur man kan bli av med alla spam? Tack!

Permalänk
Medlem

Helmer61

Helmer61
Har skrivit tidigare, ovan, och lyckat bli av med de flesta spam-mailen.
Men, undrar om det enklaste inte är att bara acceptera avsändare som finns i Kontakter plus några till. Tyvärr går det inte definiera i Telias mail men om du har tex Office så gör så här:

1) Markera Inkorgen och ett mail där.
2) Välj med högerknapp på musen
3) Välj "Skräppost" och sedan "Skräppostalternativ"
4) Välj "Betrodda användare"
5) Fyll i listan med accepterabara avsändare i listan som du inte har i Kontakter.
6) Kryssa för "Lita också på epost från Kontakter"

Använd Min Myndighetspost för att få mail från myndigheterna.

Du har antagligen flera mobiler och servrar och då bör du se till så dina Kontakter används av alla dina enheter.

Annars se till att du stängt av hämning av bilder i eposten för annars kan de som skickar mailen se att just du hämtat upp dem. Eftersom länkarna som hämtar bilderna är unika för varje användare.