Bildskärmshuv / bildskärmskeps / shading hood

Permalänk
Medlem

Bildskärmshuv / bildskärmskeps / shading hood

Vad jag vill åstadkomma:

Minimera indirekt solljus på skärmen inomhus

Vad som kanske kan hjälpa:

En s.k. bildskärmshuv / bildskärmskeps / shading hood.

Exempel: Eizo CH2700

Vad jag inte vill:

- Dra för fönstren, det blir så tragiskt jävla mörkt, fängelsestämning.
- Helst inte något skärmfilter (vill inte påverka färg/ljus/kontrast/synvinklar).

Fråga:

Finns det någon generisk variant som passar "alla" skärmar, gärna med justerbar storlek?

De enda jag hittar är anpassade för specifika skärmar (Eizo, Benq), men det jag har är två 27" Asus-skärmar av olika modell (min + sambons).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Expertgissare

Något som slog mig direkt är wellpapp och gaffatejp, lite svart färg om man vill lyxa till det
Då kan man bygga helt som man själv vill och önskar och det kostar inte en förmögenhet

Ett annat alternativ är att täcka för fönsterna och ha en annan ljuskälla i rummet som lyser upp, placerat så att det inte stör/reflekterar i skärmarna så klart.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Något som slog mig direkt är wellpapp och gaffatejp, lite svart färg om man vill lyxa till det
Då kan man bygga helt som man själv vill och önskar och det kostar inte en förmögenhet

Ett annat alternativ är att täcka för fönsterna och ha en annan ljuskälla i rummet som lyser upp, placerat så att det inte stör/reflekterar i skärmarna så klart.

Jo, det är precis vad en f.d. arbetspolare gjorde för snart 20 år sedan när han blev less på instrålande sol en viss tid på dagen, men det såg verkligen extremt fördjävligt ut och det är därför varken jag eller sambon är särskilt sugna på att ta till den lösningen.

Jag är beredd att betala några tusenlappar för en bra, och tänkte att det t.ex. kanske finns någon fotoräv här på forumet som har något tips.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Gör en prototyp/form i kartong och snygga sen till den med att sy in kartongen i nåt mörkt tyg?
Fäste på skärmen går säkert att lösa med kardborreband.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Expertgissare

Om du är villig att lägga de pengarna tror jag det bästa är att kontakta något företag som håller på med plast och se om de/ni kan komma på något

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas generiska kinesiumvarianter på Ebay, DEA-2436 dyker ofta upp i sökningar:

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=DEA-2436

Men synd att det är just kinesium från Kinasien, på en av världens uslaste handelsplatser. Får väl duga som sistahandsalternativ, det är åtminstone bättre än kartong + tejp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Gör en prototyp/form i kartong och snygga sen till den med att sy in kartongen i nåt mörkt tyg?
Fäste på skärmen går säkert att lösa med kardborreband.

Skrivet av Edvin-89:

Om du är villig att lägga de pengarna tror jag det bästa är att kontakta något företag som håller på med plast och se om de/ni kan komma på något

Tackar för tipsen, det är ju möjliga vägar att gå, helt klart!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

iLooker 27" verkar bäst hittills (det hiskeliga namnet till trots), dock inte med justerbar storlek, men passar många 27"-skärmar.

https://www.amazon.co.uk/iLooker-27S-Ultr-Slim-Sunshade-Views...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Bygg en i kartong för att se hur det fungerar innan du köper nåt sånt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kanske:

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en gång en generisk keps, variabel storlek alltså, att sätta på en bärbar. Tröttnade på den. Det var för meckigt att hålla på med några sladdriga plastbitar. Inte heller så himla snyggt i praktiken. På en större skärm tror jag du får samma problem, fast värre. Finns nog skäl till att det inte är en populär produkt.

Med en fast uppställd skärm hade jag nog löst det mer med inredningsdetaljer än en keps rätt på skärmen. Jag tänker alltså åt hållet att bygga in skärmen i något som ser ut som små bokyllor/förvaringslådor/avdelare/högtalare el.dyl. som då händelsevis råkar ge skugga över skärmen.

Limfog är alltid tacksamt att jobba med. IKEA har säkert något du kan slakta/bygga om. Mattonbutiken har också en hel del du skulle kunna använda.

Blir det något som du är nöjd med så släng gärna upp en bild, det kan inspirera andra.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad det är för skärmar som ni använder, men kom att tänka på att har ni curved så är det inte alls säkert att passformen fungerar om dem är gjorda för raka skärmar.

Permalänk
Rekordmedlem

Gå till en plåtslagare så bockar de till nått och måla plåten mattsvart.
Går nog också att skaffa en plastplatta och använda på liknade sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.