Sony Playstation 5 får uppdaterad processor under år 2022

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Rätt sjukt om de gör de. Får kanske reklamera min och stämma de isåfall?
Vi som har gett feedback om alla barnsjukdomar ska väl inte bli straffade med sämre prestanda än andra?

Du har alltid möjligheten att sälja din konsol nu och troligen gå med vinst och sedan köpa igen när ny revision kommit. Alla av oss som köpt våra från butik som hållit prissättningen kan gå med vinst. Såvida inte andrahandsvärdet börjat sjunka då.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Du har alltid möjligheten att sälja din konsol nu och troligen gå med vinst och sedan köpa igen när ny revision kommit. Alla av oss som köpt våra från butik som hållit prissättningen kan gå med vinst. Såvida inte andrahandsvärdet börjat sjunka då.

Det jag inte gillar med att göra detta är att man själv kan få problem beroende vem man säljer till.
Jag tänker konsolen går sönder och personen vill man man ska lägga ner en väldigt massa fritid på att dra i garantiärende för denna.

Permalänk
Medlem

Många verkar tro att det kommer en ny PS5 slim 2022 baserat på denna nyhet men är det inte mer rimligt att det i så fall sker 2023? De lär behöva minst 6-12 månader av produktionstid där de bygger lager innan de börjar sälja en ny modell.

Min gissning är att vi får se en Playstation 5 slim (och kanske en Pro) i bytikshyllorna i slutet av 2023.

Permalänk
Avstängd

Min misstanke är att det helt handlar om att minska antalet komponenter, få in funktionaliteten på färre chip helt enkelt. Det hade minskat risken att chipbrist ställer till det för dem.

Permalänk
Medlem

Under 2021 så har Apple 80% av TSMC 5nm-produktion (https://wccftech.com/apple-secured-80-tsmc-5nm-production-cap...) vilket jag tror är också ännu en av anledningarna till varför Sony inte kan gå över till 5nm. Det finns inte tillräckligt med volymer tillgängligt för dem.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

När.ska.man beställa en PS5 för att få nya revisionen. I sommar typ? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag inte gillar med att göra detta är att man själv kan få problem beroende vem man säljer till.
Jag tänker konsolen går sönder och personen vill man man ska lägga ner en väldigt massa fritid på att dra i garantiärende för denna.

Ge dom kvittot så får dom själva hantera garantiärendet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Ge dom kvittot så får dom själva hantera garantiärendet.

Ofta gäller garanti endast ursprungsköparen.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.695268/garanti-kopa-begagna...

Skrivet av aholman:

När.ska.man beställa en PS5 för att få nya revisionen. I sommar typ? 😊

Alldeles för tidigt skulle jag gissa. Sedan gör de säkert småfix hela tiden.

Jag tycker det har blivit tråkigt med senaste konsolerna att det inte finns så mycket information om dem. Första xboxen fanns en jättestor websida som hela tiden lista nyheter om vad som händer, forum där folk diskutera konsolernas hårdvara.
Idag upplever jag att det inte finns något stort offentligt sådan kanal, det enda folk diskutera är spel.
Jag tror orsaken är enkel. Första xboxen såg folk en grym mediadator som de kunde ha till precis hur mycket som helst, det var otroligt många som ville ha konsolen till att just inte spela på. Nu med de senaste konsolerna, så finns det så mycket alternativ och folks allmänna intresse är mindre.

Dessutom första xboxen körde folk mest offline. Idag med onlinespel och en massa kontroller så tror jag skaran som vill modifiera sin konsol är betydligt mindre då de riskerar bli bannade.

Permalänk
Medlem

Ojdå, det har var ju glada nyheter! Vore fint med en mer slimmad enhet, synd dock på designen.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Uppdatera processorn i något som endå ingen kan få tag i.. intressant

De har trots allt krängt 7,8m ex så "ingen" är väl inte riktigt sant
https://www.fz.se/nyhet/286411-78-miljoner-playstation-5or-sk...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta gäller garanti endast ursprungsköparen.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.695268/garanti-kopa-begagna...
Alldeles för tidigt skulle jag gissa. Sedan gör de säkert småfix hela tiden.

Tycker själv att det är ganska få kombinationer utav tillverkare och butiker som resulterar i att man inte kan lämna in i andra hand. Flesta stora kedjorna låter garantin hänga med produkten och annars kan man ofta gå direkt till tillverkaren. Men köper du något obskyrt i en obskyr butik så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Rätt sjukt om de gör de. Får kanske reklamera min och stämma de isåfall?
Vi som har gett feedback om alla barnsjukdomar ska väl inte bli straffade med sämre prestanda än andra?

Varför reklamera och stämma för att det kommer en ny version? Finns ingen som helst logik i vad du säger. Jag kan ju inte stämma AMD för att jag köpte en R5 3600 och efter det så släppte dom 3600X...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Varför reklamera och stämma för att det kommer en ny version? Finns ingen som helst logik i vad du säger. Jag kan ju inte stämma AMD för att jag köpte en R5 3600 och efter det så släppte dom 3600X...

Det är ju två olika produkter? Här snackar vi om "exakt" samma produkt som de förbättrar. Men ja, jag har insett att det är väldigt vanligt tydligen. Tråkigt för oss tidigare konsumenter bara. Börjar man snacka nästintill 20% prestanda increase, då tycker jag det är väldigt mycket. Bättre att de hade kört på en ny version istället. PS5 Enhanced Edition, eller PS5 Slim, etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om det är något som är enkelt att implementera och ger enorma fördelar så kanske de lägger in det. Så de kan mycket väl använda någon Zen 3 teknik.
Jag tror dock inte fokus alls är att få upp prestandan utan få ner strömförbrukningen. Där bättre prestanda genom optimering ofta leder till lägre strömförbrukning om lasten är identisk. Sedan visst några miocrostutters och liknande kanske de vill ah bort om dessa nu finns.

*edit*
Min gissning med den nya generationers konsoler är att både Sony och Microsoft planerade att kunna göra den mer effektiv i framtiden. När konsolen lanserades så var det väldigt viktigt att få ut så mycket prestanda som möjligt och de kunde acceptera att en högre andel konsoler kommer tillbaka på garantin för detta. Men de räknade med att i framtiden med effektivare cpu&gpu kan få tillbaka den till mer hållbara nivåer. Detsamma med tillverkningskostnaden som kanske inte hade varit hållbar i längden.

Det är just därför som jag själv inte har köpt någon konsol av senaste generationen ännu fast jag självklart kommer att köpa en sådan.

*edit*
Att undvika köpa första version av produkter är en lärdom som folk behöver lära sig. Samtidigt är det inte alltid roligt att köpa sista version heller innan övergången. Och det kan bli att man får vänta länge. Men man bör alltid tänka på just detta.
Jag själv litar inte ens på att företag som Apple fixar till första versionen av något nytt fungerar helt perfekt.
Tar vi saker som kommande iPhone 13 så är det marginell skillnad emot 12an, då kan man förlita sig att risken är liten. Men lanseras de en helt ny produkt, ja då är risken högre.

Håller inte med om att man bör lära sig att vänta.
Early adopters är till stor del det som pushar för en snabb utveckling av komponenter.
Skulle nog säga att till exempel all VR just nu tillhör gruppen early adopters.

Jag är väldigt glad över att Sony och Microsoft valde att använda väldigt moderna och nästan experimentella tekniker och kretsar i deras system, ifall de skulle ha använt mer stabil och beprövad teknik så skulle vi inte se samma framsteg i prestanda.

Jag upplever inte heller att problemen med att köpa konsolen tidigt är tillräckligt stora, jag är grymt nöjd över min nya konsol.
Många problem bör också kunna lösas med hjälp av garanti.

Näe hellre lite problem i början än att utnyttja tråkiga komponenter, som sagt så går problemen ofta att lösa och har man väldigt snäv budget så kan man vänta, dock inte dumt att köpa tidigt ifall man är entusiast.

Skrivet av aholman:

När.ska.man beställa en PS5 för att få nya revisionen. I sommar typ? 😊

En sak som talar för att det kan gå snabbt är att konsolerna är slutsålda överallt, så ifall de byter design i fabrik så bör man kunna få tag i en ny när inpå när den tillverkas, eftersom att det inte finns några lager som behöver tömmas.

Ser själv inget behov av revision dock, men bra för konsolen ifall man kan får bättre temperatur.

Permalänk
Medlem

Kul om det stämmer. Dock är det endast ett rykte atm. DigiTimes är väl inte direkt några profeter som alltid har rätt liksom. OM det nu stämmer kommer ju den nya varianten cirka två år efter första PS5, det är väl typ den tid det tagit tidigare för att få ut nya revisioner av tidigare generationers konsoler?

Rubriksättningen är väl dock under all kritik. Bara för att DigiTimes citerar "industrikällor" och själva är en branschtidning innebär det ju inte att informationen behöver stämma.

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Men kan det inte vara en Zen 3 med samma CPU-prestanda som den Zen 2 variant som säljs idag? Alltså lite lägre klockfrekvenser. Det leder ju till lägre strömförbrukning, mindre värmeutveckling, billigare fläktar och så.

Klart att det kan vara det, men tror inte det. Skulle tro att det bara är en förbättring av nuvarande, bytet från 7 till 6nm ger nog effekterna Sony söker utan att designa om chippet helt till en ny generation. Större förändringar som den kommer nog inte innan vi ser en pro-modell eller liknande vilket jag skulle bli väldigt förvånad om vi får redan nästa år.

Möjligheten är väl att det finns några större fundamentala problem med designen i den vi har idag så det tvingar fram en större omdesign, men det kostar ju otroliga mängder pengar och det borde ha fastnat innan den släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är ju två olika produkter? Här snackar vi om "exakt" samma produkt som de förbättrar. Men ja, jag har insett att det är väldigt vanligt tydligen. Tråkigt för oss tidigare konsumenter bara. Börjar man snacka nästintill 20% prestanda increase, då tycker jag det är väldigt mycket. Bättre att de hade kört på en ny version istället. PS5 Enhanced Edition, eller PS5 Slim, etc...

Det är inte vanligt att höja prestandan på samma produkt. Det dom gör är att sänka strömåtgång så dom kan stoppa i mindre nätdel, mindre kylare, sänka ljudnivån osv. Bärbart kan också få bättre batteritid t ex.
Men att höja prestandan händer nästan aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är inte vanligt att höja prestandan på samma produkt. Det dom gör är att sänka strömåtgång så dom kan stoppa i mindre nätdel, mindre kylare, sänka ljudnivån osv. Bärbart kan också få bättre batteritid t ex.
Men att höja prestandan händer nästan aldrig.

Fast med Playstation 4 Pro gjorde de ju just det. Så det gäller att göra skillnad på Slim (som denna verkar bli) och Pro, där den förstnämnda som du skriver inte ämnar bli någon vidare uppdatering för starkare hårdvara utan bara mindre och effektivare.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

De har trots allt krängt 7,8m ex så "ingen" är väl inte riktigt sant
https://www.fz.se/nyhet/286411-78-miljoner-playstation-5or-sk...

ingen kommentar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är ju två olika produkter? Här snackar vi om "exakt" samma produkt som de förbättrar. Men ja, jag har insett att det är väldigt vanligt tydligen. Tråkigt för oss tidigare konsumenter bara. Börjar man snacka nästintill 20% prestanda increase, då tycker jag det är väldigt mycket. Bättre att de hade kört på en ny version istället. PS5 Enhanced Edition, eller PS5 Slim, etc...

Vad pratar du om? Var får du 20% prestanda increase ifrån?

Finns inget ögonhöjande alls i det här, Sony har alltid släppt Playstations i nya revisioner, varför skulle PS5 vara annorlunda?

Permalänk
Medlem

Tänker att detta kommer vara precis som Switch revisionen där konsolen blir mer energisnål men levererar precis samma prestanda.

Kanske kommer kunna bidra till att PS5 Slim kan bli en mindre konsol eftersom energisnåla delar ofta betyder mindre värme vilket gör att Sony kan minska ner konsolen en del.

Permalänk
Medlem

Något nytt i detta ärende? Är det dumt att köpa ett vanligt ps5 idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Är det dumt att köpa ett vanligt ps5 idag?

Nej.

Möjligt att denna nya, som vi inte vet när den kommer, blir lite tystare och/eller mindre/lättare men det vore att överdriva att säga att dagens revision är ett dumt köp. Är ju dessutom en bedrift att ens lyckas köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej.

Möjligt att denna nya, som vi inte vet när den kommer, blir lite tystare och/eller mindre/lättare men det vore att överdriva att säga att dagens revision är ett dumt köp. Är ju dessutom en bedrift att ens lyckas köpa den.

Ja, problemet är väl att det kanske är bättre att vänta några månader om man då kan få en bättre optimerad konsoll som dessutom kanske går att köpa i större utsträckning. Om nya nyheter dyker upp kring detta får ni gärna posta det i tråden.