Veckans fråga: Vad är viktigast för dig när du köper nästa bärbara dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är en seglivad myt att en macbook skulle kosta många gånger mer än en motsvarande windows burk.

Tittar man i denna tråden, så gör även många allt för att få myten att leva vidare.

Man får alltid vad man betalar för oavsett märke. Enda skillnaden är, som du var inne på, att Apple inte släpper några maskiner i budget-segmentet.

Själv skulle jag aldrig köpt en budget-laptop oavsett märke, då jag vet hur mycket jag får för pengarna för 3-4000:- mer.

Permalänk
Medlem

Färg

Färgkorrekt skärm för foto redigering samt ett skönt tangentbord. Prestanda är inte lika viktigt då jag för det mesta redigerar med min stationära. Spelar gör jag aldrig på laptop.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om prestanda i bärbara datorer, vill främst att den ska vara tillräckligt energisnål så den är helt fläktlös.

Köpte en ASUS ZenBook UX330CA-PURE7 för 4 år sedan som är fläktlös och jag är fortfarande rätt nöjd med den, men skulle inte tacka nej till en nyare modell med större skärm (15" istället för 13").

Permalänk
Medlem

För mig är helheten viktigast.
Jag brukar börja med att skapa en kravspecifikation med ett antal minimikrav. Sedan försöker jag se vad som bäst uppfyller kraven.
Alltid är det en eller flera punkter som bara levereras i "overkill" eller "otillräckligt", gärna i samma dator.

I listan med valmöjligheter var det ett fåtal punkter som är egala för mig, men punkten "Rätt RAM-minne" saknades.
I de flesta fall gäller att "lagom är bäst". Jag vill inte ha de dyraste alternativen, men inte heller det sämsta ratet.

Permalänk
Medlem

Att jag har pengar...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en bärbar för ett par månader sedan, ett av mina udda krav är att den skall spela upp AV1 codec. Mina laptops brukar bli obrukbara den dagen de inte klarar av att spela upp någon videokodek, så jag vill ha det senaste så håller den några år.

Nu var ju inte det jättesvårt att uppfylla då. Antingen senaste gen intel cpu eller ett 30X0 grafikkort klarar det. det blev en 8 kärning 10:gen med ett 3070m så bra dator på många vis.

Permalänk
Medlem

Minst senaste laptop beställde jag från XMG i Tyskland just för att jag kunde konfigurera den och t.ex. få den utan SDD då jag hade två liggande och jag ville ha en knädator med högre upplösning än FHD. Det viktigaste kriteriet för mig är att jag kan få ett svenskt tangentbord och inte dessa nordiska klotterlösningarna inklusive att jag får rätt form på Enter-tangenten. Min senaste MSI hade inte heller Alt Gr tangenten på rätt ställe, vilket ledde till felstavningar lite var stans. Så nu är jag mycket tillfeds med min XMG Core 17 (AMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Det viktigaste kriteriet för mig är att jag kan få ett svenskt tangentbord och inte dessa nordiska klotterlösningarna inklusive att jag får rätt form på Enter-tangenten.

Detta var ett av skälen till att jag gick över till MacBook, så många andra ultrabooks har väldigt unika tangentbordslayouter. Inte ens backspace och delete är fredade längre. F-tangenterna ska vi inte ens tala om (som även Lenovo tog bort från X1:an ett tag).

XMG använder Clevo-plattformen vad jag vet? Känns helt klart som bästa valet för att få rätt hårdvara! Heja Tyskland!

Permalänk
Medlem

Trackpoint (personlig preferens, men så var frågan ställd) kylning som inte hindrar processorn från att boosta ordentligt samt möjlighet att byta ram, ssd etc.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

... rätt form på Enter-tangenten. ...

Skrivet av walkir:

Detta var ett av skälen till att jag gick över till MacBook

Men Mac'ar har ju en anorektiskt smal Enter/Return-tangent!

Fitt's Lag applicerad på tangentbord säger att tangenter längre ut åt kanterna ska vara bredare, inte smalare!

På senare Mac'ar är tangenterna dessutom bredare med mindre mellanrum emellan, vilket ökar sannolikheten att man trycker två tangenter samtidigt av misstag. Det är inte bara för att de är chiclets: de är t.om. bredare på "Butterfly" och "Magic Keyboard" än på MacBooks från innan 2015.
När Lenovo gick över till chiclet-tangentbord på Thinkpads så var de åtminstone medvetna om detta: anledningen till att främre kanten på deras tangenter är avrundad är för att kompensera för problemet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.