Finns det något liknande full-stack utvecklingsverktyg som Vaadin?

Permalänk

Finns det något liknande full-stack utvecklingsverktyg som Vaadin?

Hej!

Jag kör Vaadin. Jag tycker det är riktigt enkelt och man får saker och ting gjort riktigt snabbt.
Men jag märker att på marknaden så finns det sällan full-stack utvecklingsverktyg som liknar Vaadin.

Om ni inte vet vad Vaadin är, så gör man både frontend och backend i Java samtidigt. Alltså inge JavaScript, HTML, CSS osv. Skönt för den late med andra ord. Det Vaadin gör, är att den använder NodeJS. Men den kommer man aldrig kontakt med dock.

Så finns det något liknande alternativ som liknar Vaadin?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du menar att det inte finns sådana som lilknar den, alla IDE:r jag känner till kan ju göra allt.

Visual Studio Code (För allt som finns på planeten jorden)
Jetbrains Rider (För c, c#, f#, c++, + frontend)
Jetbrains IntelliJ (För Java männskor, gissar den kan frontend också?)
Visual Studio (För c, c#, f#, c++, + frontend)

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Visual Studio Code
Jetbrains Rider
Jetbrains IntelliJ
Visual Studio

Det där är ju IDE:er.

Du glömde Eclipse. Bästa IDE:n för tråkiga människor som förlitar sig på industrin

Permalänk
Medlem

Aha, du menar ramverk. Det finns en uppsjö av. De flesta är ju olika Javascript permutationer, typ Elm, eller så har du Blazor till C#.

Permalänk
Medlem

Ah, månades Vaadin thread från Heretic. Vet snart inte längre om du bara trollar eller är seriös? 😂

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Ah, månades Vaadin thread från Heretic. Vet snart inte längre om du bara trollar eller är seriös? 😂

Vad menar du?
Menar du att Vaadin suger och är helt värdelöst?

Skrivet av Ernesto:

Aha, du menar ramverk. Det finns en uppsjö av. De flesta är ju olika Javascript permutationer, typ Elm, eller så har du Blazor till C#.

Jag har märkt att det finns en uppsjö av JavaScript-ramverk. Nästan som att det blir svårt att välja då allt verkar ändras hela tiden.
Men JavaScript + HTML + CSS verkar bara bli en gröt av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Vad menar du?
Menar du att Vaadin suger och är helt värdelöst?

Det jag menar är att du ofta skriver trådar om Vaadin och sen verkar du oförmögen att ta till det som andra säger, för att du är redan inställd på att Vaadin is the shit.

Men kortfattat, ja jag tycker att Vaadin suger. Det är väl OK om du ska göra en enkel CRUD app internt för ett företag.
Men om du ska jobba med någon vettig UX och har mer komplexa krav så kommer det bara bli problem.
Men jag antar att du sitter utan UX-designer och kanske är ensam utvecklare på ett mindre företag, ja då kanske det är rimligt att göra allt i Java om det är det du kan. Annars är Vaadin också långsamt och det skalar dåligt.

Skrivet av heretic16:

Jag har märkt att det finns en uppsjö av JavaScript-ramverk. Nästan som att det blir svårt att välja då allt verkar ändras hela tiden.
Men JavaScript + HTML + CSS verkar bara bli en gröt av allt.

Det finns i princip tre stora och det är React, Angular och Vue. React och Vue delar många liknelser och är light weight, medan Angular är ett komplett ramverk. Om jag skulle börja med någon av dessa idag så hade jag valt React. Just för att i React skriver du till största delen vanilla JavaScript, medan Angular har en massa egen skum syntax.

Ja, frontend utvecklas i hög takt just för att det ställs mer och mer komplexa krav på design och interaktion från användare. Dock är det ju inget krav på att hela tiden utveckla i det absolut senaste, många företag ligger fortfarande flera versioner efter.
HTML är bara markup och det finns inte så många element att lära sig, det lär du dig på en vecka.
CSS behöver man inte skriva så mycket om man inte är jätte bra på det, det finns en uppsjö med bibliotek att nyttja som t.ex. Bootstrap. Jobbar du sedan med SASS så ändrar man bara på variabler t.ex. färg för en knapp, så slår det igenom för hela applikationen. Så du bör givetvis ha grunderna i CSS, men du behöver inte vara en gud på det.

Vill du sitta med modern frontend webbutveckling så är det bara att lära sig JavaScript och CSS. Det finns hur mycket material som helst online att lära sig från.

Närmast annars är väl Blazor i .NET som körs på WebAssembly. Du skriver i C# istället för JavaScript, men behöver ändå använda HTML och CSS för markup och design. Men även här finns det redan många färdiga bibliotek att använda, t.ex. MudBlazor om man själv är kass på design (som många backendare) och vill få något snyggt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zaibuf:

Det jag menar är att du ofta skriver trådar om Vaadin och sen verkar du oförmögen att ta till det som andra säger, för att du är redan inställd på att Vaadin is the shit.

Men kortfattat, ja jag tycker att Vaadin suger. Det är väl OK om du ska göra en enkel CRUD app internt för ett företag.
Men om du ska jobba med någon vettig UX och har mer komplexa krav så kommer det bara bli problem.
Vaadin är också långsamt och det skalar dåligt. Men jag antar att du sitter utan UX-designer och kanske är ensam utvecklare på ett mindre företag, ja då kanske det är rimligt att göra allt i Java om det är det du kan.

Det finns i princip tre stora och det är React, Angular och Vue. React och Vue delar många liknelser och är light weight, medan Angular är ett komplett ramverk. Om jag skulle börja med någon av dessa idag så hade jag valt React. Just för att i React skriver du till största delen vanilla JavaScript, medan Angular har en massa egen skum syntax.

Ja, frontend utvecklas i hög takt just för att det ställs mer och mer komplexa krav på design och interaktion från användare. Dock är det ju inget krav på att hela tiden utveckla i det absolut senaste, många företag ligger fortfarande flera versioner efter.
HTML är bara markup och det finns inte så många element att lära sig, det lär du dig på en vecka.
CSS behöver man inte skriva så mycket, det finns en uppsjö med bibliotek att nyttja som t.ex. Bootstrap. Jobbar du sedan med SASS så ändrar man bara på variabler t.ex. färg för en knapp, så slår det igenom för hela applikationen.

Vill du sitta med modern frontend webbutveckling så är det bara att lära sig JavaScript och CSS.

Närmast annars är väl Blazor i .NET som körs på WebAssembly. Du skriver i C# istället för JavaScript, men behöver ändå använda HTML och CSS för markup och design. Men även här finns det redan många färdiga bibliotek att använda, t.ex. MudBlazor om man själv är kass på design (som många backendare) och vill få något snyggt.

Jo det finns ju hur mycket som helst. Man kan ju köra på MVC om man vill exempelvis. På jobbet använder vi Angular och jag håller med om att det är lite skumt på många sätt, för mig som kommer från ASP.Net så känns det som ett steg tillbaka i användarvänlighet för utvecklaren, modellen känns liksom inte logisk i hur allt hänger ihop. Men när man väl kommit in i det så är det rätt nice, men det gäller förstås de flesta alternativen.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

Det jag menar är att du ofta skriver trådar om Vaadin och sen verkar du oförmögen att ta till det som andra säger, för att du är redan inställd på att Vaadin is the shit.

Men kortfattat, ja jag tycker att Vaadin suger. Det är väl OK om du ska göra en enkel CRUD app internt för ett företag.
Men om du ska jobba med någon vettig UX och har mer komplexa krav så kommer det bara bli problem.
Men jag antar att du sitter utan UX-designer och kanske är ensam utvecklare på ett mindre företag, ja då kanske det är rimligt att göra allt i Java om det är det du kan. Annars är Vaadin också långsamt och det skalar dåligt.

Det finns i princip tre stora och det är React, Angular och Vue. React och Vue delar många liknelser och är light weight, medan Angular är ett komplett ramverk. Om jag skulle börja med någon av dessa idag så hade jag valt React. Just för att i React skriver du till största delen vanilla JavaScript, medan Angular har en massa egen skum syntax.

Ja, frontend utvecklas i hög takt just för att det ställs mer och mer komplexa krav på design och interaktion från användare. Dock är det ju inget krav på att hela tiden utveckla i det absolut senaste, många företag ligger fortfarande flera versioner efter.
HTML är bara markup och det finns inte så många element att lära sig, det lär du dig på en vecka.
CSS behöver man inte skriva så mycket om man inte är jätte bra på det, det finns en uppsjö med bibliotek att nyttja som t.ex. Bootstrap. Jobbar du sedan med SASS så ändrar man bara på variabler t.ex. färg för en knapp, så slår det igenom för hela applikationen. Så du bör givetvis ha grunderna i CSS, men du behöver inte vara en gud på det.

Vill du sitta med modern frontend webbutveckling så är det bara att lära sig JavaScript och CSS. Det finns hur mycket material som helst online att lära sig från.

Närmast annars är väl Blazor i .NET som körs på WebAssembly. Du skriver i C# istället för JavaScript, men behöver ändå använda HTML och CSS för markup och design. Men även här finns det redan många färdiga bibliotek att använda, t.ex. MudBlazor om man själv är kass på design (som många backendare) och vill få något snyggt.

Jag har inte skapat en Vaadin-tråd på länge. Så där överdrev du.

Jag lyssnar på kritiken, men jag lyssnar på mina behov först.
Ja, jag sitter på ett mindre företag och vi marknadsför oss inte med webbapplikationer. Den enda gången vi säljer en webbapplikation, är när vi säljer funktionen t.ex. ansluta till en databas och plocka ut data. Då passar Vaadin bra.

Jag är fullt medveten om att Vaadin är begränsat, därmed förenklad.

Det enda jag gör för webbappar är databas, CRUD, login och grafer. Jag gör typ inget mer.

Är det vanligt att man har två typer av utvecklare när man gör en webbapplikation? Eller brukar man ha "full-stack"-utvecklare som både kan front- och backend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Är det vanligt att man har två typer av utvecklare när man gör en webbapplikation? Eller brukar man ha "full-stack"-utvecklare som både kan front- och backend?

Båda är vanligt skulle jag säga. På mitt förra jobb hade vi frontend-utvecklare och backend-utvecklare. På mitt nuvarande jobb är alla full stack, och jag tycker att resultaten blir bättre då – det blir färre missförstånd mellan frontend och backend, och så går det fortare att utveckla. Särskilt bra blir det vid parprogrammering, där ena personen lutar lite mer åt frontend och den andra lite mer mot backend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Är det vanligt att man har två typer av utvecklare när man gör en webbapplikation? Eller brukar man ha "full-stack"-utvecklare som både kan front- och backend?

På mindre bolag försöker man ha fullstack för att spara in pengar, oftast är fullstack mer seniora utvecklare. På större företag brukar man ha uppdelade teams, men även här kan vissa personer röra sig fullstack. Alla är inte lika bra på att utveckla UI som att utveckla backend.

Permalänk
Skrivet av zaibuf:

På mindre bolag försöker man ha fullstack för att spara in pengar, oftast är fullstack mer seniora utvecklare. På större företag brukar man ha uppdelade teams, men även här kan vissa personer röra sig fullstack. Alla är inte lika bra på att utveckla UI som att utveckla backend.

Jag är värdelös på JavaScript. Men jag funderar på om man kanske ska testa JS trots allt.
Jag uppfattar att Vaadin är lite segt. Då menar jag under körningen t.ex. uppdatering av en hemsida.

Men det kanske är min dator, vem vet.

Annars gillar jag att det ska vara enkelt och inte avancerat bara för att det ska vara häftigt och coolt.

Saknar verkligen Microsoft Frontpage 2003. Det var grejer det

Permalänk

Här har jag hittat några alternativ som är också fullstack-ramverk.

* OpenXava [Java]
* Remi [Python]
* Flexx [Python]
* PyJs [Python]
* Muntjac [Python]
* Blazor [C#] (Microsoft)
* Bolero [F#]
* Flutter [Dart]
* Vugu [Go]
* Yew [Rust]
* PyPy.js [Python]
* QT Web [C++]
* Clojurescript [Cojure]
* Swiftwasm [Swift]
* Kotlin-Wrapper [Kotlin]
* Elixirscript + Elixirscript React [Elixir]