Globalfoundries och Psiquantum ska tillverka första fullskaliga kvantdatorn

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries och Psiquantum ska tillverka första fullskaliga kvantdatorn

Ett genombrott i tillverkningsteknik ska ta Psiquantum ett steg närmare en kvantdator med över en miljon kvantbitar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hashrate på den?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Så jäkla häftigt, allt som tidigare varit krypterat kan knäckas väldigt snabbt med denna om de får den att fungera.
För att inte tala om att vi kan få fram vaccin mot det mesta, allting går att simulera med så många kvantbitar om de fungerar likt en riktig kvantdator.

Samtidigt är det lite läskigt, är det under våran barns livstid vi slutat arbeta och får medborgarlön?
Förhoppningsvis kan vi alla ha varsin privatlärare som kan allt som människan lärt sig hittils så inte kunskapen försvinner bara för att vi låter datorerna ta över våra jobb.

Hantverksyrken lär leva kvar längst iaf, så grattis ni som jobbar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hashrate på den?

.

crysis och så vidare...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla häftigt, allt som tidigare varit krypterat kan knäckas väldigt snabbt med denna om de får den att fungera.
För att inte tala om att vi kan få fram vaccin mot det mesta, allting går att simulera med så många kvantbitar om de fungerar likt en riktig kvantdator.

Samtidigt är det lite läskigt, är det under våran barns livstid vi slutat arbeta och får medborgarlön?
Förhoppningsvis kan vi alla ha varsin privatlärare som kan allt som människan lärt sig hittils så inte kunskapen försvinner bara för att vi låter datorerna ta över våra jobb.

Hantverksyrken lär leva kvar längst iaf, så grattis ni som jobbar med det.

Nja, inte allt som är krypterat. Det finns algoritmer som ligger bortom vad som är möjligt att knäcka med en kvantdator. De kommer ta över det som de inte redan gjort om kvantdatorer står för dörren, så jag är inte orolig för en osäker framtid.

Däremot öppnar sig en helt ny värld med beräkningar av aldrig tidigare skådat slag som blir möjliga. Vi kommer exempelvis att kunna lösa extremt många simuleringsscenarier och kanske även få svar på hur vi ska konstruera saker som vi idag inte har någon lösning på så som fusionsreaktorn.

Att människor kan får medborgarlön är bara något positivt. Vi producerar mer av mindre mängd arbete och det räcker för att ge alla människor en grundläggande levnadsstandard. Det betyder att vi kommer stå inför kulturens guldår snart. Konst, musik, arkitektur, resor bortom Jordens omloppsbana. Allt blir så billigt i mänslig arbetskraft så vi kan göra allt det vi hittills bara drömt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hashrate på den?

.

Ja.

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla häftigt, allt som tidigare varit krypterat kan knäckas väldigt snabbt med denna om de får den att fungera.
För att inte tala om att vi kan få fram vaccin mot det mesta, allting går att simulera med så många kvantbitar om de fungerar likt en riktig kvantdator.

Samtidigt är det lite läskigt, är det under våran barns livstid vi slutat arbeta och får medborgarlön?
Förhoppningsvis kan vi alla ha varsin privatlärare som kan allt som människan lärt sig hittils så inte kunskapen försvinner bara för att vi låter datorerna ta över våra jobb.

Hantverksyrken lär leva kvar längst iaf, så grattis ni som jobbar med det.

Skrivet av Balconette:

Nja, inte allt som är krypterat. Det finns algoritmer som ligger bortom vad som är möjligt att knäcka med en kvantdator. De kommer ta över det som de inte redan gjort om kvantdatorer står för dörren, så jag är inte orolig för en osäker framtid.

Däremot öppnar sig en helt ny värld med beräkningar av aldrig tidigare skådat slag som blir möjliga. Vi kommer exempelvis att kunna lösa extremt många simuleringsscenarier och kanske även få svar på hur vi ska konstruera saker som vi idag inte har någon lösning på så som fusionsreaktorn.

Att människor kan får medborgarlön är bara något positivt. Vi producerar mer av mindre mängd arbete och det räcker för att ge alla människor en grundläggande levnadsstandard. Det betyder att vi kommer stå inför kulturens guldår snart. Konst, musik, arkitektur, resor bortom Jordens omloppsbana. Allt blir så billigt i mänslig arbetskraft så vi kan göra allt det vi hittills bara drömt om.

Det är specifikt asymmetrisk kryptering som används vid handskakning för att kommunicera över osäkra kommunikationskanaler (dvs främst internet). En kryptera hårddisk tex kommer det inte förändra nämnvärt. Än sålänge iaf ^^.

Med det sagt så är det jäkligt coolt med kvantdatorer. Kan rekommendera att läsa på om hur shores algoritm fungerar. Konceptet är inte särskilt svårt att förstå på en hög nivå.
Det här att allt plötsligt skull gå att simulera bättre är dock inte riktigt sant. Det kommer bli lättare att simulera kvant-fenomen tex. Medan det kommer göra stor skillnad så är det inte riktigt den "magiska lösningen på allt" som man ibland hör i media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Medan det kommer göra stor skillnad så är det inte riktigt den "magiska lösningen på allt" som man ibland hör i media.

Användare anmäld till mods för att vara en party pooper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är specifikt asymmetrisk kryptering som används vid handskakning för att kommunicera över osäkra kommunikationskanaler (dvs främst internet). En kryptera hårddisk tex kommer det inte förändra nämnvärt. Än sålänge iaf ^^.

Med det sagt så är det jäkligt coolt med kvantdatorer. Kan rekommendera att läsa på om hur shores algoritm fungerar. Konceptet är inte särskilt svårt att förstå på en hög nivå.
Det här att allt plötsligt skull gå att simulera bättre är dock inte riktigt sant. Det kommer bli lättare att simulera kvant-fenomen tex. Medan det kommer göra stor skillnad så är det inte riktigt den "magiska lösningen på allt" som man ibland hör i media.

Inte alla assymetriska algoritmer riskerar att bli meningslösa. Sedan har du kvantsäkra lattice-algoritmer som kommer ta över mer och mer vid handskakning.

Det är intressant att kolla på den matematiska beskrivningen på beräkningsrymder, https://en.wikipedia.org/wiki/PP_(complexity)

Idag löser vi problem inom BPP med vanliga datorer. Det som kvantdatorer kommer lösa ligger inom BQP. Grejen är det att det är svårt att föreställa sig vilka slags beräkningar vi kommer att kunna börja beräkna just för att det är så komplext och relativt outforskat. Det är som med dagens datorer, att vi kommer få tiden att uppfinna programmen när vi har systemen som kan köra dem. Eller med ett annat sätt att se det på, bara för att vi har systemet betyder inte det att vi har kunskapen att nyttja det på ett bra sätt.

Ska vi sen börja fantisera vilka potentiella lösningar vi skulle kunna lösa med nästa genombrott i datorvärlden som ligger bortom BQP, det är ännu svårare att föreställa sig... Åtminstone idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla häftigt, allt som tidigare varit krypterat kan knäckas väldigt snabbt med denna om de får den att fungera.
För att inte tala om att vi kan få fram vaccin mot det mesta, allting går att simulera med så många kvantbitar om de fungerar likt en riktig kvantdator.

Samtidigt är det lite läskigt, är det under våran barns livstid vi slutat arbeta och får medborgarlön?
Förhoppningsvis kan vi alla ha varsin privatlärare som kan allt som människan lärt sig hittils så inte kunskapen försvinner bara för att vi låter datorerna ta över våra jobb.

Hantverksyrken lär leva kvar längst iaf, så grattis ni som jobbar med det.

Tror mer på att yrken med hög social interaktion kommer ta över, vi underskattar nog de sociala aspekterna väldigt mycket i vårat samhälle.
Bygga hus eller fixa saker kommer man få hjälp av med hjälpmedel framöver så att komma ihåg eller ha egen förståelse/kunskaper behöver inte vara så viktigt framöver, bara att fråga datorn vad som ska göras och då förklarar den på ett pedagogiskt sätt.
Välmående och att se bra ut blir hög prioritet, så vi bords i alla fall ha fysisk möjlighet att utföra uppgifter.
Har man har tråkigt på "jobbet" så underhåller datorn än, medans man till exempel vandrar eller åker emellan olika arbeten, både med ljud och kanske med AR glasögon:)

När robotarna blir tillräckligt bra så kan vi tillslut nästan bara ägna oss åt underhållning, egen förbättring och forskning.

Skrivet av Balconette:

Nja, inte allt som är krypterat. Det finns algoritmer som ligger bortom vad som är möjligt att knäcka med en kvantdator. De kommer ta över det som de inte redan gjort om kvantdatorer står för dörren, så jag är inte orolig för en osäker framtid.

Däremot öppnar sig en helt ny värld med beräkningar av aldrig tidigare skådat slag som blir möjliga. Vi kommer exempelvis att kunna lösa extremt många simuleringsscenarier och kanske även få svar på hur vi ska konstruera saker som vi idag inte har någon lösning på så som fusionsreaktorn.

Att människor kan får medborgarlön är bara något positivt. Vi producerar mer av mindre mängd arbete och det räcker för att ge alla människor en grundläggande levnadsstandard. Det betyder att vi kommer stå inför kulturens guldår snart. Konst, musik, arkitektur, resor bortom Jordens omloppsbana. Allt blir så billigt i mänslig arbetskraft så vi kan göra allt det vi hittills bara drömt om.

Min framtida utopi säger att vi tillslut blir tillräckligt utvecklade för att värdera allt liv högt och förstå hur lite skillnad det är på människor, de medfödda fysiska fördelarna blir också irrelevanta när man förstår tillräckligt mycket eller till och med kan manipulera detta med teknik i efterhand.
Man kan bland annat använda plasticoperationer för att göra något snyggare, använda verktyg som gör intelligens och styrka irrelevant, styra maskiner med tankar(var som helst på jorden, så länge det finns radiovågor) M.M.

Skrivet av DevilsDad:

Det är specifikt asymmetrisk kryptering som används vid handskakning för att kommunicera över osäkra kommunikationskanaler (dvs främst internet). En kryptera hårddisk tex kommer det inte förändra nämnvärt. Än sålänge iaf ^^.

Med det sagt så är det jäkligt coolt med kvantdatorer. Kan rekommendera att läsa på om hur shores algoritm fungerar. Konceptet är inte särskilt svårt att förstå på en hög nivå.
Det här att allt plötsligt skull gå att simulera bättre är dock inte riktigt sant. Det kommer bli lättare att simulera kvant-fenomen tex. Medan det kommer göra stor skillnad så är det inte riktigt den "magiska lösningen på allt" som man ibland hör i media.

Hoppas de kan räkna ut vart alla j*vla skattepengar tar vägen☺

Spännande framtid om man är teknikoptimist.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror på det när jag ser den valideras av tredje part.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Hashrate på den?

.

0. Kvantdatorer är inte bättre på sha256 (eller annan typ av hashing) än en gammal hederlig CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Så jäkla häftigt, allt som tidigare varit krypterat kan knäckas väldigt snabbt med denna om de får den att fungera.
För att inte tala om att vi kan få fram vaccin mot det mesta, allting går att simulera med så många kvantbitar om de fungerar likt en riktig kvantdator.

Samtidigt är det lite läskigt, är det under våran barns livstid vi slutat arbeta och får medborgarlön?
Förhoppningsvis kan vi alla ha varsin privatlärare som kan allt som människan lärt sig hittils så inte kunskapen försvinner bara för att vi låter datorerna ta över våra jobb.

Hantverksyrken lär leva kvar längst iaf, så grattis ni som jobbar med det.

Jaså? Står det hur många kvantbitar det är?

Det är vanligt att folk tror att kvantdatorer är något magiskt, det är det alltså inte. För att klå en kvantdator ökar man bara bitlängden successivt eller går över till andra typer av krypton än RSA. https://en.wikipedia.org/wiki/Post-quantum_cryptography

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

0. Kvantdatorer är inte bättre på sha256 (eller annan typ av hashing) än en gammal hederlig CPU.

Då har den hög hashrate på XMR, med andra ord?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av dlq84:

0. Kvantdatorer är inte bättre på sha256 (eller annan typ av hashing) än en gammal hederlig CPU.

En tillräckligt kraftfull kvantdator utgör väl ett direkt hot mot sha256? Jag är inte superkunnig om detta så kan ha fel. Har läst att en kvantdator med 4000 qbits skulle kunna (i teorin) knäcka sha256.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Inte alla assymetriska algoritmer riskerar att bli meningslösa. Sedan har du kvantsäkra lattice-algoritmer som kommer ta över mer och mer vid handskakning.

Det är intressant att kolla på den matematiska beskrivningen på beräkningsrymder, https://en.wikipedia.org/wiki/PP_(complexity)

Idag löser vi problem inom BPP med vanliga datorer. Det som kvantdatorer kommer lösa ligger inom BQP. Grejen är det att det är svårt att föreställa sig vilka slags beräkningar vi kommer att kunna börja beräkna just för att det är så komplext och relativt outforskat. Det är som med dagens datorer, att vi kommer få tiden att uppfinna programmen när vi har systemen som kan köra dem. Eller med ett annat sätt att se det på, bara för att vi har systemet betyder inte det att vi har kunskapen att nyttja det på ett bra sätt.

Ska vi sen börja fantisera vilka potentiella lösningar vi skulle kunna lösa med nästa genombrott i datorvärlden som ligger bortom BQP, det är ännu svårare att föreställa sig... Åtminstone idag.

Ja, du har absolut rätt i att det finns asymmetriska krypteringsmetoder som är säkra mot kvantdatorer. Syftade bara på att de vanligaste idag är inte det.

Har inte lästpå något om dessa beräkningsrymder, men BQP är ju definierat som vad en kvantdatorer kan göra i polynomisk tid, så det är ju per definition vi kan lösa den typen av problem med kvantdatorer.
Det intressanta är ju egentligen storleksskillnaden på rymderna BPP och BQP.

Permalänk
Avstängd

Jag är teknikoptimist men oxå människopessimist.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så företaget "är säkra på" att de magiskt ska lösa något som alla andra kämpar med? Mhmm, jag tror er. För det var inte investerarsnack va?

Kvantdatorer (som är användbara) är lite som batterier. Genombrottet är alltid bara fem år i tiden. De senaste trettio åren...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så företaget "är säkra på" att de magiskt ska lösa något som alla andra kämpar med? Mhmm, jag tror er. För det var inte investerarsnack va?

Kvantdatorer (som är användbara) är lite som batterier. Genombrottet är alltid bara fem år i tiden. De senaste trettio åren...

Det har väl hänt väldigt mycket med batterier de senaste 10 åren, eller är jag helt ute och cyklar?
Elbilar har det också pratats om hur länge som helst, nu är dem inte ens ovanliga längre.

Men jag ska väl erkänna att jag har dålig koll på kvantdatorer, så jag vet inte alls hur nära vi är ett genomslag.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot när de har räknat fram sista siffran i Pi.
Jag slår vad om att det är en trea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag ser fram emot när de har räknat fram sista siffran i Pi.
Jag slår vad om att det är en trea.

Visst, och jag slog just en sjua;) Skämt åsido, detta som så mycket annat i den moderna teknologin övergår min hjärnas kapacitet:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

En tillräckligt kraftfull kvantdator utgör väl ett direkt hot mot sha256? Jag är inte superkunnig om detta så kan ha fel. Har läst att en kvantdator med 4000 qbits skulle kunna (i teorin) knäcka sha256.

RSA av en viss storlek kan knäckas på en kvantdator med ett visst antal qubits. Hashar och symmetriska ciphers knäcks inte helt av kvantdatorer, men kan försvagas en del.

Däremot något som gör att jag högst tvekar på artikeln/pressmeddelandet är som vanligt att det är väldigt väldigt svårt att bygga många qubits, eftersom alla måste vara länkade med alla direkt. Så varje qubit du lägger till blir exponentiellt svårare.

Rekordet idag är väl fortfarande en bra bit under hundra, och dessa pratar om miljoner? Jag antar att det måste vara fel någonstans och att det kanske handlar om antalet operationer. Tror det är ett bra tag kvar innan vi kan ta ett så stort steg

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jaså? Står det hur många kvantbitar det är?

Det är vanligt att folk tror att kvantdatorer är något magiskt, det är det alltså inte. För att klå en kvantdator ökar man bara bitlängden successivt eller går över till andra typer av krypton än RSA. https://en.wikipedia.org/wiki/Post-quantum_cryptography

Det står inte hur många prototypen de arbetar på nu har men att den nya tekniken kan medföra över 1 miljon kvantbitar.
Med så många blir det ofattbart för den mänskliga hjärnan hur många betäkningar den kan göra.

Googles var på 57qubits om jag minns rätt och den slog den snabbaste superdatorn på fingrarna rejält.

2^1000000, jag orkar inte ens börja räkna på det för det blir snabbt löjligt.
Redan vid 300 qubits är vi över antalet atomer i hela det synliga universum.

Även om de ”bara” skulle lyckas med 100qubits så är det löjligt mycket.

Nya algoritmer för uträkningar kommer helt klart behövas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Det står inte hur många prototypen de arbetar på nu har men att den nya tekniken kan medföra över 1 miljon kvantbitar.
Med så många blir det ofattbart för den mänskliga hjärnan hur många betäkningar den kan göra.

Googles var på 57qubits om jag minns rätt och den slog den snabbaste superdatorn på fingrarna rejält.

2^1000000, jag orkar inte ens börja räkna på det för det blir snabbt löjligt.
Redan vid 300 qubits är vi över antalet atomer i hela det synliga universum.

Även om de ”bara” skulle lyckas med 100qubits så är det löjligt mycket.

Nya algoritmer för uträkningar kommer helt klart behövas.

Nja, du är alldeles för optimistisk här. 300 fysiska qubits räcker i princip ingenstans då det kan gå åt så pass många för att göra EN eller ett fåtal felsäkrade logiska qubits. I vissa scheman räcker det inte ens till en enda logisk qubit:

https://en.wikipedia.org/wiki/Physical_and_logical_qubits

Källorna som länkas här antar att 4000-10000 logiska qubits krävs för att knäcka 2048-bitars RSA (inte det starkaste som används idag). Det blir alltså 1.6-10 miljoner fysiska qubits om man behöver 400-1000 fysiska per logisk.

Även om vi kommer ner till att det räcker med 10 fysiska per logisk qubit så låter det som att vi måste upp i åtminstone hundra tusen för att 4096-bitars RSA ska ligga illa till.

Edit: Det är inte tydligt om andra referensen syftar på 10000 logiska eller fysiska, så det kan vara fel att multiplicera den siffran.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog ta nyheter om att kvantdatorer är på intåg med en rejäl nypa salt, i allmänhet.

Och jag skulle inte ta att det finns en Sweclockers-artikel på ämnet som någon slags kvalitetsstämpel på nyheterna, särskilt med tanke på de uppenbara bluffnyheter som Sweclockers återrapporterat (och fortfarande inte på ett seriöst sätt dementerat - nej det räcker inte med att lägga in en mening på slutet på artikeln om att det är fejk). Den nyheten visade i att Sweclockers redaktion, i alla fall då, inte hade den kunskap inom kvantdatorer för att kunna ens göra ett grundläggande "smell test". Men det är inte det som oroar mig mest, det är att den extremt svaga dementin också visar på att redaktionen då var mer intresserad av att skapa ett engagemang på siten genom en "bait"-artikel, än att faktiskt leverera korrekta nyheter. Det har ju gått lite tid sedan dess, bl.a. ett byte av chefsredaktör, så man kan ju hoppas att man tänkt om lite.

Hur som helst, detta är coolt (minst sagt) om det är sant, men eftersom det dyker upp så mycket fake news angående kvantdatorer i allmänhet, och på Sweclockers i synnerhet, känner jag inte att jag vågar tro på detta riktigt än, i alla fall inte innan de är beredda att visa och bevisa för en utomstående skeptisk part att de löst något i praktiken relevant matematiskt problem som inte går att lösa på en konventionell dator. Den ribban är väl inte så hög att nå om de är något riktigt på spåren, väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag ser fram emot när de har räknat fram sista siffran i Pi.
Jag slår vad om att det är en trea.

Skrivet av NutCracker:

Visst, och jag slog just en sjua;) Skämt åsido, detta som så mycket annat i den moderna teknologin övergår min hjärnas kapacitet:(

En vadhållning ni båda förlorar då PI är ett oändligt tal

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Snart har vi alla en egen kvant dator. 999999 fps är helt normalt på ultra i nya flight simulator i 32k med extra allt. Samtidigt som prime 95 dundrar på i bakgrunden 😉
Kylningen är er enkel utan kylfläns. Datorn påminner mest om en rasberry på...ljuva framtid...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kylningen är er enkel utan kylfläns.

Jo, eftersom kvantdatorer måste hålla så kalla att flytande helium är tusentals gånger för varmt. (1 K eller runt -272 C är alldeles för varmt för en av dagens kvantdatorer.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, eftersom kvantdatorer måste hålla så kalla att flytande helium är tusentals gånger för varmt. (1 K eller runt -272 C är alldeles för varmt för en av dagens kvantdatorer.)

Nu snackar vi givetvis om morgon dagens kvant dator där dom löst dessa små hinder. Annars får man ha en väldigt stark kylanordning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En vadhållning ni båda förlorar då PI är ett oändligt tal

Jodå, DET känner jag till om PI, men du vet tydligen inte vad "slå en sjua" betyder (förklaring: https://www.ordbajsaren.se/sla-en-sjua/)