Permalänk
Medlem

Dogecoin - sälja

Hej,

Upptäckte att jag har 10000 Dogecoin liggandes i en wallet från 2014.

Jag vill nu sälja dom och föra över de pengarna till mitt bankkonto(Nordea).

Hur sjuttsingen gör man då?

Tackar ödmjukast för en "For dummies" förklaring.

Permalänk
Medlem

Någon annan kommer förhoppningsvis ge en bättre förklaring snart men du måste först förs över till en exhange för att sälja (typ kraken/binance), sälja &,och sedan föra över mha SEPA. Vissa banker tar dock ej emot från krypto så då får man förs över via paypal/revolut

Permalänk
Medlem

Har du mineat dom själv eller köpt dom? Har du kvar några slags kvitton på köpet? Om du försöker växla dom till fiat och föra över dom till Nordea i en transaktion så är det stor risk att nordea kommer kräva ”proof of purchase” av dig och kan du inte bevisa att det inte handlar om penningtvätt så lär Nordea neka överföringen.

Permalänk
Medlem

Jag har minat dom själv.

Permalänk
Medlem

Musk älskar dogecoin, varför sälja nu??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Musk älskar dogecoin, varför sälja nu??

Det är ju bra att lära sig att sälja då det troligtvis kommer falla fort när intresset slutar. Typ när Musk tycker han har fått upp tillräckligt många tusen procent. Då måste man vara snabb med att sälja för att tjäna så mycket som möjligt.

Men on topic, jag har själv inte sysslat något med det men googla på typ "sell crypto currencies for dummies"
Vet att jag sett ett gäng klipp på youtube som går igenom steg för steg.

Permalänk
Medlem

.

irrelevant information
Permalänk
Medlem

Kraken verifiering gjordes av en nära vän till mig för några dagar sedan. Han fick kontot verifierat i två steg på mindre än 1h

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att köra Revolut som mellanbank och för växling innan överföring till svensk bank, då växlingsavgifterna ofta är hiskeliga på Nordea. På Revolut kan Du kan växla gratis upp till 10000 kr/månad.

Dom har även Mastercard gratis om du ej vill föra över till svensk bank och konsumera direkt från ditt revolutkonto.
Verifieringen kräver dock pass eller liknande ID handling( ej körkort), men gick relativt fort.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är ju bra att lära sig att sälja då det troligtvis kommer falla fort när intresset slutar. Typ när Musk tycker han har fått upp tillräckligt många tusen procent. Då måste man vara snabb med att sälja för att tjäna så mycket som möjligt.

Jepp, lär ju vända fort, så är nog inte dumt att casha in vinst nu... Men kanske smart att inte sälja allt?
Kanske behålla 2000 coins eller nått ifall det skulle ske fler bisarra hypebubblor