Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Om du tycker att personens inlägg är skit.. varför gör du dig besväret att besvara personens inlägg?

Personligen så anser jag att det är en icke-fråga.. jag har med mig våtservetter typ babywipes om jag äter snacks vid datorn!

Du har naturligtvis rätten att tycka vad du vill men doften av nytvättad babystjärt måste väl ändå vara en väl stor kontrast mot smak och doft av smarriga snacks. Ja, då förutsätter jag att du torkar fingrarna på våtservetten så doft och lite kladd försvinner. Det måste ju ändå minska njutningen. Men det är självklart din ensak. Jag skulle inte undvika att njuta fullt ut av mina snacks genom att under tiden utsätta mina fingrar för våtservetter.

Permalänk
Medlem

@serafim: Säker på att du inte sitter och äter Calzone med händerna? Med fingrarna doppade i sås?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@serafim: Säker på att du inte sitter och äter Calzone med händerna? Med fingrarna doppade i sås?

Nej, det blev inte pizza och inte skinka i pajen. Det var ett pris på kycklingbröstfilé jag inte kunde tacka nej till så det blev inbakad kycklingpaj med paprika och skogschampinjoner i en äggstanning med crême fraiche och lite färsk chili för lite extra stuns. Paj äter man med bestick, i mitt fall med sked eftersom kycklingen skars i små bitar och den avnjöts inte framför datorn. Familjen samlades i köket och avnjöt pajen tillsammans. Så inga kladdiga fingrar... Men om c:a 40 min blir det lunch på resterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nej, det blev inte pizza och inte skinka i pajen. Det var ett pris på kycklingbröstfilé jag inte kunde tacka nej till så det blev inbakad kycklingpaj med paprika och skogschampinjoner i en äggstanning med crême fraiche och lite färsk chili för lite extra stuns. Paj äter man med bestick, i mitt fall med sked eftersom kycklingen skars i små bitar och den avnjöts inte framför datorn. Familjen samlades i köket och avnjöt pajen tillsammans. Så inga kladdiga fingrar... Men om c:a 40 min blir det lunch på resterna.

Smakar det inte bäst om händerna osar om paj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Smakar det inte bäst om händerna osar om paj?

När familjen tittar på? Nu skojar du väl? Det skulle varken bli chips, nötter, pizza eller annat framför datorn eller TVn! Frun i huset bestämmer tyvärr i diverse småsaker. Har försökt att fixa så att jag får bestämma i småfrågor och hon i de stora frågorna men det gick hon inte på. "Vilka är de stora frågorna då", frågade hon. "Tja, vårt förhållande till USA, Kina och Japan är ju stora frågor!". "Och vilka är de små?" frågade hon då. "Ja, t.ex. barnuppfostran, möblering, elektroniska gadgets o.s.v.", svarade jag. Men hon satte sig på tvären och där är vi nu efter mer än 30 års äktenskap, hon bestämmer fortfarande det mesta och tyvärr måste jag medge att hon gör det ganska bra. Så jag måste vårda de riktigt små områden där jag har en (viss) frihet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag ska dra igenom den här tråden som gjorts med glimten i ögat och sammanställa förslagen som inkommit! Vi får se sen vad det blir av det.

Med detta är inte tråden slut – tvärtom vill jag fortsatt ha in fler förslag på finurliga sätt att äta snacks framför datorn och kladda ned så lite som möjligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag ska dra igenom den här tråden som gjorts med glimten i ögat och sammanställa förslagen som inkommit! Vi får se sen vad det blir av det.

Med detta är inte tråden slut – tvärtom vill jag fortsatt ha in fler förslag på finurliga sätt att äta snacks framför datorn och kladda ned så lite som möjligt.

I sammanställningen bör väl ingå någon form av kritik mot de som inte inser allvaret i frågan utan rackat ner på tråden som skit och ifrågasatt varför detta viktiga ämne avhandlas. Skit skall med ris försvaras (eller nåt sånt, tror jag).

Permalänk
Medlem

äter allt framför datorn med antingen sked eller gaffel

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av serafim:

I sammanställningen bör väl ingå någon form av kritik mot de som inte inser allvaret i frågan utan rackat ner på tråden som skit och ifrågasatt varför detta viktiga ämne avhandlas. Skit skall med ris försvaras (eller nåt sånt, tror jag).

Vi får se. Men det bekymrar mig att det finns de som inte tar ett av våra stora samhällsproblem vid återhämtning framför datorn på allvar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Permalänk
Medlem

Såg att den blivit postad men 19 dollar känns lite saftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Såg att den blivit postad men 19 dollar känns lite saftigt.

Ah, såg det nu med när jag bläddrade bakåt... var lite lat med det tidigare då det var typ 13 sidor i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Ah, såg det nu med när jag bläddrade bakåt... var lite lat med det tidigare då det var typ 13 sidor i tråden.

Det är OK. Lättja är ingen dödssynd, det är en dygd.

Permalänk
Medlem

Jag är mer fundersam över hur ofta folk städar om det är ett problem som behöver lösas. Dammsuger själv tangentbordet helt rent ca varannan vecka och torkar av all kringutrustning (mus, tangentbord, headset osv) ungefär lika ofta. Då spelar det ingen roll om jag äter chips med händerna någon gång.

Så jag tycker nog att problemet inte är hur man äter utan hur lite man städar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag är mer fundersam över hur ofta folk städar om det är ett problem som behöver lösas. Dammsuger själv tangentbordet helt rent ca varannan vecka och torkar av all kringutrustning (mus, tangentbord, headset osv) ungefär lika ofta. Då spelar det ingen roll om jag äter chips med händerna någon gång.

Så jag tycker nog att problemet inte är hur man äter utan hur lite man städar.

Med städning är det som med arbete. Man gör det när det är panik. Och det är det, tack och lov, väldigt sällan. När datorn överhettas av damm i dammfiltren eller när det knastrar då man går över golvet. Det sista kan avhjälpas genom en svepande rörelse med foten men när det inte hjälper ..., då städar man. Men man ska inte överdriva. Hemmet är inte ett museum utan en plats där liv pågår och det får gärna synas. När jag får ett ryck och städar (eller jobbar) vantrivs jag veckan efter. Lite grand som med kläder. När jag börjar gilla dem är det snart dags att kasta dem. Jag äter också chips, nötter, godis och pizza med händerna. Har börjat med samma metod som @Jacob att ha jeans på så man utan samvetskval kan torka fingrarna då och då (efter att ha slickat av salt, socker, fett eller vad av det smaskiga som råkat fastna på fingrarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Med städning är det som med arbete. Man gör det när det är panik. Och det är det, tack och lov, väldigt sällan. När datorn överhettas av damm i dammfiltren eller när det knastrar då man går över golvet. Det sista kan avhjälpas genom en svepande rörelse med foten men när det inte hjälper ..., då städar man. Men man ska inte överdriva. Hemmet är inte ett museum utan en plats där liv pågår och det får gärna synas. När jag får ett ryck och städar (eller jobbar) vantrivs jag veckan efter. Lite grand som med kläder. När jag börjar gilla dem är det snart dags att kasta dem. Jag äter också chips, nötter, godis och pizza med händerna. Har börjat med samma metod som @Jacob att ha jeans på så man utan samvetskval kan torka fingrarna då och då (efter att ha slickat av salt, socker, fett eller vad av det smaskiga som råkat fastna på fingrarna).

Städa måste man göra oavsett så att hålla tangentbord med mera rent är inga problem, skulle aldrig låta det gå så långt som du säger. Robotdammsugarna går 5 ggr i veckan och sen plockas dammsugaren fram för att hålla rent kring dator och TV varannan vecka, samt hålla filter för dator/AC/luftrenare dammfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Städa måste man göra oavsett så att hålla tangentbord med mera rent är inga problem, skulle aldrig låta det gå så långt som du säger. Robotdammsugarna går 5 ggr i veckan och sen plockas dammsugaren fram för att hålla rent kring dator och TV varannan vecka, samt hålla filter för dator/AC/luftrenare dammfria.

Av alla grejerna du skriver om har jag bara dator och TV. Inga robotdammsugare, dammsugare, AC eller luftrenare. Jag vädrar när det verkar lite unket. Jag har en sopborste som kommer fram då och då. Ja, och så har jag en sopskyffel. Inget problem med städning, det fixar sig. Det är bara fem rum och kök. Jag städade och tvättade ett av badrummen härom dagen, det var jobbigt och tog bort nästan en timme av min tid.

Permalänk
Medlem

Vad har städvanor med tråden att göra? Flott och smulor får man inte bort med en dammsugning av tangentbordet. Inte vill man skrubba varje tangent så fort man ätit något heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har städvanor med tråden att göra? Flott och smulor får man inte bort med en dammsugning av tangentbordet. Inte vill man skrubba varje tangent så fort man ätit något heller

Hur skulle du inte få bort smulor i tangentbordet med en dammsugare? I så fall behöver du en bättre dammsugare. Sen torkar man av det så försvinner ev flott mm.

Min poäng är att jag tycker lösningen är att ha vettiga städrutiner, inte äta chips med pinnar. Oavsett vill man ju hålla tangentbordet rent så då löser det sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur skulle du inte få bort smulor i tangentbordet med en dammsugare? I så fall behöver du en bättre dammsugare. Sen torkar man av det så försvinner ev flott mm.

Min poäng är att jag tycker lösningen är att ha vettiga städrutiner, inte äta chips med pinnar. Oavsett vill man ju hålla tangentbordet rent så då löser det sig.

Smulor fastnar under tangenterna, du behöver lyfta varje tangent och skrubba rent för att få bort allt. Det räcker inte att torka av ett tangentbord snabbt med en trasa för att få bort flott, krävs rengöringsmedel och lite skrubbande också.

Ingen har det så dammigt att de behöver dammsuga tangentbordet varannan vecka för att få bort damm ur tangentbordet. Man har andra typer av tangentbord i miljöer som är så dammiga, om man vill ha ett tangentbord som går att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Smulor fastnar under tangenterna, du behöver lyfta varje tangent och skrubba rent för att få bort allt. Det räcker inte att torka av ett tangentbord snabbt med en trasa för att få bort flott, krävs rengöringsmedel och lite skrubbande också.

Ingen har det så dammigt att de behöver dammsuga tangentbordet varannan vecka för att få bort damm ur tangentbordet. Man har andra typer av tangentbord i miljöer som är så dammiga, om man vill ha ett tangentbord som går att skriva på.

Beror ju på vad man har för tangentbord såklart, jag kan enkelt dammsuga bort smulor med mera ur mitt Logitech G915 TKL. Allt damm eller smulor försvinner lätt då, självklart torkar jag inte av med en trasa snabbt utan jag gör rent det.

Och jag skulle helt klart säga att man behöver dammsuga tangentbord varannan vecka oavsett, efter en vecka eller två kan man ju enkelt se att det finns fint damm på tangentbordet när det är starkt ljus.

Jag vidhåller att äta snacks med verktyg för att undvika att smutsa ned tangentbordet är som att uppfinna något som skrubbar skorna innan man går in för att slippa dammsuga hallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Smulor fastnar under tangenterna, du behöver lyfta varje tangent och skrubba rent för att få bort allt. Det räcker inte att torka av ett tangentbord snabbt med en trasa för att få bort flott, krävs rengöringsmedel och lite skrubbande också.

Ingen har det så dammigt att de behöver dammsuga tangentbordet varannan vecka för att få bort damm ur tangentbordet. Man har andra typer av tangentbord i miljöer som är så dammiga, om man vill ha ett tangentbord som går att skriva på.

Mitt tangentbord är ett Logitech som slutade säljas för 12 år sedan så det är nog sisådär en 15 år gammalt och har bara städats en gång. Funkar jättebra, bara en tangent ('E') som gärna ville kännas vid två tryckningar per tryckning för ungefär 5 år sedan så jag demonterade den tangenten, gjorde rent under och sedan dess fungerar allt bra.
MEN jag har en kompis, som kommer från Japan, han städar allt och nästan alltid. Påstår att det är en vana från då han bodde i en enrummare i Tokyo och allt var så trångt att han hela tiden behövde fixa och ordna. Men sanningen är nog att han är pedant. En slips som hänger snett i garderoben är en total katastrof. Men hemma hos mig käkar han chips, nötter, godis och pizza med händerna. Torkar dem inte på byxorna utan på några hushållspappersbitar. Ringer man och vill träffas svarar han (nästan ) alltid: OK, jag ska bara städa klart först.

Hmm, ljuger nog lite grand här ... minns att jag spillde soppa i tangentbordet en gång för några år sedan. Då demonterade jag hela tangentbordet, tvättade och torkade alla delar innan jag monterade ihop det igen. Funkar som sagt jättebra. Några gånger har jag spillt kaffe men det brukar inte behöva rengöras då.

Tycker min princip fungerar bra. Städar (och jobbar) gör man när det är panik och det är det sällan. Ju lugnare man simmar desto mera sällan blir det panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror ju på vad man har för tangentbord såklart, jag kan enkelt dammsuga bort smulor med mera ur mitt Logitech G915 TKL. Allt damm eller smulor försvinner lätt då, självklart torkar jag inte av med en trasa snabbt utan jag gör rent det.

Och jag skulle helt klart säga att man behöver dammsuga tangentbord varannan vecka oavsett, efter en vecka eller två kan man ju enkelt se att det finns fint damm på tangentbordet när det är starkt ljus.

Jag vidhåller att äta snacks med verktyg för att undvika att smutsa ned tangentbordet är som att uppfinna något som skrubbar skorna innan man går in för att slippa dammsuga hallen.

Vad menar du ens? Jag har inte förespråkat att äta chips med pinnar och de som så gör städar säkert.

Skorengöringsmaskiner finns att köpa för de som så vill eller behöver.

Just dammsugare behöver man inte för att rengöra något. Tangentbordet är bara att vända upp och ner för att få bort de större smulorna och dammet samt blåsa rent. Har man däremot massor mattor i hemmet är det smidigt. Ett äldre tangentbord kommer man däremot så småning om inte kunna rengöra med bara en dammsugare, G915 TKL har bara funnits på marknaden i mindre än ett år.

Det finns grader i helvetet, en del påstår ju att fingrarna måste osa om saken man äter. Ska man ta de på sitt ord så räcker inte att dammsuga och torka tangentbordet varannan vecka utan blir något som behövs göras efter varje gång de äter och det kan bli ganska mycket skrubbande som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och jag skulle helt klart säga att man behöver dammsuga tangentbord varannan vecka oavsett, efter en vecka eller två kan man ju enkelt se att det finns fint damm på tangentbordet när det är starkt ljus.

Oj oj oj! Det här var det värsta jag hört! Hemma hos mig kan man se damm lite här och där men inte blir jag paranoid för det! Simma lugnt! (Enligt Liftarens guide till galaxen)

Skrivet av Aktsu:

Jag vidhåller att äta snacks med verktyg för att undvika att smutsa ned tangentbordet är som att uppfinna något som skrubbar skorna innan man går in för att slippa dammsuga hallen.

Här håller jag med dig till hundra procent. Inte behöver man ett skäl för att slippa dammsuga hallen. Det är bara att låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag vidhåller att äta snacks med verktyg för att undvika att smutsa ned tangentbordet är som att uppfinna något som skrubbar skorna innan man går in för att slippa dammsuga hallen.

Det finns och var väldigt vanligt för mig när jag var liten iaf "skrubba skorna innan du går in i hallen", gällde inte bara snö heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zexz:

Det finns och var väldigt vanligt för mig när jag var liten iaf "skrubba skorna innan du går in i hallen", gällde inte bara snö heller.

Ja, har sett sådana (fast inte för snö) och alltid undrat ”varför?”. Övriga hemmet skall ju ändå städas så att den kvadratmetern framför dörren är lite mindre smutsig av att man skrubbat skorna hjälper inte mycket.

Precis som med tangentbordet, jag gör ju ändå rent det med jämna mellanrum så om det blir något smutsigare tills dess spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

Mycket spring i grus, sand och övrig terräng underlättade väl enormt för föräldrarna då man sprang in ut och ut hela tiden som liten.

Permalänk
Medlem

Stoppa chipsen i munnen istället för i tangentbordet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

flottiga fingrar

Det har kommit en lösning på problemet med flottiga fingrar.
18:28
https://youtu.be/-LNu0dpQPUI?t=1108

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som använder en påsklämma för att äta chips mm? Funkar kanon att plocka snacks med utan att skita ner händerna.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080