Sennheiser säljer hörlursavdelningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Varför begravningsstämning i denna tråd? Läste jag samma artikel? Vad jag förstår ska märket leva vidare och den nya ägaren tar helt enkelt bara över tillverkningen samt personal, verkar vara en seriös och bra ägare dessutom som kanske kan tillföra kompetens.

Sennheiser ska ju fortsätta finnas, bryr mig inte om ägaren det är ingenjörerna och kulturen som är det viktiga.

Själv älskar jag mina Momentum 2 lurar, sjukt sköna och bra ljud, känns knappt på huvudet trots att de är over ear.

Nej, varför deppa, när din nästa hörapparat kommer att heta Sennheiser!

Permalänk
Medlem

audio pro, harman kardon, sennheiser och såvidare det brukar inte båda gott när entusiast tillverkare köps upp av andra...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Varför begravningsstämning i denna tråd? Läste jag samma artikel? Vad jag förstår ska märket leva vidare och den nya ägaren tar helt enkelt bara över tillverkningen samt personal, verkar vara en seriös och bra ägare dessutom som kanske kan tillföra kompetens.

Sennheiser ska ju fortsätta finnas, bryr mig inte om ägaren det är ingenjörerna och kulturen som är det viktiga.

Själv älskar jag mina Momentum 2 lurar, sjukt sköna och bra ljud, känns knappt på huvudet trots att de är over ear.

"Sonova planerar att fortsätta sälja produkter med Sennheisers varumärke, men det framgår inte om det endast handlar om delar av eller endast utvalda produkter."
Dom kommer använda varumärket men inget säger att det kommer rulla på som vanligt, dom kanske skippar alla lurar och kör ner märket i budget träsket? Verkar snarare som de kommer implentera och marknadsföra sin hör apparater med Sennheisers teknik och kanske kör 100% och slopar resten. Ja vi läste damma artikel.
Har märket gått med förlust länge är det ingen ljus framtid som spås. Köper man ett företag som går med förlust är man galen om man låter allt fortsätta som vanligt.
Tror det är därför det är dyster stämning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Låter för mig ungefär som "Intel säljer processoravdelningen". Ingår samtliga av Sennheisers lurar i "konsumentverksamheten"?

Tråkig läsning i vilket fall, då jag är mycket förtjust i Sennheisers produkter; använder HD 6XX dagligen. Fler Sennheiser x Drop-samarbeten är väl bara att glömma.

Sennheiser har gjort bra lurar i åratal, men mikrofoner och saker omkring är deras stora grej.
Pro sidan har ett gäng hörlurar som jag gissar kommer stanna kvar där, men inte sagt att dom kommer att falla Svensson i smaken.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hade ett par HD555 i mer än 8 år.

De var som en tank o bara höll o höll.

Dock måste jag säga att de inte var så bra.

TOTAL avsaknad av bas var riktigt kasst.

Samt att man var tvungen att ha dongel som följde med för att köra 3.5mm kontakt.

Visar att de inte var gjorda för PC utan för mer nischad användning.

Jag hade blivit riktigt besviken om mina hörlurar kom med en bräcklig 3.5mm kontakt som standard. 6.3mm kontakten kan du använda som kofot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sörjer som trogen anhängare av Sennheisers over-ear-lurar

Instämmer helt och fullständigt. Detta var oväntat.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extrapaj:

Jag hade blivit riktigt besviken om mina hörlurar kom med en bräcklig 3.5mm kontakt som standard. 6.3mm kontakten kan du använda som kofot.

Aldrig haft just 3.5 kontakten som går sönder, däremot så är de flesta kablar sådana att de slits sönder med tiden. Köper därför bara hörlurar där jag kan byta kabel inkl portabla till mobil.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Fan. Då får jag passa på att köpa en HE 1 innan det kanske är för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvsylta:

Fan. Då får jag passa på att köpa en HE 1 innan det kanske är för sent.

Ja fan måste man köpa en nu direkt för att slippa FOMO?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

La in en beställning på en HD-600 i förebyggande syfte, sitter med HD-599 nu, inser att det är bra att ha en i reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många tillverkare och hårdkonkurrens och då händer sånt här. Men marknaden är så stor så för oss konsumenter så ser jag inget problem då andra tillverkare fortsätter.

Jag själv är köpsugen på headset 5000kr klassen, men när jag vet om att dessa snart är dåligt emot vad som snart kommer så avvakta jag. Bluetooth Late Audio: https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8

Som jag sitter nu så har jag dubbla headset. En som jag sitter vid datorn och när telefoner ringer så en annan. Vad jag har hört så finns det bättre headset där man på en knapp kan skifta källa, men jag vill enkelt kunna skifta mellan hur många källor som helst.
-Alltså skifta mellan tvn, stationära datorn, laptoppen, mobilen, surfplattan, gymmets olika tv-apparater osv på en knapp skitsnabbt,

Hmm undra hur länge vi får vänta tills det kommer bra lurar till bra pris med BLE.. flera år??

Bra sugen på att köpa ett par såna här nämligen https://www.amazon.se/Sennheiser-400BT-True-Wireless-Earbuds/...

Men kanske ska man vänta då, de där ska ha dålig batteritid och dessutom är de inte ipx-klassade..

Permalänk
Skrivet av Gizmo_8:

Hmm undra hur länge vi får vänta tills det kommer bra lurar till bra pris med BLE.. flera år??

Bra sugen på att köpa ett par såna här nämligen https://www.amazon.se/Sennheiser-400BT-True-Wireless-Earbuds/...

Men kanske ska man vänta då, de där ska ha dålig batteritid och dessutom är de inte ipx-klassade..

Det är detta som är den stora gåtan. Just nu är det typ bara xiamo som har bluetooth 5.2, men de pratar inget om detta.
Min gissning är att det blir Apple som först gå över, gör de detta med nya hörlurar så går det fort. Men som det är idag så varken vet eller bryr sig konsumenterna om det nya ljudcodecen i allmänhet.
Jag själv gissar att de närsta 2åren kommer vara dött med det nya ljudcodec och ble.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

EPOS grundades för två år sedan, när det 15-åriga samarbetet mellan Sennheiser och Demantgruppen (massa fokus på hörapparater och implantat) avslutades. (https://www.globenewswire.com/news-release/2018/09/11/1569046...)
I splitten bestämdes att Sennheiser körde vidare med produkter i proffs- och konsumentsegmenten och EPOS körde på gaming- och enterprisesegmenten. Man kan undra om denna försäljning påverkar den splitten något.

EPOS H3 är riktigt fina gaminglurar, utan nonsens. Sitter jävulusiskt bra och låter minst lika bra (dessutom med en grym mic)

EPOS H3 såg najs ut.

Kommer det en trådlös variant så är det intressant.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Tråkigt. För mig har märket Sennheiser alltid borgat för en god&/grund kvalité. Något jag gissar alla andra tillverkare behövt förhålla sig till, vare de vill eller inte. Även tryggheten att kunna köpa samma modell flera år senare, är något jag satt ett högt pris på. Då ett byte för mig, tar alldeles för mycket tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De var ju bäst. Rakt av. I alla fall ifråga om ljudkvalitet och komfort... Vad fan ska man nu köpa om man bara vill ha det som är bäst och priset spelar mindre roll?

Beyer Dynamic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Beyer Dynamic

Tack för tipset har aldrig hört om dem men ska helt klart kollad upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tack för tipset har aldrig hört om dem men ska helt klart kollad upp.

Är det ironi på hög nivå här eller ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Beyer Dynamic

När du vill ha en hörlur designad 1985, med teknik från 1995, till fullpris 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är det ironi på hög nivå här eller ?

Nej. Jag är helt ärlig. Vad menar du skulle vara ironiskt?

Ett tips är att jag numera nästan alltid lägger in en förklarande text längst ner i mina inlägg om jag är ironisk eller sarkastisk då en betydande del av medlemmarna har trott att jag varit seriös när jag driver

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

"Sonova planerar att fortsätta sälja produkter med Sennheisers varumärke, men det framgår inte om det endast handlar om delar av eller endast utvalda produkter."
Dom kommer använda varumärket men inget säger att det kommer rulla på som vanligt, dom kanske skippar alla lurar och kör ner märket i budget träsket? Verkar snarare som de kommer implentera och marknadsföra sin hör apparater med Sennheisers teknik och kanske kör 100% och slopar resten. Ja vi läste damma artikel.
Har märket gått med förlust länge är det ingen ljus framtid som spås. Köper man ett företag som går med förlust är man galen om man låter allt fortsätta som vanligt.
Tror det är därför det är dyster stämning.

Jag tolkar det i alla fall som om de kommer fortsätta sälja lurar eftersom det är den delen av företaget de köper upp. Naturligtvis kan det bli ändring i utbud och priser. Men hoppas det inte blir för stora förändringar!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Happ.. så nu ska man behöva gå över till andra skitmärken.. Sennheiser har verkligen varit top top alla år. RIP!

Permalänk
Medlem

Då måste ni skaffa cochlear implantat för att kunna lyssna på Sennheiserljud. Fördelen är ju väl att man kan välja 100% brusreducering om man önskar det, därmed blir Sennheiser det enda företaget som kan utlova 100% brusreducering. 😜

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Jag har ett par HD58X från massdrop. Fungerar finfint även om jag inte har specielt kräsna öron.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Jag har prövat en del Sennheiser-lurar men bara köpt trådlösa varianter lustigt nog: RS 170 och RS 175. Och iofs även ett par ej trådlösa in-ears som jag inte minns vad de hette... de började glappa efter ett år eller två.

Lite sorgligt är det, men det finns andra bra tillverkare som t.ex. AKG, Sony m.fl.

Permalänk

Snart får man handla sina lurar på hjalpmedelsbutiken.com

Låter mycket märkligt att de nya ägarna skulle skita i den stora marknaden.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När du vill ha en hörlur designad 1985, med teknik från 1995, till fullpris 2021.

Kallas tidlös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kallas tidlös

Javisst, på samma sätt som Koss Porta Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Skulle inte förvåna om många kunder likt jag sitter på sjukt bra men uråldrig hårdvara från dem. Bra image men ger inte lika bra siffror kontra all modern teknik som sälj för att kasseras inom något år :/

Detta.
Alla skriver ju typ "jag minns det som igår... det var 50 år sedan jag köpte mina Senns, och de funkar än idag..."

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Javisst, på samma sätt som Koss Porta Pro.

Den har inte så bra ljud

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR