Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Du det där med att du skriver om temp när du tabat ut och därför låga temps..
När du tabat så sänks bara Current. Inte average. Det är den temp du har hat i snitt under den tid du har HW igång.
Här tycker jag det ser normalt ut.
1. fler fläktar ut.
2. Bios på original inställningar.
3. kör fläktarna 1100-1300 på alla.
4. kolla din temp i ditt rum. Är det 22-24 grader så har ju datorn svårare at kyla. tro mig . någon grad gör mycket i rummet. Ser ju att du har ett element precis bredvid datorn. Hur varmt är det.
5. Sen... denna CPU är mycket varm för många personer.

Okej! Har hört att det är en mycket varm CPU. Funderar som sagt på att sätta en till fläkt på andra sidan kylflänsen. Det kanske gör susen.

- Bios på original inställningar? Det var ju då den överhettades?
- Har öppet fönster konstant så tror de ok. Tänk er i sommar om jag inte hade stängt av turbo boost. 120 grader average kanske?

Det där med average är nog för att jag spelat i max 15 min. Ännu en gång, sorry, vet att du rekommenderade att jag spelade en längre session.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

inte mer fläktar ut ska vara övertryck i burken så ska vara mer in än ut, bios original inställningar är nog 90% chans att vara själva problemet att den går varm.
min cpufläkt går aldrig över 900rpm.

problemet är moderkortet matar på för mkt ström med orginal/auto inställningar på z490 moderkort, sök på nätet finns massor om det.

Jag tittade på videon du skickade 👍 känns som något de bör fixa inför framtiden

Förresten det du skrev om: ''moderkortet ändrar lite i volten etc när det är på till icke rekommenderat av intel för endel så man får pilla manuellt med det. kan hjälpa med nyast bios om den kör med bättre/mer optimerad inställningar för det, dom brukar finlira lite i vissa bios updates.''

Bör jag göra detta eller ska jag bara ha Turbo boost avstäng och ''acceptera det'', eller är det ''bättre'' att göra det du säger? Har ingen erfarenhet med att pilla med volten så om någon vet en bra video kan ni gärna länka!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej! Har hört att det är en mycket varm CPU. Funderar som sagt på att sätta en till fläkt på andra sidan kylflänsen. Det kanske gör susen.

- Bios på original inställningar? Det var ju då den överhettades?
- Har öppet fönster konstant så tror de ok. Tänk er i sommar om jag inte hade stängt av turbo boost. 120 grader average kanske?

Det där med average är nog för att jag spelat i max 15 min. Ännu en gång, sorry, vet att du rekommenderade att jag spelade en längre session.

Det gör ingen skillnad om du installerar en fläkt till eller sänker temperaturen i rummet. Med de inställningarna kommer det att mata ström tills att antingen moderkortet inte kan leverera mera eller tills att temperaturen slår i taket.

Håll Intel Turbo Boost på, och sänk power limits till 125W och se hur det går då. Notera att stock enligt Intel är 65W.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

har läst, men jag håller helt enkelt inte med dig vilket du inte vill förstå
100 grader, med den CPUn och den kylaren i EN sekund ens en gång är inte normalt.

JO , När det kommer till denna CPU så är risken stor att man hamnar där vid så höga. Om du kollar internet så är där hur många som helst som pratar om varm CPU.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Jag har samma CPU och samma (tror jag?) kylare. Åtminstone en kylare som ser ut att ha samma konstruktion i detalj som din har. Drog igång Prime95 nu och ligger runt 80-90 grader när jag skriver det här inlägget. Idle runt 40. Fast jag måste erkänna att jag mest kollade för att jag ville kunna skriva att min låg mycket lägre, för det gjorde den när jag först byggde ihop datorn. Så tji fick jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kallissimo:

Okej, att den inte funkade förklarar lite varför du skrev det du skrev. Jag kan testa igen och länka den i detta meddelande

https://1drv.ms/v/s!AtsKs9spQa7_oQZvM3RyEppEa63_

- Verkar inte funka att länka onedrive videos i detta forum.

Får bli en youtube video ist:
https://www.youtube.com/watch?v=HFjWSQ2nqcM

Ja men om du kollar så ligger den inte på 80+ eller 90 Grader.
Detta är sådan temp på denna CPU .
Men sen måste du förstå. Kolla CPU användning. 96 % Jävlar vad högt i mina ögon. Men det säger ju allt varför du har varmt.
Spelet använder CPU mycket. Hur är det med andra spel. Man kan inte titta sig blint på ett eller två spel.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Det gör ingen skillnad om du installerar en fläkt till eller sänker temperaturen i rummet. Med de inställningarna kommer det att mata ström tills att antingen moderkortet inte kan leverera mera eller tills att temperaturen slår i taket.

Håll Intel Turbo Boost på, och sänk power limits till 125W och se hur det går då. Notera att stock enligt Intel är 65W.

Ja för mig så får jag kallare dator ju kallare det är i rummet.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qlwUhPyntgHG2hojE?e=zUfDd3

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja för mig så får jag kallare dator ju kallare det är i rummet.

https://1drv.ms/u/s!An0FBzVUuO-qlwUhPyntgHG2hojE?e=zUfDd3

Håller med. Igår låg t.ex min GPU på 52 grader och idag 56 grader (varmare ute = rummet)

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja men om du kollar så ligger den inte på 80+ eller 90 Grader.
Detta är sådan temp på denna CPU .
Men sen måste du förstå. Kolla CPU användning. 96 % Jävlar vad högt i mina ögon. Men det säger ju allt varför du har varmt.
Spelet använder CPU mycket. Hur är det med andra spel. Man kan inte titta sig blint på ett eller två spel.

Fattar! Detta är de två spelen jag vet går ganska hårt på CPU. Mär jag stängde av Turbo boost så gick % på CPU:n inte över 50% under Warzone

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kallissimo:

Fattar! Detta är de två spelen jag vet går ganska hårt på CPU. Mär jag stängde av Turbo boost så gick % på CPU:n inte över 50% under Warzone

Ja den där Turbo boost är inte roligt enligt andra på internet på denna CPU.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Ja men om du kollar så ligger den inte på 80+ eller 90 Grader.
Detta är sådan temp på denna CPU .
Men sen måste du förstå. Kolla CPU användning. 96 % Jävlar vad högt i mina ögon. Men det säger ju allt varför du har varmt.
Spelet använder CPU mycket. Hur är det med andra spel. Man kan inte titta sig blint på ett eller två spel.

https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

sweclockers test av 10600k med det avstängt i bios då det är en grej från moderkort tillverkarna som ställer till det med att mata på för mycket ström, maxlast 95-99% på cpuns alla kärnor och blir 61grader.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

sweclockers test av 10600k med det avstängt i bios då det är en grej från moderkort tillverkarna som ställer till det med att mata på för mycket ström, maxlast 95-99% på cpun och blir 61grader.

Alright, ska kolla

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Metod

För testet används ett urval plattformar och processorer från Intel och AMD. Varje system testas enligt tillverkarnas specifikationer gällande klockfrekvenser, strömbudget och minneshastighet för att ge en så rättvisande bild som möjligt. Alla övriga inställningar lämnas i moderkortens fördefinierade lägen.

inledning på testet, så dom ställer in det efter vad intel säger det ska vara och inte vad moderkorts tillverkarna sätter för limits speciellt strömbudgeten.

hoppas du klurar ut det i bios, är väldigt enkelt och går snabbt att göra när man kan det 👍🙂

sova här nu Natti natti

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Metod

För testet används ett urval plattformar och processorer från Intel och AMD. Varje system testas enligt tillverkarnas specifikationer gällande klockfrekvenser, strömbudget och minneshastighet för att ge en så rättvisande bild som möjligt. Alla övriga inställningar lämnas i moderkortens fördefinierade lägen.

inledning på testet, så dom ställer in det efter vad intel säger det ska vara och inte vad moderkorts tillverkarna sätter för limits speciellt strömbudgeten.

hoppas du klurar ut det i bios, är väldigt enkelt och går snabbt att göra när man kan det 👍🙂

sova här nu Natti natti

Alright, tack. Får ta en titt på det under morgondagen

Måste ba säga en sak dock. Nu när jag har stängt av Intel Turbo Boost så körs mitt CPU på 15% I idle enligt aktivitetshanteraren. Enligt CoreTemp, ännu högre:
https://cdn.discordapp.com/attachments/672173070412283904/840...

Tidigare innan jag stängde av Intel Turbo Boost så var det max 1%-3% idle, både på aktivitetshanteraren och CoreTemp. Känns jäkligt skumt och orimligt för den delen

Edit - Core 0 ligger nu konstant på 40% usage 🤔

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

använd hwinfo64 det är ett bättre program 🙂 är nog bara något program som jobbar i bakgrunden, testa en reboot och se om det kvarstår? har du igång epic game launcher så drar den mkt i bakgrunden av nån skum anledning vet jag. Windows update brukar la gå igång runt denna tiden? beror iofs va du har ställt in den på 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

använd hwinfo64 det är ett bättre program 🙂 är nog bara något program som jobbar i bakgrunden, testa en reboot och se om det kvarstår? har du igång epic game launcher så drar den mkt i bakgrunden av nån skum anledning vet jag. Windows update brukar la gå igång runt denna tiden? beror iofs va du har ställt in den på 🙂

Drog en reboot verkade funka. Hade Origin öppet i bakgrunden tydligen - den hade gömt sig själv. Kan ha varit det

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Har du kollat att processorn inte throttlar?
Går att göra rätt enkelt i "Intel XTU" kommer ihåg när jag hade denna processor och under spel så kunde datorn dö helt plötsligt och tempen kunde ligga på 90c+ grader.
Bytte kylpasta då den var slafsigt applicerad från fabrik och lastade hem Intel XTU och benchmarkade för att se utifall processorn throttlade.
Såg då att "Turbo boost power max" låg extremt lågt typ 65 så jag höjde den till 250 eller liknande eller om jag ändrade till obegränsad och problemen försvann.
Datorn slutade stänga av sig självt random, temperaturerna blev betydligt mycket mer behagliga och datorn kändes allmänt mycket mer stabil och konstiga fps-drops försvann.

Intel XTU = Intel Xtreme utility

Så varm är inte denna processor att den skall ligga på +90c vid spel sålänge man har en någorlunda cpu-kylare.

PS: Jag läste något om 9700f och det är den min wall-of-text handlar om, inte 10600k.
Men kan vara värt att pröva då ditt problem låter exakt som mitt.
Läste även att din processor throttlar och det bör den inte göra med tanke på den kylare du har sålänge du inte monterat den helt fel.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Tror nog att nått är lite trasigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Fantastiskt att ingen i tråden har tänkt tanken att det kanske kan vara fel på sensorerna utan drar direkt killgissningar att den är felmonterad?

* Har du några uppenbara symptom att CPUn throttlar? Laggar det/FPS drops?
Övervaka/logga Coreclock under spel, går CPUn ner i coreclock och volt under mycket load throttlar den.
* Är det samma temps på alla cores?

Open Hardware Monitor

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Fantastiskt att ingen i tråden har tänkt tanken att det kanske kan vara fel på sensorerna utan drar direkt killgissningar att den är felmonterad?

* Har du några uppenbara symptom att CPUn throttlar? Laggar det/FPS drops?
Övervaka/logga Coreclock under spel, går CPUn ner i coreclock och volt under mycket load throttlar den.
* Är det samma temps på alla cores?

Open Hardware Monitor

Han har skrivit att den thermal throttlar ,går ner i hastighet, orsakar lagg/fps drops på förra sidan.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Fantastiskt att ingen i tråden har tänkt tanken att det kanske kan vara fel på sensorerna utan drar direkt killgissningar att den är felmonterad?

* Har du några uppenbara symptom att CPUn throttlar? Laggar det/FPS drops?
Övervaka/logga Coreclock under spel, går CPUn ner i coreclock och volt under mycket load throttlar den.
* Är det samma temps på alla cores?

Open Hardware Monitor

jag har aldrig sagt att det är kylaren utan att moderkortet matar på för mkt ström som är ett av de största vanligaste problemet för värme med z490 moderkort på 10serien, måste stänga av det automatiskt som moderkortet vill och ställa in manuellt det som intel själva säger.

läs hela tråden.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Hur blev ditt beslut då 😉 nyfiken 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Hur blev ditt beslut då 😉 nyfiken 😋

Jo jag tänker att jag kör utan Turbo boost ett tag. Tyckte det inte påverkade min FPS på något jätte speciellt sätt. Detta har mycket att göra med att jag inte vet hur man gör rätta underklockningarna för min i5:a (volt eller vad det var). Försökte googla men hittade inte riktigt något

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Har haft den utan Turbo boost i någon dag nu som test. Under idle så ligger den på max frequency (4.1 GHz). Känns skumt. Är det ok?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Har haft den utan Turbo boost i någon dag nu som test. Under idle så ligger den på max frequency (4.1 GHz). Känns skumt. Är det ok?

Det viktiga är väl temps. Det är skillnad på 4.1 GHz idle o Load.
btw Ja det är normalt att inte åka upp o ner i frekvens.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros