Topmountad radiator med ROG 3080 Strix OC + 5600X i Meshify 2 Compact?

Permalänk
Medlem

Topmountad radiator med ROG 3080 Strix OC + 5600X i Meshify 2 Compact?

TL;DR: Vill mounta AIO radiator i toppen på Meshify 2 Compact, får mitt ATX-mobo och G.Skill RAM plats under en topmountad radiator och räcker Z53 till att kyla 5600X?

Jag har börjat samla ihop alla komponenter jag behöver för nästa bygge i väntan på att mitt 3080 Strix OC ska anlända, och har lite svårt att bestämma mig för vilket case jag skall köpa.
Just nu ser Fractal Design Meshify 2 Compact väldigt attraktivt ut, men jag är osäker på om mina komponenter får plats i den config jag har tänkt mig.

Köpta komponenter:

Mobo: Gigabyte B550 AOROUS Pro V2
CPU: Ryzen 5 5600X
GPU: RTX 3080 ROG Strix OC
RAM: G.Skill TridentZ RGB (F4-3200C16Q-32GTZR, såg just på G.skills produktsida att de har ett till artikelnr med ett X i slutet som är "for AMD", kommer dessa inte funka med min ryzen, har jag köpt fel version?)
PSU: Corsair RM850x

Önskade komponenter jag är osäker på är kompatibla:

AIO: NZXT Kraken Z53 (eller Z63/Z73? topmountat verkar max vara 240 mm i längd, men jag vet inte om mina RAM får plats under radiatorn eller ej, och om en Z53 är tillräckligt för att kyla 5600X ordentligt)
Case: Fractal Design Meshify 2 Compact

Så det jag hoppas på att kunna göra är att montera två-tre fläktar i fronten och botten för intake, den största Kraken-radiator som får plats i toppen på caset och en fläkt i bak för utblås, samt montera 3080 med vertikal-konvertering. Jag kommer bara köra M.2 ssd:er och inga andra diskar.

Kommer min önskade config fungera?

  • Får mitt ATX-mobo och G.Skill RAM plats under en topmountad radiator?

  • Räcker Z53 till att kyla 5600X?

(och måste jag byta ut RAM:en? Jag har inte byggt dator på sju år och aldrig byggt med AMD tidigare.)

Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Ja allt bör funka fint. Radiatorn kommer funka för dina minnen är standard höjd. Kylaren kommer också att funka. Använder själ en noctua nh-u12 till en 5900X som drar mer än 5600X och det funkar fint

Permalänk
Medlem

@Axel95 Tack så mycket för svar, jag började förtvivla när tråden nådde 200 views utan svar Men då kör jag på den längsta radiator jag får plats med i meshify 2 compact och oroar mig inte så mycket för clearance.

Jag lyckades också lista ut att skillnaden på ram:en som är "for AMD" bara är config, vilket kan ändras i BIOS. Bra motivation för 2000kr högre prislapp...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz