Laptop för videoredigering <10k

Permalänk
Medlem

Laptop för videoredigering <10k

Använder idag bara min jobbdator för videoredigering, det är inte optimalt direkt och blir bra segt utan proxyfiler (vilket är lite drygt att hålla på med trots allt) i Premiere pro. Det är en laptop med följande specs:

i7 7820HQ 2.90GHZ
24GB ram
Nvidia Quadro M2200

Som sagt, inget kanske att hurra för så otroligt mycket men det går att redigera 1080p rätt bra i Premiere, 4k GÅR men det går inte utan problem så att säga.

Nu kanske jag kommer byta jobb, eller så vill jag bara redigera mer video. Tänkte därför kolla hur mycket jag måste lägga för att få en laptop (då jag åker runt en del vill jag inte ha stationär) som fungerar bättre än min nuvarande, om det går att få för en vettig peng. Vill inte lägga över 10k.

Tips om vad man ska kolla på? Vilken processor, hur mycket/vilken typ av/RAM? Vilken grafik?

Struntar totalt i spel, det kör jag på konsol isf. Bryr mig enbart om videoredigering och förstås positivt om rendering går smidigare.

Permalänk
Medlem

Nej du kommer inte få något bättre för 10k.

Macbook Air M1 får bra betyg

https://fstoppers.com/reviews/practical-review-apple-m1-macbo...

Men du får räkna med pris på 13-16kkr beroende på ssd storlek o minne

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Nej du kommer inte få något bättre för 10k.

Macbook Air M1 får bra betyg

https://fstoppers.com/reviews/practical-review-apple-m1-macbo...

Men du får räkna med pris på 13-16kkr beroende på ssd storlek o minne

// LZ

Menar du att min jobbdator från flera år sen med (se specs ovan) är bättre än vad jag kan köpa idag för <10k? Bara så jag förstår dig rätt.

Annars gäller ju frågan fortfarande, jag skrev som sagt att jag kanske kommer byta jobb/göra annat. Då kan jag förstås inte ha kvar min jobblaptop.

Macbook är inget jag gillar, PC gäller hela vägen för mig.

Edit: gjorde en snabbkoll på en random laptop på elgiganten. Förstår inte riktigt hur du menar kanske?

Tog en helt slumpad "gaming"-laptop, denna tex:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/262853...

Med:
AMD™ Ryzen™ 5 4600H-processor
Nvidia GeForce GTX 1650 Ti-grafik
8 GB DDR4 RAM, 512 GB NVMe SSD

Sen googlade jag på processorn, grafikkortet i min jobblaptop vs dessa. Både AMD-processorn och GTX1650 knäcker tydligen 7820HQ och M2200 med goda marginaler i prestanda. Sen visst, den har betydligt mindre RAM än min nuvarande, men det bör man ju kunna fixa.. Vet inte exakt hur mycket prestandan i premiere ökar med ram-minnet heller iofs.

SSD-storleken är lite skitsamma. Jag lagrar på extern disk, SSDn behöver bara räcka för aktuella arbetsfiler+program. Har en 512a idag och det funkar utan vidare.

Permalänk
Medlem

jag kanske förenklade - men datorn du har 7820HQ är inget dåligt - den har säkert schysst skärm o bra kvalité. Skulle jag ersätta den med bättre, så skulle jag kolla MS Surface laptop 4, DELL XPS 13/15 eller liknande. Med OLED eller IPS skärm, 16gb minne o minst 256gb SSD(nvme) - o de kostar mer än 10.000:-

En crap-book på elefanten med en modernare cpu, kan man säkert få för cirka 10kkr - IMHO så är man lite dumsnål då. Att köra videoredigering ställer höga krav på laptopens kylning och strömförsörjning

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag kanske förenklade - men datorn du har 7820HQ är inget dåligt - den har säkert schysst skärm o bra kvalité. Skulle jag ersätta den med bättre, så skulle jag kolla MS Surface laptop 4, DELL XPS 13/15 eller liknande. Med OLED eller IPS skärm, 16gb minne o minst 256gb SSD(nvme) - o de kostar mer än 10.000:-

En crap-book på elefanten med en modernare cpu, kan man säkert få för cirka 10kkr - IMHO så är man lite dumsnål då. Att köra videoredigering ställer höga krav på laptopens kylning och strömförsörjning

mvh Lazze

Hm..

Fattar inte riktigt. Återigen: Jag har inte riktigt tänkt köpa en dator för att ersätta denna medans jag har den kvar. Men när jag INTE har den kvar, så kommer jag behöva en dator. Så det är inte så värt att jämföra med denna egentligen.

Är det bara jag eller verkar du mest göra rekommendationer utifrån elegans och stilrenhet på datorerna? Annars förstår jag inte riktigt varför man direkt föreslår en Macbook om man pratar om ren pris/prestanda..

Vad menar du med "en crap-book"? Vad är dåligt? Vi pratar väl specs (och byggkvalitet förstås, men har aldrig haft problem med nån av mina föregående tex Asus-laptoppar som jag inte haft med nån jobb-lenovo/HP)?

Varför är man dumsnål om man vill köpa en dator med bättre prestanda, eller snarare med högsta prestandan man kan få för ett visst pris?

När vi ändå pratar om kylning kan jag intyga att denna "proffsigare" Lenovo-jobbdator jag sitter med nu haft stora problem på den fronten. Har tom köpt till en extra kylplatta (som typ ingen verkar använda numera, men jag behövde för att den inte skulle överhetta vid CAD-arbete. Sen sätter fläktarna igen med damm stup i kvarten också.

Men kan du förklara vilka krav som videoredigering ställer på strömförsörjning och kylning, för jag förstår inte riktigt..

Permalänk
Medlem

För mig är flera saker viktiga när jag köper en laptop som jag ska har i flera år

1. Bra skärm, både ljusstyrka och färgrymd
2. Bra tangentbord och touchpad
3. Adekvat kyllösning som inte låter hela tiden / för mycket och som inte throttlar cpu:n när den får jobba i mer än 5 minuter i sträck
4. Build quality - får inte knirra o "vika sig" i plasten
5. Batteridriftstid

Vill man pricka in dessa, så brukar "fin märkena" leverera bättre än Elgiganten

// LZ