Musdilemma - köpte ny tygmusmatta men den funkar inte med min lasermus :(

Permalänk
Medlem

Musdilemma - köpte ny tygmusmatta men den funkar inte med min lasermus :(

Hej, jag har gått och skaffat mig ett I-landsproblem xD Jag har haft en Mionix Naos 8200 i flera år nu tillsammans med en hård musmatta från Steelseries. Det har funkat bra och musen glider riktigt bra, men nu ville jag byta till en större musmatta i tyg, eftersom den inte sliter ner musfötterna så brutalt mycket och de är mjuka och sköna att vila handleden på. Så jag åkte och köpte en ganska dyr premiummusmatta, en Steelseries qck large med sydda kanter. Problemet är att min mus knappt går att använda med den, muspekaren bara hoppar runt och skakar upp och ner när jag flyttar musen, knappt någon precision alls...

Jag läste nu att en lasermus som jag har inte funkar bra på tygmattor utan är gjorda för hårda mattor eller ingen matta alls. Så antingen så får jag lämna tillbaka min nya musmatta och köpa en my hård matta, eller köpa en ny mus med optisk sensor.

Har ni Sweclokare några tips på stora och hårda musmattor eller optiska datormöss med samma passform som Mionix Naos, så att jag kan vila hela handen på den?

Det känns ju ganska surt att köpa ny mus då jag köpte min för ca 600-700 kr, men det var ju säkert 5 år sen nu. Det kanske kan vara värt att köpa en ny med optiskt sensor så att jag kan använda den störa musmattan? Vad tycker ni?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Alltså du kan ju säkert sälja musmattan för nästan nypris iochmed att den inte är använd och köpa en bättre? Annars tror jag att mionix naos finns i optisk version också om de inte utgått?

Permalänk
Medlem

Förlåt, men det kan vara det snuskigaste tangentbord jag någonsin sett xD

Visa signatur

Gigabyte 3070ti Aorus Master | i7 12700kf | Asus Z690-P Wifi D4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600MHz | Noctua NH-D15 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelsk:

Förlåt, men det kan vara det snuskigaste tangentbord jag någonsin sett xD

Haha ja det var inte igår jag gjorde rent det direkt xD Det viktigaste är att musmattan är ren

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Alltså du kan ju säkert sälja musmattan för nästan nypris iochmed att den inte är använd och köpa en bättre? Annars tror jag att mionix naos finns i optisk version också om de inte utgått?

Jag hoppas att jag kan lämna tillbaka den till NetonNet, men det kanske inte går nu i och med att jag öppnat förpackningen? Ja precis de har ju Naos 7000 som är optiskt, men den har tyvärr utgått. Jag håller på och kickar på deras senaste Naos QG nu, men den verkar vara lite plastigare och inte hålla samma kvalitet som de gamla

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Jag har en Naos 8200 med liknande tygmatta och den funkar prima. Har du kollat mjukvaran för musen om du behöver ställa in känsligheten eller nåt?

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Det viktigaste är att musmattan är ren

Svårt att hålla mattan ren om den placeras i Sahara

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Angående att köpa mus från Mionix, är mitt tips att vänta en månad eller två då de håller på att skeppa ut sina senaste modeller till återförsäljare, typ nu i dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Jag har en Naos 8200 med liknande tygmatta och den funkar prima. Har du kollat mjukvaran för musen om du behöver ställa in känsligheten eller nåt?

Så här har jag ställt in min Naos 8200. Vad har du för lift distance och procent på surface recognition? Som du ser så ligger den på 40%, men med min gamla hårda matta så var den på 80%

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Angående att köpa mus från Mionix, är mitt tips att vänta en månad eller två då de håller på att skeppa ut sina senaste modeller till återförsäljare, typ nu i dagarna.

Vilka modeller är det? Vad jag såg på deras hemsida så verkar Naos QG vara den senaste, fast den släpptes ju 2016

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Vilka modeller är det? Vad jag såg på deras hemsida så verkar Naos QG vara den senaste, fast den släpptes ju 2016

Om jag har förstått det rätt, har de en ny version av Naos, Castor och Avior. Men det är så nytt att de inte riktigt har släppt ett officiellt meddelande än om det. Detta med att mössen är påväg till återförsäljare är information från deras redditkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Om jag har förstått det rätt, har de en ny version av Naos, Castor och Avior. Men det är så nytt att de inte riktigt har släppt ett officiellt meddelande än om det. Detta med att mössen är påväg till återförsäljare är information från deras redditkonto.

Där ser man, tack för infon

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag fick detta svar från Mionix Reddit-konto

"You will be able to purchase our new NAOS in July from our website Its an upgraded version of the NAOS line, with the same design and feel, but improved hardware. Slicker mouse feet, ultra flex cable, the latest sensor, 80m switches etc ;)"
Det verkar alltså gå att beställa deras nya möss i Juli

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd