Galax bekräftar Nvidias kryptospärr i nya Geforce RTX 3000-kort

Permalänk
Melding Plague

Galax bekräftar Nvidias kryptospärr i nya Geforce RTX 3000-kort

Med en diskret namnändring och en "Lower Hash Rate"-akronym bland specifikationerna, visar Galax att mining-låset är på plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

F-Word Gamers

Detta blir ju intressant om alla kretsar hamnar i den här kategorin, men det blir väl en viss procent som köps till fullpris av de som ändå inte tänkt mina.

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer det dröja innan nvidia själva "råkar" släppa en drivrutin som kringgår crypto spärren denna gång. En vecka kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Hur länge kommer det dröja innan nvidia själva "råkar" släppa en drivrutin som kringgår crypto spärren denna gång. En vecka kanske?

Vad skulle de tjäna på att detta är en skenmsnöver som du syftar på? Inte direkt att de kan sälja fler kort än de gör redan. Så varför detta otroliga arbete för att lura?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

F-Word Gamers

Detta blir ju intressant om alla kretsar hamnar i den här kategorin, men det blir väl en viss procent som köps till fullpris av de som ändå inte tänkt mina.

Nvidias hela affärsidé är segmentering. De säljer svindyra beräkningskort och mer rimligt prissatta grafikkort baserade på samma forskning och samma produktionsprocess, genom att med hög precision låsa bort vissa funktioner. Tror att det här blir standard framöver.

Skrivet av Edin1984:

Hur länge kommer det dröja innan nvidia själva "råkar" släppa en drivrutin som kringgår crypto spärren denna gång. En vecka kanske?

"Råkar" implicerar att de gjorde det medvetet förra gången. Då skulle de väl inte göra nya versioner av chippen på det här viset - det hade räckt att göra ett försök med GA106, och när det blev fel bara rycka på axlarna och säga att vi gjorde i alla fall ett försök. Nej, det var nog bara en partnertillverkare som gjorde bort sig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nvidias hela affärsidé är segmentering. De säljer svindyra beräkningskort och mer rimligt prissatta grafikkort baserade på samma forskning och samma produktionsprocess, genom att med hög precision låsa bort vissa funktioner. Tror att det här blir standard framöver.

Jag har försökt förklara det rationella i att ta mer betalt för funktioner som framförallt professionella användare tjänar pengar på, för att på så vis kunna sälja bättre grejer till gamers till ett lägre pris bara genom att utvecklingen snabbas på, men har nog inte hittat något riktigt bra sätt att förklara det på.

Alternativt så är det så enkelt som att somliga kverulanter alltid kommer hitta något att klaga på beträffande Nvidia.

Permalänk
Medlem

FG skulle jag satsa står för ”For Gamers”

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Men gäller dessa begränsande drivrutiner enbart nya kort, eller bör man undvika att uppdatera drivrutiner om man sitter på ett kort och minar? Vill ju mina igen kostnaden för mitt 3070

Permalänk
Avstängd

Finns det något som talar för att spärren även INTE går att få bort genom faktisk hårdvarumodifiering?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om spelprestandan är oförändrad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Men gäller dessa begränsande drivrutiner enbart nya kort, eller bör man undvika att uppdatera drivrutiner om man sitter på ett kort och minar? Vill ju mina igen kostnaden för mitt 3070

Det är bara nya kort!! så sitter du redan på ett 3070 kan du vara lugn Är lite förundrad om kort man beställt för länge sen men inte fått levererat kommer komma med spärren. Har ett 3080 på beställning sen januari och det tar jag gärna utan en begränsning xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Det är bara nya kort!! så sitter du redan på ett 3070 kan du vara lugn Är lite förundrad om kort man beställt för länge sen men inte fått levererat kommer komma med spärren. Har ett 3080 på beställning sen januari och det tar jag gärna utan en begränsning xD

Om jag har förstått saken rätt så kommer du att kunna mina med full rate bara du använder en fullstor PCI port, vilket ju alla gamers som minar lite när datorn inte används gör. Det är för dem som bygger stora riggar och använder risers som begränsningen är applicerbar.

MEN vi får se om ovanstående stämmer när väl korten är ute.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kommer miners nu t.ex. börja köpa LHR kort av 3080Ti/3090 och vara öppna för att byta dem mot icke-låsta 3080s tro? Låter som ett fint sätt att få en gratis uppgradering isåfall

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om jag har förstått saken rätt så kommer du att kunna mina med full rate bara du använder en fullstor PCI port, vilket ju alla gamers som minar lite när datorn inte används gör. Det är för dem som bygger stora riggar och använder risers som begränsningen är applicerbar.

MEN vi får se om ovanstående stämmer när väl korten är ute.

.

Ja så är det ju nu med 3060 iallafall. Verkar som dom gjort något mer så man inte kommer kunna använda den drivrutinen som dom läckte till 3060. Återstår o se hade ju gärna fått ett 3080 utan spärren men det kan man väll glömma hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Kommer miners nu t.ex. börja köpa LHR kort av 3080Ti/3090 och vara öppna för att byta dem mot icke-låsta 3080s tro? Låter som ett fint sätt att få en gratis uppgradering isåfall

Det tvivlar jag inte en sekund på! tror 3070 och 3080 kommer iallafall hålla sig vid dagens priser.

Permalänk
Medlem

Mycket härligt! Men jag börjar fundera på vad mer som begränsas av denna spärr.
Hur den känner av att den jobbar med just kryptobrytning eller folding@home etc skulle jag gärna vilja veta mer om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Om jag har förstått saken rätt så kommer du att kunna mina med full rate bara du använder en fullstor PCI port, vilket ju alla gamers som minar lite när datorn inte används gör. Det är för dem som bygger stora riggar och använder risers som begränsningen är applicerbar.

MEN vi får se om ovanstående stämmer när väl korten är ute.

.

Trodde att dom nya kretsarna var om designade på kiselnivå dvs en hårdlåsning och inte i mjukvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Inaktiv

Ger det 2v sedan 'r det knäckt...........

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Trodde att dom nya kretsarna var om designade på kiselnivå dvs en hårdlåsning och inte i mjukvara.

Ja det verkar som det är så nu men de sa samma sak om 3060.. det var INTE bara en drivrutin låsning xD ja tjena, undrar vad dom kan göra annorlunda för att få de att funka mer än att låsa dom från att använda den drivrutinen som dom "råka" släppa..

Permalänk

Problemet med CMP-korten som nämns i artikeln är att om man jämför deras specifikationer med dagens kort så ser man att de har sämre hashrate, drar mer ström relativt till hashraten och har en kortare garanti. De kostar dessutom mer, om man ens lyckas få tag på dom.

https://www.nvidia.com/en-us/cmp/
https://www.tomshardware.com/news/nvidia-cmp-30hx-mining-gpu-...
https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N30HXD6-6G#kf

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har försökt förklara det rationella i att ta mer betalt för funktioner som framförallt professionella användare tjänar pengar på, för att på så vis kunna sälja bättre grejer till gamers till ett lägre pris bara genom att utvecklingen snabbas på, men har nog inte hittat något riktigt bra sätt att förklara det på.

Alternativt så är det så enkelt som att somliga kverulanter alltid kommer hitta något att klaga på beträffande Nvidia.

Varför försöker du så desperat måla dem som good guys? Det här görs rakt igenom för ökad vinst och möjlighet att begränsa begagnatmarknaden när segmenten delats upp.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Varför försöker du så desperat måla dem som good guys? Det här görs rakt igenom för ökad vinst och möjlighet att begränsa begagnatmarknaden när segmenten delats upp.

Exakt. Nvidia vill helt enkelt vara med och sko sig på Cryptoracet.
De vet att de vill behålla gamers..det betyder att de måste kunna leverera GPUs till pris som Gamers kan smälta. Samtidigt kan de skapa en miner serie där de kan ta ut höga priser och samtidigt tillverka förhållandevis billiga kort.
De vill endast tjäna pengar, ingenting annat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Exakt. Nvidia vill helt enkelt vara med och sko sig på Cryptoracet.
De vet att de vill behålla gamers..det betyder att de måste kunna leverera GPUs till pris som Gamers kan smälta. Samtidigt kan de skapa en miner serie där de kan ta ut höga priser och samtidigt tillverka förhållandevis billiga kort.
De vill endast tjäna pengar, ingenting annat.

Sen är det ju också så att det här kommer ha stora konsekvenser på begagnatmarknaden vilket jag tycker är mer skadligt. Nu när miningboomen tar slut och folk börjar sälja kort kommer en stor del av dessa förmodligen vara värdelösa om de bara fungerar till mining.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

De vill endast tjäna pengar, ingenting annat.

No shit Sherlock. Segmentering handlar alltid om att ta mycket betalt av vissa kunder utan att tappa marknadsandelar bland mer priskänsliga kunder. Företag som gör det är varken goda eller onda, de bara är. Det är en lyckad strategi bland företag som har stora investeringar för att sedan kunna sälja en förhållandevis billig produkt i stora volymer. De kunder som är villiga att betala mycket sponsrar de som har en mindre budget, på samma sätt som förstaklass-passagerarna sponsrar passagerarna längre bak i planet. NVidia har byggt sitt företag runt den strategin, och så länge det går bra för dem kommer de inte att sluta med det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Ja det verkar som det är så nu men de sa samma sak om 3060.. det var INTE bara en drivrutin låsning xD ja tjena, undrar vad dom kan göra annorlunda för att få de att funka mer än att låsa dom från att använda den drivrutinen som dom "råka" släppa..

Om det stämmer att du får full prestanda med ett 16x slot, så räcker det ju med att i hårdvaran konstatera om pci-linorna 9-16 är aktiva. Är dom snåla och bara kollar lina 16 så lär det komma risers som emulerar aktivitet på den.

Permalänk
Medlem

Miningkort kan gott vara dyrare än de som är ämnade för spel. Extra skatt på dessa. Främst för att spelkort i regel inte drar in pengar till privatpersonen samt att de påverkar miljön mindre genom att användningen av resurser inte är lika omfattande.
Med resurser menar jag att miners köper fler kort och de är igång 24/7.

Permalänk

Tusan jag köpte fel Det står LGH -Lower Gaming Rate på min.

Permalänk
Medlem

De vill förmodligen sätta in en spärr i vanliga RTX i begränsad upplaga för att sälja en upplåst modell till överpris till miners. Win/win för nVidia!

Permalänk
Medlem

Om vi antar att spärren inte låses upp på några timmar, är det nån som är insatt i mining som vet vad detta betyder i praktiken?

Om etherium slutar med grafikkort mining i slutet på året, är det värt det eller inte för mining folk att köpa ett 3080 "LHR" idag då, vad är breakeven tiden?

Eller är vi fortfarande fakkade även om hash raten halverats?

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker så här. Om mininglåset håller så kommer 3070 stiga i värde och eftersom jag inte är intresserad av att mine:a så blir det ett 3080Ti isåfall