Någon bågskytt / kunnig om pilbågar ?

Permalänk
Medlem

Någon bågskytt / kunnig om pilbågar ?

Bytte lite saker med en kollega och kom över en sån här...

(om bilden inte visas testa annan webläsare än chrome, jag orkar inte skaffa SSL för att hosta några bilder)

Någon som vet/kan något om pilbågar ?

Modellen heter tydligen

Sökte på Cobra by fondprodukter och hittade en wire-sats för ca 450 spänn samt sträng för 150 spänn.
Men inte mycket övrig info..

Han jag fick den av fick veta från förra säljaren att den skulle vara 160 pounds, vilket verkar oerhört mycket.
Den är ju helt klart ganska tung att dra upp för en nybörjare, men kan det vara 60 pounds kanske ?
Jag har spänt den 20-30ggr i helgen och har faktiskt lite träningsvärk
Men jag är ingen biff heller...

Det tycks saknas sikte och hyllan för pilen är just nu bara en skruv.. fick med lite pilar också.

Vad är det här för något ?

Genomgående hål ut på andra sidan..

Innan någon får säkerhetspanik:
Jag har koll på säker vapenhantering med skjutvapen och inser att denna tingest har ett rätt rejält riskområde så fort det ligger en pil på uppspänd sträng, jag är fullt införstådd att denna med lätthet kan leda till dödlig skada om man är oaktsam.

Vore kul o få höra om det finns bågskyttar eller kunniga som vet mer om denna båge än jag

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad är det här för något ?

http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/what.jpg
Genomgående hål ut på andra sidan..

Baserat på positionen så skulle jag sagt att den är till för en s.k. string stop, en pinne med gummihuvud som stoppar strängen efter avfyrning för att dämpa vibrationer. Men jag gjorde en snabb sökning på "cobra compound bow" och hittade t.ex. denna sida som visar att det i själva verket är ett hål för en slider som håller strängen borta från pilen. Den brukar vanligtvis sitta ovanför greppet på en riktig tävlingsbåge.

60 lbs är förresten den högsta tillåtna styrkan på en tävlingsbåge, det blir så dyrt med måltavlor annars. För jakt används ibland bågar med högre dragstyrka, men jakt med pilbåge är inte tillåtet i Sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Bytte lite saker med en kollega och kom över en sån här...

http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/bage.jpg
(om bilden inte visas testa annan webläsare än chrome, jag orkar inte skaffa SSL för att hosta några bilder)

Någon som vet/kan något om pilbågar ?

Modellen heter tydligen

http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/logga.jpg

Sökte på Cobra by fondprodukter och hittade en wire-sats för ca 450 spänn samt sträng för 150 spänn.
Men inte mycket övrig info..

Han jag fick den av fick veta från förra säljaren att den skulle vara 160 pounds, vilket verkar oerhört mycket.
Den är ju helt klart ganska tung att dra upp för en nybörjare, men kan det vara 60 pounds kanske ?
Jag har spänt den 20-30ggr i helgen och har faktiskt lite träningsvärk
Men jag är ingen biff heller...

Det tycks saknas sikte och hyllan för pilen är just nu bara en skruv.. fick med lite pilar också.

Vad är det här för något ?

http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/what.jpg
Genomgående hål ut på andra sidan..

Innan någon får säkerhetspanik:
Jag har koll på säker vapenhantering med skjutvapen och inser att denna tingest har ett rätt rejält riskområde så fort det ligger en pil på uppspänd sträng, jag är fullt införstådd att denna med lätthet kan leda till dödlig skada om man är oaktsam.

Vore kul o få höra om det finns bågskyttar eller kunniga som vet mer om denna båge än jag

Coolt! Själv har jag alltid tyckt armborstar ser häftiga ut. Dock är det olagligt att ha vapen där det kan vara "dödligt laddat" som armborstar kan vara - om man saknar licens. Har för mig att armborstar är olagliga i Sverige medan compound bågar inte är det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Föreslår en lokal bågskytteförening, och baserat på din profil ser det ut som att denna finns i din närhet.
https://www.vastbobagskyttar.se/Klubbinfo

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det finns compoundbågar på 160 pund. Du måste vara ordentligt biffig för att ens kunna dra så mycket. Tränar du annars? 60 pund låter rimligare, framförallt med en compoundbåge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Baserat på positionen så skulle jag sagt att den är till för en s.k. string stop, en pinne med gummihuvud som stoppar strängen efter avfyrning för att dämpa vibrationer. Men jag gjorde en snabb sökning på "cobra compound bow" och hittade t.ex. denna sida som visar att det i själva verket är ett hål för en slider som håller strängen borta från pilen. Den brukar vanligtvis sitta ovanför greppet på en riktig tävlingsbåge.

60 lbs är förresten den högsta tillåtna styrkan på en tävlingsbåge, det blir så dyrt med måltavlor annars. För jakt används ibland bågar med högre dragstyrka, men jakt med pilbåge är inte tillåtet i Sverige.

Aha där ser man..

Att jakt med båge inte var tillåtet i Sverige har jag hört innan.

Skrivet av AplAy:

Coolt! Själv har jag alltid tyckt armborstar ser häftiga ut. Dock är det olagligt att ha vapen där det kan vara "dödligt laddat" som armborstar kan vara - om man saknar licens. Har för mig att armborstar är olagliga i Sverige medan compound bågar inte är det.

Jo de är lite coola. Inte olagliga. Men licensbelagda, precis som pistoler och gevär.

Skrivet av lAvliden:

Föreslår en lokal bågskytteförening, och baserat på din profil ser det ut som att denna finns i din närhet.
https://www.vastbobagskyttar.se/Klubbinfo

Nä, så seriös orkar jag inte bli, känner till var de har sina lokaler..

Istället för att pyssla med två skytteformer och vara dålig på båda så nöjer jag mig att vara dålig på krutskyttet.

Skrivet av Meathim:

Vet inte om det finns compoundbågar på 160 pund. Du måste vara ordentligt biffig för att ens kunna dra så mycket. Tränar du annars? 60 pund låter rimligare, framförallt med en compoundbåge.

Tränar? Jag går till jobbet ibland...

Nä tror också att det är en kraftigt överdriven siffra. 60 är ju inte jättelångt heller..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Coolt! Själv har jag alltid tyckt armborstar ser häftiga ut.

Om du gillar armborst så kan jag rekommendera Tod's Workshop på Youtube, han tillverkar historiska vapen varav många är olika typer av armborst.

Permalänk
Inaktiv

Skjutit lite pil med pilbåge på AW. Klart underskattad syssla, blev själv rätt taggad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Om du gillar armborst så kan jag rekommendera Tod's Workshop på Youtube, han tillverkar historiska vapen varav många är olika typer av armborst.

Tack för tipset! Asså helt grymt:

Han laddar armborsten som om det vore en handelcykelpump!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Vill ni ha ett kul hobbyprojekt kan ni alltid göra bågar av gamla skidor.

Jag har en gjord på slalomskidor (det ser ut som längdskidor i filmen ovan), och de blir riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på med bågskytte som hobby något tiotal år.

Skulle definitivt rekommendera att du går med i någon lokal klubb, av flera anledningar:

  • Din egen hälsa. Du får lära dej dra och hålla strängen på ett sätt som minimerar skador på axlar och leder. Med fel teknik kan man få permanenta skador.

  • Du får hjälp med det tekniska:
    Dina frågor om detaljer på bågen. Vad som saknas, hur du monterar och ställer in det, etc.
    Val och tillverkning av lämpliga pilar, etc.

  • Du får tillgång till en säker plats att skjuta på.

Permalänk
Medlem

Pysslade med bågskytte för 15ish år sedan. Det där är en äldre modell av compound båge, gissningsvis 60-70 pund dragvikt som max. Vilket är fullt tillräckligt för att allvarligt skada dig om strängen går av.

Skulle klassa den där som billig amatörbåge från typ teknikmagasinet.
Compound skall dras med en releaser, inte med fingrarna.
Drar man upp den fel så kan strängen rulla av hjulen, vilket är mindre bra, du och bågen kan skadas. Risk för detta finns om du drar med fingrarna samt med fel teknik.
Du får absolut inte dra upp bågen och släppa den utan pil, då förstörs den direkt med ev personskador som följd.
Att byta sträng kräver att du vet vad du gör, kontakta en klubb i din närhet så lär du få hjälp.