Är det lagligt att en myndighet kan uppmana en att installera en app för att föra videomöten ?

Permalänk

Är det lagligt att en myndighet kan uppmana en att installera en app för att föra videomöten ?

Hej.
Är det lagligt att en myndighet kan säga att man ska installera en app på ens privata mobiltelefon för att föra videomöten eller begära att man ska ha en webkamera till ens privata dator i hemmet för att föra videomöten live i hemmet.

Kan man verkligen bli tvingad att bli filmad för att dom säger det ? tänk om man inte vill bli filmad pga man tycker det känns obehagligt när många andra okända människor ser en. För man har hört att coachning av arbetslösa m.m. har gått över till digitala möten, undrar vart tror ni gränsen går ?

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen jurist så jag vågar inte säga om det är lagligt eller inte. Men just Arbetsförmedlingen sätter väl nästan vilka krav de vill för att man ska få ersättning känns det som. Var själv inskriven som arbetslös främst pga Corona och vissa grejer känns absurt löjliga. Behövde dock inte ha videomöten.

Permalänk
Medlem

om du kan påvisa att appen dem försöker få dig att ladda ned inte är säker nog så kan dem inte tvinga dig skulle jag vilja påstå, och det finns ingenting digitalt som är säkert så det borde inte vara alltför svårt att påvisa, sen blir det väll en rättsprocess av det hela som kommer kosta dig massa pengar etc så jag vet inte om det är värt det...

Permalänk
Skrivet av Jagers:

om du kan påvisa att appen dem försöker få dig att ladda ned inte är säker nog så kan dem inte tvinga dig skulle jag vilja påstå, och det finns ingenting digitalt som är säkert så det borde inte vara alltför svårt att påvisa, sen blir det väll en rättsprocess av det hela som kommer kosta dig massa pengar etc så jag vet inte om det är värt det...

Okej, men tänk om man tycker det känns obehagligt när 30 andra ser mig live, och kanske sedan spelar in mig i deras datorer där hemma och sedan lägger ut det på sidor som jag ej vill, man vet ju inte vilka dom andra människorna är kan ju vara kriminella personer, känns ju inte speciellt lockande och visa upp sig så live. Man kan ju hamna på fb eller andra sociala medier mot sin vilja m.m.

Permalänk
Medlem

Säg bara att din kamera inte funkar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej, men tänk om man tycker det känns obehagligt när 30 andra ser mig live, och kanske sedan spelar in mig i deras datorer där hemma och sedan lägger ut det på sidor som jag ej vill, man vet ju inte vilka dom andra människorna är kan ju vara kriminella personer, känns ju inte speciellt lockande och visa upp sig så live. Man kan ju hamna på fb eller andra sociala medier mot sin vilja m.m.

Låter ju lite som om du ska studera eller?
Men risken att nån spelar in dig finns ju vid fysiska möten också så

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan de inte tvinga dig, men däremot ge dig konsekvenser.
Gäller det coaching för arbetslösa får man ingen coaching osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Okej, men tänk om man tycker det känns obehagligt när 30 andra ser mig live, och kanske sedan spelar in mig i deras datorer där hemma och sedan lägger ut det på sidor som jag ej vill, man vet ju inte vilka dom andra människorna är kan ju vara kriminella personer, känns ju inte speciellt lockande och visa upp sig så live. Man kan ju hamna på fb eller andra sociala medier mot sin vilja m.m.

Någon kan väl smygfilma dig när du är ute på stan också?

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Låter ju lite som om du ska studera eller?
Men risken att nån spelar in dig finns ju vid fysiska möten också så

Ja fysiska möten kan det också ske på, men vid fysiska möten har man iofs mer uppsikt oftast, så ser man någon filma i rummet så kan man bara gå ut direkt, läggs det ut via videomöten då har man ingen kontroll alls ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Är det lagligt att en myndighet kan säga att man ska installera en app på ens privata mobiltelefon för att föra videomöten eller begära att man ska ha en webkamera till ens privata dator i hemmet för att föra videomöten live i hemmet.

Kan man verkligen bli tvingad att bli filmad för att dom säger det ? tänk om man inte vill bli filmad pga man tycker det känns obehagligt när många andra okända människor ser en. För man har hört att coachning av arbetslösa m.m. har gått över till digitala möten, undrar vart tror ni gränsen går ?

Vet heller inte vart gränsen går, men om det gäller coachning av arbetslösa så var det inget krav från den aktören jag hade. Kravet var att man skulle vara med i Teams mötena men en del lyssnade och chattade. Jag själv hade bara headset och inte kamera och en del hade kamera. Gränsen borde vara att vara med på mötena och kunna interaktiva med andra, inte att ha kamera. Teams går ju att köra genom webbläsaren på datorn, så någon app på telefon behövs nog inte heller om det är Teams det ska gå igenom.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av xervz:

Någon kan väl smygfilma dig när du är ute på stan också?

Ja självklart, men nu handlar det om en myndighet får uppmana till det i privata miljöer med privata mobiler, datorer m.m. det jag undrar.

Permalänk
Medlem

Är det så illa då om nån spelar in dig? Vad är du rädd ska hända med videon? Känns lite paranoiskt.

Om du verkligen inte vill använda video så lär de gå med på det om du pratar med dem och förklarar. Alternativt hävdar du att din kamera är sönder.

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag att dom själva bestämmer, utifrån sina riktlinjer, vilka mjukvaror som ska användas, oavsett om det handlar om IT säkerhet eller ekonomi. Du kan ju välja att vägra använda Skype / Teams / Zoom / Google Meet, webbkamera eller mikrofon. Däremot så kan det ju innebära sanktion om du inte accepterar deras villkor. Ta reda på vilka konsekvenser det kan bli först, så vet du om det är värt att tjaffsa om

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Digitala möten brukar indikera om de spelas in, om det görs via mjukvaran i fråga.
Jag är dock väldigt nyfiken på vad det är för sidor det handlar om, finns det någon märklig sub-kultur-fetisch för tråkiga videomöten?

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket arbete som sker digitalt via videomöten idag så skulle jag försöka jobba med motviljan du känner inför videomöten, att inte kunna använda sig av det känns näst intill som att sakna körkort i dagsläget. Det stänger dörren för rätt mycket jobb, utbildningar och sociala sammanhang.

Sen får du väl också fundera på varför någon skulle vilja filma/fota dig och var de skulle lägga upp bilden som skulle bli jobbigt för dig? Är det en egentlig risk för att du skulle kunna få några negativa konsekvenser av det eller är det mer av en abstrakt oro för att inte ha kontroll?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

TS: Jag tror helt enkelt får försöka förklara dina farhågor och går de inte med på det så får du väga fördelarna av att deltaga mot nackdelen att någon kan se dig.

Skrivet av keyser:

Digitala möten brukar indikera om de spelas in, om det görs via mjukvaran i fråga.
Jag är dock väldigt nyfiken på vad det är för sidor det handlar om, finns det någon märklig sub-kultur-fetisch för tråkiga videomöten?

Nja, många glömmer att kameran är igång och gör saker på video som de inte borde göra, som tjejen som satte sig och bajsade med laptopen på golvet eller studenter som röker på under föreläsningar. Eller vittnet i en rättegång som inte fick bort sitt kattfilter. Det kan absolut vara kul att se.

Men i allmänhet så lär ingen vara intresserad av ett mer eller mindre offentligt möte med en massa folk som sitter och gäspar förstås.

Permalänk
Testpilot

Spontan tanke från en icke-jurist:

Om du vill nyttja till exempel Arbetsförmedlingens förmåner ihop med ersättning från Försäkringskassan ser jag det inte som ett orimligt krav att t.ex. använda en mjukvara de anställda på dessa myndigheter är utbildade i att använda för att föra kommunikation. Precis som att man lär fysiskt annars ta sig till myndighetens byggnad för ett möte (ibland går det att ta över telefon).

Sedan om man kollar på krav av webkamera: Personverifiering.
Exempel på detta är nu under mina studier som är 100% på distans tack vare rådande situation, då är webkamera ett krav för att vi ska få närvaron (och därmed studiemedel). Detta för att lärarna lär kunna säkerställa att det är just eleven i fråga som deltar i Zoom-mötena.
Utöver att verifiera elevens deltagande medför detta säkerhet för andra deltagare också, då man ser till att obehöriga inte deltar (i den mån som går att säkerställa genom en webkamera, stoppar ju inte någon annan från att sitta i rummet med personen).

Med andra ord ser jag det inte orimligt för en statlig instans likväl som för privata företag att "kunden" lär förhålla sig till kraven på mjukvara som ställs eller andra saker som en webkamera om det är över distans en konversation förs. Precis som att vid fysiska möten lär man mer ofta än sällan tillhandahålla ett ID av något slag.

Igen:
Jag är inte utbildad jurist utan baserar bara det jag skrev ovan på vad som känns logiskt rimligt ur mitt perspektiv.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Är det lagligt att en myndighet kan säga att man ska installera en app på ens privata mobiltelefon för att föra videomöten eller begära att man ska ha en webkamera till ens privata dator i hemmet för att föra videomöten live i hemmet.

Kan man verkligen bli tvingad att bli filmad för att dom säger det ? tänk om man inte vill bli filmad pga man tycker det känns obehagligt när många andra okända människor ser en. För man har hört att coachning av arbetslösa m.m. har gått över till digitala möten, undrar vart tror ni gränsen går ?

Kan dom sätta deltagande i fysiska möten som villkor för något så kan dom väl som alternativ sätta deltagande i digitala möten som villkor för något.

Bra fråga dock. Generellt, för vanlig myndighetsutövning, tror jag inte en myndighet kan begära det. Skulle tippa på att det beror på omständigheterna. Bra exempel på hur juridiken runt myndighetsutövning kanske måste anpassas till ny teknik, på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att de vill att du skall installera ett visst program är ju att det är den plattformen de använder och att du skall ha en kamera är för att se att du närvarar på mötet.
För ser dom dig inte så kan de ju inte heller ge dig "godkänt", då det är svårt att bevisa för ledaren att du har deltagit i mötet hela tiden om de inte ser dig, och i detta fallet skulle det kunna göra så att A-kassa tas bort/minskas då man inte uppfyller AFs krav.

Detta är ju egentligen inte värre än att gå på ett fysiskt möte i sig (förutom eventuella läckor i programmet).

Hade ju precis lika mycket val när jag tog en digital Handledarutbildning för övningskörning i veckan. Men valet var ju att följa instruktionerna och bli godkänd eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Är man anställd och vägrar använda den utrusning och mjukvara arbetsgivaren anser att man måste använda för att klara jobbet lär det väl rimligtvis räknas som arbetsvägran?

Är man någon form av bidragstagare och vägrar följa kraven för att få ersättningen så ska man heller inte ha någon ersättning. Arbetar man inte aktivt för att komma i arbete så gör man inte sin part. Det sagt lär AF förmodligen vara otrevligare än vanligt i pandemin så jag vill inte verka helt osympatisk här.

Många av oss har ju jobbat hemifrån och mer digitalt än någonsin tidigare i många arbetsområden i och med pandemin. Att använda Teams och liknande mjukvaror är inte konstigare än att prata i telefon, använda internet eller vara utanför hemmet på många vis. Tycker likt många andra att det låter som någon irrationell rädsla som är problemet och då bör lösningen vara någon form av behandling istället.

Sedan har man alltid alternativet att byta jobb, finns många yrken som inte använder videomöten, framförallt inte dagligen.

Jag är varken psykiatriker eller jurist men ser verkligen inga legala problem med detta. Lite förvånad att någon inte dragit detta inför rätten redan, borde vara svårt att vinna.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Är det så illa då om nån spelar in dig? Vad är du rädd ska hända med videon? Känns lite paranoiskt.

Om du verkligen inte vill använda video så lär de gå med på det om du pratar med dem och förklarar. Alternativt hävdar du att din kamera är sönder.

Känns lite konstigt ja att dom ska berätta vad folk ska installera på sin privata mobil tex, som man köpt för sina egna pengar. Och sedan ja känns konstigt att det läggs ut sådär bara ja rakt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Känns lite konstigt ja att dom ska berätta vad folk ska installera på sin privata mobil tex, som man köpt för sina egna pengar. Och sedan ja känns konstigt att det läggs ut sådär bara ja rakt ut.

Men inget; "läggs ju rakt ut"? Du kan styra vad som syns i bakgrunden, du kan förbereda dig så du ser presentabel ut. Vad är du orolig ska hända?

Det är ju väldigt vanligt om man har installerat t.ex Teams app att man gör bakgrunden oskarp, vilket är helt accepterat.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Känns lite konstigt ja att dom ska berätta vad folk ska installera på sin privata mobil tex, som man köpt för sina egna pengar. Och sedan ja känns konstigt att det läggs ut sådär bara ja rakt ut.

Du betalar ju med dina egna privata pengar de kläder och skor du sliter på när du går på fysiska möten

Sen finns de flesta mötesappar som webapp också, så du inte måste installera något.
Dock med installation får du ju funktioner för att blurra bakgrund, byta ut den etc

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen fått jobb efter en längre tids arbetslöshet och de enda tillfällena som jag har använt videokameran under arbetslösheten har varit vid anställningsintervjuer över nätet.

Jag har haft två obligatoriska teamsföredrag i veckan med mitt jobbcoachsföretag men under dessa mötena så har jag haft kameran avstängd och mikrofonerna har också varit avstängda för alla deltagare förutom då någon velat säga något. Sen har jag haft ett personligt samtal med min jobbcoach en gång i veckan men det har skett över telefon.

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Du betalar ju med dina egna privata pengar de kläder och skor du sliter på när du går på fysiska möten

Sen finns de flesta mötesappar som webapp också, så du inte måste installera något.
Dock med installation får du ju funktioner för att blurra bakgrund, byta ut den etc

Betalar inte något för mina kläder alls jag får alltihop nytt, förutom 2 skinnjackor. Så det är inte mina pengar som förbrukas som tur är när det kommer till kläder, aha okej. Men jag har faktiskt funderat på den frågan förut du ställde ang slitage på kläder till och från mötena, men som sagt inte mina betalda pengar.

Permalänk
Medlem

Jag har *lite* insyn i det gällande ett universitet och dem verkar i alla fall själva (deras jurister) anse att dem har rätt att kräva att studenter använder kameror. Om lärare inte är så noga kanske dem bara kräver det vid examinatoriska moment men dem lär kunna styrka det även under föreläsningar t.ex. Sen om utbildningen i sig kräver att en person ska ha tillgång till 1. en dator och 2. en webkamera bör ju detta antingen framgå vid antagningsprocessen och registrering eller tillhandahållas men vet inte om det finns några krav på det. Om en person väljer att delta i en utbildnings som kräver en webkamera och inte hämtar ut en från skolan är det ju studentens val att installera mjukvaran på sin privata enhet. Även om universitet är myndigheter har dem själva enorm kontroll vad gäller examination och dem sätter själva reglerna för hur examinationen genomförs, och huruvida man får godkänt eller inte är ju i slutändan vad allt handlar om på universitetsnivå.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Betalar inte något för mina kläder alls jag får alltihop nytt, förutom 2 skinnjackor. Så det är inte mina pengar som förbrukas som tur är när det kommer till kläder, aha okej. Men jag har faktiskt funderat på den frågan förut du ställde ang slitage på kläder till och från mötena, men som sagt inte mina betalda pengar.

Ja om du FÅR nya kläder, så har du ju säkerligen vunnit systemet

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Känns lite konstigt ja att dom ska berätta vad folk ska installera på sin privata mobil tex, som man köpt för sina egna pengar. Och sedan ja känns konstigt att det läggs ut sådär bara ja rakt ut.

Har du samma problem att prata i telefon med telefonen som du själv köpt för dina egna pengar?
Varför ska det vara värre att installera en app?

Permalänk
Medlem

@Danne M Dina "dem" gör din text oläsbar

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Du betalar ju med dina egna privata pengar de kläder och skor du sliter på när du går på fysiska möten

Sen finns de flesta mötesappar som webapp också, så du inte måste installera något.
Dock med installation får du ju funktioner för att blurra bakgrund, byta ut den etc

Men sen hela poängen med tråden från början var ju inte "slitage" på kalsonger och strumpor m.m. utan poängen var om någon kan tvinga en att installera en mjukvara på ens privata telefon, om det är lagligt att säga det till folk, slitage är inte samma sak riktigt.