Krångel i samband med minnesuppgradering

Permalänk
Medlem

Krångel i samband med minnesuppgradering

Hej.
Jag har ett enkelt hemmabygge som börjat krångla.

Datorn har:
Windows 10 Home
Nätagg: Corsair CS450M
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Processor: i5-6600K, 3,5 GHz
Minne: Corsair Vengeance 2*4 GB DDR4 2666 MHz
SSD: Samsung EVO850 500 GB & EVO860 1TB.
Grafikkort: MSI Afterburner med Nvidia

Jag tänkte att jag behövde mer minne, så jag köpte Corsair Vengeance 2*8 GB DDR4 3200 MHz (som moderkortet ska klara).
Jag tog ut det gamla minnet och stoppade i det nya minnet i samma minnesbanker som det gamla och startade datorn.
Datorn gick igång i c:a 20 sekunder för att sedan starta om, och sedan fortsätta starta om c:a var 20:e sekund. Svart skärm, inga felmeddelanden.
Jag bytte tillbaks till de urpsrungliga minnena och datorn gick igång som den skulle.
Jag googlade, men hittade inget.
Jag frågade i butiken (webbhallen) och de visste inte heller, men jag fick byta till 2*8 GB med samma hastighet som ursprungliga minnena: 2666 MHz.
Provar nya minnena, samma sak: datorn startar om var 20:e sekund.
Bytte tillbaka till ursprungliga minnena.
Startar upp och Windows blådumpar.
Gör en USB med windows-installation, men windows blådumpar när man bootar från USB:n också (olika felmeddelanden varje gång).
Testar USB:n i en annan dator, den fungerar perfekt, Windoes installatiosnprogram startar.
Går in i BIOS/UEFI, allt ser ut som det ska, hittar inget konstigt.

Jag förstår ingenting.
Finns det någon som kan förklara vad som hänt?

Permalänk
Medlem

Testat återställa Bios/UEFI till fabriksinställningarna?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag har haft precis det här problemet en gång, mitt tips är att lossa cpun litegranna från hur hårt kylaren trycker ned den.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för sen återkoppling.
Igår var första dagen jag hade tid att skruva i datorn.

Eftersom jag kom in i BIOS/UEFI, samt att Windows bootar (datorn kan liksom inte blådumpa förrän windows bootat) så gissade jag att det var något fel på mina original 2*4 GB minnen. Eftersom jag plockat ut och satt tillbaka dem flera gånger så fanns det en liten chans att jag bränt minnena med statisk elektricitet.

Så jag provade starta datorn med vad varje minne var för sig och testa minnena i varje minnesbank.
Lyckades starta datorn vid första försöket!
Samma sak med andra minnet, och sedan med bägge minnena.
Troligtvis var felet att jag fumlat och inte tryckt fast minnen tillräckligt.

***

Då var jag tillbaka från början med 8 GB, men jag ville ha 16 GB.
Jag googlade och hittade ingen med liknande problem.
Men för moderkortet, Z170, var rådet alltid att uppgradera BIOS oavsett vilket fel man hade.
Så jag uppdaterade BIOS, testade mina nya minen och det funkade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Ber om ursäkt för sen återkoppling.
Igår var första dagen jag hade tid att skruva i datorn.

Eftersom jag kom in i BIOS/UEFI, samt att Windows bootar (datorn kan liksom inte blådumpa förrän windows bootat) så gissade jag att det var något fel på mina original 2*4 GB minnen. Eftersom jag plockat ut och satt tillbaka dem flera gånger så fanns det en liten chans att jag bränt minnena med statisk elektricitet.

Så jag provade starta datorn med vad varje minne var för sig och testa minnena i varje minnesbank.
Lyckades starta datorn vid första försöket!
Samma sak med andra minnet, och sedan med bägge minnena.
Troligtvis var felet att jag fumlat och inte tryckt fast minnen tillräckligt.

***

Då var jag tillbaka från början med 8 GB, men jag ville ha 16 GB.
Jag googlade och hittade ingen med liknande problem.
Men för moderkortet, Z170, var rådet alltid att uppgradera BIOS oavsett vilket fel man hade.
Så jag uppdaterade BIOS, testade mina nya minen och det funkade!

har du satt minnena på XMP läge i bios ? har man inte xmp på så kan det krångla då olika inställningar och volt är olika om man har manuellt mode mot Xmp

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.