Svensksålt Gameboy Pocket-paket - Var Värderar/Säljer man Retrospel?

Permalänk
Medlem

Svensksålt Gameboy Pocket-paket - Var Värderar/Säljer man Retrospel?

Tjena!

Jag har en Svensksåld (Bergsala AB) Gameboy Pocket som är i väldigt bra skick, inga repor, märken, eller andra skador.

Jag använde Gameboy'et väldigt sparsamt, och sedan dess har allt förvarats i originallådan.
Allt som fanns med vid i lådan vid inköp finns kvar.

(se fler bilder i Imgur-albumet)
https://imgur.com/a/9rNue6f

Lådan och broschyrerna är i bra skick för att vara så pass gammalt, något kantstött på några ställen, om det spelar någon roll.

Utöver det har jag en Link-Kabel med de 2 olika kontakterna som passar Game Boy, Gameboy Pocket och Gameboy Color.

Och 2st spel:
Pokemon Yellow, DMG-APSU-EUR
Super Mario Land, DMG-ML-EUR

Det är nu jag behöver er hjälp!

Jag tänkte nämligen sälja detta, då jag aldrig kommer att använda det, och jag vet att det finns folk som uppskattar Retrospel betydligt mer än jag!

Men!
Jag har ingen som helst aning om hur mycket sånt här är värt, hur man värderar det, eller var jag ska sälja detta paketet?
Finns det några köp/sälj-sidor/forum för Retrospel?
Tjänar man bäst på att sälja det till privatpersoner, eller finns det företag som köper Retrospel av privatpersoner?

Jag kikade lite på Tradera för att försöka få ett hum om eventuellt värde.
Men det gjorde mig bara mer förvirrad.
Vissa går för några hundringar, och vissa går för betydligt högre summor än så.
Skick och tillbehör spelar ju så klart roll när det gäller priset.
Men vissa annonser med fint skick och mycket tillbehör såldes för ett lågt pris, medans andra, med sämre skick och färre tillbehör såldes för ett mycket högre pris.
Så som sagt, tradera gjorde mig inte klokare.

Så, har ni några tips på vart jag ska vända mig för att sälja detta, och kanske till och med en uppskattning av ett värde?

Tusen tack på förhand!

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem

Skulle kört med tradera och relativt lång annonstid, typ 2 veckor.

Men jag tror inte den är värd så enormt mycket. Kanske 500-1000 kronor beroende på hur tur du har med rätt köparen.

Jag tror ex att orginalversionen (alltså den stora) är mer eftertraktad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Skulle kört med tradera och relativt lång annonstid, typ 2 veckor.

Men jag tror inte den är värd så enormt mycket. Kanske 500-1000 kronor beroende på hur tur du har med rätt köparen.

Jag tror ex att orginalversionen (alltså den stora) är mer eftertraktad.

Ah tack för tipsen!

Ja jag förväntar mig inga supersummor för paketet, så priset du skrev skulle jag absolut vara nöjd med!

Jag har aldrig använt Tradera innan.

Tycker du att jag borde sätta ett startpris och ett köp-nu pris?

Eller vad tror du är bästa taktiken för att förhoppningsvis få så mycket som möjligt för paketet?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Ah tack för tipsen!

Ja jag förväntar mig inga supersummor för paketet, så priset du skrev skulle jag absolut vara nöjd med!

Jag har aldrig använt Tradera innan.

Tycker du att jag borde sätta ett startpris och ett köp-nu pris?

Eller vad tror du är bästa taktiken för att förhoppningsvis få så mycket som möjligt för paketet?

Lång auktionstid, bra bilder, bra beskrivning, 1 kr utgångspris och lägg till "rank up" för 45 kr

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Lång auktionstid, bra bilder, bra beskrivning, 1 kr utgångspris och lägg till "rank up" för 45 kr

Tack för tipset!

”Rank Up”, menar du att nästa bud måste vara minst 45kr över budet som leder för tillfället?

Räknas 2 veckor som lång auktionstid i ”Tradera-världen”?

Visst är både bud och sälj bindande på Tradera?
T.ex. Säg att jag sätter 1kr som utgångspris, och att jag bara har fått 1 bud på 50kr när auktionstiden är slut, då innebär det att jag MÅSTE sälja det för 50kr va?
Isåfall är det ju verkligen ett gamble om jag får något för det, eller om jag i princip tvingas skänka bort det ^^

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Tack för tipset!

”Rank Up”, menar du att nästa bud måste vara minst 45kr över budet som leder för tillfället?

Räknas 2 veckor som lång auktionstid i ”Tradera-världen”?

Visst är både bud och sälj bindande på Tradera?
T.ex. Säg att jag sätter 1kr som utgångspris, och att jag bara har fått 1 bud på 50kr när auktionstiden är slut, då innebär det att jag MÅSTE sälja det för 50kr va?
Isåfall är det ju verkligen ett gamble om jag får något för det, eller om jag i princip tvingas skänka bort det ^^

Nu har jag ju inte använt Tradera men tror du kan lägga minimumbud. Tex 750kr och får du inte bud på 750 eller över så blir det ingen försäljning. Annars är det ju inte rimligt att ha budgivning?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har jag ju inte använt Tradera men tror du kan lägga minimumbud. Tex 750kr och får du inte bud på 750 eller över så blir det ingen försäljning. Annars är det ju inte rimligt att ha budgivning?

Jo precis!

Jag var lite för snabb med att fråga här.
Jag läste precis FAQ på Tradera, och fick svar på den frågan iallafall!
Det går att sätta ett reservationspris på minimumbud.
Det tillägget kostar dock 40kr, men det kan det ju vara värt för att inte behöva skänka bort grejerna tänker jag

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiffler:

Tack för tipset!

”Rank Up”, menar du att nästa bud måste vara minst 45kr över budet som leder för tillfället?

Räknas 2 veckor som lång auktionstid i ”Tradera-världen”?

Visst är både bud och sälj bindande på Tradera?
T.ex. Säg att jag sätter 1kr som utgångspris, och att jag bara har fått 1 bud på 50kr när auktionstiden är slut, då innebär det att jag MÅSTE sälja det för 50kr va?
Isåfall är det ju verkligen ett gamble om jag får något för det, eller om jag i princip tvingas skänka bort det ^^

Med rank upp tror jag han menar highlighting, att annonsen får en gul bakgrund och sticker ut gentemot övriga annonser.

Sen är det tyvärr så med Tradera att det gäller att ha tur, både som köpare och säljare. Ena veckan kanske tio köpare bestämmer sig för att logga in på sajten och slåss om varan, men nästa vecka är det bara en. Saker kan därför hamna under det egentliga marknadspriset, vilket jag tycker är synd eftersom jag också uppskattar retro-spel.

Du kan förresten välja ett startpris utan extra kostnad. Ett reservationspris är dolt och lite irriterande för köpare.

Permalänk
Medlem

Menar det som heter "rank up". Inte den gula "highlight". Med rank upp visas annonsen högt upp i listorna.

Hela poängen med tradera är att folk budar som fan på saker med 1kr i startpris. Sätt inget reservationspris på grejer med efterfrågan, ex ditt game boy. Kör 2 veckor, ta bra bilder, 1kr utgång, rank up om du vill gambla 45 spänn.

Jag har över 100 reviews på tradera så har sålt en och annan pryl genom åren 🤑

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Menar det som heter "rank up". Inte den gula "highlight". Med rank upp visas annonsen högt upp i listorna.

Hela poängen med tradera är att folk budar som fan på saker med 1kr i startpris. Sätt inget reservationspris på grejer med efterfrågan, ex ditt game boy. Kör 2 veckor, ta bra bilder, 1kr utgång, rank up om du vill gambla 45 spänn.

Jag har över 100 reviews på tradera så har sålt en och annan pryl genom åren 🤑

Aha sorry, inte meningen att fara med osanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Aha sorry, inte meningen att fara med osanning.

lätt att blanda ihop dem

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Vill man vara säker på att inte "skänka" bort sina grejer sätter man helt enkelt det minimum bud man är villig att acceptera.
Finns en drös med folk på Tradera som sätter 1:- som start och sedan använder flertalet andra konton för att trissa upp priset själva.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal