Ser grannarnas enheter genom min uppkoppling

Permalänk
Medlem

Ser grannarnas enheter genom min uppkoppling

Jag satt precis och undersökte funktionen Samsung Dex på min nya telefon, vilket alltså ger möjlighet att koppla externa skärmar till mobilen. Hur som helst, man kan där gå in och välja en skärm på nätverket, och döm om min förvåning när jag där ser hela fyra TV-apparater, med namn som "pappas dumburk" och "[LG] webOS TV OLED65CX6LA". Antar att det är grannarnas. Jag dubbelkollade, och enligt min router är dessa enheter inte anknutna till mitt wifi i alla fall. Men uppenbarligen finns det någon koppling mellan mig och dem ändå, vilket inte känns helt bra. Hur kan jag undersöka detta närmare? Är det något som är felkonfigurerat kanske? Ifall det spelar någon roll är det fiber i fastigheten, med ethernetuttag i hallen i alla lägenheter.

Permalänk
Medlem

Ser ungefär 60 nätverk från min balkong.
20 eller så är oskyddade.
Många bryr sig helt enkelt inte om att skydda/konfigurera sina prylar.

Permalänk
Medlem

Det lär vara funktionen som heter Wifi Direct, eller något liknande. Då och då har jag fått möjlighet att streama till grannars chromecasts och allt möjligt.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
99:e percentilen

En annan tänkbar förklaring är att de upptäcks via Bluetooth.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Winge:

Jag satt precis och undersökte funktionen Samsung Dex på min nya telefon, vilket alltså ger möjlighet att koppla externa skärmar till mobilen. Hur som helst, man kan där gå in och välja en skärm på nätverket, och döm om min förvåning när jag där ser hela fyra TV-apparater, med namn som "pappas dumburk" och "[LG] webOS TV OLED65CX6LA". Antar att det är grannarnas. Jag dubbelkollade, och enligt min router är dessa enheter inte anknutna till mitt wifi i alla fall. Men uppenbarligen finns det någon koppling mellan mig och dem ändå, vilket inte känns helt bra. Hur kan jag undersöka detta närmare? Är det något som är felkonfigurerat kanske? Ifall det spelar någon roll är det fiber i fastigheten, med ethernetuttag i hallen i alla lägenheter.

Mjaa. En koppling finns det väl. Eller det kanske man kan kalla det.
Frågan är väl vad det innebär. Det går att se namnet från ett helt gäng olika routrar från min lägenhet också. Jag behöver inte ha kopplat upp mig mot dem för att de ska visas under valbara nätverk ;).
Men visst är det så att många olika typer av enheter sänder ut vad de är för något med funktionen att kunna koppla upp sig smidigare mot dessa enheter.
Man kan idag inte bara se routrar utan även TVapparater, chromecasts och allt möjligt annat.

Samma sak gäller för flertalet bluetoothenehter.

Vanligen är det så att man behöver göra ett försök att ansluta mot en enhet så som en TVapparat - och på TVn behöver man också godkänna att det görs ett uppkopplingsförsök. Godkäns det inte på TVn så kan man inte ansluta mot deras TV.

Så ja, man är väl inte riktigt ansluten mot deras grejer.

Men säkerhetsmässigt är det inge vidare bra ändå nä. Jag skulle säkert kunna sätta en enhet att konstant skicka anslutningsförfrågningar mot alla TVapparater i omgivningen med resultatet att alla dessa ägare av smarta prylar i min omgivning konstant måste välja nej tack till inkommande anslutningsförsök. Det skulle säkerligen förstöra folks fredagskväll.

Bättre lösning är om enheterna inte konstant stod som redo att ansluta mot någon utan att det bara triggas när man ber om det via en knapp eller nå liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Aha, vad puckad jag känner mig nu. Ja, så är det förstås: apparaterna är själva accesspunkter, det går inte genom mitt wifi. Tack, nu känns det bättre. 😅

Permalänk
Medlem

Heller så är det dina grannar som svarat i tråden och som inte vill att du ska misstänka dom för nåt/avleda din uppmärksamhet

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det här har hänt mig på min LG48CX, nån jävel som försökte ansluta till den, trots att den inte är nätverkskopplad, försökte hitta någon inställning för WIFI men hittade inte, någon som vet hur jag stänger av alla typer av remote tjänster på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winge:

Jag satt precis och undersökte funktionen Samsung Dex på min nya telefon, vilket alltså ger möjlighet att koppla externa skärmar till mobilen. Hur som helst, man kan där gå in och välja en skärm på nätverket, och döm om min förvåning när jag där ser hela fyra TV-apparater, med namn som "pappas dumburk" och "[LG] webOS TV OLED65CX6LA". Antar att det är grannarnas. Jag dubbelkollade, och enligt min router är dessa enheter inte anknutna till mitt wifi i alla fall. Men uppenbarligen finns det någon koppling mellan mig och dem ändå, vilket inte känns helt bra. Hur kan jag undersöka detta närmare? Är det något som är felkonfigurerat kanske? Ifall det spelar någon roll är det fiber i fastigheten, med ethernetuttag i hallen i alla lägenheter.

Du kan ha WPS på i routern då plockar du upp alla enher inom räckhåll som har wifi på utan att vara uppkopplade.
WPS=wifi protected setup

edit:du ser dom men dom kan inte koppla till dig utan att trycka WPS knappen på baksidan av routern

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Du kan ha WPS på i routern då plockar du upp alla enher inom räckhåll som har wifi på utan att vara uppkopplade.
WPS=wifi protected setup

edit:du ser dom men dom kan inte koppla till dig utan att trycka WPS knappen på baksidan av routern

Nah!
WPS är extremt enkelt och går väldigt fort (sekunder) att hacka så inget som någon bör använda/ha påslaget då det är att likna med en 15m hög neon blinkande pil med texten "öppen dörr här" (plus ett PA system som skriker ut samma sak) som pekar mot en olåst dörr.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!