Brummande ljud från bakvagnen i högre hastighet efter byte till sommardäck

Permalänk
Medlem

Brummande ljud från bakvagnen i högre hastighet efter byte till sommardäck

Tjenare!

Efter skifte till sommardäck så kommer det ett brummande ljud bakvagnen. I hastigheterna 80 och 120 så låter det. Lät inte så med vinterdäcken samt förra året med sommardäcken. Någon som har en idé om vad det kan vara?

Tack på förhand!

Förtydligade rubriken /mod
Permalänk
Medlem

Säkert bara dåligt balanserade hjul som får resonans i de farterna . Förmodligen skulle du få samma problem även i 160. En däckfirma kan nog hitta felet och balansera upp hjulen ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Skakar stolen i högre hastigheter?

Är det nya hjul (däck + fälg)? Eller nya däck på befintliga fälgar?

Permalänk
Medlem

Om det inte är ett hjullager på väg ut, men inte tokdåligt än, som märks mer på grund av annan belastning med sommardäcken eller att det är dubbdäck som dolt ljudet vintertid. Tendensen med dåliga hjullager kan vara delvis som med dåligt balanserade hjul att de lever om mer i vissa hastigheter och mindre i andra.

Tillägg: Är hjulen dåligt balanserade och det är samma dimension runt om märks det ju rätt snabbt om problemet flyttar sig ifall man byter plats på fram- och bakhjulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Säkert bara dåligt balanserade hjul som får resonans i de farterna . Förmodligen skulle du få samma problem även i 160. En däckfirma kan nog hitta felet och balansera upp hjulen ganska snabbt.

Kan det alltså bli obalans på däcken mellan säsonger? Hade samma däck förra året och då lät det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Skakar stolen i högre hastigheter?

Är det nya hjul (däck + fälg)? Eller nya däck på befintliga fälgar?

Stol skakar icke. Hade samma uppsättning förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om det inte är ett hjullager på väg ut, men inte tokdåligt än, som märks mer på grund av annan belastning med sommardäcken eller att det är dubbdäck som dolt ljudet vintertid. Tendensen med dåliga hjullager kan vara delvis som med dåligt balanserade hjul att de lever om mer i vissa hastigheter och mindre i andra.

Tillägg: Är hjulen dåligt balanserade och det är samma dimension runt om märks det ju rätt snabbt om problemet flyttar sig ifall man byter plats på fram- och bakhjulen.

Jo jag tänkte om det var hjullagret också, men tänkte sen att det bör väl låta i alla hastigheter inte bara spannet 80-120? Ska nog prova att byta plats på bakdäcken, kanske satt på höger bak på vänster bak och vice versa.

Permalänk
Medlem

Hejsan
Då allt började hända i samband med att du precis bytt däck, så låter det som en liten obalans, dock ligger den nog inte i hjulen/däcket i sig, då hjulen sällan tar skada av en 6månaders förvaring.
Montera av hjulet rengör med stålborste på anläggningsytorna och montera dit dem igen och var noga med att korsdra, i en stjärna om det är 5bult och i ett plus om det är fyrbult.
Om inte det löser problemet, då kan du börja undersöka de lite dyrare alternativen sedan.

Jag är skadad efter att ha vuxit upp i en rallyfamilj och fick bilintresset den vägen. hahaha

Permalänk
Medlem

prova att köra "slalom" om det är ett trasigt hjullager på ena sidan brukar det bli tyst när man belastar andra sidan. Kan ju va ett sätt att ställa diagnos. Om det är hjullager brukar det låta mer ju fortare man kör men å andra sidan kanske andra ljud kommer in i bilden efter 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Jo jag tänkte om det var hjullagret också, men tänkte sen att det bör väl låta i alla hastigheter inte bara spannet 80-120? Ska nog prova att byta plats på bakdäcken, kanske satt på höger bak på vänster bak och vice versa.

Har du däck som inte har rullriktning kan du nog göra så men tvivlar att du märker någon skillnad. Bättre byta mellan fram och bak då.

Problemet med ett dåligt hjullager att det är mer eller mindre omöjligt höra vilket som är dåligt inifrån bilen vid körning. Bästa sättet är att lyfta bilen med en tvåpelarlyft, en sitter i bilen och en annan går runt och snurrar hjulen ett efter ett. Då märker man direkt vilket som låter illa.

Att det bara hörs mellan vissa hastigheter är också ganska typiskt för hjullager. Vid lägre hastigheter blir ljudet för lågfrekvent för att höras särskilt tydligt och vid högre hastigheter, då ljudet får en betydligt högre frekvens, så drunknar det lätt i väg-, motor- och vindljud. Har lagret börjat bli dåligt under vintern så har det troligen dränkts av dubbdäcksljudet och därför inte märks förrän byte till sommarhjul.

Vore ett av hjulen i obalans borde du rimligen märka vibrationerna från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Kan det alltså bli obalans på däcken mellan säsonger? Hade samma däck förra året och då lät det inget.

Kolla så att du inte har bytt runt på höger och vänster, vissa hjul har rotationriktning.
Det kan även vara så att dina sommarhjul är snedslitna, dra med handen över den. Om det går lätt ena hållet men inte andra hållet, som katthår, är det ett tecken på dålig hjulinställning.

Har du kollat däcktrycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Hejsan
Då allt började hända i samband med att du precis bytt däck, så låter det som en liten obalans, dock ligger den nog inte i hjulen/däcket i sig, då hjulen sällan tar skada av en 6månaders förvaring.
Montera av hjulet rengör med stålborste på anläggningsytorna och montera dit dem igen och var noga med att korsdra, i en stjärna om det är 5bult och i ett plus om det är fyrbult.
Om inte det löser problemet, då kan du börja undersöka de lite dyrare alternativen sedan.

Jag är skadad efter att ha vuxit upp i en rallyfamilj och fick bilintresset den vägen. hahaha

Jag får ta och prova detta, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

prova att köra "slalom" om det är ett trasigt hjullager på ena sidan brukar det bli tyst när man belastar andra sidan. Kan ju va ett sätt att ställa diagnos. Om det är hjullager brukar det låta mer ju fortare man kör men å andra sidan kanske andra ljud kommer in i bilden efter 120

Får åka ut testa detta med.

Permalänk
Medlem

Tror jag har identifierat felet, provade köra "slalom" i 80 och då ändrades ljudet. Så bör vara hjullager som e paj. Aja då får man lära sig byta det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Tror jag har identifierat felet, provade köra "slalom" i 80 och då ändrades ljudet. Så bör vara hjullager som e paj. Aja då får man lära sig byta det också

Dubbelkolla vilket lager det verkligen är.
Det kan vara lurigt ibland.
Hissa hörnet och snurra på hjulet, det brukar höras.
Passa på att bryta ordentligt i hjulet för att kolla om det är nånting mer som behöver bytas när du ändå skall riva isär allt

Och hjullager byte kan vara allt ifrån superenkelt till timmar på en bra verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Tror jag har identifierat felet, provade köra "slalom" i 80 och då ändrades ljudet. Så bör vara hjullager som e paj. Aja då får man lära sig byta det också

Vad är det för bil? Och hur många rullade mil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Vad är det för bil? Och hur många rullade mil?

rullade mil är ganska oviktigt lager kan rasa när som helst speciellt i så pass utsatt område som vid hjulen.

dock kan bilmärke påverka en del men handlar mer om vilket typ av lager de valt att använda där vissa typer är hållbarare än andra.

t.ex.
morsans gamla 99 ford mondeo hade lagerras i ett bakhjul efter 5000 mil medans farsans 97 mondeo rullade på samma lager tills den hamnade på skroten med nästan 30k på mätaren så rena slumpen om och när det händer helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Tror jag har identifierat felet, provade köra "slalom" i 80 och då ändrades ljudet. Så bör vara hjullager som e paj. Aja då får man lära sig byta det också

Gör inte som "gör det med rw" bara.

Hjullager ska man försöka undvika byta själv om de ska pressas, såvida man inte har en press själv. Att "fulpressa" in ett lager och banka in det sista biten är verkligen bästa sättet för att tvingas byta lager igen väldigt snart.

Dock, det finns lager som man kan byta själv då de kommer integrerade med en del av spindeln och skruvas fast. Sådana är busenkla att byta.

Men, har du tillgång till en tvåpelarlyft gör som jag föreslog tidigare. Hissa bilen med någon inne i den. Någon annan går runt och snurrar på hjulen ett och ett. Brummandet hörs direkt inne i kupén för det lager som är dåligt. Utifrån är det inte säkert man hör något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie SWE:

Hejsan
Då allt började hända i samband med att du precis bytt däck, så låter det som en liten obalans, dock ligger den nog inte i hjulen/däcket i sig, då hjulen sällan tar skada av en 6månaders förvaring.
Montera av hjulet rengör med stålborste på anläggningsytorna och montera dit dem igen och var noga med att korsdra, i en stjärna om det är 5bult och i ett plus om det är fyrbult.
Om inte det löser problemet, då kan du börja undersöka de lite dyrare alternativen sedan.

Jag är skadad efter att ha vuxit upp i en rallyfamilj och fick bilintresset den vägen. hahaha

Innan du ger dig på ett byte, testa att efterdra alla hjul ordentligt gärna noggrant enligt ovan.
Jag hade ett liknande missljud för ett år sedan, visade sig att den maskin jag använt för att byta hjul på 2-3 fordon varje år hade blivit tröttare med åren och jag litade för mycket på den efter alla år så jag efterdrog inte.
Missljudet uppstod bara vid vissa lägen, främst vid motorbroms och acceleration i vissa hastigheter, det gick inte att känna glapp eller annat med bilen upphissad, jag var övertygad att det var hjullager eller drivknut som spökade.

Råkade få tips om att det kunde vara att dom inte var ordentligt dragna av en kollega och det löste "problemet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Jo jag tänkte om det var hjullagret också, men tänkte sen att det bör väl låta i alla hastigheter inte bara spannet 80-120? Ska nog prova att byta plats på bakdäcken, kanske satt på höger bak på vänster bak och vice versa.

hadde samma problem med min gammla bil, är däcken åtdragna som dem ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

hadde samma problem med min gammla bil, är däcken åtdragna som dem ska?

Hade själv problem med ljud från ett hjul och var bultarna som skulle dras åt. Det kan vara bra att ha som vana efter hjulbyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hade själv problem med ljud från ett hjul och var bultarna som skulle dras åt. Det kan vara bra att ha som vana efter hjulbyte

Man ska alltid efterdra efter att ha kört några mil. Alla dessa som tappar hjul har garanterat inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kolla så de verkligen är åtdragna.

Kör du på grusväg kan det också vara skit i fälgarna. Pappa sa alltid så när bilen kändes konstig och som regel stämde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rullade mil är ganska oviktigt lager kan rasa när som helst speciellt i så pass utsatt område som vid hjulen.

dock kan bilmärke påverka en del men handlar mer om vilket typ av lager de valt att använda där vissa typer är hållbarare än andra.

t.ex.
morsans gamla 99 ford mondeo hade lagerras i ett bakhjul efter 5000 mil medans farsans 97 mondeo rullade på samma lager tills den hamnade på skroten med nästan 30k på mätaren så rena slumpen om och när det händer helt enkelt.

Lagren fram på den S70 jag hade "rasade" runt 10k mil, plus/minus ett fåtal tusen för respektive sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man ska alltid efterdra efter att ha kört några mil. Alla dessa som tappar hjul har garanterat inte gjort det.

Egentligen så ska de inte lossna om det är rent i alla anliggningsytor osv, samt draget till rätt moment. Sedan kan verkligheten skilja sig ifrån detta och det är nog rätt mycket fusk med att dra till rätt moment, åt båda hållen. Och har en verkstad sagt till om att efterdra och folk inte gör det, så blir det svårt att skylla på verkstaden oavsett hur de drog dem från början.

En lite sidonotering är att jag har noterat att en del tunga fordon, t ex SL:s bussar numera brukar ha "pilar" monterade på bultarna som sätts så att de pekar mot varandra, så att det syns om de rört på sig. Nu är det rätt länge sedan, men jag har sett SL-bussar där ett hjul rymt också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Egentligen så ska de inte lossna om det är rent i alla anliggningsytor osv, samt draget till rätt moment. Sedan kan verkligheten skilja sig ifrån detta och det är nog rätt mycket fusk med att dra till rätt moment, åt båda hållen. Och har en verkstad sagt till om att efterdra och folk inte gör det, så blir det svårt att skylla på verkstaden oavsett hur de drog dem från början.

En lite sidonotering är att jag har noterat att en del tunga fordon, t ex SL:s bussar numera brukar ha "pilar" monterade på bultarna som sätts så att de pekar mot varandra, så att det syns om de rört på sig. Nu är det rätt länge sedan, men jag har sett SL-bussar där ett hjul rymt också...

Seriösa däcksverkstäder drar åt med rätt moment. Alla gör dock inte det. Gör man bytet själv hemma på gården, hur många har en momentnyckel hemma egentligen, så är det en god idé att efterdra. Better safe than sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Seriösa däcksverkstäder drar åt med rätt moment. Alla gör dock inte det. Gör man bytet själv hemma på gården, hur många har en momentnyckel hemma egentligen, så är det en god idé att efterdra. Better safe than sorry.

Mitt problem utan momentnyckel brukar snarast vara att jag drar för hårt, och det med vanligt fälgkors*. Men jag har en momentnyckel, även om den förvisso inte köptes för just detta ändamål från början. Nu har jag inte bytt själv de senaste gångerna, för rådande förhållanden har försvårat tillgången till lämplig bytesplats, så hjulen är på däckhotell. Men jag vet att de drar med momentnyckel, men som sagt kan det var lite si och så med det.

*De där j*vla utdragbara skaften som är lite vinklade ut av bekvämlighetsskäl kan dra till Hin Håles boning. Har man låsbultar så är det som att be om problem då belastningen blir sned, lärde jag mig för rätt många år sedan.

Tillägg:
På tal om klanterier så fick far en gång tillbaka bilen med ett bakhjul monterat fram. Vägegenskaperna blev mycket spännande eftersom den bilen har annan dimension bak än fram. En annan gång på ett helt annat ställe när så hade han lämnat den på morgonen och hämtat den väldigt snabbt på eftermiddagen och inte tittat så noga. Sedan kom jag dit och gick in i garaget. "Ehh, du, det här är inte rätt hjul..." "Amenvaf**!" De hade satt på några i mindre dimension, tror det var samma som vinterhjulen var på likadan fälg så det såg inte helt vansinnigt ut, fast den hade större på sommardäcken (och annan fälgmodell). Spännande övning vidtog där de fick kalla tillbaka den andra bilen som fått hans hjul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Seriösa däcksverkstäder drar åt med rätt moment. Alla gör dock inte det. Gör man bytet själv hemma på gården, hur många har en momentnyckel hemma egentligen, så är det en god idé att efterdra. Better safe than sorry.

Nja, de flesta däckverkstäderna använder sig endast av mutterdragare tillsammans med momentstavar. Ibland endast mutterdragare inställd på ett visst moment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nja, de flesta däckverkstäderna använder sig endast av mutterdragare tillsammans med momentstavar. Ibland endast mutterdragare inställd på ett visst moment.

Du menar alltså att de gör det som går snabbast... Hej vad det går, och som jag lade till ovan kan man få både fel hjul och rätt hjul på fel ställe. Det ena stället var nog iofs inte en däckkedja, men där de monterade på ett bakhjul fram var en stor däckkedja. Notera att de då hade varit på däckhotell, så de hade ju själva märkt upp dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dubbelkolla vilket lager det verkligen är.
Det kan vara lurigt ibland.
Hissa hörnet och snurra på hjulet, det brukar höras.
Passa på att bryta ordentligt i hjulet för att kolla om det är nånting mer som behöver bytas när du ändå skall riva isär allt

Och hjullager byte kan vara allt ifrån superenkelt till timmar på en bra verkstad.

Tänkte ändå byta både Höger och Vänster.

Skrivet av Galvanizer:

Vad är det för bil? Och hur många rullade mil?

Skoda octavia 08. 17k

Skrivet av Alphahanne:

Gör inte som "gör det med rw" bara.

Hjullager ska man försöka undvika byta själv om de ska pressas, såvida man inte har en press själv. Att "fulpressa" in ett lager och banka in det sista biten är verkligen bästa sättet för att tvingas byta lager igen väldigt snart.

Dock, det finns lager som man kan byta själv då de kommer integrerade med en del av spindeln och skruvas fast. Sådana är busenkla att byta.

Men, har du tillgång till en tvåpelarlyft gör som jag föreslog tidigare. Hissa bilen med någon inne i den. Någon annan går runt och snurrar på hjulen ett och ett. Brummandet hörs direkt inne i kupén för det lager som är dåligt. Utifrån är det inte säkert man hör något alls.

Jo det såg väldigt enkelt utt byta på Skodan, ba skruva loss en skruv och ta av hela "hubben" och sätta på en ny och skruva, det är en rätt så lång skruv med XZN hylsa.

Skrivet av HenkeTheMan:

Innan du ger dig på ett byte, testa att efterdra alla hjul ordentligt gärna noggrant enligt ovan.
Jag hade ett liknande missljud för ett år sedan, visade sig att den maskin jag använt för att byta hjul på 2-3 fordon varje år hade blivit tröttare med åren och jag litade för mycket på den efter alla år så jag efterdrog inte.
Missljudet uppstod bara vid vissa lägen, främst vid motorbroms och acceleration i vissa hastigheter, det gick inte att känna glapp eller annat med bilen upphissad, jag var övertygad att det var hjullager eller drivknut som spökade.

Råkade få tips om att det kunde vara att dom inte var ordentligt dragna av en kollega och det löste "problemet".

Har efterdragit dem efter skiftet, men ska prova igen och se om det löser problemet

Skrivet av john00133:

hadde samma problem med min gammla bil, är däcken åtdragna som dem ska?

Ska efterdra en gång till och kolla om det löser sig