HP 14" budget dator med Ryzen 5 4500u

Permalänk
Medlem

HP 14" budget dator med Ryzen 5 4500u

Har beställt en HP 14" ej hunnit få den än och funderar på om jag gjort rätt eller om jag borde köpt något annat istället?

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2X2X4E...

Jag hade en absolut maxgräns på 6000kr och försöker hitta en med 14" Ips FHD display som både fixar bra tid på batteri och inte är oanvändbart slö. Vill också ha AMD Ryzen 5 som minimum krav, ej Intel. Samt att den ska vara ny alltså inget begagnat. Måste också vara Win 10 så ingen Chromebook.

En 6 kärnig Ryzen 4500u (Renoir)och Vega 6 grafiken borde ge hygglig prestanda för pengen så det borde kunna gå att slösurfa/kolla video på batteri ett bra tag samtidigt som det finns lite muskler till enklare video/foto + musikredigering och enklare dataspelande på lägsta inställningar. (att tyngre användande tar mer av batteriet förstår jag)

Har två gamla bärbara i dag
En 3kg släpbar (4Kg med laddare)gammal Asus i7-3610qm Nvidia GT650M 9år gammal o går 1h på batteri. Orkar inte dra runt med den på resa.

En lätt 11.6" med Intel atom på 1Kg från 2016 som är ärkeseg men går 10timmar på batteri, fast dessvärre är vare sig det fastlödda 2Gb RAM eller 32GB Emmc disken utbytbart och windows 10 går ej att uppdatera sedan länge trots hård rensning med bara 32 GB disk och alla tricks som går med lägga filer på SD-kort.

Tänkte alltså ersätta mina gamla bärbara med denna nya HP 1,46Kg som vad jag tror är vettig kompromiss.

Det som är bra med modellen är att det gick att ladda ned en servicemanual till den och där ser jag att den har 2 minnesplatser så det går att utöka RAM till 16Gb samt även M2 Nvme disken är lätt att uppgradera upptill i vart fall 1Tb.
Batteriet verkar också lätt att byta när man väl tagit sig in i datorn, liksom fläktbyte mm.

Känns som en vettig universal budgetdator där jag ser det som en fördel att den har bytbara komponenter + servicemanual.
Förstår att i denna prisklass kan man förvänta sig kompromisser, har någon ett bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Kollade åt morsan och köpte en 15" Lenovo nyss för 6.5k (men var nersatt från 8k). Tror inte du får så mycket bättre än det där just nu. Morsan hade också en 4500u och den verkar bra än så länge. Är ju lite sådär med att de ska ha just den datorn man ville inne just nu med x)

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av wahlmat:

Kollade åt morsan och köpte en 15" Lenovo nyss för 6.5k (men var nersatt från 8k). Tror inte du får så mycket bättre än det där just nu. Morsan hade också en 4500u och den verkar bra än så länge. Är ju lite sådär med att de ska ha just den datorn man ville inne just nu med x)

Nej med mina krav tror jag att den Hp datorn väl är bland det bättre jag kan hitta för den pengen (max 6000kr).

Har fått hem den nu och den verkar fungera ok, känns snabb, skärmen är lite ljussvag med 250Nits men å andra sidan var svärtan bra för att vara IPS och inga blödningar samt matt som jag vill ha så jag är nöjd. Gick bra att se film på den.

Tangentbordet var ej bakbelyst men eftersom det är silvriga tangenter med text på syns de rätt ok i ljuset från skärmen.

Det bästa är ju inga fastlödda diskar och minnen, Hp säljer den bara med max 16Gb RAM (2x8) men har läst att den fungerar med 32Gb (16x2) och sitter bara 8Gb (2x4Gb) + 256 Disk i min så blir sannolikt uppgradering framöver. Standard Nvme Pcie SSD diskar & SoDimm DDR4 minnen.

De flesta andra i prisklassen har i vart fall ramminnet fastlött å då sitter man där med sina 8Gb, SSD är vanligare att man kan byta men finns ju fastlödda Emmc bland de mindre diskstorlekarna hos en del.

Just det jag ville slippa med denna och skillnaden mellan 14" och 15,6" är rätt stor om man ska ha den på något färdmedel så 14" blev bra, inte för liten skärm men heller inte så stor att den inte får plats på ett tåg/flygbord.

Hittills är jag nöjd med denna budgetdator och högtalarljudet var lite bättre än förväntat för detta pris.