Ostabil ping endast för en PC i nätverket

Permalänk

Ostabil ping endast för en PC i nätverket

Hej,

I en av datorerna i hemnätverket upplevs ping som ostabil (hoppar exempelvis mellan 26-34ms i ett online-spel). Datorn är uppkopplad via kabel (cat6). Detta medför att det uppstår även lagg emellanåt. För en annan dator i samma nätverk (också kopplad via cat6 kabel) är ping dock stabilt (alltid 26 ms). Båda datorerna har samma version av Windows 10.

Datorn har senaste drivrutinerna, inga bakgrundsprocesser som kan påverka (som jag vet om iaf) etc, etc.

Förutom installation av senaste nätverksdrivrutin, har även detta testats:
Fabriksåterställning av router (Netgear R7000)
Nätverksåterställning i datorn
Provat annan nätverkskabel

Nån som har någon idé om varför det är så? Är moderkortet paj kanske?

ASUS Z390-A PRIME
i7-8700k
16GB 3000MHz
1060 GTX 6GB
SSD

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att mäta ping?
Mäter du samtidigt på båda datorerna och bara en har problem?

Logga ping mot en intern enhet, typ din router.
Den bör vara stabil.
Du bör få under 1 ms, men får du då över 5ms ibland så kan du ha något problem med datorn/nätverket.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Vad använder du för att mäta ping?
Mäter du samtidigt på båda datorerna och bara en har problem?

Logga ping mot en intern enhet, typ din router.
Den bör vara stabil.
Du bör få under 1 ms, men får du då över 5ms ibland så kan du ha något problem med datorn/nätverket.

I detta fall var det via alternativ i spelet. Vi har mätt samtidigt och även vid olika tidpunkter, alltid samma problem.

Jag pingade routern och testade t.ex starta youtube eller något samtidigt, då hoppar den ibland till 14ms eller liknande. Kanske är vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ett hopp från 26 till 34 ms skapar lagg i ett spel. Sker det på bestämda intervaller eller helt slumpmässigt? Om det är 15/30/60 eller liknande minuter mellan att det laggar till kanske problemet sker när datorns IP-lease ska förnyas. Vad det sedan beror på kan man ju fundera på, kanske mjukvarubrandvägg i datorn eller inställningar som strular på nätverkskortet.

Jag ser att moderkortet har nåt som heter ASUS Turbo LAN Utility och ASUS LAN Guard, testa att avinstallera dem om du har dem installerade.

Inte omöjligt att moderkortet är trasigt men att just nätverkskortet går sönder lite grann och skapar lagg är nog ovanligt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Har du wifi på datorn? Testa stänga av det. (Även om du har kabel inkopplad)
Annars är det möjligt att du har någon backgroundsprocess som skickar data (som tex när du startar YouTube).
Men tror inte något är trasigt i datorn.

Permalänk
Skrivet av Parmenides:

Jag tror inte att ett hopp från 26 till 34 ms skapar lagg i ett spel. Sker det på bestämda intervaller eller helt slumpmässigt? Om det är 15/30/60 eller liknande minuter mellan att det laggar till kanske problemet sker när datorns IP-lease ska förnyas. Vad det sedan beror på kan man ju fundera på, kanske mjukvarubrandvägg i datorn eller inställningar som strular på nätverkskortet.

Jag ser att moderkortet har nåt som heter ASUS Turbo LAN Utility och ASUS LAN Guard, testa att avinstallera dem om du har dem installerade.

Inte omöjligt att moderkortet är trasigt men att just nätverkskortet går sönder lite grann och skapar lagg är nog ovanligt.

Brukar uppstå lag-spikes, ingen bestämd tidsintervall. Men sker det en gång så kan nästa ske 10+ minuter efter. Förutom dessa lag-spikes känns spelandet nästan som vanligt (något seg i responsen bara).

Har endast drivrutinen till nätverkskortet installerad, inget extra så som ASUS Turbo osv.

Kanske löser sig om man köper en PCIE nätverkskort?

Skrivet av Sions:

Har du wifi på datorn? Testa stänga av det. (Även om du har kabel inkopplad)
Annars är det möjligt att du har någon backgroundsprocess som skickar data (som tex när du startar YouTube).
Men tror inte något är trasigt i datorn.

Ingen wifi tillgänglig. Testade ha TCPView i bakgrunden, ser inget onödigt som körs dock.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan logga CPU användningen.

Externt nätverkskort kan avlasta processorn, medans inbyggt nätverk oftast kräver CPU instruktioner.
Dock är det sällan det är någon märkbar skillnad (om det inte är så att din CPU spikar, och att det beror på nätverket).
Men om du har ett externt nätverkskort liggandes skulle jag testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Brukar uppstå lag-spikes, ingen bestämd tidsintervall. Men sker det en gång så kan nästa ske 10+ minuter efter. Förutom dessa lag-spikes känns spelandet nästan som vanligt (något seg i responsen bara).

Har endast drivrutinen till nätverkskortet installerad, inget extra så som ASUS Turbo osv.

Kanske löser sig om man köper en PCIE nätverkskort?

Kanske, det är ju ett bra sätt att utesluta nätverkskretsen på moderkortet i alla fall. Har du en skärmad nätverkskabel förresten? Det kan uppstå potentialskillnad om det är kontakt metall mot metall mellan router och dator via skärmen. Inte jättetroligt men... värt att kolla i alla fall.

Jag tror som andra i tråden snarare på ett mjukvarufel men det är svårt att felsöka om det inte är uppenbart. HWiNFO64 kan du avända för att logga cpubelastning, minnesanvändning och annat som är bra att ha koll på. Om t.ex. cpubelastningen sticker iväg till 100% ibland så är det troligen då det laggar till.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Kolla att plocka drivrutiner direkt från chip tillverkaren, tror att det är Intel.
Har haft en del problem med Asus drivrutiner som har lösts den vägen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W