Galax bekräftar Nvidias kryptospärr i nya Geforce RTX 3000-kort

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att man får ett "riktigt", eftersom man annars får något man inte köpt ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

bra, hoppas cryptomining dör ut helt.
Sjukt dåligt för miljön att producera pengar på detta sätt.
Det är ohållbart att producera något som är till för underhållning men sedan även används för produktion av hash.
Antingen det ena eller det andra och jag röstar på gaming.
Underhållning är ett måste och måste kunna tillgodose alla där ute.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

"Råkar" implicerar att de gjorde det medvetet förra gången. Då skulle de väl inte göra nya versioner av chippen på det här viset - det hade räckt att göra ett försök med GA106, och när det blev fel bara rycka på axlarna och säga att vi gjorde i alla fall ett försök. Nej, det var nog bara en partnertillverkare som gjorde bort sig.

Så du säger att partnertillverkare är dem som utvecklar och skickar ut nya drivers till grafikkorten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Får väl hoppas att man får ett "riktigt", eftersom man annars får något man inte köpt ;p

Köper du efter detta ska du anta att korten är begränsade.
Edit: sedan kommer detta antagligen inte fungera heller

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

Risken är att detta inte riktigt får den effekt man säger sig vara ute efter, även om det är så att spärren inte kringgås.

De som vill bedriva cryptomining kommer ju bara behöva köpa dubbelt så många kort för att få samma hashrate, något som riskerar att dra upp priserna ännu längre upp...

Ett RTX 3080 (icke strypt) drar in cirka 125 kr/dag i mining. (Källa: NiceHash.)

Baserat på ett inköpspris på 10 000 kr (högt räknat, jämfört med vad det "ska" kosta) så har man minat in kortets värde på 80 dagar.

Även vid en halverad hashrate som gör att kortets värde istället tar 160 dagar att tjäna in så finns det en efterfrågan vid samma pris. Vad händer då med grafikkortstillgången och priserna?

(Ja, man måste ju betala skatt på det man minar också, det finns andra komponenter, det blir el, så du kan ta mina "break-even"-tider och dubblera dem, det ändrar inte slutsatsen.)

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Miningkort kan gott vara dyrare än de som är ämnade för spel. Extra skatt på dessa. Främst för att spelkort i regel inte drar in pengar till privatpersonen samt att de påverkar miljön mindre genom att användningen av resurser inte är lika omfattande.
Med resurser menar jag att miners köper fler kort och de är igång 24/7.

Extra skatt på kort som drar in pengar till privatperson (och därmed även staten). Blir inte det tokigt? Sen är det väl å andra sidan resursslöseri att skaffa saker som man sedan bara använder ibland? Jag tycker inte heller om komponentbristen, men myntet har ju inte bara en sida.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Risken är att detta inte riktigt får den effekt man säger sig vara ute efter, även om det är så att spärren inte kringgås.

De som vill bedriva cryptomining kommer ju bara behöva köpa dubbelt så många kort för att få samma hashrate, något som riskerar att dra upp priserna ännu längre upp...

Ett RTX 3080 (icke strypt) drar in cirka 125 kr/dag i mining. (Källa: NiceHash.)

Baserat på ett inköpspris på 10 000 kr (högt räknat, jämfört med vad det "ska" kosta) så har man minat in kortets värde på 80 dagar.

Även vid en halverad hashrate som gör att kortets värde istället tar 160 dagar att tjäna in så finns det en efterfrågan vid samma pris. Vad händer då med grafikkortstillgången och priserna?

(Ja, man måste ju betala skatt på det man minar också, det finns andra komponenter, det blir el, så du kan ta mina "break-even"-tider och dubblera dem, det ändrar inte slutsatsen.)

Marknadspriset för ett 3080 ligger ju på 15000-16000 och svårigheten ökar hela tiden. Speciellt när ASICs kommer med i spelet.

Permalänk

Pre-FG kort kommer gå för bra mycket mer på andrahandsmarknaden. Tråkigt om de tar samma pris, vilket de kommer göra.

Och jag undrar vad som händer om man lämnar in sitt kort på garanti och de inte kan reparera kortet. Får man då FG som en produkt med ett ganska mycket lägre värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Så du säger att partnertillverkare är dem som utvecklar och skickar ut nya drivers till grafikkorten?

Nej. NVidia gjorde en tidig drivis som var signerad men som inte hade mining-begränsningen för att partnertillverkare skulle kunna testa innan launchen. Någon av dem läckte denna drivis, vilket är skälet till att spärren på 3060 kunde kringgås.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Risken är att detta inte riktigt får den effekt man säger sig vara ute efter, även om det är så att spärren inte kringgås.

De som vill bedriva cryptomining kommer ju bara behöva köpa dubbelt så många kort för att få samma hashrate, något som riskerar att dra upp priserna ännu längre upp...

Ett RTX 3080 (icke strypt) drar in cirka 125 kr/dag i mining. (Källa: NiceHash.)

Baserat på ett inköpspris på 10 000 kr (högt räknat, jämfört med vad det "ska" kosta) så har man minat in kortets värde på 80 dagar.

Även vid en halverad hashrate som gör att kortets värde istället tar 160 dagar att tjäna in så finns det en efterfrågan vid samma pris. Vad händer då med grafikkortstillgången och priserna?

(Ja, man måste ju betala skatt på det man minar också, det finns andra komponenter, det blir el, så du kan ta mina "break-even"-tider och dubblera dem, det ändrar inte slutsatsen.)

Vad ett kort ska kosta har väl ingen betydelse, ett 3080 kostar ungefär 15000kr just nu. I första hand kommer miners att gå över till AMD kort tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej. NVidia gjorde en tidig drivis som var signerad men som inte hade mining-begränsningen för att partnertillverkare skulle kunna testa innan launchen. Någon av dem läckte denna drivis, vilket är skälet till att spärren på 3060 kunde kringgås.

Enligt dom allra flesta artiklarna man kan läsa sig till så var det faktist nvidia som själva hade släppt betan av version 470.05 som kringgick crypto spärren. Men du får gärna länka motsatsen där man har hittat den partnertillverkaren som gjorde det🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Köper du efter detta ska du anta att korten är begränsade.
Edit: sedan kommer detta antagligen inte fungera heller

Jo, jag misstänker att dom kommer vara begränsade. Det var dom dock inte när jag beställde för snart 8 månader sedan ;/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

FG måste väl stå för For Gamers, för det är ju det korten är. Ska bli oerhört skönt att inte mimers kommer ha något intresse av korten. Som jag har längtat. Själv hade jag dock gärna sett att kortet har 0 Hashrate. Det hade varit det bästa. Men finns väl en anledning till att Nvidia inte vågar gå hela vägen. Hur som helst mycket goda nyheter som är väldigt välkomna. Tack Nvidia för att ni vågar stå upp för oss gamers till skillnad från AMD som helt verker ha tappat greppet om verkligheten ❤️

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

vilket i runda slängar är en dryg halvering av nivåerna som bland andra Betterhash menar att de obegränsade korten mäktar med.

Ja men då är det väl bara för miners att köpa dubbelt så många kort då så blir tillgången för gamers *ännu* sämre...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

FG måste väl stå för For Gamers, för det är ju det korten är. Ska bli oerhört skönt att inte mimers kommer ha något intresse av korten. Som jag har längtat. Själv hade jag dock gärna sett att kortet har 0 Hashrate. Det hade varit det bästa. Men finns väl en anledning till att Nvidia inte vågar gå hela vägen. Hur som helst mycket goda nyheter som är väldigt välkomna. Tack Nvidia för att ni vågar stå upp för oss gamers till skillnad från AMD som helt verker ha tappat greppet om verkligheten ❤️

Nvidia gör ju detta för att kränga sina CMP-kort. Knappast för att rädda oss gamers. Att de skulle stå upp för oss gamers tror jag inte på överhuvudtaget. Nvidia är ett företag, ingen välgörenshetsorganisation. Det du får tänka på är varför kostar grafikkorten så mycket? Nvidia gör ett rekordkvartal för att de kränger dyra kretsar. De skulle kunna sänka priserna och låta AIB:sen sälja billigare, men det gör de inte.

Som @Pepsins skrev. Miners köper bara dubbelt så mycket. För i den riktiga världen så är det den som har mest pengar som vinner. Nämligen miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Nvidia gör ju detta för att kränga sina CMP-kort. Knappast för att rädda oss gamers. Att de skulle stå upp för oss gamers tror jag inte på överhuvudtaget. Nvidia är ett företag, ingen välgörenshetsorganisation. Det du får tänka på är varför kostar grafikkorten så mycket? Nvidia gör ett rekordkvartal för att de kränger dyra kretsar. De skulle kunna sänka priserna och låta AIB:sen sälja billigare, men det gör de inte.

Som @Pepsins skrev. Miners köper bara dubbelt så mycket. För i den riktiga världen så är det den som har mest pengar som vinner. Nämligen miners.

Oavsett vad deras avsikter är så blir resultatet av att de segmenterar marknaden att gamers med rätta får ha GeForce ifred. Om miners tvingas köpa CMP-korten så slängs de ju ut från GeForce-marknaden, vilket är positivt för gamers. Nvidia tjänar ju lika mycket pengar oavsett vem som köper deras kort och vad de används till. Så rent affärsmässigt hade de kunnat vara själviska pengakåta avin som AMD och bars rycks på axlarna åt den hemska situation som vi gamers befinner oss i. Men nu gör de inte det och då ser jag anledning att fira. Jag har tyckt sedan dag ett att miners inte har någon moralisk rött till GeForce-kort, och nu äntligen Verker Nvidia vara inne på samma spår. Så då är det klart att jag är glad. Om avsikten är att mjölka miners tills de figurativt dör av uttorkning rör mig inte i ryggen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vad deras avsikter är så blir resultatet av att de segmenterar marknaden att gamers med rätta får ha GeForce ifred. Om miners tvingas köpa CMP-korten så slängs de ju ut från GeForce-marknaden, vilket är positivt för gamers. Nvidia tjänar ju lika mycket pengar oavsett vem som köper deras kort och vad de används till. Så rent affärsmässigt hade de kunnat vara själviska pengakåta avin som AMD och bars rycks på axlarna åt den hemska situation som vi gamers befinner oss i. Men nu gör de inte det och då ser jag anledning att fira. Jag har tyckt sedan dag ett att miners inte har någon moralisk rött till GeForce-kort, och nu äntligen Verker Nvidia vara inne på samma spår. Så då är det klart att jag är glad. Om avsikten är att mjölka miners tills de figurativt dör av uttorkning rör mig inte i ryggen.

Problematiken är att miners låter inte korten vara ifred. När ETH inte är lönsamt. Då hoppar de vidare till nästa coin. Framtiden får väl visa om Nvidia är sådana änglar som du tror att de är. Nvidia tjänar inte alls lika mycket pengar om miners inte fanns med i bilden. Du tror väl helt ärligt talat inte på att utan miners så hade gamers betalat 29K för ett 3090, eller 15K för ett 3080 eller 9K för ett 3070. Det betyder helt enkelt mindre pengar för Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ja men då är det väl bara för miners att köpa dubbelt så många kort då så blir tillgången för gamers *ännu* sämre...

Så fungerar det inte, miners måste balansera kostnaden mot hur mycket de kan tjäna. Korten måste både tjäna mer pengar än de kostar att driva och tjäna pengar tillräckligt snabbt för att täcka kostnaden av korten inom en rimlig tidsperiod. Om mining-prestandan halveras så minskar lönsamheten även med mer än hälften eftersom kostnaden för att driva korten är densamma.

Så miners måste i så fall köpa mer än dubbelt så många kort för att tjäna lika mycket (om de nya RTX 3000-korten faktiskt är lönsamma, det har jag ingen koll på), men det ökar också risken rejält eftersom de måste ligga ute med mycket mer pengar under en mycket längre period innan de tjänat in investeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Problematiken är att miners låter inte korten vara ifred. När ETH inte är lönsamt. Då hoppar de vidare till nästa coin. Framtiden får väl visa om Nvidia är sådana änglar som du tror att de är. Nvidia tjänar inte alls lika mycket pengar om miners inte fanns med i bilden. Du tror väl helt ärligt talat inte på att utan miners så hade gamers betalat 29K för ett 3090, eller 15K för ett 3080 eller 9K för ett 3070. Det betyder helt enkelt mindre pengar för Nvidia.

Om du läst mina inlägg genom åren så vet du att jag verkligen inte tycker att Nvidia är änglar de har gjort mycket dumt men ser man till vad deras MSRP på 30-serien är så är det knappast deras fel att priserna ser ut som de gör

Att de bryr sig om att segmentet marknaden är såklart för att se ser att de kan ta mer betalt. Om resultatet blir att CMP-korten blir svindyra och GeForce återgår till en mer normal prissättning så är det bara bra. De får gärna mjölka miners.

Om det däremot blir så att GeForce-serien fortsätter att vara helt åt helvete prissatt trots att miners är bortputtade, ja då får jag helt enkelt krypa till korset och ta tillbaka min glädje. Men då pratar vi om när pandemin lagt sig. Att det är dålig tillgång och höga priser just nu är ju inte enbart på grund av miners. Men man kan inte med hedern i behåll säga att fler gamers inte fått sina kort om mining inte var en grej. Så det ska bli intressant att se hur tillgången påverkas av att minea är förpassade till CMP-korten eller AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om du läst mina inlägg genom åren så vet du att jag verkligen inte tycker att Nvidia är änglar de har gjort mycket dumt men ser man till vad deras MSRP på 30-serien är så är det knappast deras fel att priserna ser ut som de gör

Att de bryr sig om att segmentet marknaden är såklart för att se ser att de kan ta mer betalt. Om resultatet blir att CMP-korten blir svindyra och GeForce återgår till en mer normal prissättning så är det bara bra. De får gärna mjölka miners.

Om det däremot blir så att GeForce-serien fortsätter att vara helt åt helvete prissatt trots att miners är bortputtade, ja då får jag helt enkelt krypa till korset och ta tillbaka min glädje. Men då pratar vi om när pandemin lagt sig. Att det är dålig tillgång och höga priser just nu är ju inte enbart på grund av miners. Men man kan inte med hedern i behåll säga att fler gamers inte fått sina kort om mining inte var en grej. Så det ska bli intressant att se hur tillgången påverkas av att minea är förpassade till CMP-korten eller AMD.

Min fråga till dig blir fortfarande, vad är det som hindrar att Nvidia säljer 30XX serien för drygt halva priset? Tillgången minskar ju inte. De säljer ju ändå allt de kan producera. MSRP stämmer ju inte alls. Så hur är ditt resonemang kring det? Problematiken är ju produktionskapaciteten. Om Nvidia kan producera säg 1 miljonkretsar per månad. CMP-korten kan de ta dubbelt så mycket betalt som de strypta kortens för gamers. Ett företag som Nvidia borde rimligtvis allokera sjukt många kretsar till CMP, eftersom de gör en megavinst. Så risken är ju stor att Nvidia väljer att producera 200K kort för gamers och 800K för miners. På vilket sätt har vi då löst tillgången på grafikkort till gamers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Min fråga till dig blir fortfarande, vad är det som hindrar att Nvidia säljer 30XX serien för drygt halva priset? Tillgången minskar ju inte. De säljer ju ändå allt de kan producera. MSRP stämmer ju inte alls. Så hur är ditt resonemang kring det? Problematiken är ju produktionskapaciteten. Om Nvidia kan producera säg 1 miljonkretsar per månad. CMP-korten kan de ta dubbelt så mycket betalt som de strypta kortens för gamers. Ett företag som Nvidia borde rimligtvis allokera sjukt många kretsar till CMP, eftersom de gör en megavinst. Så risken är ju stor att Nvidia väljer att producera 200K kort för gamers och 800K för miners. På vilket sätt har vi då löst tillgången på grafikkort till gamers?

Vill de ta den risken så visst. Men kommer det fram att de gjort så så kommer det ta hus i helvete. Det alla förväntar sig är att CMP skall utgörs en liten del av produktionen och att det handlar om kretsat dom inte duger till GeForce. De kommer få det hett om mer än öronen om det blir annorlunda kan jag lova

Det som hindrar vettig prissättning är ju inte Nvidia då det är deras partners som valt att dels inte följa MSRP ock dels sett sin chans att cachea in på den dåliga tillgången. Finns ingen poäng för Nvidia att sätta ner foten där sålänge miners ändå köper upp allt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Exakt. Nvidia vill helt enkelt vara med och sko sig på Cryptoracet.
De vet att de vill behålla gamers..det betyder att de måste kunna leverera GPUs till pris som Gamers kan smälta. Samtidigt kan de skapa en miner serie där de kan ta ut höga priser och samtidigt tillverka förhållandevis billiga kort.
De vill endast tjäna pengar, ingenting annat.

Man läser ju att många här i tråden tycker detta är en bra strategi. De med mer insyn ser ju bara att nvidia sett en möjlighet att tjäna mer pengar på bekostnad av alla deras kunder.

De har bara hittat en möjlighet att ytterligare segmentera marknaden på samma sätt de tidigare gjort med t.ex. Quadro-serien.

På sikt innebär det färre grafikkort till gamers eftersom uttjänade mining-kort hamnar på sortergården istället.

Nvidia For Gamers, yeah right!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har försökt förklara det rationella i att ta mer betalt för funktioner som framförallt professionella användare tjänar pengar på, för att på så vis kunna sälja bättre grejer till gamers till ett lägre pris bara genom att utvecklingen snabbas på, men har nog inte hittat något riktigt bra sätt att förklara det på.

Skrivet av firstofmay:

... Det här görs rakt igenom för ökad vinst och möjlighet att begränsa begagnatmarknaden när segmenten delats upp.

Segmenteringen gör att de kan ta olika mycket betalt för i princip samma hårdvara.
Varje segment prissätts så högt som marknaden tillåter.
De maximerade intäkterna gör att det finns pengar till snabbare utveckling av bättre produkter (och marknadsföring) så att de kan fortsätta vara marknadsledande.

Permalänk
Medlem

Kommer bara ploppa upp någon ny kryptovaluta som kringgår det här och som folk inbillar sig kommer ta över världen sen börjar skiten om, det går åt ytterligare tusentals GWh och i bästa fall blir det en nischgrej med ett fåtal nya miljonärer, eller, om det blir stort, så slår USA och EU ifrån och förbjuder valutan eller beskattar skiten ur den.

Jag är positiv som fan idag känner jag! Men jag är så sjukt less på kryptoprat...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag gissar att FG är den modellen som har en bios switch med texten "F*ck Gamers" på. Kan ha fel här dock.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Så fungerar det inte, miners måste balansera kostnaden mot hur mycket de kan tjäna. Korten måste både tjäna mer pengar än de kostar att driva och tjäna pengar tillräckligt snabbt för att täcka kostnaden av korten inom en rimlig tidsperiod. Om mining-prestandan halveras så minskar lönsamheten även med mer än hälften eftersom kostnaden för att driva korten är densamma.

Så miners måste i så fall köpa mer än dubbelt så många kort för att tjäna lika mycket (om de nya RTX 3000-korten faktiskt är lönsamma, det har jag ingen koll på), men det ökar också risken rejält eftersom de måste ligga ute med mycket mer pengar under en mycket längre period innan de tjänat in investeringen.

Frågan är väl vad de tänker göra med korten när de minat klart med dem. Ska man sälja som beg till gamers så lär man ju även kunna tänka sig betala ett högre pris för kort som går ansluta skärm till.

Permalänk
Medlem

Så jag antar att det innebär en kraftigt ökad energiåtgång för att uppnå samma mängd mining på dessa kort? Låter som en lösning... men kanske inte rätt lösning.

Permalänk
Medlem

Sålänge dom höjer produktionen så man kan få sitt nångång så blir jag nöjd.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om miners hade varit mindre "avskydda" om det inte hade varit brist på grafikkort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

En god nyhet för de flesta gamers är att det nu är olönsamt att bryta Etherium på grafikkort med 4GB RAM.
Kommer bli god tillgång på begagnade RX 570 och liknande för den som vill byta upp sig till den nivån.