Permalänk

Trall ock minusgrader?

Så tanken var att fixa golv till betongbalkongen (100x200cm). Snyggast jag hitta var att skaffa trall i trä, men plasten är polypropylene vilket inte tål minusgrader och kommer troligen att desegregeras. Andra alternativet är i plast men inte så snygg, fast hållbar, mycket mer hållbar.

Någon som vet hur bra polypropylene kommer att klara sig under vintern, eller om det är bättre att köra på plast varianten. Jag kommer inte att ta in den under vintern, kommer inte att spendera mycket tid på balkongen, och underhåll kommer vara noll. Vattenkannan om det är fågelskit kommer väl att göras, men ingen målning/lackning etc.

Men kan vara lite snyggare att sätta lite blomkrukor och golv än bara tomt och betonggolv som är kalt att stå på.

Permalänk
Medlem

Jag hade just de där Ikea Runnen på min betongbalkong, och hade de där i ett par år innan jag flyttade. De överlevde iallafall Göteborgsvintrarna utan större problem (trät började se lite tråkigt ut dock).

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Har också ikeas version, känns som att de kommer från samma fabrik som merparten av alla fabrikat på Bauhause. Funkar bra hittills men bor i skåne så det är sällan överdrivet kallt.

Vill dock slå ett slag för måttbeställda utomhusmattor. Har en sådan nu och tycker att det är mycket snyggare än trallen. Också mycket skönare att gå på och den är inte särskilt svårt att hålla ren. Går ju också alltid att tvätta den om den börjar bli allt för sunkig. Känns som att den borde hålla många år till, ca 5 år gammal nu.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå ett slag för Fejkgräsmattan från IKEA. Har sånt fast från Biltema och det ger en härlig känsla att gå på. Inte lika hårt som plattor eller betong. Märker inte heller någon skillnad i utseende än när jag köpte dom förutom damm från bygget på andra sidan gatan.

Tycker det både är snyggt och påminner om när jag kunde gå ut från föräldrahuset rakt ut på gräsmattan, vilket jag saknar otroligt mycket.

Har en kompis som köpte trä-plattorna från IKEA förra året och redan i år måste han göra något åt dom för att de inte ska falla sönder. Iofs har han konstant sol från 12 till nedgång så kanske är det som påverkat mest och inte kyla eller regn.

Permalänk

Kollade på lite mattor, men hitta inget intressant. Inte för att jag hitta mycket förutom "vanliga" sorters av mattor vilken jag inte tyckte om. Någon som har någon bra matta? Kommer att försöka att få en hylla som jag kan ha lite saker på där ute, så mattan kommer inte att flyga iväg (det blåser extremt ute på slätten när det verkligen blåser). Men IKEA har typ slut på allt med krukor, ute hyllor, osv. eller så är det utgående produkt.

Och det lutar mer åt plast trallen, mest för att trä trallen tycks kommer att gå sönder och blekna och bli fula ganska snabbt. Balkongen är mot väst, fast har insynsskydd vilket skyddar lite mot solen.

Permalänk
Medlem

När jag bodde i lägenhet så hade jag ett gäng sånna här på balkongen:

https://www.rusta.com/se/sv/trall-aruba-p621011530201.aspx

Efter två år såg det fortfarande bra ut innan ja lämna lägenheten. kanske kan va nåt

Permalänk
Medlem

Jag har exakt dem som du länkade från IKEA (runnen) TS.
Funkat bra och fortfarande överlag "ok" utseende. De tappar dock snabbt den bruna färgen och börjar se mer vanligt träliknande ut på ställen. Men bra mycket snyggare än grågrön betong kan jag ju lova.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har ni några mer synpunkter ett år senare?

Vi köpte Rustas Trall Bali för några år sedan och plasten på den har börjat smula sönder totalt. ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Har ni några mer synpunkter ett år senare?

Vi köpte Rustas Trall Bali för några år sedan och plasten på den har börjat smula sönder totalt. ☹️

Jag har träplattorna från IKEA.

Efter 3 år så är dem helt skeva och sönder pga väder och vind.
Missade om du skrev om det kommer regn/snö på din balkong men ligger den helt ute öppet
så kommer trä inte hålla. Letar efter något bättre jag med men kanske svårt att hitta
om balkongen är helt utsatt för väder och vind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag har träplattorna från IKEA.

Efter 3 år så är dem helt skeva och sönder pga väder och vind.
Missade om du skrev om det kommer regn/snö på din balkong men ligger den helt ute öppet
så kommer trä inte hålla. Letar efter något bättre jag med men kanske svårt att hitta
om balkongen är helt utsatt för väder och vind.

Vi har tak över vår balkong/entré. Visst regnar/snöar det in ibland men nog tycker jag att det borde hålla. Träet är fortfarande helt och fint fast lite blekt.

Hittade plastdetaljerna på Alibaba, men det är väl för företag antar jag.

Jag mejlade Rusta också för jag såg att de hade ändrat en siffra på artikelnumret. Kanske har de bytt leverantör.

Permalänk
Medlem

Du lär olja in den där "runnen". Och med alla de där småbitarna är det ett rejält jobb. Inte värt besväret. Vi kommer riva ut våran då de ruttnat efter ett par år utan olja/behandling.

Plastdetaljerna har dock inte varit några problem men vad hjälper det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT