Får inte fart på HDMI portarna på USB Hubben. hjälp vill börja jobba

Permalänk
Medlem

Får inte fart på HDMI portarna på USB Hubben. hjälp vill börja jobba

Hej hej, jag har köpt en Hyperdrive gen12 gen2 usb c hub (https://www.hypershop.com/products/hyperdrive-gen2-12-in-1-us...) hub och äger denna dator acer aspire 3 A315-51-54R5. Men jag får det inte riktigt att funka. jag har köpt en adapter som omvandlar USB 3.0 till USB-C . Anledningen till varför jag köpte denna usb hubb är att jag vill ha en till skärm på kontoret.

Vill använda 2 skärmar på kontoret och jag har fått en att funka genom att koppla in i hdmi porten på datorn. Sen beställde jag denna usb hubben. Men jag känner mig lite att jag har blåst mig själv nu eftersom jag inte får det att fungera.
Har kopplat in en USB C adapter som jag har tryckt in i USB 3.0 på datorn. och kopplat hdmi kabel från hubben till skärmen. jag har en 1 meter hdmi kabel som jag köpte nyss. Sen finns det en powersupply på hubben som är Usb c som jag har kopplat in i vanliga USB 2.0 på datorn. tror det är det. det är en svart usb port på datorn där.

Hjälp skulle uppskattas fort. Hjälper min far att få igång kontoret då han vill ha mer bekvämt än han hade tidigare.
Skriv lösningar eller vad som behövs för att få det möjligt.

Tilläger att jag inte har USB C på datorn
mvh

Permalänk
Avstängd

Det kommer inte att fungera tyvärr. Det är bara USB-C som stöder Displayport-läge, och inte ens alla USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kommer inte att fungera tyvärr. Det är bara USB-C som stöder Displayport-läge, och inte ens alla USB-C.

Finns det någon annan lösning eller är det en annan dator som gäller?

Permalänk
Medlem

Hittade detta:
"USB 2.0 provides power up to 500 mA whereas USB 3.0 caters up to 900 mA"
Så möjligen får hubben inte tillräckligt med ström.
Test använda en mobilladdare för usbhubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kommer inte att fungera tyvärr. Det är bara USB-C som stöder Displayport-läge, och inte ens alla USB-C.

Står ju att det är en HDMI utgång.
Finns ju usb 3.0 till HDMI adaptrar.
Eller tänker jag fel?

Permalänk
Hjälpsam

För två skärmar och USB 3.0 kan du använda Dell D6000 universaldocka.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Står ju att det är en HDMI utgång.
Finns ju usb 3.0 till HDMI adaptrar.
Eller tänker jag fel?

jag såg det också att det fanns usb 3.0 till hdmi adaptar, är sjukt osäker på allt känner jag nu :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweeNop3:

Finns det någon annan lösning eller är det en annan dator som gäller?

Det finns USB-grafikkort, se t.ex. Dustin. De brukar ha rätt dålig prestanda och är en lösning man använder när det inte finns något annat alternativ, men förutom att byta dator så finns det inte så mycket annat att göra.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sions:

Står ju att det är en HDMI utgång.

Dockan har HDMI, ja. Den lär ta in bildsignal via DP Alt Mode och sedan omvandla till HDMI.

Citat:

Finns ju usb 3.0 till HDMI adaptrar.
Eller tänker jag fel?

Faktum är att det är oklart vad "Finns ju usb 3.0 till HDMI adaptrar" ens betyder. Det korta svaret är att det inte finns några adaptrar från USB 3.0 till HDMI. Det finns DisplayLink-baserade lösningar, men det är missvisande att kalla dem adaptrar.

TS dator har tyvärr bara stöd för en (1) extern skärm utan hackiga speciallösningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Dockans bildutgångar kräver att datorn skickar displayport-signal, inte bara USB. Din laptop har bara USB-A portar, som inte har något annat än just USB-signaler.

Möjligt att dockans övriga portar funkar, för de använder data som går över USB till datorn. Men bild fungerar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Hittade detta:
"USB 2.0 provides power up to 500 mA whereas USB 3.0 caters up to 900 mA"
Så möjligen får hubben inte tillräckligt med ström.
Test använda en mobilladdare för usbhubben.

Provade med en snabbladdare från samsung. verkar inte hända någonting

Permalänk
Medlem

Själva USB portarna verkar fungera på Usbhubben

Permalänk
99:e percentilen

@SweeNop3: Rekommenderar att du läser mitt inlägg ovan samt min semiklassiska guide på ämnet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweeNop3:

Har kopplat in en USB C adapter som jag har tryckt in i USB 3.0 på datorn. och kopplat hdmi kabel från hubben till skärmen.

Det är inte så USB-fungerar, utan USB-C-hubbar med andra kontakter likt HDMI (och Displayport) förutsätter att den signalen kan alstras från början via det som kallad "Alt mode". Det vill säga att grafikkortet skickar en HDMI- eller DP-signal över USB-C. Vilket förutsätter att den funktionen finns där i laptopen från början. Vilket kan vara svårt nog att lista ut med datorer som har USB-C. Det är nämligen inte självklart att bara för att USB-C finns i datorn så finns alla tänkbara funktioner. Tråd om ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov...

Fast nu har inte den datorn du länkar till inte ens en USB-C-kontakt från början. Därför kommer det – med eftertanke – förstås aldrig fungera eftersom funktionerna du frågar efter ligger i datorn, inte i själva kontakten eller sladden man kopplar med.

Men när jag googlar "A315-51-54R5" får jag bilder som visar att den datorn redan har en HDMI-kontakt från första början. Använd den.

För övrigt ganska vanligt att man går ut och köper alla möjliga adaptrar och prylar helt i onödan.

Edit: såg nu att det var tanken att köra två skärmar: Många laptops är inte kapabla till det, utan den modellen är underdimensioner från första början. Eftersom HDMI-anslutningen troligtvis är begränsad i bandbredd kan man heller inte kompensera särskilt väl med en stor UW-skärm eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweeNop3:

Finns det någon annan lösning eller är det en annan dator som gäller?

Skrivet av SweeNop3:

jag såg det också att det fanns usb 3.0 till hdmi adaptar, är sjukt osäker på allt känner jag nu :')

Det finns lösningar, som en USB-HDMI-adapter som egentligen inte är en adapter utan ett externt grafikkort. Ett alternativ är att köpa en billig dator och liksom köra remote desktop på den till din laptop. Jag hade en kollega som körde så i många år för att få tre externa skärmar när våra datorer på jobbet bara orkade med två. Det kan förstås kännas lite overkill att ha en hel extra dator för att bara få en extra skärm, men den behöver inte vara så kraftfull för att orka med det så du kan köpa en liten och strömsnål och/eller en begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweeNop3:

Finns det någon annan lösning eller är det en annan dator som gäller?

WS-UG69DK1

Den har en inbyggd grafik chip. Så din dator behöver inte kunna skicka signalen över usb-c
du förlorar prestanda. Men för arbete. OK
Deltaco är nog de biligaste juist nu.

Sedan tar du drivrutinen från https://www.displaylink.com/downloads

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

@SweeNop3: Rekommenderar att du läser mitt inlägg ovan samt min semiklassiska guide på ämnet.

Lärorik läsning, tumme upp

Permalänk
Medlem

Som jag förstår så är det säkraste kortet alltså en ny dator? någon som har bra förslag på en dator som sköter farsans pappers arbete och kan hantera detta med skärmarna osv. han vill gärna kunna ta med sig datorn tex till stugan. men jag kan tänka mig att stationär nästan är billigare? men då blir det otympligt osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweeNop3:

Som jag förstår så är det säkraste kortet alltså en ny dator? någon som har bra förslag på en dator som sköter farsans pappers arbete och kan hantera detta med skärmarna osv. han vill gärna kunna ta med sig datorn tex till stugan. men jag kan tänka mig att stationär nästan är billigare? men då blir det otympligt osv

Det är jobbigt att ha med sig en stationär om man inte har skärmar, tangentbord och sånt på plats redan. Har man det så är väl en Nuc eller liknande rätt mycket lättare att plocka med sig än en laptop. Å andra sidan så kan man ju inte använda den någon annanstans än där man har skärmarna och så.

Men kolla på en billig Nuc (förslagsvis begagnad) och så kan du montera den på baksidan av skärmen hemma, använda laptopen med remote till den för att få en extra skärm när ni är där och plocka med laptopen till stugan när det behövs, om ni klarar er med max en extern skärm i stugan alltså. Då kan någon som är kvar hemma också använda datorn där alternativt kan ni ha den som en liten server med lite filbackup eller liknande. Konfigurerar du det bra så kan du ju komma åt den hemifrån dig också.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel drös med laptops avsedda för mer professionellt bruk, Dell, HP etc. som med passande docka utan problem klarar att driva 2 externa skärmar, vill man inte lägga pengar på en ny så är det bara att vända sig till ett av de många företag som säljer sådana när leasingtiden gått ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse62:

Det finns ju en hel drös med laptops avsedda för mer professionellt bruk, Dell, HP etc. som med passande docka utan problem klarar att driva 2 externa skärmar, vill man inte lägga pengar på en ny så är det bara att vända sig till ett av de många företag som säljer sådana när leasingtiden gått ut.

För hyfsat nya modeller så behövs det inga proffsmaskiner för att stöda två externa skärmar, i princip alla med USB-C gör det exempelvis om de inte är supertunna och därmed inte har plats för en HDMI.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

För hyfsat nya modeller så behövs det inga proffsmaskiner för att stöda två externa skärmar, i princip alla med USB-C gör det exempelvis om de inte är supertunna och därmed inte har plats för en HDMI.

Nu ser ju vi endast det som blir frågor här på forumet. Jag skulle säga att utifrån de frågorna är det inte alls säkert med USB-C. Mycket av forumfrågorna runt detta ämne är just att det ofta faktiskt saknas stöd för Alt mode. Trots att det synes är rätt och hyfsat ny dator med USB-C står man där med nyss inköpta sladdar och hubbar och inget fungerar. Man bara förutsatte att det skulle fungera med just "...i princip alla med USB-C....". Och blir upprörd och uppgiven. Samt ångrar att man inte läste Allings tråd innan man handlade prylar för kanske tusenlappar.

  • En laptop med Thunderbolt har Alt mode inkluderad, så det är det säkraste valet.

  • En laptop med diskret GPU brukar också ha Alt mode på USB-C. Men det är heller inte helt självklart.

  • En laptop som kör Intels integrerade är verkligen en chansning. Där vet man i alla fall att HDMI-anslutningen oftast är strypt till 9 Gbps och inte orkar mer än 30 eller 50 Hz på UW-skärmar med större pixelmatris. Vad USB-C klarar är något man måste kontrollera innan man köper.

När det finns hundratals modeller (tusentals?) med laptops i olika beteckningar och när informationen är så usel om vad som fungerar eller inte – då är det säkraste att välja produkter där man faktiskt vet vad man får. Därav att peka med hela handen på proffsmaskiner. Med övriga utbudet måste man själv jaga ifatt information som kanske inte finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För hyfsat nya modeller så behövs det inga proffsmaskiner för att stöda två externa skärmar, i princip alla med USB-C gör det exempelvis om de inte är supertunna och därmed inte har plats för en HDMI.

Helt klart är det så, beror ju på vilken budget man har att röra sig med.

Ska man bara använda den till kontorsarbete och/eller Webdesign, Photoshop etc. klarar man sig med en beg maskin från proffssegementet för en betydligt lägre penning, men det är ju då inget att spela några mer avancerade spel.

I princip alla HP Elitebook & Probook från typ 10 år tillbaka klarar två skärmar som ett exempel och detsamma gäller Dell.

Sedan tycker i a f jag att det är smidigare med en docka än att hålla på med en mängd kablar i och ur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast nu har inte den datorn du länkar till inte ens en USB-C-kontakt från början. Därför kommer det – med eftertanke – förstås aldrig fungera eftersom funktionerna du frågar efter ligger i datorn, inte i själva kontakten eller sladden man kopplar med.

Detta är långt ifrån en sanning. Hade tills helt nyligen en dator på jobbet som jag kopplade in till en dockningsstation med vanlig USB och fick bild. Jag tror datorn var en Dell företagsmodell. Det kan ha varit så att dockningsstationen innehåller ett grafikkort. Men hur som helst så är det inte en sanning att man inte kan få bild ur en USB-A 3.0 port.

Jag har en väldigt enkel USB-C docka med HDMI här hemma som jag kör med min nuvarande jobbdator. Provade nu att koppla in den till en gammal stationär dator jag har stående som Minecraftserver och lyckades så när lura mig själv att det funkar. Tills jag insåg att skärmen bytt till DVI där datorn normalt är inkopplad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av giplet:

Detta är långt ifrån en sanning. Hade tills helt nyligen en dator på jobbet som jag kopplade in till en dockningsstation med vanlig USB och fick bild. Jag tror datorn var en Dell företagsmodell. Det kan ha varit så att dockningsstationen innehåller ett grafikkort. Men hur som helst så är det inte en sanning att man inte kan få bild ur en USB-A 3.0 port.

Jo, fast det är alls inte vad jag åsyftade. Dockan i ditt exempel är helt klart ett HDMI-grafikkort för USB. TS situation är en annan.

Vad jag syftar på som aldrig fungerar är att man genom att koppla en sladd med rätt kontakter skänker nya egenskaper till en produkt. Som att en USB-3.0A-försedd dator aldrig kan få USB-C-funktioner – likt Alt mode – bara genom att man kopplar en sladd med rätt kontakter i vardera änden. Vilket är en vanlig typ av fråga kring anslutningar på bildskärmar.

Fast nu skulle jag kanske inte använt ordet "aldrig" eftersom det alltid med datorer finns något udda undantag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Nu ser ju vi endast det som blir frågor här på forumet. Jag skulle säga att utifrån de frågorna är det inte alls säkert med USB-C. Mycket av forumfrågorna runt detta ämne är just att det ofta faktiskt saknas stöd för Alt mode. Trots att det synes är rätt och hyfsat ny dator med USB-C står man där med nyss inköpta sladdar och hubbar och inget fungerar. Man bara förutsatte att det skulle fungera med just "...i princip alla med USB-C....". Och blir upprörd och uppgiven. Samt ångrar att man inte läste Allings tråd innan man handlade prylar för kanske tusenlappar.

  • En laptop med Thunderbolt har Alt mode inkluderad, så det är det säkraste valet.

  • En laptop med diskret GPU brukar också ha Alt mode på USB-C. Men det är heller inte helt självklart.

  • En laptop som kör Intels integrerade är verkligen en chansning. Där vet man i alla fall att HDMI-anslutningen oftast är strypt till 9 Gbps och inte orkar mer än 30 eller 50 Hz på UW-skärmar med större pixelmatris. Vad USB-C klarar är något man måste kontrollera innan man köper.

När det finns hundratals modeller (tusentals?) med laptops i olika beteckningar och när informationen är så usel om vad som fungerar eller inte – då är det säkraste att välja produkter där man faktiskt vet vad man får. Därav att peka med hela handen på proffsmaskiner. Med övriga utbudet måste man själv jaga ifatt information som kanske inte finns tillgänglig.

Jo jag kanske överdrev lite, men samtidigt har ju de flesta laptops med USB-C också TB, i alla fall de som jag tittar på.

Skrivet av Lasse62:

Helt klart är det så, beror ju på vilken budget man har att röra sig med.

Ska man bara använda den till kontorsarbete och/eller Webdesign, Photoshop etc. klarar man sig med en beg maskin från proffssegementet för en betydligt lägre penning, men det är ju då inget att spela några mer avancerade spel.

I princip alla HP Elitebook & Probook från typ 10 år tillbaka klarar två skärmar som ett exempel och detsamma gäller Dell.

Sedan tycker i a f jag att det är smidigare med en docka än att hålla på med en mängd kablar i och ur.

Jo min gamla pluggdator, en Thinkpad X220, hade en fullstor DP och en VGA och jag kunde ju koppla två skärmar till DP-utgången. Dock rätt begränsat när det gäller upplösning och så förstås, men det var ju typ tio år sedan också.

Möjligheten till daisy chaining är ju en ganska trevlig del av DP-standarden. Det gör att jag kan ha tre skärmar kopplade till jobblaptopen på kontoret trots att dockan bara har två utgångar exempelvis. En av skärmarna måste förstås ha stöd för det men det är inte så ovanligt.

Permalänk
Medlem

Tänkte meddela att jag har fått igång skärmarna nu med hjälp utav https://www.dell.com/en-us/work/shop/dell-docking-station-usb...

fungerar bra och gör sitt jobb.