Slippa bankens inblandning?

Permalänk
Medlem

Slippa bankens inblandning?

Vilken är bäst väg att gå för att banken inte ska lägga sig i vad man gör med sina pengar?

Länsförsäkringar var väldigt dryga när jag frågade om köp av Bitcoin, och dom "hotade" med att kräva underlag för allt om jag gjorde mycket utlandsbetalningar. Jag är inte så förtjust i att banken ska bestämma och lägga sig i om jag köper blöjor, Bitcoin, musmattor eller tapetlim, så jag funderar på att "bli av med" banken i så stor mån som möjligt.

Observera att jag inte är ute efter att komma undan skatt - den deklarerar man ju ändå själv utan bankens inblandning.

Först tänkte jag att man kunde använda Binance kort. Gratis, men 0,9% växelavgift på alla köp. Istället får man tillbaka 1% cashback i BNB, vilket jämnar ut det. Det finns förstås andra, liknande kort.

Nackdelen med det känner jag är att Länsförsäkringar skulle se att jag för över majoriteten av min lön till en utländsk bank och då kanske dom får för sig att kräva underlag för allt detta. Eller rapportera till Skatteverket att jag gör många utlandsbetalningar och det blir massa extrajobb i onödan - inte bara jobb inför deklaration.

Ska man Swisha tusentals kronor varje månad för att köpa via localbitcoins? Föra över till Revolut eller liknande? Revolut via SEPA är också utlandsbetalning, så jag tänker mig att det kanske inte blir någon skillnad mot att skicka direkt till Binance bank?

Vad tycker ni?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Detta är bara för att de vill försäkra sig om att du inte håller på med penningtvätt. Detta regleras i svensk lag och banken kan få en hel del i vite om de låter det fortskrida. Därför måste de vara hårda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Detta är bara för att de vill försäkra sig om att du inte håller på med penningtvätt. Detta regleras i svensk lag och banken kan få en hel del i vite om de låter det fortskrida. Därför måste de vara hårda.

Jag vet varför men gillar det inte mer för det och vill därför inte blanda in banken alls, eller så lite som möjligt (utan att få betalt och betala med kontanter).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

Du kan köpa bitcoin utan problem från ditt kort anslutet till ditt bakkonto, h´jag har köpt flera gånger via Swedbank, dok så gåt det inte att föra tillbaka pengarna direkt på kortet, då avvisar muppbankerna SEPA betalningen oavsett summa. Jag kör via paypal och sedan överföring till swedbank.

Men att jag sedan har utlandsinsättningar på uppemot 100k ibland bryr de sig inte om, konstigt, ja...

Låter konstigt att länsförsäkringar skulle avvisa ett kortköp på tex coinbase, hur har du gått tillväga då du försökt köpa bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Du kan köpa bitcoin utan problem från ditt kort anslutet till ditt bakkonto, h´jag har köpt flera gånger via Swedbank, dok så gåt det inte att föra tillbaka pengarna direkt på kortet, då avvisar muppbankerna SEPA betalningen oavsett summa. Jag kör via paypal och sedan överföring till swedbank.

Men att jag sedan har utlandsinsättningar på uppemot 100k ibland bryr de sig inte om, konstigt, ja...

Låter konstigt att länsförsäkringar skulle avvisa ett kortköp på tex coinbase, hur har du gått tillväga då du försökt köpa bitcoin?

Nu var inte problemet att jag inte kan köpa Bitcoin, men jag svarar ändå. Länsförsäkringar tillåter inte köp av kryptovaluta med kort överhuvudtaget. Lyckas man någonstans så är det pga. miss från bankens sida. Jag har personligen försökt med både Coinbase och Binance. Efter att jag kontaktade banken och frågade varför så fick jag som svar att Länsförsäkringar spärrar all korthandel med krypto pga. att undvika penningtvätt.

Jag vill dock undvika att banken rapporterar mina utlandsöverföringar till Skatteverket, då det skulle bli mycket mer jobb än normalt. Jag deklarerar redan vinsten och vill inte komma undan att betala skatt, däremot vill jag gärna slippa göra ytterligare jobb (och det är mycket jobb!) utöver inför deklaration.

Insättningar från Coinbase eller Binance både till och från mitt bankkonto via SEPA fungerar utmärkt, men banken "hotar" med att dom kommer kräva underlag för dessa. Det vill jag slippa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd

Kolla med Quickbit om de kan lösa dina problem. Både kort och app kommer ut inom närmaste tiden och ska då funka att handla på alla ställen som tar Visa så i framtiden kan du köpa både mat, en cykel eller vad som helst för dina krypto.

Jag handlar inte själv med krypto så kanske har du helt andra behov vad Quickbit kan lösa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Nu var inte problemet att jag inte kan köpa Bitcoin, men jag svarar ändå. Länsförsäkringar tillåter inte köp av kryptovaluta med kort överhuvudtaget. Lyckas man någonstans så är det pga. miss från bankens sida. Jag har personligen försökt med både Coinbase och Binance. Efter att jag kontaktade banken och frågade varför så fick jag som svar att Länsförsäkringar spärrar all korthandel med krypto pga. att undvika penningtvätt.

Jag vill dock undvika att banken rapporterar mina utlandsöverföringar till Skatteverket, då det skulle bli mycket mer jobb än normalt. Jag deklarerar redan vinsten och vill inte komma undan att betala skatt, däremot vill jag gärna slippa göra ytterligare jobb (och det är mycket jobb!) utöver inför deklaration.

Insättningar från Coinbase eller Binance både till och från mitt bankkonto via SEPA fungerar utmärkt, men banken "hotar" med att dom kommer kräva underlag för dessa. Det vill jag slippa.

Vad menar du med hotar? låter de dig sätta in pengar och sammtidigt skickar brev att de i fram tiden vill veta vart pengarna kommer ifrån? konstigt tillvägagångssätt av en bank, jag hade bytt bank om jag fått brev om att jag skulle redovisa mina egna pengar jag för fram och tillbaka.

Enda gången jag fått förfrågingar är då jag satt in kontanter, det gör jag numera i insättningsautomater.

Är de så att de hotar och du vill slippa redovisa återstår ju bara att byta bank el använda en annan bank för just de ärenden,

Är ju enkelt att öppna tex ett konto på Ica banken och använda för överföringar till och från Coinbase tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vad menar du med hotar? låter de dig sätta in pengar och sammtidigt skickar brev att de i fram tiden vill veta vart pengarna kommer ifrån? konstigt tillvägagångssätt av en bank, jag hade bytt bank om jag fått brev om att jag skulle redovisa mina egna pengar jag för fram och tillbaka.

Enda gången jag fått förfrågingar är då jag satt in kontanter, det gör jag numera i insättningsautomater.

Är de så att de hotar och du vill slippa redovisa återstår ju bara att byta bank el använda en annan bank för just de ärenden,

Är ju enkelt att öppna tex ett konto på Ica banken och använda för överföringar till och från Coinbase tex.

Jag förväntar mig att alla svenska banker gör likadant, då alla måste göra sitt bästa för att undvika penningtvätt.

Efter flera omgångar fram och tillbaka så ställde jag den här frågan:
"Nu frågar jag en tredje gång: Kan jag ta emot betalningar från bl.a. Coinbase och Binance eller spärrar ni insättningar på mitt konto? Finns någon gräns?"

Svaret jag fick var detta:

Citat:

Det kan bli så att vi kommer att begära in underlag för alla transaktioner du gör. Och det finns ingen gräns.

Tog ett tag innan jag fick svar på frågan. Tidigare hade banken vägrat svara på om dom spärrar utlandsbetalningar in och ut (SEPA), och bara sagt åt mig att "testa, men om deras bank spärrar överföringen så får du betala 300kr" (i runda slängar).

Så ja, dom låter mig ta emot och skicka SEPA-betalningar men säger samtidigt att dom kan begära in underlag för alla transaktioner.

Alla svenska banker har en skyldighet att motverka penningtvätt, så alla banker kan nog begära in underlag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nackdelen med det känner jag är att Länsförsäkringar skulle se att jag för över majoriteten av min lön till en utländsk bank och då kanske dom får för sig att kräva underlag för allt detta. Eller rapportera till Skatteverket att jag gör många utlandsbetalningar och det blir massa extrajobb i onödan - inte bara jobb inför deklaration.

Ska man Swisha tusentals kronor varje månad för att köpa via localbitcoins? Föra över till Revolut eller liknande? Revolut via SEPA är också utlandsbetalning, så jag tänker mig att det kanske inte blir någon skillnad mot att skicka direkt till Binance bank?

Vad tycker ni?

Jag hade undvikit localbitcoins om du vill ha smidigare överföring mellan fiat och krypto i framtiden. En reglerad exchange kommer vara enklare för dig den dagen då du eventuellt skulle vilja ha ut fiat och dom frågar efter "proof of purchase" eller skatteverket kräver papper av dig. Skatteverket har tidigare inte accepterat localbitcoins köp/sälj och i vissa fall satt anskaffningsvärdet till 0 vilket såklart ger rejäla vinstskatter.

Det var längesedan jag tog ut någon vinst i fiat, men de kör jag gör månadsvis gör jag genom komplett bank kreditkort->Apple Pay->Revolut->SEPA->Coinbase Pro. Haft Swedbank som huvudbank sedan jag var i tonåren och det enda dom ser är att jag betalar min kreditkortsräkning från mitt lönekonto.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Länsförsäkringar meddelande mig idag också att jag inte får göra SEPA betalningar till Binance längre för de anser inte att krypto är säkra valutor/investeringar eller nåt sa dem. Om jag fortsätter så kommer de stänga ner mitt konto. Det är sån jävla bullshit. Vafan menar dem egentligen? Knappast volatiliteten för den finner vi även på börsen. Och dem ska väl fan ta å skita vad jag vill köpa för mina pengar. Inte direkt så att krypto är en fara för mig. Så om de ska få diktera vart jag är tillåten att föra över pengar nånstans så undrar jag om de skulle kunna förbjuda kötthandel om de anser kött vara farligt för hälsan eller liknande?

Aja, nog med gnällandet, Länsförsäkringar kan dra åt helvete! Vilken bank kan jag byta till som tillåter överföringar till Binance?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ett uttag från Binance igår (bekräftelse från Binance runt 13:00) men har inte fått in pengarna på mitt konto ännu. Förhoppningsvis kommer dom in under morgondagen, annars blir jag orolig. Länsförsäkringar har inte hört av sig till mig än.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Swedbank ogillar att vi småsparare investerar i crypto. Jag börjarde med Binance (och flera), och blev blockerat (dock inte Binance), Swedbank spärrade strax mitt kort och skickade SMS om misstänkt bedrägeri på min konto.

Jag ringde dom, och dom var inte trevliga att prata med, det var helt tydligt att dom inte ville ut med varför vissa bolag var svartlistad och varför dom spärrade. Jag är helt öppen och transparant med att jag vill leka lite med crypto, men har talat med 3 handläggare tills nu, och dom fnyser och det är helt tydligt att dom ogillar detta stärkt. Jag däremot OGILLAR att ha större summar på banken till 0.124 % ränta och att banken tar rikligt för sig med utgifter och själv blir tagna för bedrägeri (Swebank har ju inte just varit så rena att det gör nåt viss ni kommer ihåg nyheterna igenom tiderna).

Kort efter 5 uttag (struntsummar) så fick jag en lång enkät via Mobil appen (Swebank appen) jag måste fylla i och det är ju självklart för det ansvar dom har gentemot penningtvätt, har jag intet emot att svara på, men det är ändå tydligt att banken INTE gillar att vi tänker för mycket själva och investerar.

Permalänk
Medlem

Skaffa ett Norwegian kreditkort och betala via det. Inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Swedbank ogillar att vi småsparare investerar i crypto. Jag börjarde med Binance (och flera), och blev blockerat (dock inte Binance), Swedbank spärrade strax mitt kort och skickade SMS om misstänkt bedrägeri på min konto.

Jag ringde dom, och dom var inte trevliga att prata med, det var helt tydligt att dom inte ville ut med varför vissa bolag var svartlistad och varför dom spärrade. Jag är helt öppen och transparant med att jag vill leka lite med crypto, men har talat med 3 handläggare tills nu, och dom fnyser och det är helt tydligt att dom ogillar detta stärkt. Jag däremot OGILLAR att ha större summar på banken till 0.124 % ränta och att banken tar rikligt för sig med utgifter och själv blir tagna för bedrägeri (Swebank har ju inte just varit så rena att det gör nåt viss ni kommer ihåg nyheterna igenom tiderna).

Kort efter 5 uttag (struntsummar) så fick jag en lång enkät via Mobil appen (Swebank appen) jag måste fylla i och det är ju självklart för det ansvar dom har gentemot penningtvätt, har jag intet emot att svara på, men det är ändå tydligt att banken INTE gillar att vi tänker för mycket själva och investerar.

I princip ALLA banker ogillar väl att pengar lämnar dem? Att de ogillar krypto är nog en kombination att behöva följa den strikta penningtvättslagen samt att många kryptoinvesterare sällan omvandlar tillbaka krypto till Fiatpengar vilket innebär att bankerna tappar pengar som de själva skulle kunna skapa nya pengar med genom att låna ut dem och få ränta.

Faktum är att jag förstår inte hur den "globala bankbubblan" inte har spruckit ännu med alla dessa räntelån... Till sist är banktjänstepersoner de mest ondskefulla människorna du kan träffa. Inte för att de vill vara det men pengar gör en galen när summorna blir för stora. Mycket vill ha mer - det är så vi bygger problem!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av littlemac:

Skaffa ett Norwegian kreditkort och betala via det. Inga problem.

Och uttag till sin bank verkar de också gnälla på. Hur fan ska man betala sin skatt då undrar jag?

Permalänk
Inaktiv

Vi kör coinbase, paypal, shoppar numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag förväntar mig att alla svenska banker gör likadant, då alla måste göra sitt bästa för att undvika penningtvätt.

Efter flera omgångar fram och tillbaka så ställde jag den här frågan:
"Nu frågar jag en tredje gång: Kan jag ta emot betalningar från bl.a. Coinbase och Binance eller spärrar ni insättningar på mitt konto? Finns någon gräns?"

Svaret jag fick var detta:
Tog ett tag innan jag fick svar på frågan. Tidigare hade banken vägrat svara på om dom spärrar utlandsbetalningar in och ut (SEPA), och bara sagt åt mig att "testa, men om deras bank spärrar överföringen så får du betala 300kr" (i runda slängar).

Så ja, dom låter mig ta emot och skicka SEPA-betalningar men säger samtidigt att dom kan begära in underlag för alla transaktioner.

Alla svenska banker har en skyldighet att motverka penningtvätt, så alla banker kan nog begära in underlag.

Om du nöjer dig med Bitcoin och Ethereum så kan man handla certifikat i dessa på Avanza. De följer kursen på respektive valuta. Dock tog dom en avgift på 2.5% per år sist ja kollade.

Men man slipper ju avgifter för utlandsbetalningar mm så det kanske jämnar ut sig.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Om du nöjer dig med Bitcoin och Ethereum så kan man handla certifikat i dessa på Avanza. De följer kursen på respektive valuta. Dock tog dom en avgift på 2.5% per år sist ja kollade.

Men man slipper ju avgifter för utlandsbetalningar mm så det kanske jämnar ut sig.

SEPA betalningar är gratis, iaf till kraken och binance, så det är inga utgiftee man har.

Dessutom vill man åt i princip allt annat än btc och eth då dessa två giganter inte rör sig lika mycket som t.ex. Ada, doge, xrp, voyager etc. Plus margin och futures är en annan sak man vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vi kör coinbase, paypal, shoppar numera

Du skickar från Coinbase till paypal? Hur gör du det? Jag har inget sådant alternativ vad jag kan se.

Permalänk
Inaktiv

Har bara lagt till Paypal kontot. Först får du sälja sedan föra över till Paypal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vi kör coinbase, paypal, shoppar numera

Körde samma metod för banken strulade, enkelt att lagga till paypal om man har samma e-post på det kontot är det bokstavligen bara ett knapptryck.

Slutade med att jag köpte ädelmetaller och ett par magasin på ebay

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Om en aktör har blivit svart/grålistad för att ha underlättat penningstvätt eller terrorfinansiering så börjar dörrar att stängas på alla möjliga håll, jag skulle vara försiktig med insättningar, blir supertrist om SEC sveper in och lägger beslag på hela faderullan, om det visar sig att dollar har varit inblandade.

Men visst, kan ju vara så att coinbase har helt rent mjöl i påsen och det är bara Länsförsäkringar som är emo, då är det ju bara att köra på, men lite lurigt att veta.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Körde samma metod för banken strulade, enkelt att lagga till paypal om man har samma e-post på det kontot är det bokstavligen bara ett knapptryck.

Slutade med att jag köpte ädelmetaller och ett par magasin på ebay

Använder du EUR "Advcash Account Balance" withdrawal då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om en aktör har blivit svart/grålistad för att ha underlättat penningstvätt eller terrorfinansiering så börjar dörrar att stängas på alla möjliga håll, jag skulle vara försiktig med insättningar, blir supertrist om SEC sveper in och lägger beslag på hela faderullan, om det visar sig att dollar har varit inblandade.

Men visst, kan ju vara så att coinbase har helt rent mjöl i påsen och det är bara Länsförsäkringar som är emo, då är det ju bara att köra på, men lite lurigt att veta.

Finns ingen stor amerikansk bank som inte blivit dömd för pengatvätt såvitt jag vet? Vid detta laget finns det väl inte nån svensk bank som inte blivit påkomna med handen i syltburken heller. Coinbase registrerades på Nasdaq i april, känns inte så troligt att det skulle hänt om SEC hade något på Coinbase.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Uttag till norweigan-kortet

Skrivet av littlemac:

Skaffa ett Norwegian kreditkort och betala via det. Inga problem.

Vill först förtydliga att jag deklarerat eventuella vinster men ogillar faktumet att min egna bank kommer vara frågvis om jag tar ut pengar ifrån Binance till mitt bankkonto. Därför är jag nyfiken på om någon vet ifall norweigan rapporterar till bank/Skatteverket när man sätter in pengar från Binance till kreditkortet som en transaktion? Det som är nyttjat av krediten ”fylls på”/betalas i och med transaktionen ifrån Binance till kreditkortet.

Permalänk

krypto

Skrivet av nu1mlock:

Jag gjorde ett uttag från Binance igår (bekräftelse från Binance runt 13:00) men har inte fått in pengarna på mitt konto ännu. Förhoppningsvis kommer dom in under morgondagen, annars blir jag orolig. Lsförsäkringar har inte hört av sig till mig än.

Hur har det gått för dig? har du fått pengarna från Binans? finns det risk att de stänger ner kontot eftersom du har skickat och fått pengar från Krypto företag? tror att de är rädd för peningstvätt och financiering av brotslighet. glöm inte att deklarera skatten ifall du har sålt med vinst/förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasantayyar:

Hur har det gått för dig? har du fått pengarna från Binans? finns det risk att de stänger ner kontot eftersom du har skickat och fått pengar från Krypto företag? tror att de är rädd för peningstvätt och financiering av brotslighet. glöm inte att deklarera skatten ifall du har sålt med vinst/förlust.

Har inte fått pengarna, men har fått referensnummer av banken på den stoppade överföringen. Detta har jag vidarebefordrat till Binance och väntar på återkoppling.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Har inte fått pengarna, men har fått referensnummer av banken på den stoppade överföringen. Detta har jag vidarebefordrat till Binance och väntar på återkoppling.

uh tråkigt... men hur har banken (LF) ett ref nummer om de inte har fått pengarna? misstänker att de har blockerat insättningen. sade de inget om du inte borde ha handlat med binance och krypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasantayyar:

uh tråkigt... men hur har banken (LF) ett ref nummer om de inte har fått pengarna? misstänker att de har blockerat insättningen. sade de inget om du inte borde ha handlat med binance och krypto?

Jo, dom hade blockat överföringen, men det sa dom inget om när jag ringde första gången.

När jag pratade med dom igen, en vecka senare, så fick jag referensnumret och dom sa även att dom har valt att blocka allt med krypto pga att "många har blivit lurade". Jag sa att jag byter bank och klagade på att dom inte hade informerat om att dom hade börjat blocka krypto, och framförallt för att jag inte hade blivit informerad om att dom hade blockat överföringen i sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jo, dom hade blockat överföringen, men det sa dom inget om när jag ringde första gången.

När jag pratade med dom igen, en vecka senare, så fick jag referensnumret och dom sa även att dom har valt att blocka allt med krypto pga att "många har blivit lurade". Jag sa att jag byter bank och klagade på att dom inte hade informerat om att dom hade börjat blocka krypto, och framförallt för att jag inte hade blivit informerad om att dom hade blockat överföringen i sig.

Bra svar!