Permalänk

Reparation av grafikkort

Hej jag har sett video på you tube att det finns killar som reparerar grafikkort.
Finns det någon som vet om det finns företag som gör det också.
Eller har någon adress eller email till någon som gör det?
Mvh NiftyHydra

Permalänk
Medlem

1. Länka en sådan video tack.

2. Vad är det som behövs repareras?

Har faktiskt inte hört om någon som reparerar något på grafikkort mer än söndrig kondensator. Det går.
Eller fixa dålig lödning.
Sträcker vi ordets betydelse väldigt långt så kan jag gå med på att byta trasiga fläktar som "reparera grafikkortet".

Är det lednignsbanor i pcb som är brända är det kört.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag kör crypto och har en del problem, tex att det är varmt och ett annat kort kan jag inte överklocka minnena alls.

Permalänk
Medlem

Berätta gärna vilken modell på grafikkort det är samt om du testat köra utan over/under-klockning och testat en vanlig GPU Benchmark.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Länka en sådan video tack.

2. Vad är det som behövs repareras?

Har faktiskt inte hört om någon som reparerar något på grafikkort mer än söndrig kondensator. Det går.
Eller fixa dålig lödning.
Sträcker vi ordets betydelse väldigt långt så kan jag gå med på att byta trasiga fläktar som "reparera grafikkortet".

Är det lednignsbanor i pcb som är brända är det kört.

Inuti, kanske. Ovanpå går den att fixa.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Jag har testat, och vad jag vill veta om det finns någonstans man kan lämna in kort.
Jag vet inte om något sådant i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niftyhydra:

Jag kör crypto och har en del problem, tex att det är varmt och ett annat kort kan jag inte överklocka minnena alls.

Mining innebär att det blir varmt. Du kan dock behöva byta till bättre kylpasta med jämna mellanrum. Det är enkelt att göra själv. Såvida du inte har nvidia founders edition 2xxx-serien.

Permalänk

Tack det vet jag hur man gör och det är ett bra råd har provat redan men det blev varmare. Bytte thermalpads också men ska nog göra om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Länka en sådan video tack.

2. Vad är det som behövs repareras?

Har faktiskt inte hört om någon som reparerar något på grafikkort mer än söndrig kondensator. Det går.
Eller fixa dålig lödning.
Sträcker vi ordets betydelse väldigt långt så kan jag gå med på att byta trasiga fläktar som "reparera grafikkortet".

Är det lednignsbanor i pcb som är brända är det kört.

Jag brukar kolla på Tech Cemetery ibland, fick det i recommended på YT och tycker det är ganska intressant. Har sett honom fixa skador på PCB genom att koppla samman komponenter för att bypassa den skadade ledningen. Finns flera andra på YT som också håller på med reparation av GPUer.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Tack coooolt jag undersöker det. Tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Niftyhydra:

Hej jag har sett video på you tube att det finns killar som reparerar grafikkort.
Finns det någon som vet om det finns företag som gör det också.
Eller har någon adress eller email till någon som gör det?
Mvh NiftyHydra

Försökte byta en brunnen mosfet i en VRM på ett 1070 en gång i tiden... Kortet höll kanske 10 sekunder innan den brann igen, så gav upp det.

Byta fläktar o sånt är nåt som är görbart för de flesta, så beror ku på vad det är för fel på ditt kort om det är rimligt eller ej.

Permalänk

I dagsläget finns det inte några grafikkort att köpa. Jag tycker att det är värt en reparation.
Mvh NiftyHydra

Permalänk
Skrivet av Niftyhydra:

Funkade inte
Jag tycker att någon dator butik skulle anställa tekniker som har den sortens kunskaper så att alla kunde få reparerat sina kort speciellt nu när man inte rimligen kan köpa ett nytt grafikkort.

felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Försökte byta en brunnen mosfet i en VRM på ett 1070 en gång i tiden... Kortet höll kanske 10 sekunder innan den brann igen, så gav upp det.

Byta fläktar o sånt är nåt som är görbart för de flesta, så beror ku på vad det är för fel på ditt kort om det är rimligt eller ej.

Att bara byta den brunna mosfeten utan att mäta upp sekundärsidan gör att man har stor risk att bränna den nya också. Anledningen att den brinner är ofta en annan defekt komponent.

Att reparera grafikkort kräver erfarenhet, man måste veta hur högt motstånd man ska ha ifall det är Micron minnen respektive samsung minnen t.ex, utan den infon är ofta mätningarna svåra att tyda.

Tech cemetary är den bästa gpu reparatören på youtube enligt min uppfattning, har sett han hitta fel som jag aldrig skulle kunnat hitta, enbart pga. hans kunskap om elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niftyhydra:

Funkade inte
Jag tycker att någon dator butik skulle anställa tekniker som har den sortens kunskaper så att alla kunde få reparerat sina kort speciellt nu när man inte rimligen kan köpa ett nytt grafikkort.

Kan hålla med om att behovet finns, men besitter man den kunskapen som krävs för dessa reparationer så kör man nog i stort sett alltid eget företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Att bara byta den brunna mosfeten utan att mäta upp sekundärsidan gör att man har stor risk att bränna den nya också. Anledningen att den brinner är ofta en annan defekt komponent.

Att reparera grafikkort kräver erfarenhet, man måste veta hur högt motstånd man ska ha ifall det är Micron minnen respektive samsung minnen t.ex, utan den infon är ofta mätningarna svåra att tyda.

Tech cemetary är den bästa gpu reparatören på youtube enligt min uppfattning, har sett han hitta fel som jag aldrig skulle kunnat hitta, enbart pga. hans kunskap om elektronik.

Jo, det var en chansning... sekudärsidan verkade ok. Men om tex kontrollerkretsen blivit dålig (mini bga eller nåt åt det hållet) så är den inte lätt att byta om man ens kan få tag på en ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, det var en chansning... sekudärsidan verkade ok. Men om tex kontrollerkretsen blivit dålig (mini bga eller nåt åt det hållet) så är den inte lätt att byta om man ens kan få tag på en ersättare.

Nä det är det som är så trist om man vill börja reparera grafikkort, i början är det i stort sett omöjligt att komma någonstans när man inte har tillgång till donatorkort.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kort och vad är det för misstänkt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Vad är det för kort och vad är det för misstänkt fel?

Frågar du mig så var det ett EVGA GTX1070. Kortis på +12V så datorn inte startar, konstaterat kortis is en mosfet.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Tech cemetary är den bästa gpu reparatören på youtube enligt min uppfattning, har sett han hitta fel som jag aldrig skulle kunnat hitta, enbart pga. hans kunskap om elektronik.

Instämmer! Pladdrar på ordentligt och det märks att han fattar.

En annan duktig rep då han fortfarande gjorde vids är Eli Tech på youtube, inte synts på kanalen på 2år men nu tycks han ha gått online igen - kul!

Ska själv göra ett konstaterat minnesbyte från en donator inom kort på ett Palit 1070 8G

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niftyhydra:

Funkade inte
Jag tycker att någon dator butik skulle anställa tekniker som har den sortens kunskaper så att alla kunde få reparerat sina kort speciellt nu när man inte rimligen kan köpa ett nytt grafikkort.

De som har kunskapen att reparera elektronik på den nivån har redan jobb.

Inte helt sällan så mycket jobb att de kan välja ut det bästa och ändå ha att göra i åratal.

På jobbet anlitar vi en riktigt duktig reparatör, men det handlar ofta om lite andra pengar än vad ett grafikkort kostar och lite andra kostnader.
Säg att han kan laga ett kort eller liknande som kostar 50-100tkr, då kan han ändå ta 10tkr för arbetet om det fungerar och då har vi ändå tjänat rejält på det.

Dessutom kan jag tänka mig att han hjälper oss för att vi är en bra kund till företaget han jobbar på.

Har ju sett hur mycket som ligger och väntar i hans verkstad...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Youtube: NorthridgeFix fixar bland annat GPU. Han säger att 50% av dem lyckas. Han är i Kalifornien och tar beställningar, men det blir mycket frakt. Intressanta videos dock.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Niftyhydra:

Jag kör crypto och har en del problem, tex att det är varmt och ett annat kort kan jag inte överklocka minnena alls.

Inget av dessa två problemen är ju direkt något som går att "reparera".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Instämmer! Pladdrar på ordentligt och det märks att han fattar.

En annan duktig rep då han fortfarande gjorde vids är Eli Tech på youtube, inte synts på kanalen på 2år men nu tycks han ha gått online igen - kul!

Ska själv göra ett konstaterat minnesbyte från en donator inom kort på ett Palit 1070 8G

Spännande, kommer du reballa minnet själv, med stencil eller för hand?

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Jag brukar kolla på Tech Cemetery ibland, fick det i recommended på YT och tycker det är ganska intressant. Har sett honom fixa skador på PCB genom att koppla samman komponenter för att bypassa den skadade ledningen. Finns flera andra på YT som också håller på med reparation av GPUer.

Finns "färg" som leder ström även. Tror Kjell & Co har en sådan.

Permalänk
Skrivet av Niftyhydra:

Funkade inte
Jag tycker att någon dator butik skulle anställa tekniker som har den sortens kunskaper så att alla kunde få reparerat sina kort speciellt nu när man inte rimligen kan köpa ett nytt grafikkort.

[Off topic] Den sortens kunskap är numera en certifiering.
Kan du löda komponenter (SMD) för hand, då har du en enormt bra lön.

Har både sett och testat det.
Bara utrustning kostar en slant.

Edit: Förresten, har du testat med någon form av vattenkylning till kortet med värme problemen?

Glömde något viktigt!
Permalänk
Skrivet av SueCia:

Spännande, kommer du reballa minnet själv, med stencil eller för hand?

Sent svar men jag velade fram och tillbaka men har lösa minnen på väg in. Första bytena ska såvitt jag förstår ej kräva varken eller. Donatorn föll i stöpet och tur var väl de då de måste vara gddr5x. Har lite grejer på G

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hitta du någonsin nått i Sverige? @Niftyhydra

Permalänk

Jag hittade en men han reparerar bara ljudkort.
Om ni vill kan ni kolla TV reparatörer.