AMD växer så det knakar inom servrar – tappar på konsumentsidan

Permalänk
Melding Plague

AMD växer så det knakar inom servrar – tappar på konsumentsidan

Samtidigt som tillväxten på konsumentmarknaden bromsat in fortsätter AMD att dundra fram som en ångvält på servermarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bortförklaringar inc!

Världsmarknaden för konsumenter kanske inte bara är datorentusiaster trots allt?

Permalänk
Medlem

Klart att AMD tappar på desktop/bärbart om flödet av processorer dit är strypt. Totalt ökar de ju.

Permalänk
Medlem

Svårt att behålla marknadandelar när de säljer slut allt de tillverkar och intel har tillverkningskapacitet på en helt annan nivå.
Folk som vill köpa AMD köper intel för det är brist på AMD prollar i alla segment.
Inte för att intel gör dåliga grejer, speciellt budget just nu är i Intels hamn...men även om AMD gör bättre så måste man ju tillverka tillräckligt fort för att hänga på intels megamaskin

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket kapacitet som AMD köpt framöver. Även om de skulle dubbla sina inköp på 7nm så är Intel fortfarande störst. Så AMD får snällt inse att det enda som de kan göra för att öka vinsten är att höja marginalen/enhet de säljer. Premium 5000 serien budget 2000 serien.
Nästa år premium 6000serien budget 2000 serien (5000 serien försvinner då den tar tillverkningskapacitet på 7nm/6nm)

AMD kan äga budget segmentera med 2000serien nästa år med rätt pris

(förvånad att det finns så många 3000 CPUer till salu fortfarande då de tar kapacitet från 5000 serien.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan de inte börja tillverka sina äldre produkter igen för budgetsegmentet? De är ju inte på 7 nm och borde därmed inte vara lika påverkade av 7 nm-bristen. Tänker på typ 1600AF, 2600 och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMG:

Kan de inte börja tillverka sina äldre produkter igen för budgetsegmentet? De är ju inte på 7 nm och borde därmed inte vara lika påverkade av 7 nm-bristen. Tänker på typ 1600AF, 2600 och liknande.

Det är nog måttligt intressant iom att processorer som i5 11400(F) skulle krossa dem totalt och säljer för omkring 1700 kr.
Om man inte är ute efter typ en kontorsdator så skulle jag rekommendera en sån alla dagar i veckan om det inte var extremt tight budget och en 2600 fanns för under tusenlappen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog måttligt intressant iom att processorer som i5 11400(F) skulle krossa dem totalt och säljer för omkring 1700 kr.
Om man inte är ute efter typ en kontorsdator så skulle jag rekommendera en sån alla dagar i veckan om det inte var extremt tight budget och en 2600 fanns för under tusenlappen.

1600AF vilket i princip är en 2600 kostade ju $85 när den såldes. Jag tror att många hellre skulle ta än lite äldre 6-kärning processor än en i3 om man har en budget på under tusenlappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kan de inte börja tillverka sina äldre produkter igen för budgetsegmentet? De är ju inte på 7 nm och borde därmed inte vara lika påverkade av 7 nm-bristen. Tänker på typ 1600AF, 2600 och liknande.

Ryktet om IGP som standard kommer ju göra datorerna mer säljbara nu när grafikkort är svåra att få tag på.

Största problemet just nu ärväl annars för bra yield då alla chiplets blir 5800x

Permalänk
Föredetting

Går fram som en... Bulldozer. *badum-tish* I'll see myself out.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Frågan är hur mycket kapacitet som AMD köpt framöver. Även om de skulle dubbla sina inköp på 7nm så är Intel fortfarande störst. Så AMD får snällt inse att det enda som de kan göra för att öka vinsten är att höja marginalen/enhet de säljer. Premium 5000 serien budget 2000 serien.
Nästa år premium 6000serien budget 2000 serien (5000 serien försvinner då den tar tillverkningskapacitet på 7nm/6nm)

AMD kan äga budget segmentera med 2000serien nästa år med rätt pris

(förvånad att det finns så många 3000 CPUer till salu fortfarande då de tar kapacitet från 5000 serien.)

Är långt mer än dubblad kapacitet som krävs för att komma nära Intel. Top 3 chip-tillverkare (TSMC, Samsung & Intel har 50% av totala säljvolymen.
https://www.bloomberg.com/graphics/2021-chip-production-why-h...

AMD lär inte släppa någon budget-varianter vid som 3000-serien (tex 3700x vs 3800x) på bra många år så Intel lär kunna ta tillbaka konsumentsidan medan AMD växer på den mer lukrativa server-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

1600AF vilket i princip är en 2600 kostade ju $85 när den såldes. Jag tror att många hellre skulle ta än lite äldre 6-kärning processor än en i3 om man har en budget på under tusenlappen.

Den säljs fortfarande och den kostar i princip samma som 10400F. Jag har tänkt en budgetdator till ett av barnen och när jag planerar så finns det inte något bättre än 10400F. Om man ska kombinera med moderkort så kanske AMD är billigare här dock. Men 10400F presterar långt mycket bättre än en 1060AF vad jag vet.

Intel har övertagit budgetsegmentet .. who knew?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Långsiktigt är det såklart rätt att produktionen går till servrar nu när det är brist. Alla vet ju att deras hjärta är hos oss med desktop. Men kan de få in rejält med stålar till forskning och utveckling nu så kan det ju omsättas till riktigt grymma processorer för desktop senare. Jag tycker dock de kan vara lite busiga och åtminstonne tillverka EN 590õX som jag kan få köpa så att jag kan uppgradera någon gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Den säljs fortfarande och den kostar i princip samma som 10400F. Jag har tänkt en budgetdator till ett av barnen och när jag planerar så finns det inte något bättre än 10400F. Om man ska kombinera med moderkort så kanske AMD är billigare här dock. Men 10400F presterar långt mycket bättre än en 1060AF vad jag vet.

Intel har övertagit budgetsegmentet .. who knew?

11400F finns ju för 159 kr mer, men det kanske blir väldigt mycket dyrare med moderkort inräknat?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ett medvetet val av AMD att tillverka fler server CPU:er med tanke på hur marknaden är just nu.
Det är en viktig marknad för AMD och det är även där som de större marginalerna finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bortförklaringar inc!

Världsmarknaden för konsumenter kanske inte bara är datorentusiaster trots allt?

Huh?
Säljer man slut på allt man har så blir det svårt att ta fler marknadsandelar om produktionen inte hänger med. Hade AMD haft oändligt med 5600X/5900X så hade de säkerligen en större marknadsandal.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag tror det är ett medvetet val av AMD att tillverka fler server CPU:er med tanke på hur marknaden är just nu.
Det är en viktig marknad för AMD och det är även där som de större marginalerna finns.

AMD måste affärsmässigt fokusera på produkter med hög marginal eftersom de inte har egen tillverkning utan måste som de flesta andra förlita sig på TSMC. Detta lämnar öppet mål till Intel på konsumentsidan, vilket de säkert är tacksamma för när de har det tufft i övrigt. Intel behöver inte välja segment eftersom de var smarta nog att själva tillverka kretsarna.

Permalänk
Medlem

Har inte läst artikel. Men...
Ge mig. Vill ha faktorn är hög. Mycket hög. Även om det skulle vara i labb sammanhang.

Edit:
Som @Ozzed påpekade så finns det vettigare användningsområde än att låta mig leka med virtualisering av 5GHz 802.11ax (en CPU räcker inte) eller klippa en film. Men man ser både en och annan produktiv funktion.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Långsiktigt är det såklart rätt att produktionen går till servrar nu när det är brist. Alla vet ju att deras hjärta är hos oss med desktop. Men kan de få in rejält med stålar till forskning och utveckling nu så kan det ju omsättas till riktigt grymma processorer för desktop senare. Jag tycker dock de kan vara lite busiga och åtminstonne tillverka EN 590õX som jag kan få köpa så att jag kan uppgradera någon gång

Gå hela vägen till 5950X som finns i lager istället så slipper du väntan

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samtidigt som tillväxten på konsumentmarknaden bromsat in fortsätter AMD att dundra fram som en ångvält på servermarknaden.

Läs hela artikeln här

x86 var väl länge sedan, avses inte x64?

Nåja, att tillverka/sälja server-CPU kanske är ett bra och vettigt val: Man kan i dagens bristsituation tillgodose servermarknadens kanske "hundra tusen CPU" utan väntetid, jämfört med varenda "liten nisse i Borås som ska köra CS:GO" som sammantaget vill ha miljontals CPU som inte går att leverera innan "Nisse" så att säga börjar gråta?

AMD-CPU har funkat fint så länge jag kan minnas som server. Min första AMD-CPU som jag återvann, inte slängde, (avdankad K6-III@450) som inte längre dög för att köra Quake etc, satte jag i en serverburk här hemma. Den servern levererade väldigt bra "gratis" i typ 10 år. Så att AMD fokuserar på servermarknaden är inte alls dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Gå hela vägen till 5950X som finns i lager istället så slipper du väntan

Visst, swishar du mellanskillnaden så lovar jag att jag slår till

Nämen... Hade jag inte varit småbarnsförälder nu så hade jag nog inte kunnat hålla mig. Mitt X470 kommer nog aldrig stödja något fetare än 5950X så hade jag bara mitt eget datorintresse att ta hänsyn till hade saken varit biff.. Men jag får ge mig till tåls helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, swishar du mellanskillnaden så lovar jag att jag slår till

Nämen... Hade jag inte varit småbarnsförälder nu så hade jag nog inte kunnat hålla mig. Mitt X470 kommer nog aldrig stödja något fetare än 5950X så hade jag bara mitt eget datorintresse att ta hänsyn till hade saken varit biff.. Men jag får ge mig till tåls helt enkelt.

tror du 6000 kommer passa till ditt moderkort? Blir dyrt för dig om du måste byta CPU varje år då jag vet att du pratat om att du ska byta så länge Moderkortet går att uppdatera. Vi får se vad AMD kommer med för info kommande 6mån.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

tror du 6000 kommer passa till ditt moderkort? Blir dyrt för dig om du måste byta CPU varje år då jag vet att du pratat om att du ska byta så länge Moderkortet går att uppdatera. Vi får se vad AMD kommer med för info kommande 6mån.

https://www.cpu-rumors.com/wp-content/uploads/2021/04/AMD-Zen-Roadmap.png

Om du minns så var det så att AMD bestämde helt godtyckligt att Ryzen 5000 bara skulle funka på X570 och B550. Men sedan välte vi internet och de ändrade sig men sa samtidigt att zen3 definitivt blir det sista som stöds på 4000-serien. Så såvida det inte kommer någon XT-variant så är det nog stopp. Dessutom skulle nog 6009-seruen kräva DDR5 och då blir det nytt moderkort oavsett. Och I så fall så väntar jag nog en generation. Dels därför att DDR5 förmodligen inte kommer vara ett självklart val ställt mot DDR4 när det är helt nytt, och dels därför att jag nu ser att 300-seriens chipsets blivit styvmoderligt behandlad såhär i slutet av livscykeln, så om jag väntar till 700-seriens chipsets så hinner dels DDR5 mogna lite, och dels är chanserna större att jag sedan kan uppgradera processorn fler gånger på samma moderkort. Men som sagt.. Det förutsätter att jag bara har mitt eget intresse att lägga pengar på och så är inte längre fallet. Så framtiden är minst sagt oviss för min stackars hårdvara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

11400F finns ju för 159 kr mer, men det kanske blir väldigt mycket dyrare med moderkort inräknat?

Osäker där faktiskt. Jag vet inte vilket chipset man måste ha för 11400F. Det står samma socket, men jag vet inte om H410 funkar t.ex eller om man måste ha B560.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du minns så var det så att AMD bestämde helt godtyckligt att Ryzen 5000 bara skulle funka på X570 och B550. Men sedan välte vi internet och de ändrade sig men sa samtidigt att zen3 definitivt blir det sista som stöds på 4000-serien. Så såvida det inte kommer någon XT-variant så är det nog stopp. Dessutom skulle nog 6009-seruen kräva DDR5 och då blir det nytt moderkort oavsett. Och I så fall så väntar jag nog en generation. Dels därför att DDR5 förmodligen inte kommer vara ett självklart val ställt mot DDR4 när det är helt nytt, och dels därför att jag nu ser att 300-seriens chipsets blivit styvmoderligt behandlad såhär i slutet av livscykeln, så om jag väntar till 700-seriens chipsets så hinner dels DDR5 mogna lite, och dels är chanserna större att jag sedan kan uppgradera processorn fler gånger på samma moderkort. Men som sagt.. Det förutsätter att jag bara har mitt eget intresse att lägga pengar på och så är inte längre fallet. Så framtiden är minst sagt oviss för min stackars hårdvara.

Det kan vara en väldigt lång väntar i värsta fall. Visste inte ens att Asus C7H stödde 5900X förrän nyligen. Tog så lång för support i början så jag slutade titta, men såg det i någons benchmark härromdagen. Inte jättesugen på ASUS i nästa vända, men vi får se.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det kan vara en väldigt lång väntar i värsta fall. Visste inte ens att Asus C7H stödde 5900X förrän nyligen. Tog så lång för support i början så jag slutade titta, men såg det i någons benchmark härromdagen. Inte jättesugen på ASUS i nästa vända, men vi får se.

Ja de är riktigt sega med nytt UEFI ibland. Men den här gången tog det lång tid för alla tillverkare. Kanske en medveten strategi från AMD"s sida så att folk skulle ge upp och skaffa X570 istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vi har under våren köpt in 6st Nya Servrar med 2*32C/64T EPYC Go AMD!
Mycket mera prisvärda per Core än Intel, något vi behöver i vår hall!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

x86 var väl länge sedan, avses inte x64?

Nej, x86 är processorfamiljen. När man skriver x64 syftar man normalt på en exekverbar fil som använder den utökade instruktionsuppsättningen x86-64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Svårt att behålla marknadsandelar när de säljer slut allt de tillverkar och intel har tillverkningskapacitet på en helt annan nivå.

En annan intressant aspekt är hur efterfrågan ser ut gällande Intels produkter.
Jag misstänker att efterfrågan på deras serverprocessorer sjunkit en hel del, vilket medför att produktionskapacitet frigörs för tillverkning av det övriga sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bortförklaringar inc!

Världsmarknaden för konsumenter kanske inte bara är datorentusiaster trots allt?

Vilken del är bortförklaringar- brist på kapacitet?
Guldläge för intel iallafall, teoretiskt.

Skrivet av infigo:

Svårt att behålla marknadandelar när de säljer slut allt de tillverkar och intel har tillverkningskapacitet på en helt annan nivå.
Folk som vill köpa AMD köper intel för det är brist på AMD prollar i alla segment.
Inte för att intel gör dåliga grejer, speciellt budget just nu är i Intels hamn...men även om AMD gör bättre så måste man ju tillverka tillräckligt fort för att hänga på intels megamaskin

Yep, 10xxx serien med nya priserna ser riktigt vettiga ut just nu, dock för entusiastbyggen känns det värt att vänta och se vad som händer med Alder Lake och hur DDR5-situationen kommer se ut med intel och AMD.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200