Nvidia avtäcker Geforce RTX 3050 och RTX 3050 Ti för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avtäcker Geforce RTX 3050 och RTX 3050 Ti för bärbara datorer

Nvidia tar sikte på instegssegmentets bärbara speldatorer med de nya grafikkorten Geforce RTX 3050 och Geforce RTX 3050 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ändå trevligt att prestandan för bärbara nått en nivå där det fungerar i hyffsat krävande spel.
Då också med en framerate som inte hindrar upplevelsen alltför mycket.

Permalänk

Intressant. Även om cpun inte skulle prestera som de bästa Intel, AMD eller Apple cpuer så är det inte cpun som är en flaskhals i just spel.

Det jag främst gillar med dessa är att windows arm kan bli mer populärt vilket de väl kommer köra?

Permalänk
Medlem

3050-better-not-even-try-doing-rtx-on-this-one.

Permalänk
Inaktiv

Intressant. Sitter själv med mobila RTX3070 men det ångrar jag i efterhand, det är ju ändå CPU som är för långsam för hög FPS på laptops överlag

Permalänk
Medlem

Är det inte lite väl lite minne på dessa? Historiskt sett har bärbara haft mycket minne av någon anledning och dessa borde väl motsvara rtx 2060 ungefär, och om jag inte minns fel hade det kortet 6 GB?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intressant. Sitter själv med mobila RTX3070 men det ångrar jag i efterhand, det är ju ändå CPU som är för långsam för hög FPS på laptops överlag

Vad kör du för spel för att det ska vara CPUn som flaskar, och vilken CPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Vad kör du för spel för att det ska vara CPUn som flaskar, och vilken CPU?

Warzone för tillfället och hade lite samma fenomen i Battlefielv V, spelar vanligtvis på låga grafikinställningar i de spel jag spelar men nu känns det lite tråkigt eftersom fps ändå är ungefär den samma. Jag har Ryzen 5800h

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intressant. Sitter själv med mobila RTX3070 men det ångrar jag i efterhand, det är ju ändå CPU som är för långsam för hög FPS på laptops överlag

Har då sällan stött på ett spel som CPU flaskar i hittills? Brukar ha mellan 120-220fps i alla spel med max-inställningar. CPU runt 15-20% och gpu stadigt på 99%.

Sen är ju vissa titlar sämst optimerade/gamla typ Diablo 3 som har 30% CPU och GPU användning under en spel-session och ändå droppar under 80 fps. Förövrigt en av dom enda spelen där 180fps känns som 40 när man spelar.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spacer:

Ändå trevligt att prestandan för bärbara nått en nivå där det fungerar i hyffsat krävande spel.
Då också med en framerate som inte hindrar upplevelsen alltför mycket.

Har varit borta från datorer i nästan 7år sen jag fick barn men köpte en laptop för några månader sen. Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det gick spela allt på ultra med 120-220 fps

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Har då sällan stött på ett spel som CPU flaskar i hittills? Brukar ha mellan 120-220fps i alla spel med max-inställningar. CPU runt 15-20% och gpu stadigt på 99%.

Sen är ju vissa titlar sämst optimerade/gamla typ Diablo 3 som har 30% CPU och GPU användning under en spel-session och ändå droppar under 80 fps. Förövrigt en av dom enda spelen där 180fps känns som 40 när man spelar.

story games och open world mm. är säkert annorlunda men sådant intresserar inte mig. Call of duty och Battlefield mm är vad jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

story games och open world mm. är säkert annorlunda men sådant intresserar inte mig. Call of duty och Battlefield mm är vad jag spelar

Call of duty:Modern warfare går sämst på datorn men Battlefield flyter som smör. Både 3an, 4an och 5an 120 fps och uppåt på samtliga. Kör även endel Warhammer: Vermintide 2 där ligger jag på mellan 140-170. (143fps medel på spelets benchmark). Quake champions som är ett snabbt hoppa/springa/skjuta ligger jag på 180-220fps.

Ja dom spelen jag testat så är Modern Warfare det som funkar sämst. Säger kanske mer om spelet än att dagens laptops har för klen cpu ? Är ju knappst det snyggaste spelet på marknaden.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Warzone för tillfället och hade lite samma fenomen i Battlefielv V, spelar vanligtvis på låga grafikinställningar i de spel jag spelar men nu känns det lite tråkigt eftersom fps ändå är ungefär den samma. Jag har Ryzen 5800h

Ja, kör man inte på att använda GPUn så är det ju klart att CPUn flaskar först, och detta är nog ganska få som gör. Dvs, dra ner grafik och upplösning för extrem FPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Ja, kör man inte på att använda GPUn så är det ju klart att CPUn flaskar först, och detta är nog ganska få som gör. Dvs, dra ner grafik och upplösning för extrem FPS.

Hade knappast kallat 144 fps+ för "extremt". Detta problem har jag ju inte på desktop så "klart" är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hade knappast kallat 144 fps+ för "extremt". Detta problem har jag ju inte på desktop så "klart" är det inte

Alltså ja, CPUer på laptops är ju svagare helt klart än på desktop på grund av hur mycket ström de kan dra och hur mycket värme som kan ledas bort. Däremot är det ju fortfarande ganska få som gör det som du gör i det stora hela, och i allmänhet är det nog grafikkortet som flaskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

Alltså ja, CPUer på laptops är ju svagare helt klart än på desktop på grund av hur mycket ström de kan dra och hur mycket värme som kan ledas bort. Däremot är det ju fortfarande ganska få som gör det som du gör i det stora hela, och i allmänhet är det nog grafikkortet som flaskar.

Antagligen men jag kan ju bara uttala mig om vad jag upplever, vilket jag gjorde i mitt första inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Intressant. Sitter själv med mobila RTX3070 men det ångrar jag i efterhand, det är ju ändå CPU som är för långsam för hög FPS på laptops överlag

Fast vad spelar du i sånt fall och vad har du för cpu? Sitter själv med rtx 3070 och en amd prolle och tycker det känns ganska jämt, sure datorn skulle nog må bra av en 50 watt extra och tror mer att det är strömbudget som sätter stopp än att det är just cpun.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Fast vad spelar du i sånt fall och vad har du för cpu? Sitter själv med rtx 3070 och en amd prolle och tycker det känns ganska jämt, sure datorn skulle nog må bra av en 50 watt extra och tror mer att det är strömbudget som sätter stopp än att det är just cpun.

5800h och den får ca. 60w redan i min laptop