Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Sant, jag kan även på min frånluftsvärmepump ställa minsta tillåtna returtemp på golvslingan och på så sätt få upp värmen även på sommaren men då måste jag ändra alla andra termostat och det är jag för lat för

Kör du elektroniska termostater kan du göra det med ett par knapptryck på telefonen😀
Jag kör danfoss eget system, funkar bra och ger jämnare värme men absolut ingen besparing skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

HOLY vad roligt!
Jag har läst och läst och kommit fram till att vi också ska hoppa på luft vatten, dock kommer vi att behöva dra rör då vi inte har vattenburet i dagsläget. Det är enbart direktverkande el, dock har tidigare ägaren stoppat in LF/LF VP som ska sänkas energin något enligt de. Vi får tillträde 1/7 och kommer först då att lära känna huset. Men det är så kul att läsa om en sådan installation! Får man fråga den plattan som ni förberedde, vad fyller den för funktion? Du råkar inte ha någon bild?

Men betalade du hela summan eller finns det möjligheter att avbetala där också, vet du det?

Plattan som vi förberedde var som sagt innan här för utedelen.
Denna:

Tror inte man kan avbetala via den leverantör jag använde. Vet inte faktiskt, har inte fått fakturan ännu. Även om det går så är det nog inte något jag hade rekommenderat, bättre att låna upp på befintligt lån eller prata med banken om en annan lösning. Blir nog billigare.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kör du elektroniska termostater kan du göra det med ett par knapptryck på telefonen😀
Jag kör danfoss eget system, funkar bra och ger jämnare värme men absolut ingen besparing skulle jag säga.

Har elektroniska termostat men inte med appstyrning utan lär vackert vrida på dem själv

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Dashio
Förmodar att det som avses är en platta för utedelen att stå på.

Skrivet av Subzero299:

Plattan som vi förberedde var som sagt innan här för utedelen.
Denna: https://www.ivt.se/globalassets/bildarkiv/produktbilder/luftvatten/luft_liten_vanster_0006_web.png/Small

Tror inte man kan avbetala via den leverantör jag använde. Vet inte faktiskt, har inte fått fakturan ännu. Även om det går så är det nog inte något jag hade rekommenderat, bättre att låna upp på befintligt lån eller prata med banken om en annan lösning. Blir nog billigare.

Varför måste man ha platta för den att stå på? Går det inte att exempelvis ställa den på en altan som jag har i mitt fall exempelvis?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dashio:

Varför måste man ha platta för den att stå på? Går det inte att exempelvis ställa den på en altan som jag har i mitt fall exempelvis?

Det kommer kondensvatten från den, och inte alltid där man tänker sig. Plus att den vibrerar. Att ha en utedel till en LLVP/LVVP stående på något annat än sten/betong är nog en dålig idé i långa loppet.
Skulle även kunna tänka mig att tillverkarna friskriver sig från garantin i de fall man inte placerar den på korrekt underlag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Varför måste man ha platta för den att stå på? Går det inte att exempelvis ställa den på en altan som jag har i mitt fall exempelvis?

Tanken är ju ändå att den ska stå i 15 år eller nått. Då behövs något lite mer väderbeständigt än trä.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det kommer kondensvatten från den, och inte alltid där man tänker sig. Plus att den vibrerar. Att ha en utedel till en LLVP/LVVP stående på något annat än sten/betong är nog en dålig idé i långa loppet.
Skulle även kunna tänka mig att tillverkarna friskriver sig från garantin i de fall man inte placerar den på korrekt underlag.

Jaha? Jag tänkte mig inte för där alls. Men då ska jag nog se över mitt fall. Men visste inte ens att tillverkarna hade rekommendationer för underlag. Men ska kika över det.

Skrivet av Subzero299:

Tanken är ju ändå att den ska stå i 15 år eller nått. Då behövs något lite mer väderbeständigt än trä.

Tack ska verkligen se över det!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Någon som byggt sitt hus via någon husleverantör med totalentreprenad? Vilket företag använde ni? Hur tyckte ni kvalitén av huset blev? Blev ni nöjda?

Finns en hel del ute på marknaden, Myrsjöhus, Ekjöhus & Trivselhus.. Listan är lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Någon som byggt sitt hus via någon husleverantör med totalentreprenad? Vilket företag använde ni? Hur tyckte ni kvalitén av huset blev? Blev ni nöjda?

Finns en hel del ute på marknaden, Myrsjöhus, Ekjöhus & Trivselhus.. Listan är lång.

Jag bygger ett hus med LB-hus nu, det är en totalentreprenad. Inflytt om ca två veckor. Hittills har allt gått helt smärtfritt, bra säljare och bra entreprenör. Entreprenören som bygger huset är dock det avgörande skulle jag säga, det spelar ingen roll om skalet som lämnar fabriken är top notch om hantverkarna är dåliga. Nackdelen med totalentreprenad är ju då att hustillverkaren väljer entreprenör, vid t.ex. generalentreprenad väljer man ju det själv.

Jag tror generellt att de tre du nämner brukar funka bra, men de ligger ju lite högre i pris också. Visst skiljer sig material lite, men för vissa undrar man faktiskt lite vad de motiverar priset med. Myresjöhus har jag inte hittat någon direkt anledning hos till varför de är lite dyrare, för standarden är inte särskilt hög och t.ex. väggkonstruktion är samma som många andra. Där skulle jag nog säga att Eksjöhus och speciellt Trivselhus ligger högre i standard.

Vårgårdahus skulle jag säga ligger bra till gällande pris och standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

Någon som byggt sitt hus via någon husleverantör med totalentreprenad? Vilket företag använde ni? Hur tyckte ni kvalitén av huset blev? Blev ni nöjda?

Finns en hel del ute på marknaden, Myrsjöhus, Ekjöhus & Trivselhus.. Listan är lång.

Byggde med Trivselhus för 12 år sen, supernöjd med huset.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Står inför ett dilemma och tänkte höra er input.

Vi har precis köpt ett hus som befinner sig i Stockholm. Huset är 90kvm+30kvm bo- och biyta där hela huset drivs med direktverkande el. Utöver har den luft/luft VP, kamin och 9st radiatorer. Vi har tillträde av det nya huset 1 Juli så allting kommer att vara väldigt nytt för oss. Vi har frågat de befintliga ägarna vad de betalar i el varje månad och det landar någonstans mellan 1500-2500kr under sommarmånaderna och ca 4500kr/mån under vinterperioden. Vi kollar på att byta värmesystem(antingen till bergvärme eller lvvp).

Idag ligger vi 200kkr till att gå ner till 2% amortering och i siffror diffar det på ca 4400kr varje månad(mellan 2% och 3%). De 200kkr har vi i dagsläget och frågan är numera vilket som är det smartaste valet. Att antingen gå ned 2% amortering och spara så att man har råd med att byta värmesystem eller att byta värmesystem(det blir trots allt lite billigare med elen) men leva "knapert". Avgifterna med ränta och amortering kommer närma sig runt 20k i vilket är en stor del av frugans lön(hon kommer att ha 5k kvar).

Sorry ifall jag är otydlig någonstans, ville försöka hålla mig kort samt informativt. Vad tror ni?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Står inför ett dilemma och tänkte höra er input.

Vi har precis köpt ett hus som befinner sig i Stockholm. Huset är 90kvm+30kvm bo- och biyta där hela huset drivs med direktverkande el. Utöver har den luft/luft VP, kamin och 9st radiatorer. Vi har tillträde av det nya huset 1 Juli så allting kommer att vara väldigt nytt för oss. Vi har frågat de befintliga ägarna vad de betalar i el varje månad och det landar någonstans mellan 1500-2500kr under sommarmånaderna och ca 4500kr/mån under vinterperioden. Vi kollar på att byta värmesystem(antingen till bergvärme eller lvvp).

Idag ligger vi 200kkr till att gå ner till 2% amortering och i siffror diffar det på ca 4400kr varje månad(mellan 2% och 3%). De 200kkr har vi i dagsläget och frågan är numera vilket som är det smartaste valet. Att antingen gå ned 2% amortering och spara så att man har råd med att byta värmesystem eller att byta värmesystem(det blir trots allt lite billigare med elen) men leva "knapert". Avgifterna med ränta och amortering kommer närma sig runt 20k i vilket är en stor del av frugans lön(hon kommer att ha 5k kvar).

Sorry ifall jag är otydlig någonstans, ville försöka hålla mig kort samt informativt. Vad tror ni?

Om du har råd så skulle jag sitta på pengarna ett år. Jag skulle inte byta värmesystem innan jag bott i huset minst 1 år. Efter 1 år vet ni hur era kostnader ser ut, och kan räkna på hur mycket ni tjänar på att byta.

Det är riktigt svårt att ta beslut på föregående ägares förbrukning eftersom ni inte vet deras livsstil, hur mycket varmvatten de förbrukar, hur mycket tvättmaskin de kör, hur varmt de har inne, hur mycket eldar de i kaminen osv.

Om ett år har du relevant information, och kan i lugn och ro bestämma vilken åtgärd som ger mest tillbaka. Kanske är det inte värmesystemet som ger mest, utan tilläggsisolering på vinden, osv.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, bo i minst 1år och se vad ni får för utgifter. 4,5K låter spontant väldigt högt för Stockholm när huset inte är större.

3,9K var min absolut högst månad under vintern med liknande uppvärmningssystem, dvs llvp, elradiatorer och 1 insatskamin i källaren, men då är mitt hus 121+121kvm och snittade 22grader hela vintern.

Med det vill jag ha sagt att era egna kostnader kan skilja sig markant mot de som bodde tidigare. De kanske badade varje dag eller liknande, vem vet. Efter ett år kommer ni ha ett hum om hur det varierar över året för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är det bara Miele maskiner du räknar på?
Bra tvätt får du för runt 5000:- även torktumlare och disk får du för liknande pengar.

Vill man ha vitvaror som inte är skittråkiga eller gjorda jättebilligt så tycker jag 10k/vitvara är resonligt. Allt beror ju på behov förstås.
Men just tvättmaskin brukar sweetspot ligga på 7-8k kan jag tycka. Hade dock kunnat tänka mig ångugn för lite över 15k så det jämnar ut sig. Hällar med zoner över 25cm (som åtminstone jag vill ha) brukar också ligga på dryga 10k.
Klart de billigare fungerar men de kan även behöva bytas ut oftare vilket äter upp priset. Köp alltid med så lång garanti som ni kan hitta.

VH / Jobbar åt electrolux

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Om du har råd så skulle jag sitta på pengarna ett år. Jag skulle inte byta värmesystem innan jag bott i huset minst 1 år. Efter 1 år vet ni hur era kostnader ser ut, och kan räkna på hur mycket ni tjänar på att byta.

Det är riktigt svårt att ta beslut på föregående ägares förbrukning eftersom ni inte vet deras livsstil, hur mycket varmvatten de förbrukar, hur mycket tvättmaskin de kör, hur varmt de har inne, hur mycket eldar de i kaminen osv.

Om ett år har du relevant information, och kan i lugn och ro bestämma vilken åtgärd som ger mest tillbaka. Kanske är det inte värmesystemet som ger mest, utan tilläggsisolering på vinden, osv.

Tack, det stämmer som du säger att det verkligen är väldigt svårt att ta beslut baserat på förra ägarens livstil. Med det börjar vi faktiskt luta oss åt att rent amortera av så att vi kommer ned till 2% och därefter spara samtidigt och bo i huset i ett år för att se vad vi ska lägga pengarna på härnäst. Även fast man skulle vilja göra allting på en gång inser man faktiskt att det är väldigt svårt. Men kul är det!

Skrivet av Cerb:

Håller med föregående, bo i minst 1år och se vad ni får för utgifter. 4,5K låter spontant väldigt högt för Stockholm när huset inte är större.

3,9K var min absolut högst månad under vintern med liknande uppvärmningssystem, dvs llvp, elradiatorer och 1 insatskamin i källaren, men då är mitt hus 121+121kvm och snittade 22grader hela vintern.

Med det vill jag ha sagt att era egna kostnader kan skilja sig markant mot de som bodde tidigare. De kanske badade varje dag eller liknande, vem vet. Efter ett år kommer ni ha ett hum om hur det varierar över året för er.

Ja jag tyckte också att det var en aning högt om jag ska vara helt ärlig och fick nu deras förbrukning som en skärmdump som jag kan bifoga här: https://i.imgur.com/G3bRZjP.png

Där ser man att totalt under ett år har de 18 6000kWh i vilket jag inte tycker är högt(baserat på min lilla kunskap). Jag antar också att du bor i Stockholm?
I så fall verkar ju det lilla huset vara extremt dyrt :/

Vet du ifall det går att installera ytterligare LLVP utan att ha en till utedel? Tänker mig att man kanske kan "förlänga" den som man har idag.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Står inför ett dilemma och tänkte höra er input.

Vi har precis köpt ett hus som befinner sig i Stockholm. Huset är 90kvm+30kvm bo- och biyta där hela huset drivs med direktverkande el. Utöver har den luft/luft VP, kamin och 9st radiatorer. Vi har tillträde av det nya huset 1 Juli så allting kommer att vara väldigt nytt för oss. Vi har frågat de befintliga ägarna vad de betalar i el varje månad och det landar någonstans mellan 1500-2500kr under sommarmånaderna och ca 4500kr/mån under vinterperioden. Vi kollar på att byta värmesystem(antingen till bergvärme eller lvvp).

Idag ligger vi 200kkr till att gå ner till 2% amortering och i siffror diffar det på ca 4400kr varje månad(mellan 2% och 3%). De 200kkr har vi i dagsläget och frågan är numera vilket som är det smartaste valet. Att antingen gå ned 2% amortering och spara så att man har råd med att byta värmesystem eller att byta värmesystem(det blir trots allt lite billigare med elen) men leva "knapert". Avgifterna med ränta och amortering kommer närma sig runt 20k i vilket är en stor del av frugans lön(hon kommer att ha 5k kvar).

Sorry ifall jag är otydlig någonstans, ville försöka hålla mig kort samt informativt. Vad tror ni?

Är huset så litet och inte redan har vattenburen värme låter det inte som ni borde fundera på bergvärme, det kommer aldrig gå att räkna hem den investeringen. Se över isolering och byt till en effektivare luft-pump om den befintliga är gammal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är huset så litet och inte redan har vattenburen värme låter det inte som ni borde fundera på bergvärme, det kommer aldrig gå att räkna hem den investeringen. Se över isolering och byt till en effektivare luft-pump om den befintliga är gammal.

Det kan ju finnas andra skäl till att man vill ha vattenburet också. Oaktat att det går att köra "vändbara" luftvärmepumpar som AC, så är jag väl inte så glad i att ha dessa flåsande enheter inne. Sedan får man förstås ta med i kalkylen vad åldern på elelement och varmvattenberedare är också, förutom luftvärmepumpen. Sedan kanske man inte vill ha "brödrostar" som luktar gammalt bränt damm oavsett, dvs ej oljefyllda elradiatorer.

För ett så litet hus är det dock troligen vettigare, oaktat att man då får en utedel som låter lite precis som med en luftvärmepump, att sätta luft-vatten istället för bergvärme rent kostnadsmässigt.

Oavsett så är det första man bör göra att försöka hitta ett vettigt avtal på elhandelssidan. Det kostar i princip noll kronor, men i värsta fall lite tid, och kan göra en del på kostnaden kontra ett dåligt eller uselt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Vill man ha vitvaror som inte är skittråkiga eller gjorda jättebilligt så tycker jag 10k/vitvara är resonligt. Allt beror ju på behov förstås.
Men just tvättmaskin brukar sweetspot ligga på 7-8k kan jag tycka. Hade dock kunnat tänka mig ångugn för lite över 15k så det jämnar ut sig. Hällar med zoner över 25cm (som åtminstone jag vill ha) brukar också ligga på dryga 10k.
Klart de billigare fungerar men de kan även behöva bytas ut oftare vilket äter upp priset. Köp alltid med så lång garanti som ni kan hitta.

VH / Jobbar åt electrolux

Då menar du att man ska satsa på IKEA är enda jag vet som lämnar 5års garanti på sina produkter.
Och deras produkter är ju både från Electrolux, Whirlpool och Bosh

Köpte min ångugn för 7990:- haft den 1 år och funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är huset så litet och inte redan har vattenburen värme låter det inte som ni borde fundera på bergvärme, det kommer aldrig gå att räkna hem den investeringen. Se över isolering och byt till en effektivare luft-pump om den befintliga är gammal.

Huset är litet idag men vi har även planer inför framtiden att göra ett taklyft och bygga till en våning. Om man tänker i den aspekten så kanske det motiverar att installera vattenburet? Idag är det tilläggsisolerat vid fasad men takisolering saknar idag någon slags form av isolering.

Är 6-7 år gammal LLVP gammalt btw? Vet dock inte leverantör än så länge

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då menar du att man ska satsa på IKEA är enda jag vet som lämnar 5års garanti på sina produkter.
Och deras produkter är ju både från Electrolux, Whirlpool och Bosh

Köpte min ångugn för 7990:- haft den 1 år och funkar hur bra som helst.

Ja ikeas vitvaror är onekligen prisvärda skulle vilja ha två likvärdiga från ikea/electrolux och skruva isär. De verkar vara liknande fast 5-7 kg skiljer. Oklart vad de kilona består av. En eller två plåtar färre brukar det vara men det kan ju inte svara för hela skillnaden.
Electrolux och siemens (och då undervarumärken typ neff/aeg) erbjuder också 5 år via fackhandeln. Det ger ett högre netto vid inköp så de här riktiga prisdumparna som elgiganten och mediamarkt brukar inte ha det om det inte specificeras.

Du kan ställa in ångtemperaturen med 5-graders inkrementer gissar jag? Har du mjukstängning? Bör gå dit på spionuppdrag.

Jag hör ju mycket att ikea är electrolux men folk inom electrolux vill inte veta av det och påstår att saker är lägre specade och har enklare funktioner. Hur mycket av detta som är sant vet jag inte. Ibland när man pratar märken så blir det ju lite sekt-liknande speciellt inom en koncern så jag vet att min syn är vinklad. De tillverkas på en äldre plattform än de dyrare electroluxarna men rent krasst så blir ju potatisgratängen lika god vilken man än använder så som konsument är det inget man behöver bry sig om.

Jag tycker att ikeas saker verkar generellt prisvärda hur som och enklare funktioner, typ vred i stället för touch och dylikt är bra. Åtminstone tänker jag så med bilar.

Fortsätt trivas med din ugn!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Huset är litet idag men vi har även planer inför framtiden att göra ett taklyft och bygga till en våning. Om man tänker i den aspekten så kanske det motiverar att installera vattenburet? Idag är det tilläggsisolerat vid fasad men takisolering saknar idag någon slags form av isolering.

Är 6-7 år gammal LLVP gammalt btw? Vet dock inte leverantör än så länge

Ja, ska ni bygga om såpass mycket låter det vettigt att titta på vattenburet.

Nej, 6-7 år är inte gammalt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Ska bygga ut och då kommer jag givetvis lägga nytt golv i rummet som kommer bli större. Längs med ytterväggen vill jag lägga klinkers och även runt kaminen givetvis, resten av golvet blir ett ekgolv.
Funderar på hur jag ska göra denna läggning, är det enklast att lägga golvet som vanligt och sen såga ur med sänksåg där klinkersen ska dit och lägga dit dessa sist eller lägger jag klinkersen först och sen försöker få till en så snygg kant mot denna som det bara går. Vill inte ha någon list eller liknande mellan.
Ytterväggen kommer dessutom vara vinklad så att få en perfekt skarv mot klinkersen kommer inte bli lätt om man lägger dessa först.

Vad är rätt enligt byggaren?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vill bara slänga in en liten påminnelse om att ni ser över era brandvarnare (batteri och att de inte är för gamla). Förstås viktigt även i lägenhet men om möjligt ännu viktigare i villa. Större risk för brand och mindre chans att grannar märker branden i tid.

För ett par dagar sedan var jag först på plats när det brann hos grannen men tyvärr var det redan övertänt. Tre döda. En mycket liten tröst är att de verkar ha dött i sömnen.

Även om vi leker med tanken att man inte bryr sig om brandvarnare för sin egen skull så kan man tänka på sina grannar. Hade det börjat brinna någon timme tidigare hade varken jag eller någon annan granne märkt något innan det spritt sig till skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Står inför ett dilemma och tänkte höra er input.

Vi har precis köpt ett hus som befinner sig i Stockholm. Huset är 90kvm+30kvm bo- och biyta där hela huset drivs med direktverkande el. Utöver har den luft/luft VP, kamin och 9st radiatorer. Vi har tillträde av det nya huset 1 Juli så allting kommer att vara väldigt nytt för oss. Vi har frågat de befintliga ägarna vad de betalar i el varje månad och det landar någonstans mellan 1500-2500kr under sommarmånaderna och ca 4500kr/mån under vinterperioden. Vi kollar på att byta värmesystem(antingen till bergvärme eller lvvp).

Idag ligger vi 200kkr till att gå ner till 2% amortering och i siffror diffar det på ca 4400kr varje månad(mellan 2% och 3%). De 200kkr har vi i dagsläget och frågan är numera vilket som är det smartaste valet. Att antingen gå ned 2% amortering och spara så att man har råd med att byta värmesystem eller att byta värmesystem(det blir trots allt lite billigare med elen) men leva "knapert". Avgifterna med ränta och amortering kommer närma sig runt 20k i vilket är en stor del av frugans lön(hon kommer att ha 5k kvar).

Sorry ifall jag är otydlig någonstans, ville försöka hålla mig kort samt informativt. Vad tror ni?

Spontant låter det tokmycket i kostnad, men det kan ju bero på deras el-abonnemang, hur många kW förbrukar de?
Vi har värmen (också direktverkande el) mer eller mindre avstängd maj-sept, så de kanske har hög varmvattenförbrukning då?
Bo i minst ett år och känn efter vad som känns viktigt att åtgärda först, men byt till oljefyllda radiatorer innan vintern om det inte redan är gjort. Slipper "bränt"lukten och de ger en jämnare/behagligare värme.
Går att köpa billigt på bla Jula, våra funkade i ca 10 år utan problem, men i vintras gav två av dem upp så får investera i nya.
Byt inte till vattenburen värme, det kommer inte bli gratis värme bara för den är vattenburen.
Återbetalningstiden är grymt lång!
Investera hellre i solceller => "gratis" el under sommaren och delvis under våren/hösten/vintern.
Tryck in pengarna och slipp amortera så mycket, tryck i de pengarna på fonder/sparkonto och ta när det behövs, alltid jobbigt att leva utan marginaler ...

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ska bygga ut och då kommer jag givetvis lägga nytt golv i rummet som kommer bli större. Längs med ytterväggen vill jag lägga klinkers och även runt kaminen givetvis, resten av golvet blir ett ekgolv.
Funderar på hur jag ska göra denna läggning, är det enklast att lägga golvet som vanligt och sen såga ur med sänksåg där klinkersen ska dit och lägga dit dessa sist eller lägger jag klinkersen först och sen försöker få till en så snygg kant mot denna som det bara går. Vill inte ha någon list eller liknande mellan.
Ytterväggen kommer dessutom vara vinklad så att få en perfekt skarv mot klinkersen kommer inte bli lätt om man lägger dessa först.

Vad är rätt enligt byggaren?

Ska du ha en rak kant är väl sänksåg ett bra alternativ, du kommer aldrig få en rak kant om du kapar varje planka enskilt. Jag förstår att det inte är så snyggt med en list, men tänk på att flytande golv måste ha rörelsemån. Det är nog ingen bra idé att lägga parketten mot klinkersen utan minst några mm mellanrum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Ska du ha en rak kant är väl sänksåg ett bra alternativ, du kommer aldrig få en rak kant om du kapar varje planka enskilt. Jag förstår att det inte är så snyggt med en list, men tänk på att flytande golv måste ha rörelsemån. Det är nog ingen bra idé att lägga parketten mot klinkersen utan minst några mm mellanrum.

Tack för info, givetvis kommer det bli någon millimeter mellan golvet och klinkern. Det viktiga är att kanten blir jämn och då är det nog sänksågsalternativet som är bäst. Då kan jag också lägga hela golvet som vanligt och sen kapa snygga raka kanter bara och lägga klinkern efter det. Det blir ju sen en golvsockel mot väggen så där finns lite vingelmån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Finns det några svenska husbyggarvideos att kolla på?

Det dyker upp mycket videos i mitt flöde på Facebook men det är nästan alltid USA eller andra länder långt borta och byggnadsteknikerna är ofta väldigt annorlunda mot hur man bygger i Sverige.

Har varit lite sugen på att ta en prenumeration på "gör det själv", men ingen aning hur det är.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Finns det några svenska husbyggarvideos att kolla på?

Det dyker upp mycket videos i mitt flöde på Facebook men det är nästan alltid USA eller andra länder långt borta och byggnadsteknikerna är ofta väldigt annorlunda mot hur man bygger i Sverige.

Har varit lite sugen på att ta en prenumeration på "gör det själv", men ingen aning hur det är.

Jag har tänkt bygga ett attefallshus och har letat igenom youtube efter bra videos. Av de alldeles för många jag sett är det en svensk videoserie (svenskt trä) från förr som var mest informativ även om den kanske inte är mest underhållande.
Här är en länk för hur du börjar bygga ett ~attefallshus. https://youtu.be/XGmSsX3i5vw Efter den finns det filmer om hur du gör invändigt och annat som kan vara intressant.

Svenskt trä har också en del annat nyttigt för sig. På https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/ kan du hitta ritningar, hjälpredor för att välja rätt dimensioner på virket, förklaringar för hur saker är uppbyggda osv.

Angående gds så har jag prenumererat på det och visst har jag haft lite nytta av innehållet men i ärlighetens namn så slutade jag så fort mitt erbjudande gick ut och jag har inte saknar tidningen det minsta. Mycket reklam och det mesta av innehållet kan man hitta på nätet med en snabb googling.

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips @Trunk:
Plockade en broschyr från svenskt trä om trall och det var väldigt informativt
Lycka till med bygget!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nyligen köpt ett hus/sommarstuga med golvvärme från ett företag som heter Thermotech.

https://www.thermotech.se/produkter-category/golvvarme/

Hade varit väldigt behändigt med någon typ av WiFi styrning av golvvärmen så det är varmt och skönt när man kommer fram. Någon som har en idé hur man lättast går tillväga?

Är helt novis när det gäller golvvärme, finns det generella styrdon som en fackman kan installera eller är det specifika grejer för varje tillverkare?

Mvh

Base

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310