90-talets och nuvarande intel VS amd person-krig

Permalänk
Inaktiv

90-talets och nuvarande intel VS amd person-krig

Hejsan på er.
På 90talet när jag hade data som intresse så var det typ rivalitet mellan intel-folk och amd-folk där man dissa varandra nästan totalt för att de gillade de olika tillverkarna.. Så Jag är väldigt nyfiken på om detta fenomenet är kvar idag oxå, eller var det bara ett fenomen som fanns under 90tals eran?

Rubrik förkortad och förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon309108:

Hejsan på er.
På 90talet när jag hade data som intresse så var det typ rivalitet mellan intel-folk och amd-folk där man dissa varandra nästan totalt för att de gillade de olika tillverkarna.. Så Jag är väldigt nyfiken på om detta fenomenet är kvar idag oxå, eller var det bara ett fenomen som fanns under 90tals eran?

Ja, fenomenet med obota Fanboys existerar än. Jag att vi har lyckats bli av med det värsta pajasbeteendet här i forumet som tur är. Jag håller iallafall Sweclockers medlemmarna till hög standard.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

o den ljuva doften av troll ..... penn-troll kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

o den ljuva doften av troll ..... penn-troll kanske?

Vad menar du? då på 90talet? ja det var en sjuk grej hahaha

Permalänk
Medlem

Motorola <3

Permalänk
Medlem

Har alltid varit okej med båda, har t.ex. P4-system i gömmorna någonstans (dock inte Willamette) även om jag gillade Athlon-system.

OT ljudkriget så vann fel bolag, Aureal var trevligt. Idag finns ingen anledning till dessa ljudkretsar, men riktigt fult att begrava konkurrent genom oriktiga IP-strider och dessa advokatkostnader, samt dessutom köpa upp konkursboet.

Permalänk
Medlem

Det existerar i högsta grad fortfarande. Tyvärr.
Det är inte lika hårda ord nu om jag minns rätt, utan mer att dom vägrar köpa från andra företaget även om dom skulle få fördelar av ett sådant köp.

Folk är (insert kraftord här) oavsett vilket åldersgrupp vi pratar om.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Drygt 20 år har gått och världen är sig lik.

Argumentationen finns fortfarande kvar såväl på nybyggen som i retrokretsar.

Nu är dock nivån i sandlådan lite bättre än förr

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

ahaa.. det låter underbart att höra att det blivit mer civiliserat
Jag hade intresset just under 1987 till 2005ish och min bästa vän som jag har som bästa vän än i dag var på olika sidor... vi hade liiivliga diskussioner
Nu försöker jag återuppliva data-intresset och jag märker ju att saker har förändrat sig en heeeel deeeel sista 15åren när jag varit utanför loopen så att säga. Men jag ser bara positiva saker så här på alla forum. Underbart härlig sammanhållning på folk i alla åldrar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, fenomenet med obota Fanboys existerar än. Jag att vi har lyckats bli av med det värsta pajasbeteendet här i forumet som tur är. Jag håller iallafall Sweclockers medlemmarna till hög standard.

Jag var medlem här först då när forumet bildades och ettpar år.. men jag försvann när mitt dataintresse och spelintresse typ dog över natt... När jag regga mig här igen nu för några år sedan så försökte jag minnas gamla användarnamnet o se om kontot var kvar så jag bara kunde logga in.. Men det var som bortglömt och än idag har jag inte lyckats komma på det... Men det kan ju vara raderat oxå när jag var inaktiv i såååå många år.
Japp jag tycker det här forumet ska ha en guldstjärna superhärligt forum ju och även att det är heta diskussioner i vissa trådar, så är jag imponerad över att det är så snygg o städad nivå på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vad menar du? då på 90talet? ja det var en sjuk grej hahaha

MHO så är "krigen" mellan AMD - INTEL fortfarande i full fart, framförallt så fort det ena "laget" lanserar något nytt. Så jag tolkade din fråga som en troll-fråga, då en sökning här i forumet eller på google borde ge dig alla svar du önskar

Men som flera sagt här i tråden, diskussionen på Sweclockers är _oftast_ sansad

mvh Lazze

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Hejsan på er.
På 90talet när jag hade data som intresse så var det typ rivalitet mellan intel-folk och amd-folk där man dissa varandra nästan totalt för att de gillade de olika tillverkarna.. Så Jag är väldigt nyfiken på om detta fenomenet är kvar idag oxå, eller var det bara ett fenomen som fanns under 90tals eran?

Jo, Intel - AMD-striden har väl tappat en del kraft på sistone men det finns ju många andra strider som fortsätter i full fart som Nvidia mot AMD för grafikkort, eller varför inte Apple mot MS när det gäller OS, eller Playstation mot Xbox, Iphone mot Android, etc.

Permalänk
Rekordmedlem

IBM och Cyrix är självklart överlägset bäst för de har ju 586 och 686or, töntarna Intel och AMD verkar aldrig klara att komma över nått så ynkligt som 486.

(så skulle det kunna låta i nån retrofanboy monolog, för det var sällan någon diskussion om sånt här)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jajaja @mrqaffe, men JAG ^^ har en sådan här i skrivbordslådan!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bael:

Jajaja @mrqaffe, men JAG ^^ har en sådan här i skrivbordslådan!
https://i.imgur.com/8LErcZa.jpg

Det heter IBM pc så alla förstår ju att IBM är bättre....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det heter IBM pc så alla förstår ju att IBM är bättre....

Helt klart ett problem numera.
Väldigt få som märker upp sina grejer med om dom är IBM kompatibla eller inte!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tea42BBS:

MHO så är "krigen" mellan AMD - INTEL fortfarande i full fart, framförallt så fort det ena "laget" lanserar något nytt. Så jag tolkade din fråga som en troll-fråga, då en sökning här i forumet eller på google borde ge dig alla svar du önskar

Men som flera sagt här i tråden, diskussionen på Sweclockers är _oftast_ sansad

mvh Lazze

Nja jag menade inte när företagen i den tekniska biten.. detta var en patetisk sjuk grej på 90talet främst.. väldigt tydlig i datanördskretsarna här i stan jag bor.
Japp jag har sett att det är städat här inne och jag är väldigt glad för att det tynat bort och dator-intresserade mognat lite de senaste 30åren
Jag har ju varit borta från denna "världen" i runt 15år så jag har ju gamla minnena som poppar upp nu när jag försöker återuppliva data intresset Nostalgi flashbacks kan man nästan säga
Så det var ingen troll fråga bara nyfikenhet på hur saker förändrats sedan 2005

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo, Intel - AMD-striden har väl tappat en del kraft på sistone men det finns ju många andra strider som fortsätter i full fart som Nvidia mot AMD för grafikkort, eller varför inte Apple mot MS när det gäller OS, eller Playstation mot Xbox, Iphone mot Android, etc.

Det går åt rätt håll iallafall...
Jag hoppas de striderna dör ut oxå... för jag gillar tanken på att alla står enade så att vi konsumenter o dataintresserade får massssor nya möjligheter Samt kunskapen vi alla har vi kan dela mellan varandra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

IBM och Cyrix är självklart överlägset bäst för de har ju 586 och 686or, töntarna Intel och AMD verkar aldrig klara att komma över nått så ynkligt som 486.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/IBM_PR300.jpg
(så skulle det kunna låta i nån retrofanboy monolog, för det var sällan någon diskussion om sånt här)

Nice Sådan cpu har jag aldrig sett i verkligheten faktiskt.. Många datorer har passerat i min ägo genom alla år men ingen sådan.
Är det någon du hade eller rent av har fortfarande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Jajaja @mrqaffe, men JAG ^^ har en sådan här i skrivbordslådan!
https://i.imgur.com/8LErcZa.jpg

Den där ska du vårda ömt. De var inte överdrivet vanliga om jag minns rätt... Fungerar den fortfarande?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Nice Sådan cpu har jag aldrig sett i verkligheten faktiskt.. Många datorer har passerat i min ägo genom alla år men ingen sådan.
Är det någon du hade eller rent av har fortfarande?

Ingen cpu jag har och jag vet inte riktigt vad som är det äldsta jag har idag men jag vet att jag har en Athlon 600 med goldfinger men det kanske ligger nått ännu äldre nånstans. Den äldsta dator jag har som är i sånt hopmonterat skicka att den omedelbart går att starta har P3 850 MHz cpu och är installerad med linux.
Jag var "sen" till x86 för jag använde (naturligtvis självklart !!:) MOS och Motorola på den tiden som alla som varit med länge, ynglingar som inte förstod bättre plågade sig med det grafiklösa alternativet PC
En del riktiga självplågare använde också Zilog cpuer men de går fetbort...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det heter IBM pc så alla förstår ju att IBM är bättre....

Var det inte IBM PC kompatibel?

Skrivet av anon309108:

Den där ska du vårda ömt. De var inte överdrivet vanliga om jag minns rätt... Fungerar den fortfarande?

Vad jag vet så fungerade den när den plockades ur moderkortet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Ingen cpu jag har och jag vet inte riktigt vad som är det äldsta jag har idag men jag vet att jag har en Athlon 600 med goldfinger men det kanske ligger nått ännu äldre nånstans. Den äldsta dator jag har som är i sånt hopmonterat skicka att den omedelbart går att starta har P3 850 MHz cpu och är installerad med linux.
Jag var "sen" till x86 för jag använde (naturligtvis självklart !!:) MOS och Motorola på den tiden som alla som varit med länge, ynglingar som inte förstod bättre plågade sig med det grafiklösa alternativet PC
En del riktiga självplågare använde också Zilog cpuer men de går fetbort...

Din 600 skulle du ju nästan försöka hitta modekort till o plocka ihop
Okej.. vad för linux distro kör du på P3an?
Jag funderar på att göra dualboot med linux/windows på mina retro datorer.. dock har jag datorer äldre än linux, så alla får det ju inte.
Min äldsta som är startbar är en Commodore PC10-II från 1987 med en brutal intel 8088 cpu och expansionskort på 384KB så jag har hela 1024KB ram i den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Vad jag vet så fungerade den när den plockades ur moderkortet.

Bygg ihop en maskin av den
Jag försöker just nu bygga ihop en pentium 90MHz dator då det sknas i min samling.. så jag letar efter lite ramminne till den och jag skulle behöva ha ett tidsenligt chassi till den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Din 600 skulle du ju nästan försöka hitta modekort till o plocka ihop
Okej.. vad för linux distro kör du på P3an?
Jag funderar på att göra dualboot med linux/windows på mina retro datorer.. dock har jag datorer äldre än linux, så alla får det ju inte.
Min äldsta som är startbar är en Commodore PC10-II från 1987 med en brutal intel 8088 cpu och expansionskort på 384KB så jag har hela 1024KB ram i den

Jag har inte koll på exakt vad som ligger i gammellådorna, så det kanske finns nått, gammel x86 är inget jag intresserat mig särskilt för utan då körde jag bättre saker så jag har aldrig använt dos hemma, hoppade från Amiga 4000 till nån generisk win 95 burk men jag har en Amiga 500 som mesta fysisk retro idag och så blir det lite emulering mest för pillandet med emuleringen som tidsfördriv.
Pc var ganska ointressant på tiden innan de fick anständig grafik och det var väl egentligen Voodoo som började göra pc intressant jämfört med maskiner som hade grafik från början likt Amigan.
Men det stora lyftet för pc var ju när man kom med gpuer och inte bara grafikkort och 3d acceleratorer, Geforce 256 tycker jag var det som gjorde pc intressant, innan det var det en rätt ointressant plattform som man borde hålla sig borta från för annat än visst arbete.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte koll på exakt vad som ligger i gammellådorna, så det kanske finns nått, gammel x86 är inget jag intresserat mig särskilt för utan då körde jag bättre saker så jag har aldrig använt dos hemma, hoppade från Amiga 4000 till nån generisk win 95 burk men jag har en Amiga 500 som mesta fysisk retro idag och så blir det lite emulering mest för pillandet med emuleringen som tidsfördriv.
Pc var ganska ointressant på tiden innan de fick anständig grafik och det var väl egentligen Voodoo som började göra pc intressant jämfört med maskiner som hade grafik från början likt Amigan.
Men det stora lyftet för pc var ju när man kom med gpuer och inte bara grafikkort och 3d acceleratorer, Geforce 256 tycker jag var det som gjorde pc intressant, innan det var det en rätt ointressant plattform som man borde hålla sig borta från för annat än visst arbete.

ahaa.. du missade den härliga eran med tidiga ms-dos och teckenbaserad grafik asså

..*’’*.. ..*’’*...
.*......*......*..
..*............*... -(’’v’’)
....*.......*...... --’’v’’(’’v’’)
.......’*’ ........ --------’’v’’
.............(’ ””().........
(¯`·`¯)(”( ’o’, )....(¯`·`¯)
.`·.,.·´..(ö)(ö)(,,)...`·.,.·´

Amiga hade jag aldrig.. Men får jag chansen att komma över en så kommer jag ta den nu i efterhand.
Jag har sparat min Atari 1040st som jag hade parallellt med PC för spel.. Jag har dock inte en blekaste aning om ifall den fortfarande fungerar, då elektronik har en förmåga att paja med tiden.. Så den ska jag kika över när tillfälle, tid o lust finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Det går åt rätt håll iallafall...
Jag hoppas de striderna dör ut oxå... för jag gillar tanken på att alla står enade så att vi konsumenter o dataintresserade får massssor nya möjligheter Samt kunskapen vi alla har vi kan dela mellan varandra

Jo. Det hade varit positivt på flera sätt om folk slutade identifiera sig med företag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo. Det hade varit positivt på flera sätt om folk slutade identifiera sig med företag.

Det kommer hända ska du se har det blivit så här mycket bättre än det ljuva 90talet, så är det bara en tidsfråga innan vi alla håller i hand o sjunger kombaja

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Bygg ihop en maskin av den
Jag försöker just nu bygga ihop en pentium 90MHz dator då det sknas i min samling.. så jag letar efter lite ramminne till den och jag skulle behöva ha ett tidsenligt chassi till den.

Har bara proppen kvar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bael:

Har bara proppen kvar!

ahaa... råkar jag springa på ett modekort, så ska jag ha dig i minnet o skicka ett PM Det är ju bara säga nej tack den dagen om det inte är lockande just då så att säga, istället för beslut innan tillfälle uppstår.