Snabbtest: Grafikprestanda i Resident Evil Village

Permalänk
Medlem

Här kör en i 8K upplösning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Alltså, det som vi har på RE:Village hade lika gärna kunnat vara Nvidias tech och det hade funkat för båda men mer ögongodis ifall man har rätt hårdvara för det.

Här förstår jag inte riktigt hur du menar? RTX är ju som du skriver ett varumärke och den plattform som utför t ex DirectX Raytracing med hjälp av Nvidias tensorkärnor. Allt ögongodis som DirectX gör, kan dock även göras på AMDs kort med raytracing. Sen finns DLSS, en teknik som är proprietär för Nvidia som också använder RTX-plattformen, men det är inte ögongodis, utan en uppskalningsteknik.

Mängden ögongodis beror inte på om det är RTX eller inte, det beror ju på vad man programmerar. Ta t ex Cyperpunk 2077. All raytracing där fungerar även för AMD. Det belastar AMD mer, därför finns det en vilja från Nvidias sida att lägga till så mycket raytracing att det krävs DLSS. I praktiken är inte Cyberpunk spelbart på de allra flesta RTX-kort heller när man slår på all raytracing utan att använda DLSS. Kanske på ett 3090? Men hade Nvidia valt att öppna upp DLSS även för andra, som AMD och kommande Intel, skulle spelfältet vara jämnare. Förhoppningsvis går AMD den mer öppna vägen med sitt kommande FSR.

Måste inflika här att jag personligen inte tror på AI-delen i DLSS (deep learning). AI-delen fanns däremot närvarande i den första versionen av DLSS när de tränade ett nätverk specifikt för varje spel, men i DLSS 2.0 kastade Nvidia ut det, och ersatte den med en generell algoritm som inte kräver träning i ett AI-nätverk, förmodligen generella bildbehandlingsalgoritmer som detekterar kanter, ökar kontrast osv. Själva uppskalningen av flera lågupplösta bilder till en mer högupplöst bild är ingen ny teknik eller trolleri, utan kan göras utan AI, precis som AMD säger. Det har funnits i många år, ta t ex alla förbiflygningar av planeter med kameror som tar lågupplösta bilder. Eftersom man vet hur rymdsonden har rört sig, kan man kombinera en serie av överlappande bilder till en högupplöst bild. Inget annat än en variant av vad DLSS gör, och utan AI, bara linjär algebra. Inget nytt under solen alltså (pun intended). Nvidia har dock en fördel att de optimerat processen, och att de kan utföra det i realtid på sina tensorkänor, men det där med AI är troligtvis bara en marknadsföringsploj för RTX och något de behöll för att de redan investerat så mycket marknadsföring i namnet DLSS.

Sen finns det de som blir förvirrade av marknadsföringen. De tror att RTX är synonymt med raytracing, speciellt som en del förkortar raytracing till RT. Global Illumination är ju en raytracingteknik som används i RE Village, och en denoiser är en del av raytracingen, som krävs för att reducera brus eftersom man kör med så få strålar, oftast bara en per pixel. Dessa har alltså även AMD uppenbarligen tillgängliga. Developerlänken från juli 2020, säger "discover how to get great results with real-time ray-traced reflections, global illumination, shadows, and more.", dvs något som AMD lanserade grafikkort för i november. Tar man t ex länken till testet av Dirt 5 som jag länkade till tidigare, tappar Nvidia mer än AMD när man lägger till de raytracade skuggorna. Kanske är det så att AMDs egen shadow denoiser funkar bättre för AMD i det spelet?

Världen är inte "svart eller vit", och inte "RTX eller inte RTX". Måste dock bli imponerad av Nvidias marknadsföringsavdelning. De gör verkligen ett bra jobb att få det att verka så.

Rättade ett par felstavningar
Permalänk
Medlem

Alltså, RTX eller NvRTX är färdiga shaders/tech för DXR som man kan använda från deras library. AMD har inte detta i samma omfång.
Vad jag vet har inte DXR det heller, utan det DXR gör är att tillåta detta på API nivå.
Som jag nämnde innan, RTX är ett varumärke och har mycket färdigt som är beprövat.
Visst kan man göra mycket från grunden men det är väll bättre att använda något som erbjuder mer än tvärtom.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Att man använder nvidias lib för ray-tracing som stödjer fler färdiga shaders som amd i dagsläget inte har.
Som förövrigt stöds av AMD men kan utnyttja tensor kärnorna av nvidia kort.
Alltså, det som vi har på RE:Village hade lika gärna kunnat vara Nvidias tech och det hade funkat för båda men mer ögongodis ifall man har rätt hårdvara för det.
https://developer.nvidia.com/rtxgi
https://developer.nvidia.com/nvidia-rt-denoiser
https://developer.nvidia.com/blog/develop-ray-traced-games-us...

Vad försöker ni säga? Att Ray-tracing är ray-tracing?
RTX är ett varumärke från nvidia och deras färdiga ray-tracing shaders och tech.

Förövrigt @kelthar
Här är svar på din fråga:
https://forum.reallusion.com/360850/DXR-and-RTX-are-not-the-s...

Förstår inte helt poängen med varför de skulle välja RTX över något annat riktigt- alla spel som varit native implementerade med RTX hittills har ju presterat skit i princip (och jag har de flesta av dem) medan detta kör riktigt bra och har utmärkt grafisk kvalitet utan att "behöva" DLSS för att kunna drivas.

Alla gillar olika givetvis men det är trevligt att det kommer lite spel med RT optimerat för dem som inte vill spela i 30-60fps. Sedan om det hade varit bättre eller sämre om de använt nvidias resurser kan jag inte säga, men detta lär vara något som kommer upp om och om igen för spel som utvecklas även mot konsoler, vilket är fallet med många spel som lägger mycket vikt på bra grafik.

Skrivet av klotim:

Alltså, RTX eller NvRTX är färdiga shaders/tech för DXR som man kan använda från deras library. AMD har inte detta i samma omfång.
Vad jag vet har inte DXR det heller, utan det DXR gör är att tillåta detta på API nivå.
Som jag nämnde innan, RTX är ett varumärke och har mycket färdigt som är beprövat.
Visst kan man göra mycket från grunden men det är väll bättre att använda något som erbjuder mer än tvärtom.

Vad exakt är det som saknas eller som skulle bli bättre om det var en RTX-titel?

Och det där med att det är bättre att använda något som erbjuder mer än att göra saker från grunden håller jag inte med om- jag uppskattar mycket mer när utvecklare skapar något eget än när de bara kastar in basic assets som man sett 100 gånger tidigare och sedan tar 800kr för spelet. Inte för att detta spel är annorlunda där dock, men kan inte hålla med om att utvecklare borde använde en tillverkares resurser bara för att de finns tillgängliga- det är så inlåsning sakta händer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

RT så som det ser ut i denna titel är nog vägen många spel kommer gå de närmsta åren. Lite global ljussättning, nån reflektion här och där osv. Då både Series X och PS5 har samma begränsade hårdvara som majoriteten av det som sålts till PC såhär långt så är det nog klokt. Rasteriseringsteknikerna ser helt OK ut när det kommer till skuggor och en del annat, ljussättning verkar dock tjäna enormt på RT, både rent visuellt och för de som gör spelen. Det verkar som att det är vad många utvecklare kommer satsa på. Det kommer såklart komma en del exempel som Control och CP2077 som krämar på rejält med alla möjliga effekter, men alltid med alternativet att kunna spela med RT av. Till nästa konsolgeneration kommer nog fullfjädrad path tracing mm vara mer görbart och realistiskt, idag går spel som ser ut som Quake 2 och Minecraft på knäna (DLSS inkluderat) på dyr hårdvara.

Tror jag ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Förstår inte helt poängen med varför de skulle välja RTX över något annat riktigt- alla spel som varit native implementerade med RTX hittills har ju presterat skit i princip (och jag har de flesta av dem) medan detta kör riktigt bra och har utmärkt grafisk kvalitet utan att "behöva" DLSS för att kunna drivas.

Alla gillar olika givetvis men det är trevligt att det kommer lite spel med RT optimerat för dem som inte vill spela i 30-60fps. Sedan om det hade varit bättre eller sämre om de använt nvidias resurser kan jag inte säga, men detta lär vara något som kommer upp om och om igen för spel som utvecklas även mot konsoler, vilket är fallet med många spel som lägger mycket vikt på bra grafik.

Cyberpunk och Metro exodus enhanced edition har funkat felfritt och med bra prestanda även på mitt gamla 2080Ti.
Village presterar bra just för de knappt har några RT effekter igång. Det står förövrigt i artikeln.

Skrivet av Shiprat:

Och det där med att det är bättre att använda något som erbjuder mer än att göra saker från grunden håller jag inte med om- jag uppskattar mycket mer när utvecklare skapar något eget än när de bara kastar in basic assets som man sett 100 gånger tidigare och sedan tar 800kr för spelet. Inte för att detta spel är annorlunda där dock, men kan inte hålla med om att utvecklare borde använde en tillverkares resurser bara för att de finns tillgängliga- det är så inlåsning sakta händer.

Okej men det är nog en preferens du har men unreal engine och unity är 2 motorer som återanvänder shaders flyktigt, det är content som man gärna vill ha skräddarsytt och shaders ( visuals ) up-to-date.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Cyberpunk och Metro exodus enhanced edition har funkat felfritt och med bra prestanda även på mitt gamla 2080Ti.
Village presterar bra just för de knappt har några RT effekter igång. Det står förövrigt i artikeln.

Allright, körde en bra bit in i Cyberpunk och ca 10h in i Metro Exodus med 2080S och det fungerade riktigt dåligt för mig med RT på- Metro var okej, men hade mycket framedrops även om det i vissa lägen höll bra genomsnitt- blir tröttsamt att hålla på att tweaka inställningar för scener där det var mer ljusspel osv. Inte kört Enhanced edition och misstänker att jag inte kommer göra det då jag vart rätt mätt på upplevelsen de typ tio gånger jag försökt spela det igen och tröttnat. Kanske om ett par år när det förträngs ur minnet.

Om enbart top-tier kortet från aktiva generationen duger för att driva ett spel med RT i dugliga fps när det kommer så skulle jag argumentera att det inte flyter särskilt bra- och cyberpunk må ha blivit försenat tills Ampere men det var Turingkorten som kom i cyberpunk editions. Jag har visserligen ett 3090 nu men om jag ska behöva slänga in det varje gång jag vill köra en RT-titel så är RT ett misslyckande i mina ögon- som tur är så lär det komma en del titlar som är tänkta att kunna köras på lite bredare utval av hårdvara så lär inte vara ett problem framöver.

Alla har dock olika upplevelser, och allt beror ju på vad man har för förväntningar.

Skrivet av klotim:

Okej men det är nog en preferens du har men unreal engine och unity är 2 motorer som återanvänder shaders flyktigt, det är content som man gärna vill ha skräddarsytt och shaders ( visuals ) up-to-date.

Okej, det kanske är så att jag har en preferens vilket jag tror är rätt normalt.

det är content som man gärna vill ha skräddarsytt och shaders ( visuals ) up-to-date

Förstår inte riktigt vad du menar här- är problemet alltså att du tycker att det är dåliga shaders i spelet och att de borde använt nvidias shaders? Kan du ge ett exempel? Har defintivit några specifika saker jag tycker vart ganska "meh" i spelet men överlag tycker jag att det är väldigt väl sammansatt. Jag vill dock hävda att det sträcker sig mycket längre än bara att unity/unreal använder samma objekt; i de absolut snyggaste spelen hänger allt ihop oerhört bra, ett par exempel rakt av är God of War och nya Demon Souls där det känns som att de, även om de använt off the shelf för vissa saker har fått ihop kompositionen oerhört bra vilket jag känner att många utvecklare misslyckas med, på ett sätt som får en att känna att spelet inte är designat som en helhet grafiskt utan bara ihopplockat.

Frågan jag ställde dock är:

Skrivet av Shiprat:

Vad exakt är det som saknas eller som skulle bli bättre om det var en RTX-titel?

Utvecklaren har ju uppenbart gjort sina val i design och komposition och utan tvekan optimerat så gott de kan för de plattformar som de släpper för så vad exakt är det som skulle vinnas på att de körde med RTX-resurser? Eller är det bara att du vill ha "mer rt" i spelet?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Alltså, tyckte mitt svar var relativt tydligt.
Spel, har skräddarsydda lösningar på mycket, men shaders är något som brukar vara plug & play, men använder vanligtvis shaders från spelmotorer som tex unreal engine / unity, som förövrigt har nvRTX integrerat, eller direkt från ett library som nvRTX.

Till din fråga angående om det är för lite ray-tracing.
Ja, jag anser att skillnaden mellan off och on är väldigt låg och jag är mer bortskämd av vad som faktiskt kan levereras av varumärket RTX, som tex cyberpunk eller Metro exodus enhanced använder.
Det är en massiv skillnad och det är det som irriterar mig att de kör på något som battlefield 5 hade när det släpptes. dvs typ bara reflections ( Jag är medveten om att det inte bara är reflektioner utan även GI ). Skillnaden då och nu är att det finns mycket färdiga lösningar just nu. Så varför begränsar de så mycket som battlefield 5 gjorde?
Spelbar Realtids ray-tracing var typ nytt när bf5 släpptes, det är det inte längre.
Så, hade de använt RTX från början så hade vi fått mer ögongodis men eftersom de ska vara så konservativa att de följer ett annat lag och deras tech som ligger efter så får man det vi har idag.

Jag bryr mig inte om RÖD eller GRÖN, jag bryr mig om RESULTAT.
Just NU levererar gröna mer och bättre visuals än vad röda gör och det förstör min förväntan att få de bästa RESULTATET när de anpassar sig för AMD.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd

Wow AMD visar verkligen var skåpet ska stå! Det är tydligt att mer VRAM är vad som gäller.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/Nu61HMZPEXg
Digital foundry gör som alltid en trevlig analys.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

...när de anpassar sig för AMD.

Alltså, lite är det som man bäddar får man ligga. Att köpa att ett RTX-kort och förvänta sig att hela spelvärlden ska anpassa sig till det är lite magstarkt. Alla spel kommer inte att ha en RTX-stämpel på sig.

Vet att det kommit en ny video nu från Digital Foundry, har inte sett den än, men jag vet sedan förra videon de publicerade att Alex Battaglia tyckte att man som RTX-ägare inte fick "full valuta" för sitt RTX-kort i RE VIII, eller vad man ska säga, eftersom raytracingen inte skalade, utan mer var anpassad till konsolerna, och att det inte hade DLSS. Men på samma sätt; "tough luck" - det är inte så världen ser ut. Alex Battaglia har f ö tydligen fyra stycken Nvidiakort, men bara ett Radeon att testa med. Vet inte om det säger något, men kanske? Jag har inget emot Alex, men på samma sätt där, han kan inte förvänta sig att världen ska anpassa sig till hans RTX-kort.

Om Nvidia hade gjort DLSS öppen för alla, hade det kanske sett annorlunda ut, då hade de förmodligen haft prestandaövertaget ändå, men DLSS hade kommit i flera spel, kanske även i AMD-sponsrade spel? Som då hade fläskat på mer med raytracing i RE. Vem vet?

Som det nu är kan man inte förvänta sig DLSS heller i Far Cry 6. Tänk om FSR är fruktansvärt bra? Och bara fungerar på AMD-kort? Jag kan se framför mig att AMD utnyttjar sin fördel med mer minne, lägger på ett rejält UHD Texture Pack och raytracing som också kräver minne, så att 8 GB-korten från Nvidia storknar redan i låga upplösningar. Men det blir spelbart med FSR... På Radeonkorten.

Är det en sådan spelvärld vi vill ha? Att vi ska tvingas välja spel efter vilket grafikkort vi har köpt, eftersom grafikjättarna vill bestämma spelreglerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Alltså, lite är det som man bäddar får man ligga. Att köpa att ett RTX-kort och förvänta sig att hela spelvärlden ska anpassa sig till det är lite magstarkt. Alla spel kommer inte att ha en RTX-stämpel på sig.

Vet att det kommit en ny video nu från Digital Foundry, har inte sett den än, men jag vet sedan förra videon de publicerade att Alex Battaglia tyckte att man som RTX-ägare inte fick "full valuta" för sitt RTX-kort i RE VIII, eller vad man ska säga, eftersom raytracingen inte skalade, utan mer var anpassad till konsolerna, och att det inte hade DLSS. Men på samma sätt; "tough luck" - det är inte så världen ser ut. Alex Battaglia har f ö tydligen fyra stycken Nvidiakort, men bara ett Radeon att testa med. Vet inte om det säger något, men kanske? Jag har inget emot Alex, men på samma sätt där, han kan inte förvänta sig att världen ska anpassa sig till hans RTX-kort.

Om Nvidia hade gjort DLSS öppen för alla, hade det kanske sett annorlunda ut, då hade de förmodligen haft prestandaövertaget ändå, men DLSS hade kommit i flera spel, kanske även i AMD-sponsrade spel? Som då hade fläskat på mer med raytracing i RE. Vem vet?

Som det nu är kan man inte förvänta sig DLSS heller i Far Cry 6. Tänk om FSR är fruktansvärt bra? Och bara fungerar på AMD-kort? Jag kan se framför mig att AMD utnyttjar sin fördel med mer minne, lägger på ett rejält UHD Texture Pack och raytracing som också kräver minne, så att 8 GB-korten från Nvidia storknar redan i låga upplösningar. Men det blir spelbart med FSR... På Radeonkorten.

Är det en sådan spelvärld vi vill ha? Att vi ska tvingas välja spel efter vilket grafikkort vi har köpt, eftersom grafikjättarna vill bestämma spelreglerna?

Oavsett om du sitter på ett AMD kort eller Nvidia kort så vill du väl ha möjlighet att i största möjliga mån få ut det bästa av ditt kort eller? Att inte kunna skala upp RT effekterna när det finns utrymme för de hos både Nvidia och AMD är väl något som man borde kritisera. Personligen är jag väldigt glad att AMD är med på RT tåget och RE8 är säkert en ögon öppnare för flera som inte testat det innan, synd bara att man slarvar lite med implementation på PC.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Alltså, tyckte mitt svar var relativt tydligt.
Spel, har skräddarsydda lösningar på mycket, men shaders är något som brukar vara plug & play, men använder vanligtvis shaders från spelmotorer som tex unreal engine / unity, som förövrigt har nvRTX integrerat, eller direkt från ett library som nvRTX.

Jag vet vad en shader var- frågan är om du tycker att de shaders de använt sig av är dåliga/fula och om du kan förklara vilka saker exakt som de verkligen förlorar på här gentemot om de hade använt RTX shaders?

Jag kan börja- samma jag upplevde med håret i cyberpunk sker även här där det är jagged och grynigt oavsett TAA osv. Min lösning för det i cyberpunk var att köra VSR i 5120x2880 och sedan renderingskala på 50-60% istället för att köra min native 2560x1440, och är typ samma här- kör image quality på 1.4 vilket mestadels löser det även om det finns lite mer att hämta genom att dra upp den till typ 1.6. Tycker detta sett dåligt ut i de flesta spel som har mer avancerat hår på sistone, vilket är trist.

Skrivet av klotim:

Så, hade de använt RTX från början så hade vi fått mer ögongodis men eftersom de ska vara så konservativa att de följer ett annat lag och deras tech som ligger efter så får man det vi har idag.

Jag bryr mig inte om RÖD eller GRÖN, jag bryr mig om RESULTAT.
Just NU levererar gröna mer och bättre visuals än vad röda gör och det förstör min förväntan att få de bästa RESULTATET när de anpassar sig för AMD.

Det låter exakt som att du bryr dig om "RÖD eller GRÖN" eftersom du infantiliserar Capcom till den grad att du antar att deras val i design sitt spel enbart handlar om RÖD vs GRÖN och inte om att skapa en optimal upplevelse för de plattformar de avser sälja spelet på. Dock har du kanske indirekt rätt där då "GRÖN" inte ens är en relevant faktor på de konsoler för vilka spelet släpps.

Skrivet av klotim:

Till din fråga angående om det är för lite ray-tracing.
Ja, jag anser att skillnaden mellan off och on är väldigt låg och jag är mer bortskämd av vad som faktiskt kan levereras av varumärket RTX, som tex cyberpunk eller Metro exodus enhanced använder.
Det är en massiv skillnad och det är det som irriterar mig att de kör på något som battlefield 5 hade när det släpptes. dvs typ bara reflections ( Jag är medveten om att det inte bara är reflektioner utan även GI ). Skillnaden då och nu är att det finns mycket färdiga lösningar just nu. Så varför begränsar de så mycket som battlefield 5 gjorde?

Village släpps alltså till följande plattformar:

PS4
Xbox One
Stadia
PS5
Xbox Series S/X
PC

Redan där är handlar det om en hel del jobb för optimering, låt oss säga fyra versioner i princip då, en för varje generation av konsol, en för PC, en för Stadia (och jag skulle tro att den för stadia förmodligen skiljer sig nog för att räknas som en egen version då google betalade 10 miljoner USD för att få RE7 och RE village till stadia)

Ray tracing är i dagsläget enbart relevant för PS5, Xbox Series och PC, och RTX är enbart relevant på PC.
Stadia Gen 2 ska väl ha raytracing sägs det men det lär väl ändå bli AMD igen då jag antar att de hade sina egna skäl att välja AMD för första generationen.

Så hur mycket möda är det värt att lägga på PC-versionen? De har ju gjort det vanliga ungefär- stöd för högre upplösningar, detaljerade inställningar, renderingskala osv. Om man tittar på steam survey för GPU's så motsvar det kort som jag skulle argumentera är vad man behöver för att driva något i stil med Cyberpunk/Control/Metro alltså 2080 och uppåt inte särskilt väl representerade:

2080: 0,85%
2080 Super: 0,9%
2080Ti: 0,80%
3070: 1,38%
3080: 0,85%
3090: 0,37%

= 5,15%

och det finns inte ens med några RDNA2 kort än då så få finns i omlopp. Så då pratar vi om 5% av pcmarknaden som kan dra nytta av att göra en version för PC som använder sig av RTX-resurser för att kunna köra bra på dessa kort med lite mer raytracing. Saken är den att om det faktiskt ska gå vägen alls så måste DLSS finnas med i bilden, något som enbart stödjs av nvidias kort. Varför? På grund av detta, notera VRAM usage och vad som händer med 3070 i 4k med raytracing:

Du ser där att upplösningar som annars hade varit väl spelbara i denna titel då den är rätt så lättdriven fungerar dåligt på grund av 8GB Vram- dock tänker jag inte säga att detta inte kan lösas i framtiden då, lustigt nog, detta problem inte finns med specifikt 2080 Super i Sweclockers egna test:

Det verkar inte heller hända i alla scener med 3070, vilket inte hjälper dock då man inte vill behöva ändra inställningar för varje scen. För min del är spelet ibland över 13GB allokerade VRAM med mina inställningar, men framförallt säger spelet själv i inställningarna att jag bör ha 11+ GB Vram för att kunna använda de inställningarna.

För Capcom vars spel ALLTID säljer bra och som inte är superberoende av PC-marknaden så har jag svårt att se varför det skulle vara motiverat att bygga för högsta nivån av RTX-ögongodis då alltså som bäst 5% av PC-marknaden vilket redan bara är en av flera målgrupper skulle kunna avnjuta det.

Skrivet av klotim:

Ja, jag anser att skillnaden mellan off och on är väldigt låg och jag är mer bortskämd av vad som faktiskt kan levereras av varumärket RTX, som tex cyberpunk eller Metro exodus enhanced använder.

Jag skulle här vilja argumentera att deras ljussättning utan raytracing redan är väldigt väl gjord, vilket är logiskt då RT-kapabla system är en liten andel av deras målgrupp. Jag vill också påpeka att när du säger att du är bortskämd av vad varumärket RTX kan leverera så handlar det om spel som i princip var tech demos vad gällde RTX- Metro Exodus hade DLSS 1.0 vid launch vilket inte var särskilt bra, cyberpunk har varit en jävla trash fire tekniskt sett (spelet i sig är bra dock, gillade det starkt även om jag kritiserar den tekniska delen) och att de har snygg raytracing är väl bra för dem, men det är inte något som bär upp ett spel i sig precis.

RE8 Village har ju lyckats få en lösning som inkluderar de mest iögonfallande delarna av RT men som kan drivas väl på all RT-kapabel hårdvara typ och där skillnaden mellan on och off inte resulterar i vilt olika upplevelser. Tycker de har gjort ett bra jobb, om man inte är ute efter ett RTX tech demo.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

https://youtu.be/Nu61HMZPEXg
Digital foundry gör som alltid en trevlig analys.

Nice! satt och letade efter det på deras kanal i förrgår, var lite för otålig då. Deras analyser brukar vara väldigt intressanta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt och snyggt spel! Tycker verkligen att man har lyckats bygga en spännande setting men välskrivna karaktärer och fantastisk voice acting.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮