Datorn dog, startar inte längre upp, HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Datorn dog, startar inte längre upp, HJÄLP!

Hej!
Jag var inne på youtube när datorn plötsligt dog.
När jag trycker på startkanppen nu så börjar fläktarna att rotera och CPUs belysning startar upp samt lampor på moderkortet och allt ser bra ut, i två sekunder, innan datorn plötsligt dör igen och allt blir svart förutom några lampor på moderkortet som "pulserar konstant som i standby läge".

Jag kommer alltså aldrig ens till BIOSEN, datorn dör efter två sekunder varje gång jag försöker starta den.

Jag testade att ta ut CPU och letade efter trasiga/böjda pins, men CPU ser bra ut. Men efter att ha plockat ut den och satt in den igen och jag startade datorn, DÅ startade datorn upp i ett läge där den sa typ "ny CPU", jag kom sedan till en BIOS och klicka typ "ja korrekt hårdvara, spara och starta datorn".
Och samma problem uppstår igen, datorn där efter 2 sekunder.

Jag tror alltså att problemet är CPU eller moderkortet ?

Några föerslag på hur jag kan fixa detta eller om jag ska köpa nytt moderkort eller ny CPU ?

Saker jag har testat:
Ta ut alla RAM minnen och grafikkortet och startat om datorn + sitta in dem igen och starta datorn igen.
Tagit ur alla USB kontakter.
Bytt el sladd och el uttag i väggen.
Tryckt resett knappen på modekortet, (dok inte testat att kortslutea modekortet med gem).
Kontrolerat att sladdarna ser bra ut.
Inga lösa delar eller kortslutning så vet jag kan se.

Jag köpte alla delarna till datorn i slutet av 2016 och den byggde ihop den själv, det har fungerat fint.
Låg temperatur i CPU och grafikkort såvitt jag kan se.

Min dator består av:
Modekort: ASUS STRIX X99 GAMING ROG
CPU:Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB
Power: Seasonic Prime 850W

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming Z
Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
CPU kyllning, vatten: 1x NZXT Kraken X62 280mm (tidigare Corsair Hydro H115i)
Nvme 2 hårdisk: Samsung 960 PRO 512GB
Hårdisk: WD Black 4TB 7200rpm 128MB

Windows 10.

Permalänk
Medlem

Uppdate:
5 timmar senare med mycket pill så hoppade datorn konstigt nog igång.

Jag plockade isär alla delar på datorn och satte ihop det igen.
Jag tog ut batteriet i mordekortet och esatte med ett nytt batteri.
Jag tryckte på alla reset knappar i modekortet och använde ett gem för att återställa modekortet (kortsluter modekortet med elektricitet ledning).
Jag startade datorn och istället för att datorn dog direkt så fick jag ett fel meddelande om nya komponenter.
Jag kom till biosen och hade förlorat 24 gig ram (nu fungerade bara 8 gig), men datorn startade upp till windows för första gången.
Jag stängde av datorn och tog ut och satte in ram-minnen igen och nu fungerar datorn korrekt igen.

Ingen anning om vad felet var varför datorn stängde av sig direkt.
Men datorn är städad och fått ny el sladd, nytt batteri och allt utplockat sedan in plockat.
Nu hoppas jag den rullar ett tag till!

Permalänk
Medlem

Jag har detta problemet lite från och till med min X99-A. De fyra ramslotsen till höger lägger av, crashar vid uppstart etc. kör med färre minnen ett tag, sätter in alla igen, bam nu fungerar det helt plötsligt, tror det hänt mig två eller tre gånger. har noll koll på varför det händer, kanske är något med X99 plattformen som spökar